A gépnek jó hangja van. Szerkezetileg egy kicsit rendbe szeded és van egy jó traktorod. Majd legközelebb fotózol 28-ast is. A képek meg most töltödnek lefelé. Jó éjt.
Katalog mestert sajnos személyesen nem ismerem! De biztos találkoztam vele mert egész nap a dutrák között mozogtam! :) az ue-28 asról sajnos nem csináltam mert a falumban elég sok szaladgál és az nekem nem nagy élmény! de az ezres dutra meg k-700 az felénk nem jelemző! A k-700 as ugy fejzte be a napot hogy egy akácfát telibe kapott! :) lehet hogy a sör! :D De nem láttam csak hallottam meg a nyomokat is!
Az összes kép 44mb! Nem minden tárhely tud ennyi képet fogadni! Jelezz vissza kérlek hogy tudsz e ekkora méretet fogadni! HA igen akkor küldöm csomagolva!
az lehet majd lecserélem a szivatyút azt meglátjuk mi lesz,szerintem is nagyon jók ezek a képek meg a videók a kirovetznek hogy fütyül a turbója fain dutráknak is szép hangjuk van
Nagyon jó videók kár hogy a jégeső szétvágta. Ott volt Katalog is találkoztál vele? A k700-as meg a dutrák tetszettek a legjobban. Ue 28-asról nincs videód? Jöhet a többi kép is.
A minőségért elnézést kérek! Stabil járású motorok is voltak! :) 1900 as évek! Nagyon érdekesek! Az mtz-t nagyon szépen felujitották! A hangja is mint egy újnak! :) csak a tömeg miatt nem mindenhova fértem oda sajnos!
Akkor cseréljétek ki, sajnos van olyan hogy szétmegy a szűrőbetét és szűretlen gázolajat kap az adagoló, régebben én is ,a mult héten a haver járt így adagolófelújítás lett a vége. De mondjuk ettől nem kéne kékesen fűstölni, én inkább a porlasztóra gondolnék, lazítsátok meg járó motornál egyenként és amelyiknél netán abbahagyja a kék füstött ott lehet valami.
Hm... mi réz alátéttel raktuk össze. Amikor megvettük akkor mondtam a boltosnak, hogy adjon mindenhova tömítést, meg ami kellhet összerakáshoz, és azt adott, de nem volt eddig gond.
Az 1000-et és az 540-et tudtommal 2080 motorfordulat alatt adja le. A legalsó körív a motorfordulatot mutatja, a második az 1000-es TLT fordulatot, a harmadik az 540-es fordulatot. A számok szorozva 100-al.
Nem is a váltó erőssége ami , hisz több funkviós váltóház . A 6. seb . az általános fokozat talajon , a kimenő tengelyben elhelyezett 6208 csapágy ami el hagyja magát ez által fel lazul az egész váltó és már is csere , sok minden benne. Másik : egy MTZ 50 menetsebessége és teljesítménye ami nagyban befolyásolja a váltó élettartamát .
Régebben azok a gépszerelők akik a TSZ-ben dolgoztak azt mesélték, hogy a 80-as gépek váltója nincs úgy megerősítve ahogy kéne. "Majdnem" ugyanolyan erősségű alkatrészek kerültek bele mint egy 50-esé. A 82-eseknél is ez volt a helyzet. Egy 552-es váltója a lóerőjéhez viszonyítva erősebb. Sokkal több 80-as váltót szét kellett szedni mint 50-est, mert a 30 LE már sok volt neki.
Rá tapintottál a másik lényeges szempontra a hajtásláncra . Ami 60 KW hoz van tervezve . És itt jön ki az , hogy a 920 .2 a 72 , kod .sz . váltóval problémás az egész úgy ahogy van . A motor és a váltó összhangja nem nyerő .
Én úgy szeretném, hogy megcsinálnám és utána eladnám az 50-es cuccokat. Amúgy van D-241-es motor is 72Le-ős 2100 max fordulattal. Az 50-es főtengely max 2000-es fordulatot bír gond nélkül, főleg még a békebeli.
Én fölújítás alkalmával alakítottam át, hengerfejet kaptam olcsón használtat meg a többi cuccot is, a főtengej maradt . Adagoló 80-as volt rajta , ha nem alkalmazott ül a gépen akkor ez így jó, mert ugye tudjuk hogy meddig lehet nyomni, egyébkén nagyon bika gép lett. Ha jó a motorod én most is azt mondom hogy nem érdemes átalakítani azért az 5 max10% fogy külömbségért, De ha egyszer föl kell újítani akkor minden képpen érdemes.
Na az már sok. 820-ast gépet egyik ismerősünk 100 Le-re nyomatta fel. Nem is volt hosszú életű. Eladta az új motrot ami benne volt és "csináltatott" bele egy erősebbet. Persze nem is bírta sokáig. Amikor meg elvitte egy "jobb" helyre szereltetni akkor azt mondták, hogy ebbe nem is száz lovas motort tettek, hanem valami buherált 80-as volt benne. Szóval ez felejtős.
Másik sztori meg az volt, hogy valaki a 82-esbe tetetett egy IFA motort. Na ott a motor még állítólag a mai napig is megy, csak a váltót kell javítgatni. 1800 fordulaton ott már 100LE megvan és jól is fogyaszt.
552-es turbósításra gyűjtesz információkat? Én inkább egy orbitos kormányrendszert építenék belé. De mondjuk neked ki lett cserélve a királycsap így már nem szitál.
Turbós 552-esről én is tudok. Nem is lesz az hosszú életű. Ismerem a mondást. :) Nem holnap akarom kezdeni az átalakítás. Egyenlőre információ szerzés van. Meg szép lassan összegyűjtögetem az alkatrészeket. De az tuti, hogy a legjobban eltalált mtz motorok az 550E-be meg az 552E-be van azaz a D-242 és a D-244 mind fogyasztásban mind erőben.
"Üdv mindenkinek. Szerintem a fogyasztásbeli külömbség elhanyagolható, főleg könyű munkánál, nem tudom mikor hozná vissza az árát az átalakítás. Nekem volt mindkét tipus de nem vettem észre fogy. beli külömbséget."
Ezt én úgy értelmeztem, hogy nincs különbség. Bocs ha én értettem félre.
Volt itt egy tagnak . Olyan kibernetikus tipusú egyén , aki tuningolta az 552 trakit . Minden szerelésnél futott egy kört , a vége a turbózás lett a motornak is . Értitek ! A történet , hosszú ezért irtam ennyit .
