Alapításkori gondolatok!
Úgy gondoltam, és ez egyre többekben is megfogalmazódott, hogy Budafok - Téténynek szüksége lenne egy valódi, gyűjtő, befogadó, pozitív szemléletű törzsasztalra, ahol mindennapjaink apró-cseprő ügyei mellett megbeszélhetjük a közélet eseményeit éppúgy, mint megismerkedhetünk kerületünk értékeivel, helytörténetével, hagyományaival, kultúrájával, de beszélhetünk a város alakulásáról, fejlődéséről és neuralgikus témáinkról, így környezetünk állapotáról, teendőinkről. Mindez egy hosszú mondatba foglalva, persze nem fért bele a topic címbe, de elsősorban ezeket gondolom, javaslom itt napirendre venni és ezzel kapcsolatban álló embereket meghívni, és persze sok mindenki mást, kerületieket, vagy akik csak érdeklődnek utánunk, korábban itt laktak, emlékeik vannak.
Szeretném tehát, ha beindulna itt egy igazi fórum, nem feltétlenül napi hozzászólások százaival, vagy csevegéssel, de néhány aktuális, fajsúlyos vagy kevésbé, de sokakat foglalkoztató ügy áttekintésével és folyamatosan helyi kulturális, történeti értékeink bemutatásával. Utóbbi szempontból is nagy kincsestár kerületünk és messze nincs kihasználva, bemutatva a már feltárt sok érték, anyag.
Persze várom a javaslatokat, az észrevételeket, merre menjünk, és azok csatlakozását, akik eddig is nézegették a kerületi vonatkozású topicokat, de belépni, hozzászólni nem akartak.
Moderációval kapcsolatos kérdéseknek a helye:
http://forum.index.hu/Article/showArticle?t=9186758 itt található!
A "47-es villamos versus automobil" ügyben én inkább azt emelem ki, hogy a 47-es villamossal csak 34 perc alatt a város szívében lehet lenni, többé-kevésbé függetlenül az adott évszaktól, napszaktól. Kocsival csúcsidőben nem egy leányálom. És itt még megjegyzem, hogy nincs átszállás. A 47-es számunkra egy igencsak szerencsés járat. Persze az is lehet, hogy ez a vélemény a koromból következik, én nagyon meg vagyok elégedve a 47-es járattal. (Az igazság kedvéért azt is hozzáteszem csöndben, hogy én mostanában havonta talán 2-3-szor villamosozom, de a véleményem több évtizedes tapasztalaton alapul.)
A metró jó lenne, de ez egyelőre errefelé nem realitás, több van az elővárosi vasútban. Erről már korábban volt beszélgetés, tulajdonképpen mindenki támogatja, de úgy látszik idő kell a megvalósuláshoz. A vasutat a föld alá ötlet slr barátunktól származik és az a topik a topikinduláskori összevonás során az első 26 beírással épült be a jelen topikba.
Az elvesztett időről lehet meditálni, azt is lehet mondani, hogy az idő pénz, de hol jelenik meg az idő-pénz?
Az autók általi gyorsaság megspórol ugyan sok időt, de ez a sok idő kemény (kocsi, üzemanyag, szerviz, mifene) pénzekbe kerül. Valahogy így áll ez a kötöttpályás közlekedést gyorsítani kívánó (metró, elővárosi vasút, mifene) minden tényezővel is. Azzal a különbséggel, hogy míg az egyik közvetlenül a delikvens zsebére megy, a másik közvetve, de valahol azt is meg kell fizetni valakinek, mindnyájunknak, minden jó és kevésbé jó hatásával együtt.
dobka! A kalkulálásnál értem a gondolatmeneted, meg kell mondani azonban, hogy a tiszta játékidőhöz kerületünk lakósai számára gyakorlatilag még hozzájön napi 20-30-40 perc, amiatt, hogy a fő tömegközlekedési vonalra mindenhonnan le kell kutyagolni, autózni, buszozni. Nekem például le 10 perc, föl 12-15 perc. De itt eljutunk megint a valamit valamiért kérdéshez.
És a nem csak a belváros irányú közlekedésről még nem is beszéltünk.
Visszakanyarodva még a "vasutat a föld alá" ötlethez, a múltkori közlekedési fórumon megkérdeztem a MÁV-os embert, vajon mennyibe kerülne az ötlet kivitelezése. Elsápadt, aztán azt válaszolta, hogy sokba. Kíváncsi lennék, hogy ténylegesen mennyibe. Azért csak nem annyiba, mint a metró kilométere. Jó lenne valakitől megtudni egy becslést.
