Villamosenergia globálisan 70%-ban fosszilis eredetű energihordozókból származik és mint többen elmondtuk milliószor, globális szintű tárolás nélkül a időjárásfüggő megújulók csak a CAP faktoruknak megfelelő mértékben fognak tudni felskálázódni.
Mármint úgy érted, hogy a kőolajnak szennyező a bányászat, szennyez amikor finomítják, szennyeznek a belőle előállított műanyagok, tönkreverik a környezetet az olajalapú szarok...
... és a végén még a benya / gázolaj is füstöl? Mert akkor stimmt...
Az infrastructure for transport az a villanyautónál majdnem nulla... eggen... de arányosíthatod az összes villanyfelhasználáson belüli arányát (legyen 10% nagyvonalúan)... ez az előnye, ha nem kell párhuzamosat fenntartani + építgetni...
A dolog ott csúsztatás, hogy amíg kőolaj minden molekuláját felhasználják valamire (komplett vegyipar és műanyag erre épül), addig a hőerőműben elégetett energiahordozó energiájának 70% kimegy a füstcsövön.
Ha jol ertettem a dolgot, az oroszok jelenlegi gondjai abbol adodnak, hogy a Baratsagba belepumpaltak 1 millio tonna ilyen vizes, kloros olajat tisztitas nelkul, amely egy ilyen ujra muvelesbe vett mezobol szarmazhat.
Ezeket a finomságokat még bele sem írtam, hogy Bakuból 100-150 éve petróleum- (világítóolaj-, azaz kvázi gázolaj/kerozin-) minőségű anyag jött fel, szaudit meg a west-texast nem tudom, de azok sem rosszak.
Párhuzam: Ez egy húspiac a hentesnél
Ha a régi bakui a vesepecsenye, a west texas (meg a szaudi Ghawar, Khurais) mondjuk a hátszíntól a tiszta lapockáig valami, a szibériai-uráli meg a csirkenyak.
(az olajhomok akkor meg a macskának dobott nyesedék lehet)
Mellesleg nem tudom, hogy a kimerült újraélesztett mezők (víz-bepréselés)mennyivel adnak rosszabbat, tehát a Ghawar hátszínje az nem lett-e mócsingos-inas lábszár azóta
"Nyilván egy szaudi vagy régi baku mező EROEI-je valahol 20 és 100 között van (inkább volt), azaz a ledugom az ujjam, és olajat hozok fel kategória"
Nem olajat, hanem majdnemhogy benzint, de legalabbis gazolajat... tehat ugy ahogy volt tovabbi feldolgozas nelkul lehetett hasznalni. A katranyszeru venezuelai nehezolajjal mar nyilvan nem ez a helyzet (szivnak is vele, mint a torkos borz, mert ja a vilag legnagyobb olajkeszlete... csak eppen nem olcso hasznalhato formara hozni).
Tehát nem egyszerűen azt mondod, hogy a finomító (nó jó, +upstream) 5 kg olajból csinál 1 kg benzint - és így 20%
Hanem azt is, hogy az én jobb számaim (ami szintén durván 20%, csak éppen úgy, hogy az 5kg nyersolajból 1kg megy az finomításra +upstream-re) azok azért jobbak, mert az 10 éve volt.
Szóval 10 év alatt az emberiség elfelejtett finomítani, vagy mi?
Ez egyre rosszabb. Ahogy másznál ki, gabalyodsz befele.
Volt egy gyanúm, hogy véletlen megkeverted a 20%-okat. De vagy tévedek, vagy nem akarod beismerni. MINDEGY.
Sas József mellé már Fekete-Győr is vagy... és egyiknek sincs meg az a mentsége, hogy dekoratív, legalább naplementében-félhomályban.
Egyelőre az olajbányászat, azaz az upstream átlagos EROEI-je 5 fölött van.
(borsörmester számai voltak, azt mondta, hogy EROEI 5-ig nincs nagy baj, nem fogjuk érezni a peakoil-t))
Nyilván egy szaudi vagy régi baku mező EROEI-je valahol 20 és 100 között van (inkább volt), azaz a ledugom az ujjam, és olajat hozok fel kategória, a kimerült mezők a víz-b epréselés miatt rosszabbak, a kontinentális plató tengerfenéki (self) mezők is drágák, az olajhomok már csak 2, a bioetanol meg a napraforgóolaj az 1 körül.
A downstream számok meg olyanok, hogy energetikailag 10% (azaz 1 kg olajszármazék ég el a finomítóban, a lepárlótorony meg a szivattyúk működésére, és kijön 10 kg termék), a régebbi finomítóknál mondjuk 20!
(A finomítói nyereség egy külön dolog, és azért van, mert az olajipar sokszor térfogatban számol, gáz esetén normál-térfogatban - és a nyersolaj sűrűbb, mint a benzin.)
Van még a szállítás. kétszer (a nyers olaj szállítása, amit azt hiszem az upstrwamhoz számolnak, de nem biztos, és a terméké, ami a downstreamhoz)
És innentől jön az "olajkazánok" hatásfoka 10%-60% között (tartálytól a főtengelyig)
ugyemennyiregonoszdolog, hogy az összes fosszilist olajat kutatni kell, bányászni kell, szállítani kell, finomítani kell, továbbszállítani kell, elosztani kell...
... aztán el lehet püffögtetni 40%-os hatásfokkal...
... hiába no.. ilyen gonosz dolog ez az élménytársadalmasdi...
Valami azt súgja, hogy itt a hatásfok számításoknál keveredik a képletekben a Gizike meg a gőzeke...
Erőművi hatásfokot számolni már eleve igényel még egy paramétert: fosszilisből vagy más forrásból termeli a villanyt az erőmű.
Mert ha gázos, akkor összevethető az ICE autóval és a benzin energia láncolattal (olajkutaktól a benzinkutakon át kipufogóig).
Ha nem, akkor csak forintosítani lehet akár a víz rendelkezésre állását (vizierőmű) vagy az urán árát és a forró víztől/gőztől számítjuk a hatásfokot.
Az árakkal meg csak akkor lehet arányosítgatni, ha valódi árakról van szó, nincsenek benne belső elszámolási árképzési trükközések és főleg adók. Különben nem hatásfok hanem néphülyítés lesz belőle.
... a belsőégésű motor ugyanis benzinből / gázolajból gyárt olyan hatásfokkal energiát, mint a villamosenergiaellátó rendszer...
... a benzin / dízel előállításának EROI-ja pedig kb 20%... a hatásfok tehát 0,2*0,4.... 8% körüli... nem véletlenül fázik a teljes energiaipar az átállástól.
A primér-energiatermelés döntő többsége ugyanis egy szép nagy önmagát beteljesítő jóslat... ha csak 16%-ra sikerül növelni a hatékonyságot, az már
alapból felezi az energiaigényt... ha pedig 32% környékére tornázzuk a hatékonyságot, az pedig negyedelni fogja...
65% veszteségtől olyan hő képződik a gigawattoknál, hogy a madarak sülve esnének le az égből, mert területileg nagyon szűk a villamos energia átvitele.
Ajánlom figyelmedbe a hőerőművek hatásfoka című tanulmányokat...