Keresés

Részletes keresés

Törölt nick Creative Commons License 2001.10.29 0 0 22
Köszönöm cyber.greg, Macibb és ppapa utánajárását. Továbbra is érdekelne, hogy valahol vannak-e hosszútávú tervek, elképzelések a vasúthálózat alakulásáról, fejlesztéséről, a kerület életéhez való jobb illeszkedéséről.

Hallott valaki a Berlin-Budapest szupervasút ötletéről?

Előzmény: ppapa (19)
Törölt nick Creative Commons License 2001.10.29 0 0 21
A 41-es villamost én inkább értéknek tekinteném mint nyűgnek. Abban a rendszerben, ami egy ilyen intézményt csak teherként fog fel, valami gond van. Sosem jártam még Frisco-ban, de a filmek szerint egy csomó régi(nek kinéző) villamos járkál ott, nem lehet az olyan nagyon rossz.

Ha - ahogy kell - tízévente felújítanák a kocsikat és a pályát is gondoznák, még nagyon sokáig járhatna a 41-es mindenki örömére.

A Kamaraerdő (ha eltekintünk az életveszélytől, amit kiemelkedően súlyos kullancsfertőzöttsége jelent) a főváros egyik kincse, ugyebár azt szeretnénk, ha a népek természetbarát módon kijárnának felfrissülni, hát ilyen megközelítésben a 41-es nem csak helyiérdek, de fővárosinak vagy országosnak is lehet tekinteni. Persze ami az értékítéleteinket illeti...

Előzmény: Zugi (18)
Zugi Creative Commons License 2001.10.29 0 0 20
Most olvastam vissza a topicot és látom, hogy keresitek a nagy rejtélyt a Törökbálint felé menő "vasút" eredetét.
Nos én felcsaptam egy térképet, és cyber.greg leírását megnéztem, hogy miről is van szó, de egyből beugrott a sínek vizuális képe az emlékezetembe.
Sokat bicajoztam mellette és valóban Törökbálint irányából ment egy kiépített sinpár a Duna irányába, de az meggyőződésem szerint sosem érte el a Budafok-Tétényen végig áthaladó déli vasútvonalat több oknál fogva sem.

Ugyanis az a törökbálinti vonal, amolyan egy nyomvonalú "iparvágány". Ezt amiatt írom idézőjelbe, mert nem pontosan ipari a dolog, hanem katonai. Ugyanis ez ott egy nagy katonai létesítményhez vezet. Erről most naprakész információim nincsenek, és feltételezem már bezárt ott az a katonai részleg, ami minden bizonnyal a korábban a Tétényi fennsík katonai objektumainak egyik részlege volt, ahol különleges antennarendszereket lehetett ott korábban látni a dombtetőn.
Tehát az a vonal nem olyan igazi vasútvonal, hanem csak egy objektumig tartó volt a vonalvezetésének a célja és sosem jött el a Dunáig, hiszen alapesetben nem is tudna eljönni, mert domborzatilag is a fennsík szélénél elég erős lejtőbe futna, ami egy vasút számára nem megoldható.
Én ennek a kis vonalszakasznak, amelynek mai műszaki állapotát sem tudom igazán, nem látom hasznosítható mivoltát, főleg nem a kerületünkre nézve. De ha valakit jobban érdekel, mindenképpen a terület élőbeni bejárása lenne indokolt.
Üdv:
Zugi

ppapa Creative Commons License 2001.10.29 0 0 19
És a megfelelő helyről (VASÚTMÁNIÁSOK IDE, VONATBUZULLS) cyber.greg 39566-beli kérdésére meg is jött a válasz Macibb tollából (39568), bocs, hogy csak az előző beírásom után néztem utána:

"Mert 2 külön vonal. Kelenföldtől 3 vágány indul el dél felé. A Dunához legközelebbi a 30a vonal Székesfehérvár felé. A másik kettő a 40a vonal Pusztaszabolcs felé. Ezek Budafok-Belváros után eltávolodnak a 30a-tól, majd az egymás melletti Érd alsó vá. (30a), ill. Érd felső mh. (40a) után a 40a délnek fordul, két egyvágányú hídon keresztezi a másikat, aztán jön Érd állomás. Érd felső és Érd között fontos még Érd elágazás, ahonnan egy vágány a 30a Tárnok állomásához vezet, innen a 30a Szabadbattyánig kétvágányú.
És hogy miért is van ez így? A Buda-Székesfehérvár(-Balaton-Zágráb-Károlyváros-Fiume) vonalat a Déli Vasút építtette 1861-ben, a Kelenföld-Újdombóvár-Pécs vonalat pedig a MÁV 1882-ben.
Macibb"

A tények most már világosak, csak még mindig homályos az ok, ami a valamikori építőket a Háros utáni szétválásra késztette. De idővel talán az is kiderül.

ppapa

Zugi Creative Commons License 2001.10.29 0 0 18
Hello slr!