Szabi ! a mondást ismered " ne piszkád mert elromlik " .
meg kell említenem , hogy az új tip. hengerfej porlasztó tömítése nem réz alátét .( A képen látható alátéttel szerelhető ) Ugyan is fele nyomatékkal kell lehúzni a porlasztót a hengerfejbe. Ezen alátéttel van ki védve az , hogy eltörjön a porlasztó menetes perselye .
Mi ilyet vettünk 2 éve, mármint szimeringeset, és réz persely nélkülit, a porlasztó alá kellett egy réz alátét és ennyi. Himba bakot ki kellett cserélni, mert a réginél egy csövön ment bele a himbatengelybe az olaj, de ennek meg a himba bak alján van egy furat amihez kellett egy oda passzoló bak és ott nyomja föl.
Ismersz ! Tudod , hogy rühellem a litániát . A hengerfej ami már történelem . Az 50 problémája volt és maradt is . Nem csak a tieden ég ki a kamra , mind olyan . Elsődleges szempont viszont az , hogy dinamikusabb lesz az a motor .
Mai viszonyokat nézve , a fogyasztáson variál a gyár is . Tip. ként változtat koktéloz de szerintem ezzel a " D " motorral nem lesz átütés . A 1025.3 elérte a véget , ez a plafon . Ennyit lehetett ki hozni belőle . A kérdésedre : szerintem az "E " tip kevesebbet fogyaszt .
Gondolom kormolt is a gép rendesen? :) 80-asról szó sincs itt az 550-es 4izzógyertyás motorról és az 550E közvetlen befecskendezéses motorról van most szó, az, hogy melyik fogyaszt kevesebbet és mennyivel esetleg?
Igen sima vezeték egy csúszósaruval, ha nem érintkezik rendesen le kell húzni és egy csőrös fogóval összébb kel nyomni, lényeg hogy passzosan menjen a hejére ne lötyögjön.
A véleményem ?! A műszakit félretéve ! Ha egy óra alatt a 80 as többet teljesít azonos munkagéppel . Nincs miről beszélni . Említettem az új 552 mtz t 7 óra alatt ki iszapolta a tankot szántás közben , 135 l. Igaz 40 cm mélységen járt a 2 fejes eke .
Osztott égésterű motorok: Kamrás motorok. Kamra a hengerfejben van kialakítva. - kisebb légfeleslegtényező M = 1,1 1,3 - keverékképzés és az égés a kamrába indul meg pbe = 100 140 bar - egylyukú porlasztófúvóka elég - sima járás- elnyújtott égés - nagyobb fajlagos fogyasztás
Osztatlan égésterű motorok: dugattyú-kamrás motorok Lapos kamra: lassú járású dieselmotor Mély kamra: gyorsjárású dieselmotor - Számottevő levegőmozgás nincs, befecskendezés a dugattyú fölé - Finom porlasztás szükséges- többlyukú v. nagykúpszögű porlasztó - Nagy befecskendezési nyomás: pbe = 170 200 bar - Magas égési végnyomás: pégés = 80-120 bar, emiatt kemény járás - jó keverékképzés - magas fordulatszám - alacsony fogyasztás - nagy nyomás
Nade, az se rossz megoldás ha utána még 1-1 órára az adagolót is megscserélitek a két gépen.))) Nem mondhatod hogy nem látlak el minden jó tanáccsal,így már minden figyelembe van véve. Na ehez már tényleg sok sikert.
Az adagoló miatt lehet ennyi különbség, mert az 50-esen kitudja már milyen értékre van állítva az 550E meg vadi új volt. De több ember mondta már, hogy takarékosabb a közvetlen befecskendezéses motorral szerelt 550 vagy 552. Van aki 2-3 litert mondott hektáronként van aki 4-5 litert. Az biztos ha mind a két motoron egyforma értékre van állítva az adagoló egyforma munkagéppel dolgozik egyforma sebességgel, egyforma fordulaton akkor lehet mérni különbséget. A tankönyvek is ezt tanítják, meg a minden gyártó közvetlen befecskendezést gyártja.
Na hát ez az ezt is akartam mondani ez előbb hogy a fogyasztás még 1000 dologtól függhet, szerintem ekkora külömbség hogy az egyik 20-22 liter a másik meg 16-17 létezhetetlen hogy legyen, ott valami más is van.
Ezzel a módszerrel egy baj van, nincs két egyforma adagoló, mert az sokat számít a fogyasztásban. Akinek 50-esről 550E-re nyergelt át nem egy kapkodós idegbajos fajta amolyan 30-as pulzussal rendelkező egyén. 50-essel 20-22literrel szántott ki egy hektárt az új 550E vel meg 16-17 literrel ugyanazzal az ekével.
azzal kezdeném hogy sokat kell bontani a komplett mérő órát kiszedni?
a 820.2esnek nem mér a vizórája holnap megpróbálom átrakni a komplett órát a 892.2esből és ha igy se jó akkor nem az óra a rossz hanem a "gomba".szerintem.
azért nem a gombát cserélem át mert nem akarok ahhoz is piszkálni mert ha elmozdúl akkor sose lesz jó.:D
Nos ezt egyszerűen le lehet tesztelni, szólj egy haverodnak akinek van 82-es, vagy 552E, tegyetek rá egyforma munkagépet pl. tárcsa, vagy külön kannára kössétek a szívócsövet vagy találjátok ki hogy hogy tudjátok lemérni pontosan a gázolajat, lehetőleg a két gép egyforma fordulaton dolgozzon. Ja és váltsátok egymást egyszer te dolgozz az övével 1órát aztán meg fordítva, sok sikert.
Szép estét Mindenkinek. Ez ami a képeken van 2002-évi a másik 2000 -es az enyémen 6 hengeres szivattyú a másikon 4 hengeres azon egy légüst membrán és a nyomásszabályozóban 3 db golyó lett cserélve,bezzeg a 6 hengeresen 3 db membrán 2 garni szelep, légüst membrán 2 szer, ny szabályozóban 3 golyó, nyomásmérő óra 2-szer. Nekem 10 kanyarom van=20.000 l +a gyomirtás.
Üdv! 3 emberrel beszéltem akinek volt mindkét típusú gépe és mind azt mondta, hogy kevesebbet evett. A gyári adatok is kevesebb fogyasztást mutatnak. Sőt olyannal is beszéltem akinek 50-es mtz után 552E lett. És neki is kevesebbet fogyasztott az 50-esnél.
