Az Ön által felkeresett topic fegyverek, ill. annak látszó eszközök
forgalmazásával kapcsolatos adatokat is tartalmazhat.
Felhívjuk figyelmét, hogy csak akkor lépjen be, ha Ön fegyverek forgalmazásával
vagy felhasználásával hivatásszerűen foglalkozik, és a honlap látogatása nem
eredményezi valamely Önre vonatkozó jogszabály vagy egyéb szabályozás
rendelkezéseinek megsértését.
Az Port.hu Kft. a fórum számára kizárólag tárhelyet szolgáltat, a honlapon
megjelenő információk vonatkozásában szerkesztői felelősséget nem vállal.
Amennyiben megítélése szerint a honlapon jogellenes tartalom jelenik meg, úgy
azt kérjük, jelezze az Port.hu Kft. mint tárhelyszolgáltató felé.
Magyarország honvédelme és biztonsága EU, NATO, és világviszonylatban.
Minden, ami a MH helyzetét befolyásolta a közelmúltban, befolyásolja a jelenben, és befolyásolhatja a jövőben.
Aktív és inaktív katonák, rendvédelmiek, és a honvédelem iránt elkötelezett civilek klubja.
Időjárás korlátok, gép manőverező képessége és reptávolság korlátozva, nem olyan egyszerű azért a függesztett teher ügy:)-mármint hogy bármit el lehet vinni
És az sem mindegy mit tud a pilóta...
Cougar/Super Puma-t kérem kihagyni mint példa, ugyanis örökölt a Puma-tól egy rámpa hiányt:)
Ha így gondolkodunk akkor lassan a helis deszant valamilyen különleges egység privilégium lesz, illetve a híradókba kerül mint esemény 1 lövész szakasz átdobása A pontból a B pontba.:))
------------------
A lövészek helis alkalmazása a Magyar Honvédségben/Néphadseregben mindig is a különleges, ritka alkalmak egyike volt és az ma is.
Magyarországnak ma szüksége van :
- mentő helikopterekre,
- kutató-mentő helikopterekre,
- árvízhez más bajhoz használható szállító helikopterekre,
Külső súlyként bármit el lehet vinni és sokkal harcszerűbb is a dolog.
Ha megnézzük a méret kategória típusait egyedül az NH-90 rendelkezik alapból rámpával. Nem véletlen, hogy az UH-60, a Cougar/Super Puma és az AW149/189 sem rendelkezik és alapból a Mi-17 sem...
Ha így gondolkodunk akkor lassan a helis deszant valamilyen különleges egység privilégium lesz, illetve a híradókba kerül mint esemény 1 lövész szakasz átdobása A pontból a B pontba.:)
Nem konkrétan a 17-re gondoltam,épp ezért emlegettem gépkategóriát. Hogy most konkrétan mit hoz a jövő, majd kiderül.
A nehéz jármű meg raj szállítás: megint visszakanyarodunk ahhoz hogy mi is lesz szárazföldiéknél, azaz mit is fognak rendszeresíteni a jövőben. Terepjárók, aknavetők, stb-stb....
Csak példa: érdekes lenne ha megjelenne itt is a 120mm-es aknavető ( rendszeresítve van már néhány NATO tagnál), egyből érdekes lenne az aknavető , lőszertréler, vontató terepjáró kirakodása egy rámpa nélküli heliből.:)
"...a 8-as család kategóriájú gépek nagyobb belső tere+hátsó rámpa már egy külön érv."
Még a Mi-17 családból se rendelkezik mindegyik új változat rámpával.
Egyébként szerintem a kisebb gépek tökéletesen megfelelnek 1-1 raj szállításához, melynek deszantolásához a kétoldali eltolható ajtók talán még jobban meg is felelnek.
A rámpa szerintem a nehéz kategóriában fontos járművek belső szállítására.
A közepesnél a legtöbb ilyen eszköz úgyse férne be és időt vesz el a be- és kirakás, külső súlyként viszont könnyebben és harcszerűbben szállítható.
"Ellenben,mint azt megegyezted, SF és SAR feladatokra nagy/költséges."
Tojok rá, hogy költséges. A lényeg hogy le tudjon szállni ha kell...
"Egy normális struktúrájú légierőben az összes heli kategória jelen van, harci helitől a nehéz szállítóig."
Európában kevés ország rendelkezik nehéz helikopterrel, kb 8-10.
Bár szerintem egy ügyes húzással mi is tudnánk üzemeltetni kb 5-6 darabot. Civil bérmunkákra, költségesebb felajánlások (pl. harcászati repülőgépek) helyett sokkal jobban kijönnénk és még szívesebben is fogadnák...
Viszont a könnyű helikopter szinte minden országban megvan, ez az igazi gond nálunk... 15 éve nincs ilyen típus...
"A BMP/BTR kozott kb. akkora a kulonbseg, mint a Mi-24/Mi-17 kozott."
Pontosan tudom mi a különbség a BTR és a BMP között, ezért is hoztam ezt a példát.
A Mi-8/17 ugyanis egy deszant-tűztámogató helikopter. Már a Mi-8 is rendelkezik nem kevés fegyverrel (bombák, rakéták, aknaszóró berendezés), a modernebb változat pedig több tekintetben még a Mi-24 harci helikopteren is túltesz pl. tűzerőben.
Ezt a potenciált hatékonyan be is vetették, Afganisztánban még a Mi-24 megjelenése után is használták.
Az UH-60 viszont egy igazi szállító-helikopter, melyet egy-két példától eltekintve leginkább csak önvédelmi fegyverzettel láttak el.