Szeretnék bemásolni ide egy hétvégi híradást. Bár nem a vonat a témája, de kötöttpályás ez sis és budafoki is. Vagyis a 41-es villamosról van szó.
A rózsavölgyi közlekedési fórumról szól a cikk, ahova szemben a Villa által rendezett kerületi "összközlekedési" fórummal sajna nem tudtam elmenni, de íme az újságíró tudósítása:

"Rózsavölgyiek a 41-es villamosért

Ingatlanjaik értékvesztése miatt perek indítását helyezték kilátásba a XXII. kerületi Rózsavölgy lakói azon a csütörtök esti lakossági fórumon, amelyet elsősorban a 41-es villamos tervezett megszüntetése miatt hívtak össze. A villamos fő vonalán, az Ady Endre úton a BKV busszal szállítaná az utasokat. Az elképzelés ellen a kerület vezetői és lakói egyaránt tiltakoztak.

Zsúfolásig megtelt a Rózsavölgyi Közösségi Ház nagyterme: „mentsük meg a 41-est”, adta meg az alaphangot Szántó Tamás, a szervező Rózsavölgy Egyesület vezetője, aki kijelentette, a villamos megszüntetése nem rémhír, ugyanis magától a BKV egyik vezetőjétől hallották.

A lakossági fórumra meghívták a kerületi polgármestert, a BKV Rt., valamint a fővárosi önkormányzat képviselőjét is. Fajcsák Lajos a BKV Rt. nevében kijelentette: a cég célja a tulajdonos fővárosi önkormányzat hosszú távú közlekedési koncepciójának végrehajtása, de nem szüntethet meg járatokat, pusztán javaslatot tehet a gazdaságosabb működtetésre. A 41-es villamos a régi, törökbálinti HÉV nyomvonalán jár, fenntartása drága és gazdaságtalan. Hangsúlyozta, a BKV Rt. arra törekszik, hogy a helybeliekkel együttműködve alternatív megoldást dolgozzon ki Rózsavölgy közlekedésére. A lehetőségek között felmerült: a villamosvágányt leaszfaltoznák, és a kétszer kétsávossá alakított Ady Endre úton busz szállítaná az utasokat. A villamospálya felújításra szorul, amire nincs pénz. A korszerűtlen típus cseréjére sincs forrása a BKV-nak.

Fajcsák Lajos állításának némiképp ellentmondott Csordás Mihály, a fővárosi önkormányzat közlekedési ügyosztályának vezetője. Ő azt állította, a villamos megszüntetését nem tartja jó ötletnek, és az nem is szerepel a főváros tizenöt éves közlekedésfejlesztési tervében.

A kerület lakói azt hangsúlyozták, a villamosra szükség van, a busz tovább szennyezné a levegőt, és ha leaszfaltoznák az Ady Endre utat, már csak egy lépés lenne a patak letakarása és a fasor megszüntetése. A Leányka utcai felüljárónál épülő Auchan áruház és a kerületi lakóparkok amúgy is tovább növelik majd a forgalmat. Voltak, akik úgy vélték, pert nyerhetnének a BKV-val szemben, mert ingatlanjaik értékcsökkenésével járna a változtatás. Akadt, aki egyenesen azt indítványozta, ha a kerületiek nem szólhatnak bele sorsuk alakításába, Budafok-Tétény váljon le a fővárostól. Kérdésünkre Szabolcs Attila polgármester elmondta, az Ady Endre út a kerületi önkormányzat tulajdonában van, és nem járulnak hozzá a villamosvágány leaszfaltozásához.

A polgármester arra sem lát esélyt, hogy a kerület kivegye részét a villamos üzemeltetéséből, akkor ugyanis az iskoláktól, óvodáktól vennék el a pénzt. Hozzátette, régebben már kiderült: a BKV Rt. kissé „fukar” cég, amikor arról tárgyaltak, hogy az egyik buszjárat vonalának 3,2 kilométerrel kellene meghosszabbítani, évi 24 millió forintot kért a működtetésre a kerületi önkormányzattól."