Köszi az észrevételeket, javaslatokat, továbbítom Garbóci Lacinak. Arról meg vagyok győződve, hogy a Felker urat ismeri, de azért azt is elmondom neki.
Szintén beszámolok dobka házcímeres ötletéről, a városvédő egyleteknek talán már van ilyesmire valami bejáratott megoldásuk.
Helló Zugi !
Nem tudod véletlen, hogy kik még a Savoyai Asztaltársaság tagjai Garbóci Lászlón kívül ?
Üdv Dobka
Egyébként megnéztem a honlapodat is. Ötletesnek találtam.
"Annak a családtagnak, aki kerületünkből jár Budapest belsőbb területeire dolgozni legalább napi 1 órát utazással kell töltenie."
Nekem olyan barátom is van, aki a kerületből reggel nyolcra jár Gödöllőre, "természetesen" BKV-vel. Annyi mázlija van, hogy nem a hegyen lakik és nem is Nagytétényben, de még a GG közeléből is napi kb. két óra oda, két óra vissza az út. Persze ilyen messze kalandozni nem épp természetes, de azért jogos igény lenne mondjuk naponta csak két órát szívni négy helyett.
Igazán jók az ötleteid, szerintem nagyon jó helyen jársz ennek a felvetésével. És szerencsére van pár ilyen civil kezdeményezés a kerületben, ami ezeket a problémákat is is a szívén viseli.
Nem is kell tovább menned, mint az általad is említett Garbóci. Akkor a Savoyai Jenő asztaltársaság aminek ő is tagja, az is elég sokféle értékmentést végzett már. Garbócival ez a topic is tartja a kapcsolatot, küldi nekünk az anyagait, szóval eme ötletedet napirenden kell tartani és akár össze is kellene ülnünk vele közösen valamikor egy beszédre, egyeztetni a teendőkről és a lehetőségekről, mert megvan itt ahogy elnézem bőven az ezt támogató lokálpatrióta kör.
Üdv:
Zugi
... és akkor most álljon itt két a kerület jövőjére vonatkozó javaslat:
1) Érdekes és tényekre alapul a mai Népszabadság cikk, amit Villa is idézett. Mit jelent az a tény, hogy Budafokról legalább 30 percet vesz igénybe a budapesti belvárosba eljutni akár közúton, akár tömegközlekedéssel ( jelen cikkben villamossal ) megyünk ?
Annak a családtagnak, aki kerületünkből jár Budapest belsőbb területeire dolgozni legalább napi 1 órát utazással kell töltenie.
Ez havi kb 24 óra, ami legalább 1 teljes nap. Éves szinten tehát 12 teljes nap csak utazással telik el. Ez jelentős szabadidő illetve munkaidő veszteséget,és az életminőséget jelentősen rontó tényezőt vehetjük figyelembe. Ez a közgazdaság nyelvén mint "intangible cost" ugyancsak kalkulálható. Tehát jelentős.
A mai Népszabadság cikk, tehát archiválandó bármilyen jövőbeli Közlekedési Fórum tényanyagához.
Miért írom ezt ? A kerület lakosainak jövője szempontjából ugyanis szükséges a befelé irányuló közlekedés jelentős javítása. Gondoljunk csak pl. London mindent ellátó metróira,vagy Amsterdam kitűnő elővárosi vasútösszeköttetéseire. Mind-mind követendő példa lehet.
Gondoljuk csak el, hogy Budafok-Tétény jövője szempontjából milyen fontos lehet a Metro kerületbe érése illetve az elővárosi kötöttvonalas vasutjáratok kialakítása ( Akár egyúttal a már korábban valamelyik topicon tárgyalt vasút föld alá süllyesztve módon is ! )!
Becslésem szerint ez minimum napi 30 perc utazási idő megspórolását jelentené a belvárosba közlekedő kerületieknek. Ez azt jelentené, hogy havonta fél napot éves szinten pedig 6 teljes napot lehetne megtakarítani kerületi polgárainknak !