Az UH-60 és a Mi-8/17 méretben se egy kategória: bár nálunk egyszerűen mindkettőt a közepesbe sorolják, azon belül van még néhány al kategória a méretet tekintve...
Ezen kívül a két típuscsalád között alkalmazási képességek tekintetében is igen sok a különbség...
Jelenleg az MH ott tart, hogy egyetlen elfogadhatoan kepzett, es felszerelt zaszloaljat sem tud kiallitani, igy nincs nagyon mit desszantolni sem valojaban. A jelenlegi meretekhez kepest a zaszloalj nagysagu desszant tulzasnak tunik.
Azért van itt egy bökkenő:ha valaki még gondolkodik század, zászlóalj méretű helis deszant alkalmazásában, akkor a 8-as család kategóriájú gépek nagyobb belső tere+hátsó rámpa már egy külön érv.
Ellenben,mint azt megegyezted, SF és SAR feladatokra nagy/költséges.
Egy normális struktúrájú légierőben az összes heli kategória jelen van, harci helitől a nehéz szállítóig.
Egyesek jó lenne, ha megtanulnának olvasni. Vagy ha már tudnak olvasni, akkor kéretik elolvasni a topik címét, és ami nem ide való, azt máshol előadni. Én azért járok ide, hogy a topik címének megfelelő témákról olvassak és tájékozódjak, ha a köpködés érdekelne, akkor máshova járnék.
"UH-60 az egyik legrosszabb választás lenne. Kapacitása kb fele a Mi-171-nek."
Ez csak a flotta nagyságától függ. Viszont a mai "flotta" duplájával ugyanott lennénk mint a Mi-17/171-el, csak több gép rugalmasabban alkalmazható és tervezhető az üzemeltetése, karbantartása. És a mai repülőképes "flotta" darabszámban kétszerese még mindig nem túl sok gép, annyi kellene is szerintem. Minimum....
A szlovák UH-60 beszerzés azért is elgondolkodtató, mert ők a kutató-mentő konfigurációban modernizált - tehát a mi gépeinknél jóval komolyabb képességű - Mi-17-eseket cserélik az amerikai gépekkel...
A Jak-18-asokat több évtizeden keresztül használták - ezen belül hosszú ideig külön századoknál - ha jól emlékszem Taszáron és Kecskeméten is - a harci típusokon repidővel nem vagy csak minimálisan rendelkező állomány repültetésére...
A szlovakok alig tudjak roptetni a MiG-jeiket, mert alkatreszekre varnak sokszor.
Mellesleg ha egy szocialista kormany bevallalja, hogy valasztasok elott egy gazdasagi valsag utan nekilat komplett atfegyverezni a hadsereget, akkor ott komoly indok van.
Ezt az indokot meg is adtak:
Az Ukrajnai haboru es kovetkezmenyei miatt nem latjak biztositottnak semmilyen orosz fegyverrendszer alkatreszellatasat, ezert az osszes orosz fegyverrendszert tervezik lecserelni, minnel hamarabb.
A MiG 29-esek helyett berelni akarnak Gripen E/F gepeket, de azok valoszinuleg cask 2018-19 utan esedekesek leghamarabb.
A Blackhawkok ha jol emlekszem ez evtol kell erkezzenek, a rendorseg es legimentok mas gepeket kell kapjanak, 2-ot mar atvettek.
Nagy különbség, hogy rep.ezredenként van 1-2 db kicsi futár gép, amivel a repterek és Budaörs között közlekedtek, ha nagyon sürgős volt, és egészen más, ha az ugyanilyen kategóriájú gépek óráit, vadászrepülőnek, repült óraként számolom el.
Az UH-60 családot már eleve úgy tervezték, hogy minél jobb legyen a túlélő képessége. Ezzel szemben a Mi-17 esetében ez max. 1-2 rendszert érint.
A Mi-17 elektromos berendezések tekintetében max a fullos változattal közelíti meg az amerikai típust. Kivéve a radar, mert az a nyugatin is extra. Viszont az orosz robotpilóta még mindig változatlan az 50 évvel ezelőttihez képest... :(
Repültem Blackhawkkal - igaz csak utasként - annak se kicsi a belső tere... Nekünk tökéletes lenne. Az AW189/149 szintén hasonló méretű. A Super Puma/Cougar is, csak ott nagyobb a belmagasság...
Egyébként meg a szlovákok és az osztrákok is a Blackhawkot vették meg, nyilván nem véletlenül.
Persze hogy nem... Az amerikai lobbi igen erős sajnos... Pl. a lengyelek légvédelmi rakéta beszerzésénél bármiféle teszt és összehasonlítás nélkül a Patriot-ot választották a jóval fejlettebb SAMP/T helyett. Volt is belőle egy kissebb botrány, de ez nagyon elcsendesedett.
Azért az UH-60 se túl elavult, pláne az orosz géphez képest. Sőt, annál jóval modernebb a szerkezete, az avionikája és az üzemeltetése, jobb a túlélő képessége stb.
Nem vennék mérget rá, hogy jobb a túlélő képessége. Ugyanúgy hullottak ezek is mint bármilyen más típus. A legegyszerűbb fegyverekkel is lelövik őket. Az avionikája meg nem mondanám, hogy túl korszerű. Sőt. Elavult. (nem az új UH-60M, hanem a korábbi L, amit esetleg megvehetnénk)
A típus annyira nem korszerű, hogy már keresik az utódját. Nagy hiba lenne UH-60-t venni.