Üdv mindenkinek. Szerintem a fogyasztásbeli külömbség elhanyagolható, főleg könyű munkánál, nem tudom mikor hozná vissza az árát az átalakítás. Nekem volt mindkét tipus de nem vettem észre fogy. beli külömbséget.
Ez a baj, hogy a nép elkezdi híresztelni a a hülyeséget és felvásárlók emiatt se adnak többet érte!!!! Konzervgyáros infó: jobb lesz egy picit az ára mert rengeteget kivágtak, meg a raktárakból is kihordták a készterméket.
A D50-es 4izzógyertyás motor nyomaték adatát nem találtam meg, de az olyan 250Nm körülire emlékszem. Igen elméletben meg gyári adatok alapján kevesebbet fogyaszt a motor kb 15-20%-al.
Foglalkoztat a fogyasztás, mert csökkenteni kell a kiadásokat, mert semminek sincs normális felvásárlási ára. Az input anyagok meg rohadt drágák. Ott spórol az ember ahol tud.
Fajlagos fogyasztás után is kutatok most. Eddigi adatok amit találtam: D50-es 4izzógyertyás 50Le-ős motor fajlagos fogyasztása 195-210g/Leh között találtam. D-242 közvetlen befecskendezéses 62Le-ős motor 1800max fordulattal, 252Nm-errel, fajlagos fogyasztása: 169g/Leh találtam. D-244 közvetlen befecskendezéses 57Le-ős motor 1700max fordulattal 235Nm-errel, fajlagos fogyasztása: 166g/Leh találtam.
Egy kicsit kutattam mtz motorok után és most olvasom, hogy a D50-es motor gyártását 1990-ben megszüntették. 1984-ben kifejlesztették a D245-ös motorokat.
Többen mondták, már itt is, hogy valamivel kevesebbet fogyaszt. Valóban akkor a leggazdaságosabb az átalakítás, ha motorfelújítás van. Sok mindent nem kéne cserélni rajta, mert nem 80-as motort akarnák építeni ha összejönne hanem d-244 vagy d-242-est D-244-es 57 Le-ős és közvetlen befecskendezéses. 1700max fordulat D-242-es 62Le-ős és közvetlen befecskendezéses. 1800max fordulat Külsőre ugyanúgy néz ki mint a 80-as motor a szivótorok kivételével ami ugyanúgy néz ki mint az 50-eseken azaz nincs ez a visszafordítás benne. Egy 50-es motor átalakításához minimum szükséges alkatrészek: 80-as hűvely-dugó készlet 80-as hengerfej 80-as porlasztók 80-as szelepház, szelepfedél, szívótorok, előmelegítő Ennyi alkatrész cserével már megy a motor. De ha precíz akar lenni az ember akkor ezeken kívül még ki kell cserélni: az adagoló nyomócsöveket gyári 80-asra (így nem kell az 50-esét hajtogatni) 80-as vezérmű ház vagy pajzs 80-as motortámasztót gumibakkal együtt Adagoló meghajtó fogaskereket 80-aséra Egy 80-as kompreszort rádobni. Akkor kell egy 80-as motortömítés garnitúra meg egy hengerfej tömítés meg egy két apróság. Adagolóhoz főtengelyhez nem kell nyúlni, mert a gyári ilyen motorokban maradt az 50-es főtengely és az adagoló is. Az 50-es kompresszort ledobni vagy tartaléknak rajta hagyni. Ma számoltam össze ha minden vadi új alkatrésszel van csinálva akkor kb 180-190ezer Ft- ba jön ki. Egy komplett motorfelújításnál a leggazdaságosabb. De ez sokkal olcsóbban is meglehet csinálni, mert bontókból lehet hozni sok alkatrészt pl, vezérműház, motortámasztó, szívótorkok, szelepfedél, szelepház stb. Bontóba ki lehet fogni jó állapotú hengerfejet kpl. amin rajta van minden. Itt sok tízezer Ft megspórolható. Akármelyik árlistában nézzétek meg, hogy a 80-as és szívótorkok, szelepfedél, szelepház, porlasztó nagyon drága az 50-eséhez képest 3x. Viszont egy 50-es hengerfej dupla annyiba kerül mint a 80-as.
De ha tegyük fel 10%-al kevesebbet fogyaszt akkor 100liter gázolajnál 10litert spórol az ember meg és a mai üzemanyag áraknál nem mindegy. Évi 1000 liter gázolaj elhasználásnál ami kb 100üzemórányi munkát jelent 100liter megtakarítás. Mai árral nézve ez 32290 Ft. Én 250-300 üzemórát megyek 1 évben vele. nekem már kb 80ezer-95ezer megtakarítást hozna. De ha már csak 50ezret fogtam 1évben a gázolajon akkor megérte. Ez csak elmélet, de tuti, hogy valamivel kevesebbet fogyaszt. Egyenlőre csak agyalás van rajta meg információ szerzés.
Üdv! Mennyi idős a permetező egy permetezéskor hány tartállyal szórsz ki? Hogy vagy megelégedve velük? Itt van egy 2001 környéki a permetező 25-30ezer litert szór ki permetezéskor vele. Annyi baja van, hogy 3évente membrán csere, meg akkor olajcsere. :)
Természetesen egy kamrás motor többet eszik mert(a hengerfej ben levő kamra nagyobb felületű mint a dugattyúkamra-nagyobb hőveszteség az égéskor)
Fajlagos teljesítményről beszélek!
A közvetlen befecskendezésnél már más téma mert a dugattyúban levő kamra ami a gömbhöz eléggé hasonlít jobb az áramlástani és keverékképzési tulajdonsága.
kisseb felület,nincs hirtelen keresztmetszet csökkenés.
