Ezt a topikot azért indítom mert két fajta ember létezik az egyik aki le akar vizsgázni a másik aki nem. A felkészülés nehéz van aki feladja van aki megbukik, de remélem mindenki eléri a célját. Készüljünk az amatőr vizsgára. HA5FUL
Nézd, akinek nem az "elektronika és vidéke" a foglakozása és autodidakta módon sem tudta kiképezni magát erre,attól még lehet lelkes operátor.
Ebben egyetértünk. Én csak azt nem csípem, amikor valaki kellő forgalmi ismeretek és rutin nélkül megveszi a kW-os adót meg a mellé "elvárható" vevőt és antennát, aztán mindenkit lesöpör a sávból mert Ő a menő "amatőr"...
Nézd, akinek nem az "elektronika és vidéke" a foglakozása és autodidakta módon sem tudta kiképezni magát erre,attól még lehet,
lelkes operátor.Én az analógot sem babráltam szakemberhez vittem.Még a boldogult MHSZ időkben is volt a rádíóklubban olyan klubtárs aki inkább barkácsolt,valamit elkészitett odaadta nekünk,nem nagyon írta tele a logot élete folyamán......
Az egyszer biztos,hogy aki levizsgázik annak nem marad abba a tanulás rész mert mindíg van hová fejlődni, én még nem vagyok túlságosan benne a korban a 42 évemmel.
De már bánom,hogy nem hamarabb kezdtem el az egészet,mondjuk vagy 20 évvel ezelőtt.Sebaj
az biztos,hogy tanulni kell,lehet az ember villamosmérnök,vagy földművelő paraszt,aki ezzel szeretne foglalkozni hobby szinten az úgyis leteszi valamelyik fokozatot.
Én sem vagyok villamossági vénával megáldva, tekintve,hogy mezőgazdasági gépész technikumot végeztem, mégis itt vagyok és éppen arra várok,hogy a vizsgabizonyítványom kézhezvétele után benyújtsam a hívójel kérelmet.
Szóval nem ördögtől való dolog sem megtanulni sem pedig levizsgázni, részben osztom a véleményeteket,hogy minek beugratós kérdés, de már bocsánat ha valaki egy sima dipolt sem tud lerajzolni például,akkor attól mit várjunk.
Mikor tavaly árprilisban megbuktam műszakiból, nem sokon múlt,hogy vissza sem megyek pótvizsgázni, éppen egy amatőrtársnak köszönhetem,hogy tartotta a lelket bennem(HA7JTA), aztán január elején ráfeküdtem a tananyagra újra, és most csütörtökön át is mentem,azt nem mondom,hogy hiba nélkül,mert szerintem most is volt kis kapkodás a részemről,de nem is ez a lényeg,hanem,hogy sikeres lett a vizsga.
Száz szónak is egy a vége,aki le akar vizsgázni mert szeretne rádiózni az addig megy ,tanul amíg nem sikerül,aki meg nem az nem fog sem időt sem energiát fektetni abba,hogy rendesen felkészüljön.
Sőt nem egyszer hallok okfejtéseket,hogy a régebbi inkább "hardver" mint ,a mai"softver" készülékek,amiket még bátrabban javítottak "jobbak" voltak.
A világ alapvetően analóg és a csúcskészülékek most is hibridek. Van egy igen pedánsan felépített analóg rész ami tudja az alapszelektivitást és a túlvezérlésvédelmet és utána az így "előtisztított" jelet lehet digitálisan továbbfeldolgozni, ha még szükséges...
Az tény, hogy egy komolyabb készülékbe nem szabad egy szál multiméterrel belepiszkálni, a szükséges műszerezettség sokkal többe kerülhet, mint a vizsgálandó készülék...
"Imeret" szinten fejlődjön,természetesen ez elvárható .Majd ha kell megveszi az újjat Tóni.De rádíózzon komám és ne csak a HG6RVA-n meg a többi relén stb...Van aki itt éli az "amatőréletét", nyilván nem erre gondolunk úgye?