2) Épített környezetünk díszei a házakon fellelhető címerek. Megdöbbenve hallottam Garbóci Lászlótól egyik kerületi helytörténeti sétája során, hogy az elmúlt rendszerben odáig fajult a kerületi házakon lévő címerek pusztítása, hogy darabszámra fizettek az épületekről levert, illetve szétvert címerekért.
A világ más részein is előfordultak különböző okokból hasonló, sőt nagyobb pusztítások is. Pl. Varsó belvárosának csaknem teljes elpusztítása, Az ősi buddha szobrok tálibok általi elpusztítása Afganisztánban, kastélyok olajraktárnak vagy istállónak történő felhasználása stb.
Varsóban gyönyörűen és korhűen újjáépítették a belvárosi piacteret övező házakat, néhány kastélyt Magyarországon is még sikerült az utolsó pillanatban megmenteni stb.
Ötletem és javaslatom a következő:
Ha lenne fényképen, vagy rajzon megőrzött nyoma a kerületi házakról levert címereknek, akkor újra le lehetne azokat gyártani és újra díszíthetnék kerületünk kiemelkedő építészeti emlékeit. Lehet, hogy még heraldikus szakértőt is be lehetne vonni. Persze ötletemnek találkoznia kell egy csomó más lokálpatrióta támogatásával is. Lehet, hogy alapítványt is szükséges hozzá létrehozni. Persze a megvalósításhoz is tanulmány kell. Ha kevés, vagy nincs elég megőrzött fotó vagy rajz a levert címerekről, akkor ezek a díszek örökre elveszettek lesznek.
Amúgy ma valóban leesett az első hó, ami rögtön el is olvadt utána. Egyre közeledik a karácsony is, és evvel kapcsolatban eszembe jutott, hogy tavaly sok szó esett a kerületi karácsonyfáról ami ugye ott a Savoyai Jenő téren a háztartási bolt előtt szokott állni.
Nos idén kíváncsi leszek milyen lesz. Tavaly egyet nagyon hiányoltam róla, mégpedig a világítást. Szép volt a fa, de az igazi az ugye este kivilágítva.
Remélem lesz idén arra valami remény, hogy égősorral is díszítve legyen, mert a belvásoban több helyen megújult kivilágítást tettek fel. Úgy tudom a Váci úton főleg, de láttam pár napja ahogy az Andrássy úton is szerelték.
Én ezt a felmérést nem fél 9-kor végeztem volna, hanem egy órával előbb.
Reggel fél 8-kor egészen más eredmények jöttek volna ki, ugyanis akkor még javában tart a csúcs, akkor megy a legtöbb ember a városba, miért nem azt mérték? Akkor az autós szerintem jóval később érne be, a villamos az nagyjából állandó lenne, bár igaz akkor több a fel és leszálló is.
"Öt perccel gyorsabb a reggeli forgalomban közlekedő személyautó a budafoki Városház tér és a Deák tér közötti útszakaszon a 47-es villamosnál – derült ki lapunk kísérleti versenysorozatának első futama után. A tíz kilométeres távolságot a személygépkocsi 29 perc, a villamos 34 perc alatt tette meg, ám a Gellért téri „időellenőrző pontig” kiegyenlített volt a verseny."
Nagyságrendileg stimmel, de gondolom, a két jármű egyszerre indult, nem akkor amikor a gyalogos beállt a megállóba (vagy mikor olyan villamos jött, amire nem fért fel). És persze a Fehérvárin nem szabad menni (MIÉRT NEM TAKARÍTJÁK VÉGRE KI A MEGLÉVŐ KÜLSŐ SÁVOT???).
Az sem mellékes, hogy annak idején a BME-n körbejárt egy petíció, amit rengeteg aláírással nyújtottunk be a BKV főmuftijának, kérvényezve hogy a 47-est vezessék be a K épület aulájába, mert messze van a megálló. :)))
Ha csak valóban decemberben lesz a fővárosi önkormányzati gyűlésen téma, akkor milyen információra alapulóan terjedt el az a hír, hogy nem történt meg az átsorolás engedélyezése ?
Én ilyet nem mondtam, vagy írtam, esetleg máshol olvastál ilyet? Amúgy a Fővárosnál a decemberi ülésen lesz napirenden az átsorolás, a beruházó erősen lobbyzik az ügyben, de gondolom itt nem kell 100 e. dollárt fizetni a BEFOLYÁSOS személyeknek, ill. cégeiknek - a Németh ház már többe van nekik -.
