Keresés

Részletes keresés

_Berci Creative Commons License 2019.07.19 -9 0 353262

Igy alakult a különbözö forrasok LCOE-je az idö foggvebyeben.

 

Erdekes, hogy pl. az offshore szel mennyire "alakul" ...

 

https://energypost.eu/cheaper-than-coal-irenas-comprehensive-report-on-cost-declines-all-renewables-categories/

 

advocatusdiaboli Creative Commons License 2019.07.19 -1 0 353261

És akkor tegyük még azt is hozzá az első videóhoz, hogy az 59-es Bel-Air a jócskán (kb: másfél mázsával) nehezebb autó, a 2009-es Malibunál meg ma már kisebb-könnyebb autók is jobb törésbiztonságúak...

Előzmény: Törölt nick (353259)
advocatusdiaboli Creative Commons License 2019.07.19 -1 1 353260

Nyilván vannak ilyen szituk is, de ugyanakkor a hipermodern könnyűfém-kompozit konstrukcióknak vannak olyan, gazdaságosan nem javítható sérülései, amelyek egy hagyományos kasztni esetében csak olcsó rutinmunkát jelentenek... Még jómagam is láttam pár elgondolkodtató esetet, például simán csak padkának hajtott, szinte új A8-ast, ahol minimálisan, de torzult az első térszerkezet, és a kocsit le kellett írni technikai totálkárosként, mert a gyár véleménye szerint nem lehet vele mit kezdeni (ránézésre egy tök hibátlan autó volt, és ment is, nem is volt kezelhetetlen, még veszélyesnek sem tűnt a tulaj szerint, csak picit elhúzott, jobban ette a gumikat, stb..) - míg egy hagyományos "vas" kocsin húzópadon simán helyre tették volna.

Előzmény: Törölt nick (353258)
Törölt nick Creative Commons License 2019.07.19 0 2 353259
Előzmény: Törölt nick (353258)
Törölt nick Creative Commons License 2019.07.19 0 0 353258

Amitol ezek javithatatlanok lesznek ott a regi bilivasbol preselt verziokbol semmise maradna.

Előzmény: Pomber Béla (353254)
advocatusdiaboli Creative Commons License 2019.07.19 -1 3 353257

Persze, én is erről beszéltem - bár azért tegyük hozzá, hogy a kép szerintem ennél árnyaltabb. A legótvarabb lágyacél meg a legkiválóbb, edzett-ötvözött nagyszilárdságú acél, nota bene ragasztott kompozit térszerkezet között azért elfér még pár fokozat... Vannak a legvacakabb lágyacélnál nem sokkal drágább, de azért jóval szilárdabb szerkezeti anyagok is (ma is ezeket használják elterjedtebben, hiszen nagy szilárdságú acélok azért messze nem minden kocsiban vannak). 

És legalább ilyen lényeges, hogy a 3D CAD tervezés és a nagy szériás anyagmegmunkálási lehetőségek óriási fejlődése kapcsán még a régi anyagokból építkezve is képesek vagyunk ugyanolyan tömegű és minőségű anyagból akár 3-4-szer (!!!) szilárdabb térbeli szerkezetet létrehozni, sorozatgyártásban UGYANANNYI KÖLTSÉGGEL.

 

Valójában a nagy szilárdságú/kompozit/könnyűfém anyagok hajszolását inkább az emissziós normák kényszerítik ki (amelyek a fogyasztás mérséklésével érhetők el a legkönnyebben), és persze azért van példa szép számmal arra, amikor különleges anyagokat nagy tömegben nem tartalmazó, nem is elszállt árú, és nem is ólom-nehéz hétköznapi modellek is kiváló törésteszteket tudnak produkálni, ahogy arra is, hogy tapasztalatlanabb autógyártók által készített, nem kicsi, nem könnyű autók meg rosszat.