Ennek a cikknek kapcsán nem csak a 41-es villamos megmentéséért kell minden eszközzel nekünk is harcba szállnunk, hanem megemlített a cikk egy nagyon érdekes dolgot is, ami mindenképpen elgondolkodtató. Mégpedig, hogy ha a kerületünkben valóban annyi mindent az itt élő lakosság tiltakozása ellenére akarnak keresztűlvinni az itt élők érdekeit mélyen sértve, akkor meg kellene vizsgálnunk, hogy milyen lenne Nagy-Budapesten kívül élnünk. Milyen előnyökkel és hátrányokkal járhatna ha Budafok újra egy önálló kisváros lenne, mint 51 évvel ezelőtt is volt. Ha kicsit erős is a felvetés első hallásra, de engem nagyon is érdekelne különféle nézőpontokból való megvilágítása.

Üdvözlettel:
Zugi

ppapa Creative Commons License 2001.10.29 0 0 17
Szervusztok!

Amióta slr felvetette, furdalja az oldalam a kérdés a kerületünkön átvezető két vasútvonal nyomvonal-vezetésének oka iránt.
Az 1988-as kiadású Tétény-Promontor könyvben szűkszavúan (két kis bekezdés) csak ennyi van a vasútvonalak kiépítéséről:
"A Délivasút Buda-Kanizsa közötti 221 km-es szakaszát 1861. április 1-én adták át a forgalomnak. Ezen a napon állt meg Promontoron az első vonat. Promontoron két állomás, Tétényben egy volt….
A pécsi vasutat 1882. november 16-án adták át a forgalomnak, állomása Promontoron, Kistétényben, Tétényben is létesült. Ezzel a helyi vasútállomások száma ötre emelkedett."
Hát ez nem ad választ a mi kérdéseinkre, de egyelőre nincs több.

cyber.greg: persze, hogy elférhetett volna, csakhogy több, mint 100 éve minek és hogyan indult volna a hegyre föl a vonat, ugyanis az M0 elég komoly emelkedőn megy át. A túloldali vasútvonal meg egy völgyben tényleg a hegybe megy bele!!!
Ha van kedved, gyere, menjünk ki a helyszínre. Az Óhegyről ragyogó a kilátás, hatalmas területet be lehet látni, a két vasútvonalat is.
Köszi, hogy feltetted a kérdést a megfelelő helyen.

Üdv: ppapa

cyber.greg Creative Commons License 2001.10.28 0 0 16
Ahol az M0 autóút elfér, ott sín is elférhetett, nem?

Na jó, megkérdezem a vonatbuzullsban, ha eddig más nem.

Előzmény: ppapa (14)
mind_the_gap Creative Commons License 2001.10.28 0 0 15
Üdv!

Én Berlin felett, Birkenwerderben láttam olyat, hogy a vonat elment a kisváros határáig, ott ha nem is a föld alá, de lesüllyesztve lopakodott be annak központjába, majd elhagyva a települést, ismét felemelkedett a föld szintjéig. Hogy mire volt ez jó?

A vonatállomás a központban volt, a keresztutak minegyike átment a vonat felett, aránylag jól el volt szigetelve a vonat zaja a kisváros csendjétől.

Ahogy a kivitelezést néztem, az nem manapság történhetett. Valakinek már korábban leesett...

A vonatsín bővítése ellen mindenképpen tiltakoznunk kell. Nem kell nekünk mégegy vágány, sőt a jelenlegi is sok már...

ppapa Creative Commons License 2001.10.26 0 0 14
Nem kívánnék akadékoskodni, de a térkép sima, a valóságban viszont a két vasútvonal között egy hegy van. Nem tudom elképzelni, hogy azon keresztül ment volna a vonat. És vajon mi célja lett volna az összeköttetésnek? A törökbálinti vonal minden bizonnyal a hegybe ment bele. Sőt, szinte biztos, a semmibe(!) tűnt el.
Jó lenne egy vasutast idehívni, vagy egy vasutas topikban megkérdezni a szétváló vonalak titkát.

ppapa

Előzmény: cyber.greg (11)
ZsombiGy Creative Commons License 2001.10.26 0 0 13
Ha valami eszembejut, vagy információm jön, akkor én is hozzászólok ide is.

