Keresés

Részletes keresés

provó Creative Commons License 2005.12.02 0 0 2069

Kedves najahuha!

 

A Bencsik/Dermokrata féle Szkítia terjeszti és állítólag készletük is van belőle, de azt nem tudom, hogy Szombathelyre eljutott-e. Persze így elég drága lehet (kb. 4 000 Ft).

 

Azonban, ha Pesten jársz és felkeresel, szívesen adok belőle féláron.

 

Vagy ajánlom neked Varga Mátét, az egyik szerzőt, aki még kedvezőbben (kb. harmadáron) adhat neked belőle. A telefonszáma: 06(30)471-5793.

 

Ennek a módszernek az a baja, hogy vagy személyesen kell megkeresni (ez esetben ihatunk beszélgetés közben egy kávét mézzel és citromlével), vagy a postát ki kell fizetni, a postázás is idő, meg munka stb.

 

De az élet nem habostorta, mint azt tudjuk.

Előzmény: najahuha (2067)
najahuha Creative Commons License 2005.12.02 0 0 2068
Van-e ősképi, ligokai összefüggés az "M" birtokosjel, illetve igei tárgyiasító jelentése között ??

"..Gecső Tamás a magyar főnév- és igeragozásban előforduló homonímiát és poliszémiát elemezve arra a következtetésre jut, hogy a homonímia és a poliszémia jelenségét nemcsak a szómorfémán, hanem a szónál kisebb grammatikai egységeken is vizsgálhatjuk. Példaként az -m morféma homonímiáját emeljük ki. Az -m morféma névszóhoz kapcsolódva birtokos személyjel, igéhez járulva tárgyas igei személyrag. Például: karom, akarom. .."

Innen: Poliszémia, homonímia.


..
najahuha Creative Commons License 2005.12.02 0 0 2067
Kedves Tiszteletes úr !

Köszönöm. Szombathelyen is kapható ? ( mondjuk Tamási Áron könyvesboltban mint SZKÍTA partnerboltban ?)
Előzmény: Tiszteletes úr (2066)
Tiszteletes úr Creative Commons License 2005.12.02 0 0 2066
 Az általad említett CD címlapja.
Előzmény: najahuha (2065)
najahuha Creative Commons License 2005.12.02 0 0 2065
..



A TESz kötetei az uráli és az indoeurópai nyelvek családfa-elméletének szellemében írott szócikkeket, etimológiákat tartalmaznak. Az elmélet hibás voltát egyre több kutató vallja. Törvényszerű tehát, hogy hibás elméleti alapokon hibás etimológiák születhetnek. A szóetimológiák írását új alapokra kell helyezni, más szellemben kell a nyelveket csoportosítani, s másak lesznek a nyelvi kapcsolatok kritériumai, melyeknek következtében módosulnak a belőlük levonható nyelvi őstörténeti következtetések is....."


Czeglédi Katalin 2004: "Attila neve és a földrajzi nevek" című 2004. május 21-én Tápiószelén a Blaskovics Napokon megtartott előadás írásban megszerkesztett változata in: Varga Ákos - Varga Endre - Varga Géza - Varga Máté Magyarság és Kelet A Magyarok világszövetsége által 2004. június 1-6. között rendezett őstörténeti konferencia válogatott előadásai CD-n. Írástörténeti Kutatóintézet.
provó Creative Commons License 2005.12.01 0 0 2064

Szócikk a Magyar Katolikus Lexikon készülő 10. kötetéből:


ROVÁSÍRÁS

 

1. Fába rótt felirat.

 

2. Rovástechnológiát alkalmazó, ahhoz idomult írásrendszer (pl. a germán rúna, az ótürk, a kazár, a nagyszentmiklósi és a székely rovásírás).


A fa íráshordozót használó rovástechnológia módosítja a formát: a jeleket elforgatja, a vízszintesek helyét a függőleges és ferde vonalak veszik át, a kört szilvamag forma helyettesíti, elemeinek száma csökken, képszerűből lineárissá válik.

 

A technológiai lehetőségek egykori korlátozottsága miatt a legtöbb antik írás eredetileg rovásírás volt, végső soron rovásírásból alakult ki, vagy rótt változattal is rendelkezett.

 

A pálcára rótt írás kézenfekvően jobbról balra halad és a sorok váltakozva a pálca mindkét végén kezdődnek. A rovást elhagyó rendszerekre jellemző a sorvezetés bizonytalansága (a balról jobbra irányuló és a bustrofedon „ökörszántás” sorvezetés megjelenése).