Nem elméleti adatok hanem fizikai adatok. Nem egy szaki és nem kettő mérte ezeket a dolgokat hanem többek közt olyan emberek akik kicsit okosabbak mint én és kicsit jobban értenek a motortanhoz. De összeteszem a két kezem hogy tanulhattam tőlük. Lehet csak szakmunkás vizsgám van de az a kb tiz év sokat jelent amit lehúztam egy olyan helyen ami egy nem minden napi műhely. Sőt sokan csak álmodnak hogy egyszer ilyen helyen szerelhetnének. Nem okoskodni jöttem ide hanem csak segíteni akiknek tudok. további jó fórumozást
Ezekről a dolgokról szakmunkásban tanultam..........austenit-martenzit meg stb.de egyébként igazat irtál.Ezek az anyagok biztositják a fémek, őtvőzetek szivóságát keménységét..............tulajdonképpen ezért van az ha pl.egy fűtő kazán kijukad mondjuk 15 év után akkor azt ki lehet dobni mert az anyagból az őtvőzők el tűnnek-kiégnek főleg ha szénkazán volt az.................heggeszteni abszolult nem is lehet az ilyeneket mert csak habosodik -zárványosodik ujra kijukad rővid időn belűl.A régi csepel motorok henger felyei is ezért szoktak gátrepedésesek lenni a hirtelen melegedés miatt.............feszűltség keletkezik......................rossz volt a gyártásuk.
Ha már ilyen tudományosan fejezed ki ,ami nem zavar , akkor azt is tegyük hozzá , hogy vannak a mérési adatoknak un. külső hatásai . Melyek a gyakorlatban nem biztos , hogy pozitív hatásokat eredményeznek .
Meg elméletileg egy 550E közvetlen befecskendezéses traktor 10-15%-al kevesebbet fogyaszt egy 4izzógyertyás 550-es mtz-nél. Mai üzemanyag áraknál jelentős megtakarítás már évi akár 1000liter elhasználásnál is. 100liter megmarad. Ha tényleg igaz akkor egy átalakítást hamar visszahoz az üzemanyag megtakarításon. Kb 100ezer forint egy 4izzógyertyás motor átalakítása közvetlen befecskendezésesre új cuccokból. Ami azt jelenti, hogy majdnem 4000liter üzemanyag elhasználása után kitermelte az árát. Gondolkodom az átalakításon.
Igen de ott meg a dugattyú reped szét sajnos.. Főleg ezek a rohadt angol francia indiai dugattyúk:( Sajnos már az orosz sem olyan mint annó. Hála istennek még sikerült egy két eredeti fókasíros garnitúrát eltenni ami ha maszekban megy a felújítás az sokat ér
Na ez a széntartalom a hőterhelés miatt szépen lassan kiég lásd kis gödröcskék.
Na a ha a széntartalom lemegy és jönnek,vagy már megvannak az anyagban a belső feszültségek,na akkor kezdődik a repedés a kamra szájánál,anyagletöredezések stb..
Ilyeneket láttam a reptéren tanuló korombam,ilyenekről beszéltek a tanáraim is.
A németek megoldották a kamra szája valami spéci hőállő acélötvözet volt(bele volt öntve)mondjuk nem MTZ volt.
Az ilyen hibákat meg gyorsítja a túl magas fordulatszám,a túlterhelés,hibás adagoló,porlasztócsúcs hibás beállitása.
De egy adott üzemóra után magától is előjönnek,ez az anyagfáradása.
remélem senkit nem bántottam meg!!
Ha valami részlet lemaradt boccs 12-éve érettségiztem.
A szelephézag beállításánál szerintem a gyári értékektől nem ajánlatos eltérni .
Szabi !
A D- 50 motor szelephézaga hézaga meleg motornál 0,25 . A meleg az annyit jelent , hogy a víz hőfoka 75 C° legyen . E motor tip . szeleprúgói elég gyengék ezért ajánlatos minden olajcsere periodusnál a hézag ell.
Más . Nem értem a lusta motornál kisebb hézagot ? Tudom , hogy van új a nap alatt de ez t nem értem . Nálam a 240 motor hézaga 0,40 . Viszont van olyan orosz fordítás amely 0,50 is ír .
A kamrák csak látszanak, hogy kivannak rojtosodva, el vannak égve. A szelepek között meg 2-3mm mélyen elégett az anyag. Tsz-es gép volt. 3000-et pörgött a motor. Adagoló padon volt mérve. 40-45 körül ment végre.
Mi voltunk úgy hogy sokáig fagyálló volt benne egy egyszerűen csak elkezdett leválni a hengerfejről egy két dolog. Megkapartuk és teljesen kráteres lett.
Igen a szelep belevert a dugóba. De ezek már rég nincs benne se a dugók se a hengerfej. Minden új ment bele. A hengerfej is új. A hengerfej kamráját és szelep közti bemélyedést láttad? Azt mi okozhatta?
Amint látom a szelep belevert a dugóba. Ez attól lehet hogy kokszos a szelepülés és nem megy vissza alaphelyzetbe a szelep Erre még ráállítod a szelephézagot és máris belecsap a dugóba Tehát nem alapról állítod a szelephézagot hanem onnan ahonnan a korom felrakodott
én a szelephézagot 0,3 ra állítom mindkettőt. Nálunk ez vált be a sima normál 80as motornál lusta 80as motornál meg 0,25 0,35 50est meg már rég állítottam de ott 0,25 0,30 A szállítás kezdetét megnézem neked majd motor típus szerint mert az utn 5 ös adagolóban is több van pl a lusta 80as motoron d 262 van az adagolón
Az adagoló elem ha másfajta attól is más lehet a motor hangja, volt hogy jelre álítva jó kopogós volt a hangja, aztán elemcsere és ugyan oda álítva az előtöltést lényegesen lágyabb hangja volt.
Üdv mindenkinek. Hogy-hogy össze kell reszelni a lukakat? A két szomszédos furat majdhogynem átfedésben van egymással, magyarul ha csak fellazítod a csavarokat és mozgatod az adagolómeghajtó tárcsát úgy ís mozdul vagy 2 fokot.
Szoktak ilyet csinálni a kedves adagolós mukik hogy ha már a görgő kopott akkor kicsit elmegy a beállítás. Tehát egyszer jó egyszer nem. Sajnos én is szívtam vele nem egyszer. Elméletileg leszeded az adagolót és másikat raksz rá nem kellene semmit állítani. De sok ramaty adagoló alkatrész van már. Amit szinte lehetetlen jól és pontosan beállítani. Nálunk is minden 50es gépen 80as kuplung van. Sokkal jobb szerelésnél. Lendkeréknél is van ez egycsapos meg a 2 csapos A sima 80as lendkerék akkor jött divatba amikor az e-303 mas kaszáló gépek.Egyenletesebb volt a járása a motornak
Üdv! Igen 50-es 4izzógyertyás motor. De ez már 552-es gép és gyárilag 80-as lendkerék és kuplungszerkezet van rajta. Porlasztó volt cserélve 130bárra van állítva és a széles porlasztású azaz 2x25°-os van benne. Katalógus szám szerinti. Tudom, hogy a boltok adnak másfajtát is ami csak 1x25°-ban porlaszt. Azzal is megy a gép, de a 2x25°-os a jó bele. Csak azért kérdeztem, mert korábban raktam rá egy másik vadi új 50-es adagolót és ezzel az előtöltéssel amivel a régi(mostani adagoló) ment be sem indult több lyukat odébb kellett odébb rakni, hogy menjen. A motor sorszáma D50-es 0,25-re van állítva a szelephézag.