Érdekes ötlet.A kezdők részére összeállított 10 oldalas "kiképzési anyag" kb helyesen tartalmazza a tudnivalókat.A mai készülékekbe a hozzáértőbb amatörtársak sem babrálnak bele.Sőt nem egyszer hallok okfejtéseket,hogy a régebbi inkább "hardver" mint ,a mai"softver"
készülékek,amiket még bátrabban javítottak "jobbak" voltak.Jó hogy annak egy része nosztalgia,hiszen szuper a tecnikai fejlődés.Tény ,hogy eltelt az ídő meg kell gondolni,hogyan tovább .Amatőr biztonságtechnika,éteretika,forgalmi ismeretek,vizsgaszinteknek megfelelő Q és üzemi kódokkal,hívójel ismerettel,gyakorlati forgalmazással kb ennyi.Aztán csinálja,legyen aktív,tanuljon úgysem a tankönyvből fog kizárólag rádíózni...
Ez egy technikai sport. Alapvetően folyamatos tanulásra épül, mivel a technikánk sem cövekel le. Nem bántásból, de akinek egy életre szóló vizsga nem ér meg annyi tanulást, az hogy akar fejlődni folyamatosan?
Én azt sem tartanám ördögtől valónak, ha az összes tétel amiből a vizsgakérdéseket megkapják a vizsgázók, nyilvános lenne! Legyen olyan mennyiségű a kidolgozott anyag amiből aztán a vizsga napján kigyűjtenék az aznapi aktuálisat!
Ilyen mennyiségű "tétel" kidolgozásának persze anyagi vonzata is van, aminek egy részét adományként állhatná az a néhány hazai, de akár külföldi cégek is, akik az amatőr rádiók forgalmazásából élnek! Szerintem valahol megtérülne ez a befektetés és a kör minden tagja jól járna! Nem hiszem, hogy ez valami horribilis összeget jelentene!
Az államnak is érdeke lenne, ha a jelenleginél sokkal többen rádióznának, főleg a fiatalokra gondolok, de természetesen minden korosztály érdekelt benne. Kitudja, hogy a most hatodszor megbuktatott fiatalnak meddig terjed a türelme és mikor adja fel végleg és fordul esetleg kevésbé hasznos tevékenység felé? Ez kinek lenne jó?
Szerintem is-is felkészületlenség ill a túlzott követelmények.Különösen technikai ismeretek követelménye eltúlzott ,akkor amikor már mindenki a gyári készülékeket használ.Át kéne értékelni ezt a témakört.Mihez füzödik nagyobb érdek? Hogy legyenek amatörök a sávokban
/mikor havonta több SK van,mint ahányan egy évben sikeresen vizsgáznak/vagy technikalilag képzett,majdnem mérnöki kvalitásokat produkáló amatörök legyenek?
Érdekes néha úgy átfutni egy egy amatőr adatbázist,hogy még régi "nagy gyakorlatú,elsősorban konstuktör" vénájú amatőrtársak hívójelét
begépelve mondjuk a QRZ.com vagy a QRZ.CQ-ba a.) nincs benne,ismeretlen b.) benne van de néhány száz megtekintéssel akkor ki is rádíózik?Kevés az akinél mindkettő "azsurban" van....
Jól mondja qqberci. De az elgondolkozás is sokféle eredményt hoz. De mivel teljesen átlagos hétköznapi emberek is sikeresen tudnak vizsgázni nem biztos, hogy a rendszer rossz. Nem csináltak ők sem semmi földöntúlit, vagy csodát. Az ő példájuk is mutatja, hogy minden tananyag valóban elérhető annak aki komolyan veszi. Nem kritizálva az említett elbukott villamosmérnököt evvel. Költség? Minél fontosabb tényező, annál több tanulást fektessen be a páciens. Ha tudom, hogy valamit megcsinálni egyetlen esélyem van, annál több energiát fektetek bele a sikeréért. De nem vagyunk egyformák.