A rovástechnológia alkalmazása elsősorban a gazdasági lehetőségek függvénye, ezért nem bizonyíthatja két írásrendszer (pl. a türk, a székely és a germán rúnaírás) rokonságát.

Tiszteletes úr Creative Commons License 2005.11.30 0 0 2063

Hettita "isten" jelkép.

 

Az alábbi székely rovásjel és magyar népi jelképek megfelelője.

Előzmény: Tiszteletes úr (2062)
Tiszteletes úr Creative Commons License 2005.11.30 0 0 2062
A nikolsburgi ábécé "us" (ős) jele.
Előzmény: Tiszteletes úr (2060)
murgovita Creative Commons License 2005.11.30 0 0 2061

Most állj meg. Az u-ból soha nem lesz r. Fordítva talán, romlásként...

Hogy amúgy te mit gondolsz a protoindogermánokról, már nem is kérdezem.

Előzmény: najahuha (2058)
Tiszteletes úr Creative Commons License 2005.11.30 0 0 2060

Veleméri rajzos sindü, a világfa tetején az "Isten" szimbólummal. Ez az alábbi vámfalusi jelkép megfelelője.

 

Obi-ugor mítoszok szerint a Napisten palotája a világfa tetején van s ha az isten hazamegy, a fa csúcsához köti a lovát.

 

 

Előzmény: Tiszteletes úr (2059)
Tiszteletes úr Creative Commons License 2005.11.30 0 0 2059
Vámfalui tányér 4 db. "isten szeme" fazekasmintával.
najahuha Creative Commons License 2005.11.30 0 0 2058
Kedves nezz_körül !

Igen, erre gondoltam.....

No és:

" from PIE base *geu- "to bend, curve."

akár GEU ---> GER ---> KER


Előzmény: nezz_körül (2057)
nezz_körül Creative Commons License 2005.11.30 0 0 2057
Ugye
"gyre" ==>GyRe ==> GöRdül, GuRiga,KöR ?
Előzmény: najahuha (2056)
najahuha Creative Commons License 2005.11.30 0 0 2056
..

gyre

1566, "a circular motion;" as a verb, "to turn round," c.1420; from L. gyrus "circle," from Gk. gyros "circle, ring," related to gyros "rounded," from PIE base *geu- "to bend, curve."


..
najahuha Creative Commons License 2005.11.30 0 0 2055
..


PIE base *pel- "to turn,"

fallow (n.)

O.E. fealh "fallow land," from P.Gmc. *falgo (cf. O.H.G. felga "harrow," E.Fris. falge "fallow," falgen "to break up ground"), perhaps from a derivation of PIE base *pel- "to turn," assimilated in Eng. to fallow (adj.) because of the color of plowed earth. Originally "plowed land," then "land plowed but not planted" (1523).


PIE base *bha- "speak" (see fame)

fable

c.1300, from O.Fr. fable, from L. fabula "story, play, fable," lit. "that which is told," from fari "speak, tell," from PIE base *bha- "speak" (see fame). Sense of "animal story" comes from Aesop. In modern folklore terms, defined as "a short, comic tale making a moral point about human nature, usually through animal characters behaving in human ways." Most trace to Greece or India.

fame

c.1290, "celebrity, renown," from O.Fr. fame, from L. fama "talk, rumor, report, reputation," from PIE base *bha- "to speak, tell, say" (cf. Skt. bhanati "speaks;" L. fari "to say;" Arm. ban, bay "word, term;" O.C.S. bajati "to talk, tell;" O.E. boian "to boast," ben "prayer, request;" Gk. pheme "talk," phone "voice, sound," phanai "to speak;" O.Ir. bann "law"). The goddess Fama was the personification of rumor in Roman mythology. The L. derivative fabulare was the colloq. word for "speak, talk" since the time of Plautus, whence Sp. hablar.

fare (v.)

O.E. faran "to journey, to make one's way," from P.Gmc. *faranan (cf. Goth. faran, Ger. fahren), from PIE *por- "going, passage" (cf. Skt. piparti "brings over," Gk. poros "passage, way," L. peritus "experienced").

PORoszkál !!



Előzmény: najahuha (2054)
najahuha Creative Commons License 2005.11.30 0 0 2054

kaiser

"an emperor," O.E. casere, obscure after M.E., but revived 1858 in ref. to the Ger. emperors of Austria and, after 1870, Germany, from Ger. Kaiser, from Bavarian and Austrian spelling of M.H.G. keisar, from O.H.G. keisar "emperor," an early borrowing of L. cognomen C?sar (q.v.). The Gmc. and Slavic peoples seem to have called all Roman emperors "caesar" (cf. O.E. casere, O.N. keisari). Said to be the earliest L. loan word in Gmc.

kakistocracy

1829, "government by the worst element of a society," coined on analogy of aristocracy from Gk. kakistos "worst," superl. of kakos "bad" (which is perhaps related to the general IE word for "defecate") + -kratia "rule of," from kratos "strength, power, rule" (see -cracy).
najahuha Creative Commons License 2005.11.30 0 0 2053
..