Szállítás kezdetét csak padon javasolt elvégezi mert nagyon finoman kell ez adagoló belsejében állítani. Egy bütykös tengelyt képzelj el úgy néz ki A bütykös tengelyre ez az alkatrész fekszik rá
Ezzel állítod a szállítás kezdetét . Ugye ez 50es motor? Volt porlasztó csúcs már benne cserélve? Mert ha igen a boltok előszeretettel adnak más típusú csúcsot ami kinézetre úgy néz ki csak máshogy porlaszt. Ettől is kopoghat A nyomások sem mindegy. Meg kell nézni a motor sorszámát mert nem mindegy hogy melyik fajta ugyanis a szelephézag is más meg a nyomás is
A nyíllal jelölt az ellenőrzőcsavar, addig kell legyen olajjal. Egy olajtér az egész, a kuplungháztól (darázsderék) a hátsó hídig. Szerintem nézzétek meg az olajszintet mindegyik helyen. A beöntő az 50-esnél a váltókar előtt van, ha ott feltöltöd akkor mindenhova el kell jusson az olaj
Ez a motor tavaly márciusban lett hüvelyezve, akkor a hengerfejen még nem látszott hiba, a szelepek sem voltak besüllyedve. Motorolaj pedig Agip 50-es olaj, tavaly 40-eset használtam. A kipufogóban nem látszik olaj, és nem is fogy a motorból, max annyi, amennyi kiszivárog itt-ott. Erő megvan, könnyen is indul (mostanában, hogy jó idő van). A hétvégén kiveszem a porlasztókat és leellenőrzöm, aztán jöhet a további keresgélés.
Kapilláris csövet hol tudok venni? A nagy pakolászásomban úgy eltüntettem, hogy sehol nem találom.
Egy ismerősöm nemrég vett egy bukó keretes 50 - est és azzal a jelenséggel találkozott a gépnél miután kiment vele dolgozni, hogy a darázsderékban valamelyik csapágy vagy csapágyak kissé hangosabbak a kellettnél, mintha olyan száraz, zörgő hangjuk lenne.
A darázsderék alján lévő deknit levette és abban olaj nem volt. Arra gondolok, hogy egy szerelés alkalmával valószínűleg az olajátömlő furatokat eltakarták a tömítéssel, ezért nem tud az olaj jönni.
Szerintetek is egy átmeneti megoldás lehet az, hogy a hidraulika szivattyú allatti felső dekninél önt bele olajat?
Szia! A hengerfejet nézted? Hogy néznek ki a kipufogó,szívó szelepjeid nyakai? A kipufogócsonk nem olajos belülről?
Ugyanis ha minden oké,erő megvan és mégis ennyire füstöl,akkor még ez a lehetőség is fennáll. Beküldi az olajat a szelepszárak mellett,mert kopottak a vezetők, stb.... Nem öntöttél mostanában bele hígabb olajat?
Üdv! Az összereszelős módszeren túl vagyok. Az adagoló szállítást egy kicsit bővebben leírod? Igen én töltöttem fel az összes videót. Csak alapjáraton keményebb a hangja a megszokottól.
A légszűrőn mást nem módosítottam. Talán 4-500 üó-át ment turbóval, eddig gond nélkül. Az adagolón is állítottam picit (mert cseh, orosz lett volna nem bántom), de erről már írtam. Iszonyúan bika lett a gép, nagyon próbálok rá vigyázni.
Néztem másik videót ha te tőltötted fel akkor csak alapjáraton kopog igy nem? Ha fordulaton van nem kopog igaz? Ez tipikus 50es jelenség akkor. Azok motorok kicsit keményen járnak alapon
Hellóka kopogós az biztos vannak olyan gépek amiket nem tudsz rendesen beállítani. Mármint az előtöltést. Ekkor szoktuk azt csinálni hogy két lukat reszelünk össze. De kopoghat attól is ha pl másik adagolót raksz fel és az kicsit előbb kezdi el a szállítást az adagoló.
javaslatom az , hogy egyenként lazítsd meg a porlasztó magasnyomású csöveit és figyeld mikor nem ad ki szürkét . Minden fejszelep csak nem romlott el egyszerre . Viszont nem kell ahhoz liter számra az olajat fogyasztani , hogy ugyan ez a jelenség legyen .
Naszóval: a hangja <a href="http://www.youtube.com/watch?v=OkWBbMyu9LQ" target="_blank">ilyen</a>, így <a href="http://www.youtube.com/watch?v=lCOHkxYDnEs" target="_blank">indult </a> tavaly februárban, és így indult idén februárban. Most könnyen beindul, adagoló, porlasztók (elvileg) jók, a légszűrő nemrég lett cserélve.
Mind a kettőtöknek igaza van, de tudtommal a levegőszűrőt cserélte nem rég és ott is lehet a bibi. Az én tippem adagoló gond. Fejszelep talán? A porlasztókat hamar ki lehet szűrni a lazitgatós módszerrel.