Előzmény: Törölt nick (353253)
Pomber Béla Creative Commons License 2019.07.19 0 0 353256

Igen, ez a helyes látásmód.:-)

Előzmény: manta-z (353255)
manta-z Creative Commons License 2019.07.19 0 1 353255

De legalább lesz esélyed másikat venni :)

Előzmény: Pomber Béla (353254)
Pomber Béla Creative Commons License 2019.07.19 0 0 353254

Cserébe nagy vonalakban szerkezetileg javíthatatlanok lesznek egy komolyabb karambol után.

Előzmény: Törölt nick (353253)
Törölt nick Creative Commons License 2019.07.19 0 0 353253

Teljesen egyertemu, hogy egy azonos sulyu modern auto atomjaira robbantja a husz evvel idosebbet, mivel 2-3x erosebb anyagokbol epitettek. Viszont ezeket az anyagokat nem kerulheted meg, hogyha epeszu tomegu autot akarsz epiteni, merthogy egy modern kiskocsinak igy is annyi a sulya, mint egy harminc evvel ezelotti nagykocsinak. Ha csak lagyacelt hasznalhatnal akkor az 5*-os Polo masfel tonna felett lenne.

Előzmény: advocatusdiaboli (353251)
Pomber Béla Creative Commons License 2019.07.19 0 0 353252

A drogos horvát faszkalap is kiszállt a reták béemvéjéből sértetlenül, meg a mi mercis besúgónk is, amelyik a Dózsa György úton mészárolt szintén 150-nel.

 

A 2000-es évek elejétől lettek nagyon biztonságosak az autók.

Előzmény: advocatusdiaboli (353251)
advocatusdiaboli Creative Commons License 2019.07.19 -1 0 353251

Ez egyfelől bizony így vagyon - másfelől meg nézd meg azokat a felemlegetett baleseti statisztikákat is... Azért nem volt ez a nagy dagadozás minden eredmény nélküli - olyannyira nem, hogy ha ma frontálisan karambolozol egy legfrissebb, legkorszerűbb Poloval egy 70-es évekbeli Audi 100-al, akkor simán elképzelhető, hogy némi sokkal és fülzúgással bár, de voltaképpen sértetlenül, vagy legfeljebb horzsolásokkal vészeled át, végül saját lábadon távozva - azt a csattanást - amibe az Audi 100 utasai bizony BELEHALNAK, vagy "legjobb esetben is" hosszú kórházi ápolás után maradandó sérülésekkel épülnek fel.

 

A nagy kérdés az, hogy hol húzzuk meg a határt, hol lépünk át tényleg az irreális tartományba - mert az, hogy az USA-ban hatméteres, "full size" terepjárókkal járnak bevásárolni 45 kilós háziasszonyok is - már tényleg felveti a túlzás lehetőségét...

 

Másrészt ott van ugyebár az a felvetés, hogy egy autó nem ettől lesz drága, és egy ilyen full-size mondjuk Ford pickup ott meglehet, kevesebbe kerül, mint egy puccosan felszerelt Golf, és amit azért még érdemes megjegyezni - a filmek sugallta állapottal ellentétesen az USA lakosságának a zöme olyan kertvárosi-elővárosi, "suburb", vagy éppen kisvárosi, vidékies környezetben él-lakik-dolgozik és autózik nap, mint nap, ahol nagyon nem jellemzők a dugók, a jellemző az, hogy békésen poroszkálva egyhuzamban nyugodtan el tudnak jutni a céljukig, és ilyen üzemmódban ezek a böszme, nyilvánvalóan túlméretezett kocsik igazándiból nem is fogyasztanak olyan drámaian sokat, ha megnézed például a legelterjedtebb gigaméretű F-150-es V6-os pickupok átlagos tényleges/tesztelt fogyasztását, akkor 13-16 liter között jönnek ki velük valós használatban - ami persze így sem nagyon fényes, de egy kisebb ház méretű dögről van szó, 2-3xx lóerős turbómotorokkal, és odaát jelenleg 235ft/liter körüli az üzemanyagár, vagyis kb: a mi autópályás benzinkúti áraink fele.

