A Vasúttörténeti Parkot ne keverd ide. Ott kontrollált körülmények között, rögzített feljárókon látogathatók a mozdonyok vezetőállásai. Semmi más!
A mozdonyok külsejére a Parkban is szigorúan tilos a felmászás, erre tiltó táblák hívják fel a figyelmet a balesetveszély miatt (természetesen mindig akadnak szabályszegő apukák, akik szerint a gyerekről a 424-es 4 méteres magasságban lévő kéménye mellett lehet a legjobb képeket készíteni...)
Az állomásokon se felügyelet, se feljáró, se bármi kontroll. Tehát a mozdonyokra mászkálást az állomásokon nem értelmes dolog propagálni, plusz ott a vasúti emléktárgy és színesfémgyűjtők tevékenysége...
Mivel a hegyeshalmi mozdony a Közlekedési Múzeum MŰTÁRGYA, ezért ha a tulajdonos úgy kívánta volna meg, akár a vöröscsillag is felfesthető rá. A muzeális járművekre nem vonatkozik az önkényuralmi jelképek alkalmazásának tilalma, mint ezt a kérdést már milliószor átrágtuk itt.
Jó, de az 501-es német eredetű gép volt, amit Ausztriából eredetileg ócskavasnak vettek, és üzembe állítottak néhányat, az 510-es meg szovjet Er mozdony volt, szovjet szabványú festéssel. Tehát ezek pon a kivételek, amik a szabályt erősítik. :)
Visszafelé olvastam az oldalt, már, hogy felülről lefelé, és ahogy mind lejjebb jutottam, egyre inkább kirázott a borzadály, hogy nézhet ki az a mozdony. (Főleg, mikor valaki azt írta, mi lett volna, ha a Rába Botondot is narancssárga virágokkal festik ki.) A képen már nem is volt olyan rémes... inkább valaki nagyon rácsodálkozhatott a Szovjet Vasút egykori mozdonyaira.
Jutott eszembe, mi lett volna, ha valakinek eszébe jut, hogy ezek a mozdonyok hazai pályafutásuk során végig vörös csillaggal az orrukon jártak, és elvárásként támasztotta volna ezt, mint eredeti állapotot a felújítók elé...? (Csak elméleti alapon mondom, nem azért, hogy kívánnám.)
Szerintem teljesen félreértetted gumidanit. Neki (és több más vasútbarátnak) az a gondja, hogy olyan színeket használtak olyan helyeken, amiket üzemelő korukban sohasem. Tehát a színorgia nem passzol ahhoz a mozdonyhoz. Csupán erről szólt a polémia.
Nem azzal lenne az igazi baj, ha egy hasonló lépcsőt tennének a mozdony mellé, mint az MVP-ben, hanem azzal, ha a gyerekek mászókának használnák. EBBEN a hozzászólásban ezt írta a gazdája: "NEtán egy kis ajtó, v bejáreti lehetöség kellene hogy a gyerekek felmásszanak stb." Szerintem vasútbarátként Te is dobnál egy hátast, ha a Truman oldalába egy kis ajtót vágnának, hogy ott a gyerekek bujkáljanak...
Szóval alaphelyzet az, hogy egy mozdony nem mászóka (hasonlóan egy Petőfi szoborhoz), így nem kell lágy játszótéri burkolat sem alá. Továbbmegyek: az a szemlélet, hogy minden köztéri dolog közpréda, nem erősíti (az emberek egy részében) azt, hogy talán ezekre vigyázni kellene, és nem pedig elvinni róla ezt-azt emlékbe.
Amúgy tényleg nem mai lehetett a történet a Hősök terén történt eset, mert a fiai kb. a Te korosztályod.
Egyébként ismersz is engem, tudod, hogy nem vagyok vadállat, de szerintem gumidani teljesen korrekten reagált a fia cselekményére.
Az ember nem is bánná... én is szerettem világéletemben. Annyi kéne, hogy valahogy szem előtt legyen, mert hülye vandálok is vannak. (Mondjuk, azok ellen meg nem sok minden véd...).
A Vasúttörténeti park mozdonyainak konyhái korhatár nélkül látogathatóak. Nincs EU-szabvány játszótérré alakítva. Betonaljak, ágyazatkő. Ha ott így van, akkor máshol miért ne lehetne így?