A bevásárlóközpont vita miatt nagyon elsiklottunk a lényeg felett: jól értem én, hogy a Főváros területátsorolási engedélyének hiányában a Campona nem fog bővülni, és így az új művház is "elveszik", vagy csak tolódik az egész? És mi lesz a szépen épülő, és már majdnem kész volt Németh vendéglő helyén épülő házzal? Tud ezekről valaki valami biztosat??
Vonatkozó idézet a mai Népszabadság Budapest mellékletből- amúgy ma reggel én is 47-essel jöttem be a Bartók B. útra -:
Autó versenyzett villamossal
A kocsi a 47-es előtt néhány perccel korábban ért célba.
Pestről Budára sem lehet egyenlőbb a küzdelem.
Öt perccel gyorsabb a reggeli forgalomban közlekedő személyautó a budafoki Városház tér és a Deák tér közötti útszakaszon a 47-es villamosnál – derült ki lapunk kísérleti versenysorozatának első futama után. A tíz kilométeres távolságot a személygépkocsi 29 perc, a villamos 34 perc alatt tette meg, ám a Gellért téri „időellenőrző pontig” kiegyenlített volt a verseny.
Üdvözlet mindenkinek és köszönet a helytörténeti érdekességekért, gondolom a honlapon is helyet kapnak.
Néhány reflexió: az LMCS témát már jórészt kitárgyaltuk, de még annyit, hogy tiltakozásaik valóban néha túlzottnak tűnnek, mert látszólag minden fejlesztés ellen tiltakoznak, de a környezetvédelmi szervezetek ezt a hálátlan szerepet felvállalták. Mi itt helyben szelektálunk és nem megyünk neki mindennek, bár véleményünket megmondjuk, megírjuk és javaslatokat is teszünk. Utóbbit azért az LMCS is tesz sok kérdésben - azok sem nyernék meg a népszerűségi versenyt, a szennyező fizet elvének realizálása jegyében -.
A fennsíkkal kapcsolatban mondom ördögszemnek, több akció volt meghirdetve az őszzel, több-kevesebb sikerrel, már ami a látogatottságot illeti - takarítás, élőhelyrekonstrukció -, most az utóbbi napokban a Fitoland csinálta meg az utolsó sáncolásokat és cserjézéseket - megbízásunkra -. Kinézni alkalmanként a télen is fogunk, majd szólok ha aktuális.
A kerületi imázsról is szóltunk már ezen összefüggésben, kétségtelen, hogy nálunk a szennyezések jönnek gyakran elő - Nagytétény, Budatétény - de szoktak írni a borkultúráról és más kerületi eseményekről is - kastély, kulturális napok, ezt tudatosan kell pozitív irányba befolyásolni nekünk és az önkormányzatnak egyaránt. Vannak jó kapcsolatok a sajtóban - pl. Haraszti Gyula az MN-ben és a Népszabiban is akadnak jó cikkek -, kétségtelen, hogy a sajtó a szenzációkat szereti, még a normálisabb vállfaja is, há még a bulvár - volt itt döghalál, ólom a gyerekek hajában és minden egyéb a bulvár médiában még a közelmúltban is Nagytétényről -.
A kocsma ügyeket a rehabilitáció, a belváros rendezése oldja meg, persze a (helyi)társadalomra is ráfér egy kis rehabilitáció.
Ami a nagytétényi rehabilitációt illeti, ott meg tervek nélkül tényleg nem lehetett fizikailag semmit sem csinálni, és a bonyolult érdek és szakmai szövevény rendszer miatt ez éveket vett igénybe. Most tartunk ott, hogy már látszik a menetrend, legalábbis nagyjából.
Ami a csatorna befogadót illeti, a főgyűjtő most már a Tóth J. utcánál tart és hamarosan indul tovább dél felé, de ennek hiánya nem fogja vissza a kerületi csatorna fejlesztéseket, amik most már elég jó ütemben folynak, persze talajunk már sok helyen el van szmötyisedve, nem szólva az üregekről, barlang maradványokról.
Villa! Ha előzetesen itt is tudatnál hasonló jövőbeli akciókról, én szívesen mennék, talán más is. Persze, csak ha úgy gondolod, hogy szükség van erre.
Mivel utólag kiszedettem a moderátorokkal egy szétcsúszott táblázatomat, így sajnos az érthetőség kedvéért most hozzá kell tennem utólag, hogy természetesen a kerület népességi adatairól közöltem az összesítést.