ebben igazat adok neked hogy nehéz lehet de szerintem már nincsenek olyan hidegek hogy nehezen induljon Le kéne írni az indulástól a jelenségeket. Vagy videó lenne a legjobb. A hangból sok minden kiderül Vagy lehet hogy az elem mellett vissza szivárog a gázolaj vagy a ház kopott ki. Sajnos ez egyre gyakoribb ha nem békebeli az adagoló . én megpróbálok még minél több 70es évek vége beli adagolót megvenni még azok értek valamit. A ház annál kizárt hogy elkopjon
jártunk egy mtz t szerelni minden oké volt porlasztó 175bar ra beállítva. Ez egy 80as mtz volt. Porlasztó vissza tesz. Töltés minden jó helyen. Menet közben ugyan ez a jelenség. Szürke fűst. Nah akkor porlasztó kiszed mind a négy. Adagolóra visszaköt . Majd megdöbbenés. Egyesével vissza kellett venni a porlasztó nyomásait 160 bar ra és akkor tökéletesen dolgozott. Ez egy új adagoló volt. De jártunk már így nem egy adagolóval sajnos
Szia attól függ milyen kuplunggal szerelték. Nálunk is vannak az új fajta kuplungok a gépekbe amik nem esnek olyan hamar szét . Nálunk sokszor eltört a kuplung villán a rugó Ezért cseréltük le az úgy nevezett erősítettre . http://www.szerszambirodalom.hu/components/com_virtuemart/shop_image/product/kep.php?path=160-0500.jpg Ez a régi fajta
itt meg az új http://www.szerszambirodalom.hu/components/com_virtuemart/shop_image/product/kep.php?path=21162.jpg
viszont az is lehet hogy a rásegítő máshogy van beállítva. Én ha tudom hogy a dögészetbe megy a traki állítok rajta hogy nehezebben nyomják be mert mindig azon pihentetik a lábukat
Lenne egy kérdésem: miért füstöl az MTZ motorja a legkissebb terhelésnél is, és akkor is ha már teljesen felvette a fordulatot, még úton is. Szürkés- feketés füst jön belőle.
Üdv! A levegőszűrőt a felfogatáson kívül nem kellett módosítani? Pl a belsejét? Hallottam olyat, hogy a levegőszűrőbe valami rács kell. Milyen változást vettél észre a turbó felrakás után? Mióta van fönt a turbó?
Igen ezt a Dutrás fórumon megbeszéltem Lacival, és igaza van ugyanis én is jártam úgy egy forrasztásnál az egyik cső elrepedt és melegen dolgozta bele a difiházba az olajat, akkor hajtómű volt benne és szépen leengedtem a fölösleget aztán visszatettem a tartályba:D
Az SZK kombájn hidraulikájában habosodik a hikomol, abba csak hidraulika olaj jó. Az öreg MTZ-imbe viszont hikomolt használok a hidraulikában. Mégpedig azóta mint egyszer elnyomta a hidraulika szivattyú a szimeringet, és a váltóba belefolyt a hidraulika olaj. 40l jó hikomolt kellett eldobnom. Azóta az a szempontom és esetleg megfontolhatod, olyan olajat töltök az adott helyre, ahonnan hajtást kap a szivattyú. Tehát hikomol a hidraulikába, motorolaj a kormányszervóba.
Csak a turbó, csövek, kipufogócsonk, kipufogó dob. Adagolóra nem lett vákuumos szabályozó téve. A légszűrőn át kellett hegeszteni az alját felfogó csavarokat, mert fordult a légszűrőház kicsit. A szívócsonkra csatlakozást is át kellett alakítani, mert a gyári szetthez tartozó ív elütötte volna a torokizzítást. Egy kollégám azt inkább kidobta, én nem akartam, inkább megoldottam.
Akkor te már ismered a 28-asoknak minden porcikáját. Épp ezért tetszik nekem is mert borzasztóan egyszerű és a 28Lóerejéhez képest a hegyet elhúzná kevés gázolajból. :) Na majd egyszer ha lesz pénzem akkor veszek egyet. Egyenlőre nincs, meg másra kell. A mi falunkba is üzemel 2db. Tökéletesen működnek. Csodálatos a hangjuk.
Most. hogy azért már jóideje van 28-asom sokmindent tudok róluk, egy nagyon egyszerű szerkezet, tele jó és rossz megoldásokkal ,mindamellett, hogy ezek tervgazdaságban az akkor elérhető alapanyagokból készültek. A legöregebb 61-es nálam a legfiatalabb 69-es, de mindegyik műkszik tökéletesen és szemérmetlenül keveset fogyasztanak. Szerencsére a motorhoz sok dolgot lehet még kapni, az egyéb dolgokat pedig barbársággal lehet rajta tönkretenni. Nehéz talajmunkát nem sokat végeznek van egy osztrák 3x20-as ágyekém azzal nagyjából a hektárt 10 liter gázolajjal szántja, az egyéb felhasználás meg szinte említésre se méltó, fogasolásnál, erdőaljnövényzet karbantartásnál vagy pótkocsinál alig dolgozik valamit a motor. Van egy kifejezetten egyedülálló tapadási képessége az orrnehézség miatt és egy nagyon nagyon lassú mászófokozata ami miatt errefelé több kertész is használja pl palántázásra és gépi metszésre! Ha jól tudom itt is van valamelyikőtöknek egy UB-28-asa ami ránézésre elég jó bőrben van!
Szeretem a dutrákat nekem az UE-28-as a kedvencem. Két éve majdnem vettem 1-et. Ha külön van az olajtartálya a hidraulikának akkor motorolaj tökéletes bele. Nem nagyon értek a dutrákhoz sajnos.
Jól mellé nyúltam és létrehoztam egy kifejezetten egyedi Dutra típust az UE-29-et:-):-) Remélem nem lőnek le a Dutrás olvtársak ha idetekintenek, szóval a 28-ast akartam írni!
Köszi a linket! Gyakorlatilag nekem az a jó minél vastagabb olajakat tudok szerezni, mert az én veterán cuccaimba azok kellenek. A UE-29akba Egyfokozatú ásványi SAE50-t teszek azt hozzák 350-ért és attól van jó olajnyomása! A sima 80w90 kamion hajtóműolajat meg 400-ért asszem. A legnagyobb a problémával mindíg a hofherral vagyunk, mert hát abba a gyári olaj majdnem hogy kanalas. A váltó olaj szó szerint kanalas, mert fanglival szoktam beletenni a C olajat a váltóba, azt imádja:-) De egy 7 literes 20 centi átmérőjű dugattyút nem egyszerű a mai olajakkal megkenni!
Jól emlékeztem, hogy te írtad valakinek, nekem nem traktorba kell, hanem a Dutrákba:-):-)
Lecseréltem a motorolajakat meg a váltó olajakat, de hidraulika olajhoz nem jutottam olcsón, 3 gépbe meg azért húzós azért, hogy csak néha napján legyen használva!