 

Így nehéz rávenni az embereket a takarékosságra, ésszerűségre... Azt jól tudjuk, hogy a lelkiismeretre apellálni eléggé kevés eredménnyel szokott járni, valamilyen kényszer is kell mindig. 

Előzmény: Törölt nick (353245)
józsi24 Creative Commons License 2019.07.19 0 1 353250

Ja, az onvezetes meg fogja oldani ezt a problemat, de addig meg legalabb 20 ev...

 

egy nulla lemaradt... ☺

 

Előzmény: Taurus Obscurus (353240)
,m,1710 Creative Commons License 2019.07.19 0 0 353249

Egy 185 Hp (alu)motor 151kg

Törölt nick Creative Commons License 2019.07.19 0 0 353248
Ehhez add hozza, hogyha DP800 helyett lagyacelbol lenne az utascella. :-)
(Plusz ami erohatas a modern acelokat javithatatlan modon eldeformalha az vajon mit muvelhet a helyette alkalmazott pleh elemmel?)
Előzmény: Taurus Obscurus (353247)
Taurus Obscurus Creative Commons License 2019.07.19 0 0 353247

a sok plusz cucc az autokban jelentosen megnovelte a tomeget, zajszigeteles, vastagabb uvegek meg a rengeteg extra. Motorok is nehezebbek lettek.

Előzmény: Törölt nick (353245)
Taurus Obscurus Creative Commons License 2019.07.19 0 0 353246

Az en apam iden lett 70, teljesen egeszseges (mar amennyire egy fizikai melos tobb mint 56 ev esztergapad mellett allas utan egeszseges tud lenni), szellemileg friss, de egyszeruen mar tok lassu,  latod kivulrol hogy a reakcioideje, dontesi kepessege nincs a toppon. tesomhoz feljarnak rendszeresen autoval Budapestre, es meg hozzank is autoval jonnek ki, nem tudom oket lebeszelni rola...

Szerintem nem is erzekeli hogy be van lassulva.

Előzmény: manta-z (353244)
Törölt nick Creative Commons License 2019.07.19 0 0 353245

"Ha egy kasztnit nagy szilárdságú acélokból, könnyűfémekből, pláne holmi kompozitokból állunk neki összerakni, akkor a többszörösébe kerül végül annak, amibe egy ugyanolyan erős, "mezei pléhből" préselt, persze mérettől függően negyed-fél tonnával nehezebb kasztni fog kerülni, és ami még szempont: ha később bármi gond van, koccanás, sérülés - akkor javítani is arányosan drágább lesz, még az is lehet, hogy ki sem lehet javítani gazdaságosan olyan sérüléseket - amelyek meg egy segéd-alvázkeretes, ótvar pléh kocsin könnyen és olcsón megoldható rutinjavítást jelentenek..."

 

Nyilvan azert csinaljak ezekbol az anyagokbol, mert egyebkent biliacelbol is kipreselheto lenne ertelmes kompromisszumok aran. Egy aktualis VW Polo 1100 kg-tol indul a hetvenes evekben ennyi anyagbol egy Audi 100-at hoztak ki.

Előzmény: advocatusdiaboli (353242)
manta-z Creative Commons License 2019.07.19 0 1 353244

"Itt raadasul nincs is egeszsegugyi vizsgalat, sot a kozelmultig a jogositvany soha nem is jart le, vezetesre teljesen alkalmatlan emberek tomegei kozlekednek nap mint nap. "

 

Ez nagyon durva. Mondjuk nálunk is van pár háziorvos aki nagyon lazán kezeli ezt a jogsikérdést és konkrétan alkalmatlan öregeknek adja meg az alkalmasságit. 

Ami érdekes, hogy szegény édesapám sztrókja után vezetésre alkalmatlan állapotban volt, csak az én nyomásomra nem vezetett autót (elvettem tőle).