Üdv
Zsombi

Törölt nick Creative Commons License 2001.10.26 0 0 12
Sasszem mindent lát :-)

Pont az 58-adikon volt nyitva :-)

Igen, amit mondasz, az teljesen ésszerű magyarázat a múltra. Most már csak a jövőt kéne megtalálni. Híve vagyok a vasútnak, különösen, ha a mainál sokkal kulturáltabb szintre lehetne emelni a magyar vasutakat. Tartsunk meg amennyit csak lehet, sőt fejlesszük. Viszont át kellene gondolni, hogy a jelenlegi és a jövőbeli magyar valóságban melyik vonalakra és milyen formában van szükség. Hatalmas érték volt például a XI. kerületet behálózó vasúthálózat. A Kelenföldről az Andor utcán át elvileg még ma ie el lehetne menni vonattal a Hunyadi úti Mercedes telepig, de a sínek között néhol már fák nőttek. Kérdés, hogy ezeknek a vonalaknak, amelyek bementek minden ipartelep udvarára, lesz-e még a jövőben létjogosultsága, tehát hogy a jövő letéteményesei vagy a fejlődés akadályai-e. Kíváncsi lennék, a XXII. kerület iparvágányai közül melyik van még használatban, és van-e olyan, ami ma alszik, de még használatba vehetik.

Előzmény: cyber.greg (11)
cyber.greg Creative Commons License 2001.10.25 0 0 11
Nézz meg egy Budapest-térképet!
A spirál, nagyalakú Cartographia atlaszban az 58. oldalról van szó.

Ahol az északi sín elkanyarodik az M0-tól, ott menj tovább az M0-s mentén.
És ahol az M0 vesz egy szélsőbalost Törökbálint alá, HOPP!, a semmiből előtűnik egy vasúti sín, ami felmegy a bécsi vonalig M1-M7 elágazásnál.

Tehát tutkó, hogy össze volt kötve a kettő, ezért volt szükség az északira.

A délire meg azért, mert van ott egy (vagy több) iparvágány ot annál az izénél ott lenn.

Előzmény: Törölt nick (7)
ppapa Creative Commons License 2001.10.25 0 0 10
Kedves slr!

Felvetésed mellünkbe vágott. Körbekérdeztem néhány régi budafokit, mindegyiknek leesett az álla, hogy tényleg. Gőzünk sincs, hogy mi lehetett az oka a nyomvonal alakulásának. Mi így szoktuk meg, eszünkbe se jutott, hogy lehetne másképp is. De igazad van. Hatalmas területek szabadulnának fel a közös nyomvonallal, a földalattiról nem is beszélve.
Érdekes, ahogy megemlítettem a földalatti vasút lehetőségét, rögtön az jutott mindenkinek az eszébe, hogy milyen jó lenne hozzáférni a Dunához. Másodjára meg a nagy szabad területek.
De erről majd még részletesebben. És csak találunk valakit, aki elfogadható magyarázatot tud adni a nyomvonalra.

Üdv: ppapa

Előzmény: Törölt nick (7)
Törölt nick Creative Commons License 2001.10.25 0 0 9
Nem vasút, de közlekedés. A Hárosi Duna partján utat építenek. Ez valószínűleg a kerékpárút hiányzó szakasza lesz a Növény utcától az M0 hídig. A földmunkák elég nagyszabásúnak tűnnek, az alapján az sem kizárt, hogy autóval is járható utat építenek a Dunatelep, a Horgásztelep és a yachtklub összekapcsolására. Kép itt látható, a 4. hozzászólás 3. képsorában.
Törölt nick Creative Commons License 2001.10.25 0 0 7
Budafok-Háros vasútállomásnál ketté válik a délre menő vasútvonal, hogy később Érden egyesüljön, közrezárva egy szigetet, amiben Nagytétény és Érd egy része van elrekesztve. Tudja valaki, mi a szerepe annak, hogy két, közel párhuzamos pályán közlekednek a vonatok? Az avatatlan szemlélődőnek az a benyomása, hogy az egyik nyomvonal felszámolásával, a másik bővítésével csökkenne a leküzdendő akadályok és a zárványban ragadt gondok száma.

Persze ha jó oka van a kettős vonalvezetésnek, azt szívesen megérteném. Elmagyarázza valaki?

Törölt nick Creative Commons License 2001.10.24 0 0 6
A vasúthoz nem sok köze van, de a kerület közlekedéséhez igen: ez a kereszteződés elég érdekesen van megoldva: a Shell kúttól (a Camponától) A Jókai út felé haladva a balra kanyarodás egy elég izgalmas mutatvány. Aki járt már arra, érti. A kép aranyos helyi vonatkozása a tűzoltótorony. Nem sok helyen látható már ilyesmi. Barátságos, ahogy a domboldalt kémleli.

[A hivatkozott kép már nem található meg a tar.hu-n]

Törölt nick Creative Commons License 2001.10.24 0 0 4
Nagytéényről Budatétényre egy meglehetősen zűrös csomóponton lehet eljutni, ami még csomópontnak sem mondható: a Nagytétényi út, Rózsakert utca, Minta utca és a vasút találkozási pontjánál többféle helyi és helyközi busz áll meg, lezárva a kereszteződést és szabálytalan előzésekre, kikerülésekre ösztönözve az autósokat.