Én már nem fogok vizsgázni. (Nem azért, mert nem ismerném legalább a kezdőktől elvárt követelményeket, hanem mert esélyem se lenne az eredményes rádiózáshoz elengedhetetlenül szükséges feltételek minimális szintjét megteremteni, no meg elszállt az idő.)
De ... Ettől függetlenül én abban látom, az esetenkénti felkészületlenségen túl, a sok eredménytelen vizsga okát, hogy
- torz a pontozási rendszer,
- vannak szándékosan beillesztett ún. beugrató kérdések.
Hajdan a gépipariban Ozora tanár úr a következő módon szűrte ki a bizonytalan tudást: sok egyszerűen megválaszolható egy-egy kérdésre adott válasz +1-et ért, a rossz válasz -1-et, míg a válasz kihagyása 0-t.
Ezzel jól kiszűrhette a felkészültségi szintet, annak ellenére, hogy bizonyára volt aki lutrizott és nyert.
De olyan nem volt, hogy egy tárgykör egy hibás vagy megtagadott válasza bukást eredményezett volna.
A kérdés szerintem az, hogy ugyan mi szükség van a félrevezető, nem egyértelműen értelmezhető kérdésekre itt?
Már csak azért is, mert a jó műszaki tudja (szintén az iskolában verték a fejünkbe), hogy minek hol lehet utánanézni.
Igen! Ez így van! Mindig a vizsgázó a hibás, ha nem tudja az éppen előtte levő kérdésre a választ, mást nem is okolhat! Viszont ha meg a sikertelen vizsgák tömegét nézzük, az már kicsit elgondolkodtató! Főleg annak tükrében, hogy sokszor villamosmérnökök, nagy gyakorlatú szakemberek sem mennek át a műszaki kérdéseken sokadik próbálkozásra sem!
De például áll arra a társunkra az az itt sűrűn hallott megjegyzés, hogy "nincs ingyen ebéd" akit éppen a legutóbbi vizsgán hatodszorra húztak meg műszakiból? Vagy ő a sikertelenségért éppen "másban keresi a hibát"?!
Való igaz - ennek a vizsgának a nevében is benne van - harmonizált tudást követelnek meg a rádióegyezményhez csatlakozott országokban a vizsgázóktól! Elvileg! Legalábbis nálunk biztosan! De vajon a többi csatlakozott országban is ilyen arányú a bukások száma és ha nem, az miért van? Érdemes lenne ezt a dolgot egy kicsit mélyebben megvizsgálni!
Ha bukott az aspiráns, akkor elégtelen volt a tudása, ez tiszta sor! Viszont ha ilyen méreteket ölt a sikertelen próbálkozások száma, akkor már érdemes lenne egy kicsit az egyéb körülményeket is gorcső alá venni!
Mint például, hogy:
Megfelelő az az anyag, amiből készülni lehet?
A pontszámozási szisztéma vajon nincs alapból elfuserálva? (ez már sokszor felvetődött itt!)
A kérdések kidolgozására adott idő elegendő?
A vidékről, nagy távolságokról nem kis költséggel odautazóknak ugyanolyan esélyeik vannak?
én a saját tapasztalatom tudom elmondani,a ha5kdr elégséges,ha rendesen fel akarsz készülni akkor az mrasz honlapján lévot tessék megtanulni.igen felelet választós a többi.
én elsőre tavaly a ha5kdr-ből készültem és nem is lett meg a műszaki elsőre,most csütörtökön pótvizsgáztam és az mrasz jegyzetből készültem fel,át is mentem.
Köszi a gyors választ! Közben én is megtaláltam az eljárási tájékoztatót, abból majdnem mindenre választ kaptam.
A rajzolós és számolós feladatok kivételével minden más kérdés feleletválasztós?
Az országprefixek közül pl. Európához elegendő a HA5KDR jegyzetben található egyszerűsített lista, vagy részletesen tudni kell az adott országhoz tartozó "tól-ig" prefixeket?