Tiszteletlen az, aki megnézi egy mozdony konyháját? Esetleg elképzeli, hogy Ő a mozdonyvezető? Ez nem Petőfi szobor...
Kamaszkoromban a szolnoki 424-en mászkáltam. Nem bántottam. Nagyon érdekelt és tetszett a szerkezet. Hol itt a tiszteletlenség?
"Ne tessék összemosni a normális mázolást (fekete) a csiricsáré "dekorációkkal"!"
Nem mosok én össze semmit. Lényeg, hogy valakik foglalkoztak vele, időt szántak rá és még jó pár évig megmarad. Szájkaratéval nem marad meg semmi. Meg kell keresni azokat akik tettek azért, hogy történjen valami és a következő felújításkor segítséget nyújtani, nem nyílt színen pocskondiázni.
"Attól primitív, hogy egy bármilyen műemlék, (műszaki tárgy, épület, vagy szobor, síremlék, stb.) a múltra való emlékezés eszköze és nem játszótéri játék. Civilizált ember ismeri a "tisztelet" fogalmát is.
Attól balesetveszélyes, mert nem gyerekek mászkálására lett kialakítva, hanem kiképzett szakemberek kezébe szánták. Éles alkatrészek, felnőttre méretezett korlátok, hágcsók vannak rajta. Az objektum mellett nincs kialakítva olyan terület, amelyre való leeséskor megakadályozná a sérülést. (pl. betonfelület)"
Csak halkan jegyezném meg a betonfelület nem óv meg semmitől. Amúgy a boglári 275-ös konyhája megtekinthető és szerintem ez adja vissza egy gyermekben azt az érzést amitől beleszerethet a mozdonyok világába.
"Igen, 2. Az egyik kamaszkorában azzal jött haza, hogy a rendőr lepofozta a Hősök terén levő emlékműről. Ezután majdnem kapott tőlem is egyet."
Ne tessék összemosni a normális mázolást (fekete) a csiricsáré "dekorációkkal"!
Mitől primitív és mitől balesetveszélyes
Attól primitív, hogy egy bármilyen műemlék, (műszaki tárgy, épület, vagy szobor, síremlék, stb.) a múltra való emlékezés eszköze és nem játszótéri játék. Civilizált ember ismeri a "tisztelet" fogalmát is.
Attól balesetveszélyes, mert nem gyerekek mászkálására lett kialakítva, hanem kiképzett szakemberek kezébe szánták. Éles alkatrészek, felnőttre méretezett korlátok, hágcsók vannak rajta. Az objektum mellett nincs kialakítva olyan terület, amelyre való leeséskor megakadályozná a sérülést. (pl. betonfelület)
neked van gyereked
Igen, 2. Az egyik kamaszkorában azzal jött haza, hogy a rendőr lepofozta a Hősök terén levő emlékműről. Ezután majdnem kapott tőlem is egyet.
"A gusztustalan kifejezést nem használom. Az, hogy egy régi járműtípusból, három, vagy egy van már meg, egyáltalában nem indokolja a csiricsáré a mázolását. Pontosan úgy van, ahogy írta. Meg kell(ene) becsülni és nem vásári díszletté zülleszteni!"
Ugyan jól mondod, de azt se feledd el, hogy festés nélkül csak rohadna tovább mint mondjuk sajnálatosan a Siófoki 376-os. Én becsülöm, ha valamit nem szétvágnak kilósárért hanem lefestenek, kijavítják és megpróbálják megőrizni az utókornak.
"Egy frászt! A mozdony nem játszótéri mászóka. Mint ahogy a köztéri szobrok sem azok. Felháborító, hogy egy felnőtt ember még ajánlgatja is ezt a primitív szokást, aminek az elterjedése a nemtörődöm és lusta hatóságok "érdeme". A balesetveszélyről nem is beszélve."
Mitől primitív és mitől balesetveszélyes? Had kérdezzem meg, neked van gyereked?
A gőzmozdonyok festése ügyében azért némileg árnyaltabb volt a kép, amint azt az alábbi rendelkezés is mutatja. Sajnos további részleteket nem ismerek.