[A hivatkozott kép már nem található meg a tar.hu-n]Ez a 114-es ma reggel a Rózsakert utcából próbált balra nagyívben a Nagytétényire kanyarodni. A tőle balra lévő megállóból a 3-as már elindult volna, amikor valaki még gyorsan megelőzte. A 114-es vezetője ezt nem látta, elindult, és lett egy nag csattanás. [A hivatkozott kép már nem található meg a tar.hu-n], elkapta a szürke autót. A rendőrök egy percen belül ott voltak.

Mindez a zűr nem lenne, ha a vasút a föld alatt lenne, és ezen a helyen egy rendes körforgalmat lehetne kialakítani.

Ha a vasút a föld alá menne, hatalmas területek, amelyek most [A hivatkozott kép már nem található meg a tar.hu-n] így néznek ki, megközelíthető, parkosítható, sétálható kultúrterületté válhatnának.

ppapa Creative Commons License 2001.10.23 0 0 2
Hoppá! Szervusz slr!

Nem is lesz gond, ne félj. Megoldjuk.

Üdv: ppapa

Előzmény: Törölt nick (1)
Törölt nick Creative Commons License 2001.10.20 0 0 1
Ha vasút is ilyen tempóban süllyedne, már nem is lenne gond :-)
Kiky Creative Commons License 2001.10.19 0 0 0
Nekem az M0-ról szóló mondatod tetszett benne :)
Előzmény: Törölt nick (-)
Törölt nick Creative Commons License 2001.10.19 0 0 topiknyitó
A történelemben felvirágzó és lehanyatló települések sorsát határozta meg a közlekedés. Városok emelkedtek a semmiből ott, ahol volt közlekedés, megyeszékhelyek váltak jelentéktelen kistelepüléssé ott, ahol egy újfajta közlekedési módot (például annak idején a vasutat) elutasított a város polgársága.

Budafok-Tétény a főváros peremkerülete, páratlan adottságokkal. Van itt folyópart, síkság, fennsík, domb, völgy, természetvédelmi területek, borvidék, történelmi polgárváros, páratlan szépség és csúnyaság.

A közlekedés mostanában nagyon izgatja a helyieket. Van, aki óvja a kerületet a túlzott forgalomtól, hogy megőrizhesse békés kisvárosi hangulatát. Van, aki szerint a közlekedés javítása lenne a kerület fejlődésének kulcsa.

Tény, hogy a kerület egy sziget. Keletről a Duna határolja, délen az M0 autóút képez áthatolhatatlan határt, leválasztva a kerület egy kisebb részét is, a vasút pedig úgy veszi körbe és járja át, hogy leválasztja a fővárostól, de még kerületen belül is elzárt szigeteket alakít ki. Az így körbezárt kerületnek kevés ki- és bejárata van, és azok is siralmas állapotban vannak. Az egyetlen, nevezetes felüljáró már szinte járhatatlan, de nem is tervezik bővíteni. Pár csonka, keskeny aluljáró-féleség enged némi közúti forgalmat átszűrődni a kerület sejtfalán, máshol pedig sorompók egymásutánja kényszerít pihenőre buszt, személyautót, tűzoltót. Gyalogosnak ezen a falon (a vasúton) átdiffundálni kevés esélye van, hacsak kockára nemteszi az életét.

Ha megvalósul a vasúthálózat rég óhajtott nyitása a helyi forgalom irányába, a sínek forgalma sűrűsödik, a sorompók még áthatolhatatlanabbá válnak. Meredeken hangzik, de szerintem a vasutat a föld alá kellene süllyeszteni. Egészen új dimenziókba kerülne Budafok-Tétény. Parkok, sétautak és közutak jöhetnének létre. Emberi módon városiasodó részek válhatnának a zokból a széles sávokból, amelyek ma gondozatlanul termelik a gazt és semmire sem használhatók, mert a vasút vonalát sem megközelíteni, sem keresztezni nem lehet. Amatőr magánvéleményem szerint ez a nagyszabású lépés a következő évtizedekben elkerülhetetlen, de szakmai körökben egyelőre csak fanyar mosolyt és rezignált legyintést váltott ki a vasút lesüllyesztésének ötlete.

---------------

Hátha érdekel valakit a téma. Én nem leszek topicgazda, nem is értek a témához, csak egy ötlet volt. Süllyedjen ha kell, vagy éljen ha érdemes, csapódjon máshova ha van már ilyen topic.

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!