Majd mikor 5 év múlva lejárt a jogsija akkor elkezdte verni az orvosnál az asztalt, hogy újítsa meg aki nemet mondott, de bakker az előző 5 évben hivatalosan vígan vezethetett volna, senki meg nem kérdzete tőle az esemény után, hogy amúgy van-e jogsija és vezetett-e idáig?

Tuti katasztrófa lett volna belőle. 

Előzmény: Taurus Obscurus (353240)
advocatusdiaboli Creative Commons License 2019.07.19 -1 1 353243

Ha kialakítunk egy olyan gazdasági-települési-társadalmi modellt, aminek az egyéni közlekedés a sarokpontja (az USA-ban, de Skandináviában is sok helyen saját autó nélkül szó szerint semmire sem mész, NINCS ALTERNATÍVA) - akkor ezt nem is tagadhatjuk meg senkitől, még akkor sem, ha egyébként egészségügyileg-mentálisan tényleg alkalmatlanná válik. Akkor biztosítani kellene a számára valami megoldást - ma a legegyszerűbbet-legolcsóbbat választjuk, félrenézünk, és hagyjuk vezetni tovább.

 

Az önvezetés itt tényleg nagyon sokat jelenthet majd - nagyon nem véletlen egyébként, hogy pont az USA-ban nyomatják olyan lelkesen, ott kell a legjobban.

Előzmény: Taurus Obscurus (353240)
advocatusdiaboli Creative Commons License 2019.07.19 -1 1 353242

Vannak furcsa és fölösleges dolgok, ez nem vitás. De azért azt megjegyezném, hogy miközben a forgalom az égig nőtt, addig a balesetek, és pláne a halálos balesetek száma a fejlett országokban meg drámaian csökkent. Az USA-ban például 1 milliárd lefutott mérföldre 1925-ben még kb: 200 haláleset jutott, 1965-ben még úgy 60, ma már 10 körüli ez a szám - ennyivel lettek jobbak és biztonságosabbak az autók, meg az utak is.

 

Másrészt tényleg sok a fölöslegesen nagy és erős autó, ugyanakkor nehéz ezzel mit kezdeni - ha egyszer egy kocsi nem ettől lesz drága... Ha egy kasztnit nagy szilárdságú acélokból, könnyűfémekből, pláne holmi kompozitokból állunk neki összerakni, akkor a többszörösébe kerül végül annak, amibe egy ugyanolyan erős, "mezei pléhből" préselt, persze mérettől függően negyed-fél tonnával nehezebb kasztni fog kerülni, és ami még szempont: ha később bármi gond van, koccanás, sérülés - akkor javítani is arányosan drágább lesz, még az is lehet, hogy ki sem lehet javítani gazdaságosan olyan sérüléseket - amelyek meg egy segéd-alvázkeretes, ótvar pléh kocsin könnyen és olcsón megoldható rutinjavítást jelentenek...

 

És ameddig az üzemanyag nem megfizethetetlenül drága, addig ez nem lesz túl fontos szempont.  És persze változatlanul itt van az az érv is, ami egyébként az EV számára is nagyon komoly "potenciálgát" - igen kevés autós engedheti meg magának azt, hogy hatféle feladatra tartson hatféle autót, egyet tud tartani, és annak az egynek lehetőség szerint ki kell tudnia szolgálni a várhatóan előforduló legszélsőségesebb feladatokat is, és igenis adott esetben csak a nyári családi nyaralások miatt veszik meg a nagy családi kombit, akkor is, ha egyébként az év zömében megy egy-két ember utazik csak benne, csomagok nélkül. Ez van...

Előzmény: padisah (353226)
Törölt nick Creative Commons License 2019.07.19 0 0 353241

"Itt raadasul nincs is egeszsegugyi vizsgalat, sot a kozelmultig a jogositvany soha nem is jart le, vezetesre teljesen alkalmatlan emberek tomegei kozlekednek nap mint nap. Aztan gyurjak el a bringasokat, motorosokat, a tobbi autost meg egymast."