Első táblázatomban a lakosság száma látható, a másodikban a nyelvi összetétele.
Evvel kívántam teljessé tenni a 291-es hozzászólásban közölt adatokat.
Üdv:
Zugi
Juhász testvérek a Gamma müvek alapító tulajdonosai a villájuk ma a Jókai uti szülöotthon.
Csebi Pogány Gyula festőművész,
Baranya József szobrász még áll a háza a Hüségutcában el sem lehet téveszteni.
Adatok a művészeti lexikonban is megtalálhatók.
Kerub.
Ha valaki ismeri Baross Gábor telepen a Felker Győzőt akkor kerítse be , mert igen sok értékes adatot hangfelvételt dokumentumot gyüjtött össze a környék öregjeitől jó húsz évvel megelőzve mindannyiunkat.
Klauzál Gábort feltétlen javaslom hozzátenni a listához,mert nem csak a nyaraló-villáját hagyta itt Budatétényben az utókorra, de a Budatétényi Szőlősgazdák Társaságának ( ezt nem biztos, hogy pontosan írom ) a megalakításával helyi jelentőségűt is alkotott.
Az arcképcsarnok harmadik részével elérkeztünk a közelmúltig. Terveink szerint az egyes személyekről képet és a kerület településeihez kapcsolódó tevékenységükről egy rövid összefoglalót fogunk feltenni a topikra. De ehhez még el kell végeznünk az internetre kerüléshez szükséges tennivalókat. Addig is várjuk észrevételeiteket, esetleg új személyek felvételére javaslataitokat.
TÖRTÉNELMI ARCKÉPCSARNOK
Budafok-Promontor, Tétény 3. rész
Finck Frigyes Sándor 1879-1951 budafoki bornagykereskedő
Záborszky Nándor 1883-1952 Budafok első polgármestere 1926-tól
Miklósy Zoltán dr. 1883-1962 levéltáros, Délbuda középkori kutatója
Somogyi Nusi (Anna) 1884-1963 színésznő, budafoki szárm. és lakos
Kolumbán Virgil 1887-1963 pr. szerzetes, Bfok Szent István Gimn. ig.
Sándi (Szauer) Nándor dr. 1892-1987 orvos, több mint 50 évig Budafokon
Siuda Nándor (Ferenc) 1893-1965 asztalos, festőművész, Nagybányai Iskola
Dáni Géza 1895-1955 múzeológus, Nagytétény kutatója
Ásgúti (Folláth) Ádám dr. 1902-1978 Budafok-belváros, apát-plébános
Vén Emil 1902-1984 festőművész, főiskolai tanár
Greszl Ferenc 1903-1987 plébános, Budafok helytörténet kutatója
Vilt Tibor 1905-1983 szobrász, Kossuth-díjas, Schaár E. férje
Schaár Erzsébet 1908-1975 szobrász, Munkácsy-díjas
Esze Jenő vitéz 1908-2001 magyar királyi honvédezredes, Háros pk.
Kalmár Zoltán dr. 1912-2000 főiskolai tanár, gombaszakértő, író
Látom, hogy lakótelepen kellene lakni ahhoz, hogy bármiféle kábeltévét nézhessünk. Budatétény családi házas övezetében valószínűleg soha nem lesz ilyen, mert a kábeltévéseknek nem elég sűrű az egy m2-re jutó potenciális ügyfélszám.
Sajnálom, pedig ezeknek a helyi programoknak nagy jelentősége van. Még az is hasznos ha valaki leírja az ott elhangzottakat.
Dobka
Amúgy, ha nem is tudod nézni,de van kérdésed, akkor online, telefonon feltehteted, mert a műsor egyenes adás. Hallani is hallod, mert nem bontjuk a vonalat.
A BKTV (Bartók Lakótelepi és Tétényi Kábeltelevíziós Kultúrális Egyesület) Budafok és Tétény azon részén fogható, ahol a Radiant Rt. már kiépítette a vonalat, és a lakók előfizettek a kábeltvés szolgáltatásra. Általában az összes nagyobb lakótelepen, (Kivéve a Mézesfehér utcait), továbbá Nagytétény "kertvárosi részének duntelepi részén és a Lakótelep oldalán.
Ha emilben megírod a címedet, akkor pontosan meg tudom mondani, hogy fogható-e nálatok.
Üdv