Általános dolog, hogy arányaiban ennyire kevés a sikeres vizsgázó? Szerintetek ennyire nehéz, vagy inkább ennyire nem készülnek fel a jelöltek?
üdv.a vizsgára 1 óra áll rendelkezésre,a kérdések minden vizsgán mások,25 műszaki kérdés,ebből 3 rajz,5 forgalmi 5 jogi kérdés van,illetve sikeres vizsga esetén még egy szóbeli forgalmazást is ve kell mutatni szimplex üzemmódban.
Sziasztok! Az volna a kérdésem, hogy hogy áll össze a cept novice és a harec vizsga írásbeli része? Melyik témakörből hány kérdés van és mennyi idő áll rendelkezésre a megoldáshoz? Köszi!!! :)
Igen a CW "megsokszorozza" a lehetőségeidet.Ha küzdesz valami DX-ért hamar rájössz milyen kevés az a 200W-is, pláne SSB-en.
Változott a világ, a korábbi "fair play",illetve a korábbi terjedési lehetőségek is sokszor a múlté amikor kis teljesítménnyel is nagy távolságokat lehetett rádiózni a "direkt módokon"
CW-SSB.Ellenben megjelentek a digi módok új lehetőségeket adva,ha hagyod magad "elcsábítani", némelyikhez még amatőr sem kell.
Bár ebben megoszlanak a vélemények.No ki-mit szeret!Azonban ami nem nélkülözhető, a rádíózás szeretet lelkesedés,szorgalom,kitartás a lehetőségek kihasználása .Nyilván a család,gyermekek,egzisztencia vitán felül áll a sorban...
Köszönöm a válaszod,nekem a max 50W is elég lett volna,de nyilván a jogszabályi változás következtében örülök a 200w max teljesítménynek,jelenleg nekem a cept novice bőven elég lesz,majd a későbbiekben morse és ha lesz időm meg energiám munka,kertesház és kisgyermek mellett akkor harec természetesen.
remélem minél hamarabb a kezembe vehetem a rádioamatőr papírt és találkozunk a sávokon.
Vagy tudnak-e ? lásd a tesztlapok rejtelmeit...hi.Még elektromérnök is megbukott a vizsgán igaz nem technikai ismeretekből/az már, végképp a felsőoktatás csődje lenne/ ,pláne aki nem gyakorló amatőr...jog ,forgalmi ismeretek
Nem hiszem,hogy addig tart,bár a hivatali határidő általánosan 30 nap.Nekem a kérelmi űrlap+bizonyítványmásolat beküldése után 2 hét után a postaládában volt a határozat,rádíóamatőr igazolvány.Ráadásúl harminc év utánni újrakezőként,még a régi hívójelemet is visszakaptam.A Cept Novice fokozat is sok lehetőséget ad, lásd a jelenlegi legutolsó módositás.a MRASZ törekvése,hogy a CEPT Novice fokozatú is dolgozhasson az összes hagyományos és WARC sávon Ebben konszernzus volt a tárgyalásokon.Ebből nagy része megvalósult a becikkelyező jogászi trehányágból kimaradt a 18 Mhz és a 10Mhz is visszakerül a jogszabály melléklébtbe.Az eredetileg javasolt 400W-ból 200 lett realízálva.De hol van ez az évtizedekig engedélyezett 25-50W-tól?7/2015(XI.13)NMHH rendelet módosításáról szóló1/2018(V.29)NMHH rendelet melléklete a frekvenciahasználatról.
Nyilván a fiataloknak a kezdő és a Cept Novice fokozatúaknak kötelező előrelépési kötelezettség van.60 év felett nincs ilyen kötelezettség.Fakultatív a "feljebbvizsgázás" mint lehetőség. Kérdés,hogy az ídősebb évtizedes amatőrmúltú nagy gyakorlatú Cept Novice fokozatú amatőrtársak akarnak e "feljebb
vizsgázni,illetve megelégednek a jogszabély aálltal biztosított lehetőségekkel,ami mint írtam elég széles.