Tehát nem valami korszerű technológiáról van szó, gyakorlatilag az egyik tömbjébe egy Vlagyimirec szivattyú van beépítve mert ugyanakkora mint a gyári volt valaha! Zetornál tudom, hogy van jelentősége a váltóolajnak, mert egyben van a hidraulikával, és ha pl hikomolt teszel bele habosodik és mindent csinál csak azt nem amit egy hidraulikának kéne csinálni!
igen vannak úgynevezett SUPER-TRACK olajok de mindig a gépbe illőt kell használni http://castrolmintabolt.hu/mezogazdasagi-kenoanyagok univerzális olajok
Üdv Mindenkinek! Igen az mtz-ébe ugyanaz a motorolaj jó mint amit a motorba használsz. Viszont más márkájú traktorba már nem, mert többsége a váltóolajat használja hidraulika olajnak.
Nem hidromotoros. Váltó 3+R fokozat, variátorszij hajtás. Nincs a váltóval gond, csak jól be kell állítani (a váltó féket is) és zaj nélkül lehet vele nagy fordulaton is váltani.
Egyszerű: start menü, - vezérlőpult, - internetbeállítások, - általános, és ott tudod beállítani a kezdőlapot. Csak kitörlöd az msn-t a csíkból, és beírod helyette a googlét.
Na a www.szoftverbazis.hu innen letöltöd a windows live messenger legfrissebb verzióját. (magyar nyelvüt!!!!)
-ezt feltelepíted.
-figyelmesen elolvasod(nem problémás)
-csimálsz egy hotmailos emailcímet(sima regisztáció)a késöbbiekben ez lessz az MSN azonositód itt megadhatod a nevedet(ami szintén megjelenik pl:gepes35 vagy akármi)
-EZZEL AZ EMAILCÍMMEL bejelentkezel az MSN-re
-figyelmesen olvasd végig a tájékoztatást.
az én msn azonosítóm:dinyagyula@hotmail.com (iskra) ezt a címet beírod-kapcsolat felvétele.
Az a cső a másik túlfolyó. Azt váltották ki vele, ami az adagolóból a nyomástartó szelepen át a tápszivattyú elé ment vissza. ( de hogy miért pont a tank aljára tették????????)
Elore is koszonom:-) Amugy egy ismeros szerelo dolgozott ilyennel regen. Azt mondta , jo kis gep, csak a nagyon gazos gabonat nem szereti... De ha magamnak csinalom raerek poszmotolni vele:-) Egyebkent ezek valtos gepek, vagy hidrohajtasuak? Mintha az remlene, hoigy a valtojuk gyenge...valami ilyesmit hallottam... Nekunk 3 evvel ezelottig egy traktorvontatasu John Deere 360-as kombajnunk volt. Jo kis gep, csak lefoglalt egy traskit pluszban. '67-es kiadasu volt. Lehuzott nalunk 10-enegyket evet, mar kolteni kellett volna ra a csapagycsereken kivul is. No meg akkoriban nemigen volt idom 1.5 hetig aratgatni:-( Igy az arabol muszakis potkocsi lett...
Értem bocs. Akkor nézd meg pontosan, hogy hova megy az a vezeték. Mind a két tanknak megy előre vezeték? Amúgy miért kérded valami gond van az üzemanyagrendszerrel?
Nekem mindkét tankon van leeresztő csap. A bal tank alján van külön áteresztő de az a jobb tankba megy majd onnan előre a szűrőbe. A bal tank tetejére van kötve a visszatérő gázolaj vezeték ami a porlasztók résolajcsövétől jön.
Üdv! Érdekesség képen raktam be nekem a tárcsa tetszik a legjobban lehet meg is csináljuk csak egy kicsit szélesebben. Az a tárcsa ötletes nagyszerű és nincs túlbonyolítva. Házilag nagyon olcsón meg lehet csinálni pár tíz ezer ft max 40-50ezerből megvan.
Nézd egy új vagy nagyon jó állapotú a kis gazdaság ideális gépe lehetne. Az a baj elég összetett gép a kombájn, ha az embernek lenne ideje teljesen újraépíteni egy ilyet akkor nyugodtan várhatná az aratást. Ezeken, ugyan úgy mint az MTZ-én, otthon meg lehet szépen csinálni mindent. Én is már két éve megvettem a reed reléket, hogy forgásérzékelőket építsek a kényesebb helyekre, de nem volt még időm rá. Ha majd vásárolsz, és esetleg tanáccsal tudnálak segíteni szívesen teszem. Az agroinformos fórumon is árulnak régóta egy ilyet. Zalalövőn meg azt hiszem egy szinte új van évek óta eladó.
En meg csinalgatom a par hektar foldemet... Csinalom, amig tudom:-) Ha egy ilyen kombajn elmegy nagyobb javitas nelkul 2-3 szezont, mar megeri... 20-40 hektarba csak nem szakad bele...
Semennyit, ilyet már nem szabad venni! A vas ára is már 50Ft. Szerintem a ma Magyarországán csak annak szabad gazdálkodni, akinek annyi földje van, hogy meg tudja venni az új korszerű gépeket. Minden más csak kínlódás és őrültség!- de én megszállottja vagyok ezeknek a régi gépeknek.
Csak 3db :-) Igaz van egy csomó alkatrészem is hozzájuk. Csak egyet használok, ráadásul azt aminek a legrosszabb a motorja. Amúgy a másik kettő komplett, nem hiányzik róluk semmi, csak lakatosmunka lenne rajtuk, de semmire se érek rá.
ez az mtz csupa meglepetés. :) lassacskán felfedezem minden részét. Mint ismeretanyag, nincs ellenemre, de a megismerési folyamat kevés kivételtől eltekintve valami hibalehárítással kapcsolatos. Köszönöm a képeket. jó éjt mindenkinek
Már nekem sincs benne. A régebbieken működött a munkahenger a vez tömbről is, meg az erőszabályzóról is. Az új fajtákon már csak az erőszabályzóról működik a munkahenger tudtommal. A régi fajtáról bekötési rajz:
új korában biztosan jó lehetett, de így "öregségére" már a vezértömb is olyan, hogy a kar reteszelője (amikor felnyomom úszó helyzetbe és ott tartja) hol működik hol nem, berakva gondolom lenne mit összekeverni neki, aztán mindenfelé menne az olaj csak épp a munkahengerbe nem. :) Persze új vez.tömb, új szabályzó, meg új szivattyú és minden szuper de anyagi kereteim erősen behatárolódnak így tavasz felé, de gondolom ezzel nem csak én vagyk így. De ez a szabályzó hogy van bekötve, úgy értem van neki külön kivezetés a vezértömbből(ami esetemben levan dugózva) vagy pedig a munkahengerhez menő csövekre lebbe rákötve és a vez.tömb emelésre állított helyzetében tudna működni?