 

Meg ugye van az a hulyeseg is, amit kb. egyvonalas jogositvanykent lehetne magyarra atultetni. A papa ugyan mar alkalmatlan a vezetesre, de a lakasa, a bolt es orvosi rendelo kozott meg kozlekednie kell, ezert aztan "levizsgazik" pontosan ebbol az utvonalbol es akkor pontosan ezen az utvonalon hivatalosan vezethet. Aztan meg legyen ra kapacitas ellenorizni, hogy nem hagja at ezt a rendelkezest*.

 

*az egyik karacsonyi ebed utan a processzor emeritus ur mintegy 2 uvegnyi bor es nemi tomeny elfogyasztasa utan hazavezetett, mert a szerv nem 65 eves processzor emeritusokat fogja kiemelni a forgalombol szondaztatashoz

Előzmény: Taurus Obscurus (353240)
Taurus Obscurus Creative Commons License 2019.07.19 0 0 353240

Ja, az onvezetes meg fogja oldani ezt a problemat, de addig meg legalabb 20 ev...

 

Itt raadasul nincs is egeszsegugyi vizsgalat, sot a kozelmultig a jogositvany soha nem is jart le, vezetesre teljesen alkalmatlan emberek tomegei kozlekednek nap mint nap. Aztan gyurjak el a bringasokat, motorosokat, a tobbi autost meg egymast.

Előzmény: manta-z (353238)
manta-z Creative Commons License 2019.07.19 0 0 353239

Nincs nálatok valami poros sarokban heverő, lesajnált E30 M3 azt elküldhetnéd nekem DPD-vel. Köszi 

Előzmény: Taurus Obscurus (353237)
manta-z Creative Commons License 2019.07.19 0 1 353238

Teslát nekik és akkor aludhatnak is menet közben :DDD

Előzmény: Taurus Obscurus (353237)
Taurus Obscurus Creative Commons License 2019.07.19 0 0 353237

En sem tartom ordogtol valonak hogy a motorokhoz hasonloan legyen valami fajlagos teljesitmenykorlatozas, dehat nincs erre valodi tarsadalmi igeny, ugyhogy a kutya sem foglalkozik vele.

 

Szemely szerint sokkal nagyobb problemanak talalom a tarsadalom eloregedesebol adodo kovetkezmenyeket. Itt rengeteg balesetet okoznak idos emberek, es a jovoben meg tobbet fognak, egy csomo konkretan eletveszelyesen kozlekedo venember jarja naponta az utakat. Ezzel kene valamit csinalni.

Előzmény: manta-z (353235)
FRANKYE Creative Commons License 2019.07.19 0 0 353236

Van aki erről beszél ezen a fórumon még nem jelentkezett. :) 

Előzmény: manta-z (353234)
manta-z Creative Commons License 2019.07.19 0 0 353235

Ez igaz, csak nem mindegy, hogy ugyanazt a hülyeséget 50-nel vagy 150-el hajtja végre......

Előzmény: Taurus Obscurus (353233)
manta-z Creative Commons License 2019.07.19 0 0 353234

Nyilván nem erről beszélek de, régen a GTI/GSi sportosabb kategória egy kb 10 másodperces 0-100-ra gyorsulást jelentett 180-220km/h-ás végsebességgel. Ezt ma egy közepes családi kombi felülmúlja ami még rendben is lenne, de hogy bárki akinek van pénze vehet olyan autót ami 4-5 másodperc alatt százon van, 10-15 másodperc alatt kétszázon van jellemzően hátsókerék hajtással esetleg önzáró differenciálművel az avatatlan kezekben erősen a majom kezébe pisztolyt adni kategória és nincs az az ESP ami megmenti a segged. 

Előzmény: FRANKYE. (353232)
Taurus Obscurus Creative Commons License 2019.07.19 0 0 353233

Egy fakezu vezeto 60 loerovel is veszelyes.

Előzmény: manta-z (353231)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!