TAPaszt a magyarban.....



..
Előzmény: najahuha (2052)
najahuha Creative Commons License 2005.11.30 0 0 2052
..

Vajon honnan jön a SPANYOLBA a


TAPA


fedő
fedél


és ehhez kapcsolódóan valamennyi TAP-al kezdődő a spanyolban a TAKARÁSSAL, FEDéssel, BURkolással, szőgyeggel, dugóval, AGYAGFALlal összefüggő......
provó Creative Commons License 2005.11.29 0 0 2051

 

 

 

SUMER ÍRÁS, SUMER NYELV

 

 

Edward Hincks 1850-ben kijelenti, hogy az asszír-babiloni írás, más szemita nyelvektől eltérően, a magánhangzókat világosan megjelölő szótagokat használ, mely írásrendszert egy korábbi, nem sémi néptől vette át.

 

Henry C. Rawlinson a kétnyelvű szójegyzékek segítségével 1851-ben felismerte a jelek kétféle (sumer és akkád) olvasatának létét.

 

Rawlinson 1854-ben régészeti leletek, nyelvészeti elemzések és az ógörög források alapján megállapítja, hogy a Genezisben is szereplő Nimród és leszármazottai „Babilónia eredeti, semitákat megelőző őslakóit jelentik”, mai utódaikat a finnekkel, észtekkel és magyarokkal azonosítja.

 

Rawlinson 1855-ben elsőként használja a sumer nevet, a mezopotámiai „szkíták” egyik csoportjának neveként.

 

Hincks 1856-ban felismeri a sumer nyelvtan „turáni” jellegét.

 

Rawlinson 1865-ben rámutat, hogy a sumer ragoknak és szavaknak baszk és török megfelelői vannak.

 

Rawlinson öt kötetes főműve 1861 és 1884 között jelent meg, ettől kezdve vált széles körben világossá az asszírológusok előtt, hogy a kis számban előkerült érthetetlen feliratok nem ideogramokkal írt asszír szövegek, hanem egy turáni nyelv emlékei, amelyeket a kétnyelvű szövegek asszír nyelven megmagyaráznak.

 

1874-től egy vita kezdődött, mert J. Halévy azt állította, hogy a sumer ékírás az asszír nyelv írásának egy külön, szimbolikus módja, amely külön nyelvnek nem tekinthető. E nézete mellett negyven éven át kitartott.

 

A vita kialakulását A. H. Sayce 1908-ban tudományon kívüli szempontokkal magyarázta.

 

Bár Halévy állítása tévesnek bizonyult, mert bebizonyosodott a sumer nyelv létezése, a tudományos közvéleményt sikerült máig hatóan megzavarnia. Halévy követői ma a sumer nép kihalását és a sumer nyelv rokontalanságát hirdetik.

 

Irodalom. Érdy Miklós: A sumir, ural-altaji, magyar rokonság kutatásának története, Gilgamesh, New York, 1974. Götz László: Keleten kél a nap, Püski, Budapest, 1994. Hunfalvy Pál: Bábel tornya, Budapesti szemle, Budapest, 1857., 1, 424-444. Varga Zsigmond: Az ősmagyar mitológia szumir és ural-altaji öröksége, A Hídfő baráti körének kiadása, San Francisco, California, 1956.

provó Creative Commons License 2005.11.29 0 0 2050
Nagyon érdekes! Köszönjük!
Előzmény: taaltos (2048)
provó Creative Commons License 2005.11.29 0 0 2049

Miért vonták kétségbe a sumer nyelv létezését s miért próbálják izolálni ma?

 

Az egyik legismertebb sumerológus, A. H. Sayce véleménye az A J. Halévy provokálta vita mozgatórugóiról. Részlet Götz László könyvéből.

 

 

Aki a szumér nyelv bagatellizálására, izolálására irányuló igyekezetek valóságos, tudományon kívüli mélylélektani rugóit is meg óhajtaná ismerni, lapozzon csak vissza két-három oldalt a "Valóság" 1976/1O. számában … ahol Hary Györgyné "Kiegészítések egy nyelvvita történetéhez" című dolgozatában, több más vonatkozású figyelemre méltó meggondoláson kívül, elolvashatja a szumerológia egyik úttörő nemzetközi szaktekintélye, A. H. Sayce, világosan, félreérthetetlenül megfogalmazott véleményét erről a kérdésről. (Hary Györgyné fordításában).