"NEtán egy kis ajtó, v bejáreti lehetöség kellene hogy a gyerekek felmásszanak "
Egy frászt! A mozdony nem játszótéri mászóka. Mint ahogy a köztéri szobrok sem azok. Felháborító, hogy egy felnőtt ember még ajánlgatja is ezt a primitív szokást, aminek az elterjedése a nemtörődöm és lusta hatóságok "érdeme". A balesetveszélyről nem is beszélve.
A gusztustalan kifejezést nem használom. Az, hogy egy régi járműtípusból, három, vagy egy van már meg, egyáltalában nem indokolja a csiricsáré a mázolását. Pontosan úgy van, ahogy írta. Meg kell(ene) becsülni és nem vásári díszletté zülleszteni! Például a Rába által gyártott Botond terepjáróból is csak egy maradt meg és mégsem ékesíti senki sem a megbecsülés nevében narancssárga virágocskákkal.
Senki sem fikázta a gépet, csak megállapítottuk többen, hogy igen csiricsáré lett, olyan, amilyen nálunk sosem volt. Le a kalappal a helyreállítását végzők előtt, örülünk, hogy megújhodott szegény, de aki ezt a festést kiötlötte, kicsit túllőtt a célon, legalább is a hozzáértők szemében.
Az miért fikázás, hogy elmondjuk, hogy olyan így, mint egy cirkuszos kocsi? Soha üzemben nem volt gép teljes széleségében vörösre kifestett burkolatlemez szoritó pántokkal... A kevesebb néha több, mint a bölcs mondás is tartja...
Fiuk! Lehet ezt a 411-est fikázni igy meg ugy. Tény, h üzemelés közben egyik sem nézett igy ki..DE már csak talán 3 db van az országban, és ez most egy kiállitott gépezet , ezeket pedig mindenhol ugy felhivó szinekre festik. Meg kell becsülni. Az évek ezt ugyis majd helyreteszik, ill kifakitják, és addig is örüljünk h felhivja magára a figyelmet.
És most megint visszatérek a Móvári áll.-on a Tito-ra.: sajnos a sötét szürkesége és rozsdája miatt sokan észre sem veszik. NEtán egy kis ajtó, v bejáreti lehetöség kellene hogy a gyerekek felmásszanak stb., De ehhez egy kis figyelemfelhivó szinezés is tartozik!!!.. ÉS igy lenne egy örök élmény......aztán késöbb vasutbarát.!
És a hegyesiek mellett nem állt senki sem, aki "szakmailag" irányította volna Őket? Tényleg dícséretes a munkájuk nagysága, de ez a túlpingálás nálam elég visszatetsző.
A 80-as évek elején pár beo gépen már mázolgattak, ami átöröklődött pár nosztalgiás gépre is a 80-as évek végén, de ott a História Bizottság nem tolerálta ezt a művészkedést, úgyhogy a szobormozdonyokkal kezdődött ez a csiricsáré "húzzuk ki pirossal meg hófehérrel" mozgalom.
Objektíven volt-e bármilyen korszakuk a gőzösöknek, amikor hasonlóan ki lettek volna pingálva pirossal, fehérrel? Vagy honnan jön ez az esztétika sok szoborgépen? Számomra, immár szubjektíven, különösen ez a fehér abroncsszél az, ami rettenetesen előnytelen. Olyan, mintha fehér zokniban lenne, már csak a makkos cipő hiányzik.
Igaza volt! Mikor '88-ban az első BDV kijött próbázni, a sárga felszálló ajtókkal elég furcsán nézett ki. Erre mondta O. Gy., az egyik motorszíni mozdonyvezető, hogy "bohóciskola" festése van. Szegény Truman is hasonlóképpen járt. :(
S.J. az ilyen kimázolt gépeket hívta "bohócmozdony"-nak. Az nem gond, ha némi díszcsikot feltesznek, de hogy itt még a csavarfejeket is akkurátusan kihúzták pirossal - egyenként ... :))
Tisztelem és becsülöm azokat, akik szabadidejüket rááldozzák egy-egy hasonló célra, de időnként talán nem árt, ha a lelkesedés némi szakértelemmel párosul... Kicsit kevesebb vörös és fehér festék alkalmazása autentikusabb végeredményt hozott volna. Elvégre se nem cirkuszi, se nem román nem volt az a Truman... q=-)