Ahogy leírtad arra is lehet használni, meg elméletben ha minden jól be van állítva és működik is akkor automatikusan is működnie kéne. Pl. szántasz a géppel és a gép nehezebb terepre ért azaz elkezd kaparni akkor automatikusan ráemel egy picit a munkagépre.
Én is ezt mondom, hogy a sebesség az kevés a permetezéshez. Egy pár ezer litert kiszórtam már én. Sebesség+fordulat+nyomás összhangban kell hogy legyen.
Nagyapám mesélte, hogy anno a dutrájában olyan volt a hidraulika hogy a vezérlő kar mellett volt egy skálacsík azon meg egy állítható ütköző, és azon beállította a mélységnek megfelelő pontot, és utána mindig csak a pontnak megfelelő mélységig tudta nyomni a kart, és addig engedte le a munkagépet. Az erőszabályzó ugyanezt a szerepet hivatott ellátni az mtz-ben vagy ez egész másra való? nem egészen értem a működését...
Igen, 820.2-es. Cseh adagolóval, félelmetes erővel! Nagyon próbálok rá vigyázni. Inkább két fokozattal kisebbe dolgozok mint amit bírna. "Úgy tudna gyorsulni mint egy személygépkocsi"-ha nem sajnálnám. 500 üó-át ment turbóval.
Én meg barátom már vagy 15 éve hajtok szöghidasokat, ezalatt EGYSZER volt vele egy kb. pár ezer forintos gond. A nyugatiról meg annyit hogy amíg ilyen HORROR áron van hozzá az alkatrész addig ez kisgazdaságokban nem életképes. Emlékezzünk vissza 20 évvel ezelőt az autók is így voltak , azóta ez megváltozott mert ott már az elterjedt márkákhoz van megfizethető áron alkatrész, amíg a trakiknál nem így van addig butaság ilyenen gondolkodni.
Bizony ,bizony , ha a fordulat nem egyenletes permetezés közbe az nem jó mert ahogy a szivattyú nyomása emelkedik a nyomásszabályzó a töbletet már nem tudja visszakeringetni. PERMETEZNI MEG MŰTRÁGYÁTSZÓRNI EGY BIZONYOS BEÁLÍTOTT FORDULATON LEHET NORMÁLISAN. ÉN NEKI SEM ÁLNÉK EZEKNEK A MŰVELETEKNEK MÍG NEM JÓ FORD. MÉRŐ
Ha hajtott kerékről van szó az ugyanannyi utat fog megtenni mert a féltengely 1-et fordul. Ezt úgy tudod kikísérletezni, hogy ha a kerékre rajzolsz egy fehér pontot és aszfalton szép lassan mész 1 fordulatot előre és leméred, hogy mennyi utat tett meg cm pontosan. Majd ugyanígy szántóföldön friss szántásba is. És ha minden igaz akkor 1mm-rel se lesz rövidebb a megtett út azaz a sebességnek se kell változni.
Régi értéket sajna nem írtam fel, meg talán el is lett állítva mikor néztem, hogy pontosan mit is csinál az a 2 gomb, mikor már jó ideje nem mért jól. Akkor még nem tudtam, hogy mi milyen funkció. Biztos nem az elállítás volt nála, mert 9.-be mért max. 12-őt és volt amikor 8.-ba 80-at, ami eggyáltalán nem volt reális. :)
Akkor mérne fordulatot is, ha a fordulatszám jeladó jó lenne, de az rossz, ezért nem mér. De a sebességméréssel már elégedett vagyok, mert mint mondtam permetezésnél nem mindegy, hogy 1-el többel vagy kevesebbel megy az ember, amikor ki van mérve egy területre az adag. A fordulatszám meg ilyenkor azért nem annyira érdemes, mert, ha a gép adott nyomáson áll/ adott nyomásra van beállítva, akkor minegy, hogy padlógázon mész 6-al vagy közepes fordulaton.
Fogj egy jó súlyos azélkarikát amire mondjuk szögeket heggesztenél (ezek egy gumin a V mintázatok) és görgesd végig a betonon, majd görgesd végig egy puhább földbe, ahol belefúródnak a földbe. Azt vennéd észre az elméletbe, hogy jóval kevesebb utat tett meg ez a képzeletbeli szöges kerék a földben mint a betonon. Persze ez csak egy durva példa. Erre akartam rákérdezni, hogy a szántőföldi kerület (mikor besüpped a keréknyom) akkor az ugyanazt produkálja-e, mint a sima országúti.
ha megnézed az elsőhíd tetején van két pöcök ami nem messze van az alvázkerethez ezért kell vigyázni egyenletlen talajon mert ha hozzáér, könnyen megfeszül és törik
a régi 82esek az alvázatt törték, és ezek a nagysúlyosok az alvázat nem tudják, mivel 10es kazánlemezzel meg van erősítve így a leggyengébb láncszem a kuplungház lett de van ellenszer
Nem felejtem el, mert nem változik a kerülete csak az alakja!!!! Ha nem érted akkor fogj egy befőttes gumit nyugalmi helyzetbe is x lesz a kerülete, meg ha összenyomod oválisra akkor is x marad a kerülete!
Nagyjából sikerült bekalibrálni az újonnan vett digitális sebességmérőt és talán jól mér. Azért mondom, hogy talán, mert csak 1-2 sebességet néztem meg rajta közepes fordulaton és ezek mind a sebességtábla közt voltak. Majd ha többet megyek a géppel akkor biztosabbat tudok mondani.
Ma mikor néztem az óra beállításait, amit még tegnap nem próbáltam ki ott ezek az értékek voltak gyárilag benne: 69, 750, 243. Itt csak a 750-et módosítottam 745-re, ami érthető a gumik kopása miatt is, lemérve a féltengely közepéig. Szóval már gyárilag úgy állították be az órát mint ami egy 820-hoz kell. (Csak azért voltam oda ezekhez a számokhoz, mert azért nem mindegy, ha egy új permetezővel 6-al vagy 8-al mész gyomirtózás közben.) Fordulatot nem mér, de talán a sebességmérés jó lett.
Általános iskola!!! R= sugár ebből lehet kiszámolni a kerületet! K=2xRxPI vagy K=dxPI ahol a d=2R Az óra számolja ki a sugárból és a fordulatszámból!!!!!!!!! Én eddig is tudtam hogy sugár kell. Csak elmagyaráztam, hogy miért kell a sugár értékét megadni!!!