"Az európai tudósok régtől fogva abban a kényelmes hitben ringatták magukat, hogy elsősorban a fehér faj, s. másodsorban pedig az európaiak ténylegesen fölötte állnak az emberiség többi részének, s hogya civilizáció fejlődése és eredete jogosan nekik tulajdonítható. Az indoeurópai nyelvek közös rokonságának a felfedezése csak erősítette ezt a hitet. Kialakult az a szemlélet, hogy a szanszkritban megtalálták, ha nem is az elsődleges nyelvet, de valami hozzá közelállót, és idilli képet festettek arról az árja közösségről, amely ázsiai otthonában már birtokában volt későbbi kultúrája elemeinek. Rajtuk kívül álltak a barbárok, a rövid homlokú, ferde szemű, sárga, barna és fekete fajok, akiknek intelligenciája nem sokkal haladta meg az állatokét. S ha egyáltalában volt valami kultúrájuk, akkor ezt a fehér fajtól kapták, s átvétel közben elrontották. Egyszerűen paradoxonnak tekintették azt az elképzelést, hogy a fehér fajon kívül is keletkezhetett kultúra.


Az asszír ékírások megfejtői szembetalálták magukat ezzel a paradoxonnal. És még valamivel: A Tigris és az Eufrátesz melléki civilizációegy olyan nép körében keletkezett, amely agglutináló nyelvet beszélt, tehát sem árja, sem semita nem volt. Következésképp a semita babiloniak és asszírok ebből a régebbi civilizációból merítették kultúrájukat, ékírásos rendszerű írásbeliségükkel együtt. Lehetetlennek látszott, hogy ez a forradalmi tan igaz lehessen, s így a semita filológusok természetesen tagadták. Hiszen a közvélemény immár évszázadokon keresztül azt tartotta, hogy a Paradicsom nyelve a héber volt, s így a XIX. század semita tuqósait öntudatlanul befolyásolta az a régi elképzelés, hogyasemita Adám volt az első civilizált ember a Földön. Nehéz volt félretenni az ifjúkorban kapott oktatásokat és előítéleteket, továbbá közrejátszott az is, hogy az átlagos nyelvész számára rejtélyt képezett a csak néhány szaktudós által megfejtett ékírás. A maroknyi kutatócsoport új és veszélyes elvekkel zavarta meg a kihalt semita nyelvek tanulmányozóit."

 

(Sayce: The Sumerians: 1908).

taaltos Creative Commons License 2005.11.29 0 0 2048

Érdekes felirat!

[quote]A cseréptöredéket már két éve megtalálták, de feliratait csak mostanra értelmezték a szakemberek. A nyugati világ legrégebbi térképe egy hete az interneten is látható.

 

 

 

 

 

Kis fekete cserépdarabka, vésett betűkkel és cikk-cakkokkal; nem nagyobb egy postai bélyegnél. 2003. augusztus 21-én került elő a föld mélyéből a dél-itáliai Soletóban egy ásatás során. Nevét felfedezése helyéről kapta: a világsajtó - így a Telegraph honlapja is - csak Soletói-térképként emlegeti. A területen dolgozó régészcsoport és belga vezetője, a Montpellier Egyetem tanára, Thierry van Compernolle hosszú ideig titokban tartották még a lelet létezését is. A szöveg értelmezése azóta is folyt. A cserépdarab felületén látható betűk és más jelzések egy része kétségtelenül görög nyelvű. Néhány vonal tartalma és több betű eredete azonban kérdéses volt - egészen a múlt hétig.

Azóta nyilvánosságra került: a nyugati civilizáció legrégebben keletkezett térkép-töredékéről van szó, amely kb. i.e. 500-ra datálható. A klasszikus antikvitás időszakának első térképeit tehát már a rómaiak előtt megalkották.

Eddig sem volt titok, hogy a térképkészítés elmélete már ismert volt a korabeli görögség számára. Gondoljunk csak a korszak nagynevű matematikusára, Pithagoraszra, aki a tenger horizontját vizsgálva az elsők között állapította meg, hogy a Föld gömb alakú, s ezzel megalapozta a modern kartográfia legelemibb tételét.

A most nyilvánosságra hozott eredmények szerint a kőbe vésett térkép a dél-olaszországi Apuliát, a "csizma sarkát" ábrázolja. Az illusztrálás módja gyakorlatilag megfelel a napjainkban alkalmazott technikáknak: ponttal jelölték az adott település helyét, így azok egymáshoz viszonyított elhelyezkedését, valamint a területet határoló vizeket. A cikk-cakk jelzések a Jón-tengert és az Adriát ábrázolják, míg "nyugaton" a Taras szó olvasható görögül, ami a mai Tarantoi-öbölre utal. A tizenhárom városnévből tizenegynek a megfejtése időbe telt. Ma már tudjuk, hogy egy helyi illír törzs, a messzápok nyelvén íródtak, s olyan, ma is létező helyneveket rejtenek, mint Otranto, Soleto, Ugento, vagy Leuca (ma: Santa Mariad i Leuca).

Az eddig ismert legrégebbi térképek többsége, amelyek a nyugati világot jelenítik meg, a Krisztus születése utáni periódusból származnak és római alkotások. Tudósok most azt állítják, hogy a Soletói-térkép létezése nem csupán az ókori térképészet eredetéről vallott elméletek felülvizsgálatát követeli meg, de a régió történelmének átgondolását is. Megváltozhat az eddigi álláspont például a messzápok és a velük szomszédos görögség kapcsolatára vonatkozóan. A cserép messzáp feliratai ugyanis az illír egy változatának tűnnek, ebből pedig - a nyelvi rokonságon túlmutatva - akár arra is következtethetünk, hogy a helyi törzs lakói eredetileg Görögországból érkeztek.[/quote]

 

http://www.mult-kor.hu/cikk.php?article=11650 

provó Creative Commons License 2005.11.29 0 0 2047

Ornella Semino genetikai tárgyú cikke.

 

Cser Ferenc fordításában. Ebből idéztünk alább, az indián írás és a székely írás kapcsolatait magyarázandó.

provó Creative Commons License 2005.11.29 0 0 2046

A szkíta rovatba bétették a Cser Ferenc által lefordított (Semino és genetikus tsai által írt, a Science-ben megjelent) nevezetes cikket.

 

Számunkra e cikkből a következő részlet az érdekes:

 

"Az EU19 haplotípus, ami az M173 ágból származik ..., gyakorlatilag hiányzik Nyugat-európából. Ennek a gyakorisága növekszik kelet felé és a legnagyobb értékét Lengyelországban, Magyarországon és Ukrajnában éri el, ahol viszonzásként az EU18 gyakorlatilag hiányzik. Mindkét haplotípus, az EU18 és az EU19 az M45 allélbõl származik. Az M3-al jellemzett vonal, ami az amerikai bennszülöttek (12) között és néhány szibériai népességnél (15) gyakori, úgy szintén az M45 származéka. Ez a megfigyelés arra utal, hogy az M173 õsi eurázsiai jelzõ, amelyet az Európába érkezõ Homo sapiens sapiens csoportja vagy magával hozott, vagy itt alakította ki, és mintegy 40000 és 35000 évvel ezelõtti idõszakban (16, 17) keletrõl nyugatra szivárgott az aurignici mûveltséget magával terjesztve. Ugyanez a mûveltség szinte egyidõben jelent meg Szibériában is (17), ahonnan néhány csoport gyakorlatilag Amerikába vándorolt."

 

Azaz a szerzők szerint a magyarok valamilyen fokon rokonai az indiánoknak. Ez megengedi a kultúra (zene, nyelv, írás, ősvallás) közös elemeinek a vizsgálatát. Tehát nem eleve tudománytalan az ilyen irányú vizsgálódás.
provó Creative Commons License 2005.11.29 0 0 2045

Az esztergomi gyűrű retusált képe.

 

A Nyíregyházi Jósa András Múzeum évkönyve (1963/283) szerint XIV. századi.

Előzmény: provó (2044)
provó Creative Commons License 2005.11.29 0 0 2044

Már csak el kellene olvasni.

 

Ahogy (talán) a költő mondta: "Ez a mi munkánk s nem is kevés".

Előzmény: provó (2043)
provó Creative Commons License 2005.11.29 0 0 2043
 Esztergomi "l"(?) jel.
Előzmény: provó (2042)
provó Creative Commons License 2005.11.29 0 0 2042
Esztergomi jel. Talán a székely "m" lineárisabb változata, talán a hun "k" (kő) jel egyik előfordulása (ez szerepel a "KeSzi DéNeSNé" és az "éSZAK" feliratban is).
Előzmény: provó (2041)
provó Creative Commons License 2005.11.29 0 0 2041
 Hullámvonal alakú esztergomi jel, talán "v" betű.
Előzmény: provó (2040)
provó Creative Commons License 2005.11.29 0 0 2040
Esztergomi "t" jel.
Előzmény: provó (2039)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!