Keresés

Részletes keresés

Plieur Creative Commons License 2016.01.24 0 0 114828

Időjárás korlátok, gép manőverező képessége és reptávolság korlátozva, nem olyan egyszerű azért a függesztett teher ügy:)-mármint hogy bármit el lehet vinni

És az sem mindegy mit tud a pilóta...

Cougar/Super Puma-t kérem kihagyni mint példa, ugyanis örökölt a Puma-tól egy rámpa hiányt:)

Előzmény: piratvitorla (114823)
trizs77 Creative Commons License 2016.01.24 -1 0 114827

1./ Bármilyen hihetetlen igenis végre lehetne hajtani egy ilyen deszant műveletet.

 

------------

 

Minek ?

 

Mi értelme van?

 

Honnan-hová ?

 

Mi az a feladat ami idehaza katonai és ahhoz helikopter kell ?

 

 

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

 

 

2./ A lövészek és a helikopteresek szokták is gyakorolni, időnként még benne is van a médiában.

 

-------------

 

Ebben viszont 100%-ban igazad van.

Ugyanis az ilyen műveletek létrejöttének 90-95%-ban az az értelme, hogy benne legyen a médiában.

Nem az, hogy eljussanak A-ból B-be, mert annak 77 egyszerűbb (néha gyorsabb) módja is van, hanem hogy mutassa a TV Híradó.

 

 

 

 

trizs77 Creative Commons License 2016.01.24 0 0 114826

Ha így gondolkodunk akkor lassan a helis deszant valamilyen különleges egység privilégium lesz, illetve a híradókba kerül mint esemény 1 lövész szakasz átdobása A pontból a B pontba.:))

 

------------------

 

A lövészek helis alkalmazása a Magyar Honvédségben/Néphadseregben mindig is a különleges, ritka alkalmak egyike volt és az ma is.

 

Magyarországnak ma szüksége van :

 - mentő helikopterekre,

 - kutató-mentő helikopterekre,

 - árvízhez más bajhoz használható szállító helikopterekre,

 - rendőrségi /katasztrófa elhárító helikopterekre,

 - VIP utazáshoz 1-2 db helikopterre,

 - lövész rajokat, ritkábban lövész szakaszokat szállítani tudó, vmilyen saját fegyverzettel rendelkező helikopterekre,

 - támadó, csata helikopterekre,

 

Szigorúan ebben a sorrendben.

Nem véletlenül raktam így sorba.

 

 

 

 

 

Hiryu-reload Creative Commons License 2016.01.24 0 0 114825
piratvitorla Creative Commons License 2016.01.24 0 0 114824

Azért van itt egy kis bökkenő:

Bármilyen hihetetlen igenis végre lehetne hajtani egy ilyen deszant műveletet.

A lövészek és a helikopteresek szokták is gyakorolni, időnként még benne is van a médiában.

Sőt a volt 88.-nak pont ez a legfőbb alkalmazási módja - ahogy korábban a nevében is benne van.

 

Előzmény: trizs77 (114819)
piratvitorla Creative Commons License 2016.01.24 0 0 114823

Külső súlyként bármit el lehet vinni és sokkal harcszerűbb is a dolog.

Ha megnézzük a méret kategória típusait egyedül az NH-90 rendelkezik alapból rámpával. Nem véletlen, hogy az UH-60, a Cougar/Super Puma és az AW149/189 sem rendelkezik és alapból a Mi-17 sem...

Előzmény: Plieur (114821)
Plieur Creative Commons License 2016.01.24 0 1 114822

:)

Ha így gondolkodunk akkor lassan a helis deszant valamilyen különleges egység privilégium lesz, illetve a híradókba kerül mint esemény 1 lövész szakasz átdobása A pontból a B pontba.:)

 

 

Előzmény: trizs77 (114819)
Plieur Creative Commons License 2016.01.24 0 0 114821

Nem konkrétan a 17-re gondoltam,épp ezért emlegettem gépkategóriát. Hogy most konkrétan mit hoz a jövő, majd kiderül.

A nehéz jármű meg raj szállítás: megint visszakanyarodunk ahhoz hogy mi is lesz szárazföldiéknél, azaz mit is fognak rendszeresíteni a jövőben. Terepjárók, aknavetők, stb-stb....

Csak példa: érdekes lenne ha megjelenne itt is a 120mm-es aknavető ( rendszeresítve van már néhány NATO tagnál), egyből érdekes lenne az aknavető , lőszertréler, vontató terepjáró kirakodása egy rámpa nélküli heliből.:)

 

Előzmény: piratvitorla (114816)
Plieur Creative Commons License 2016.01.24 0 0 114820

Most, de 5-10 év múlva?

Előzmény: M.Zoli (114813)
trizs77 Creative Commons License 2016.01.24 0 1 114819

Azért van itt egy bökkenő:ha valaki  még gondolkodik század, zászlóalj méretű helis deszant alkalmazásában,

 

-----------------

 

Ha valaki még gondolkodik Magyarországon ilyenben, akkor az :

 - szakdolgozat készítés közben lévő diák,

 - doktorit író tiszt úr,

 - elvarázsolt csapat tiszt,

 - valóságtól elrugaszkodott főtiszt, HM vezető,

 - film dramaturg.

 

 

M.Zoli Creative Commons License 2016.01.24 0 0 114818

Kosz a kiigazitast, valoban rosszul fogalmaztam.

Előzmény: piratvitorla (114817)
piratvitorla Creative Commons License 2016.01.24 0 0 114817

Nem akarlak cáfolni, csak kiegészítem: harcászati légi deszantként lövész század is alkalmazható.

Előzmény: M.Zoli (114813)
piratvitorla Creative Commons License 2016.01.24 0 0 114816

"...a 8-as család  kategóriájú gépek nagyobb belső tere+hátsó rámpa már egy külön érv."

 

Még a Mi-17 családból se rendelkezik mindegyik új változat rámpával.

 

Egyébként szerintem a kisebb gépek tökéletesen megfelelnek 1-1 raj szállításához, melynek deszantolásához a kétoldali eltolható ajtók talán még jobban meg is felelnek.

 

A rámpa szerintem a nehéz kategóriában fontos járművek belső szállítására.

A közepesnél a legtöbb ilyen eszköz úgyse férne be és időt vesz el a be- és kirakás, külső súlyként viszont könnyebben és harcszerűbben szállítható.

 

"Ellenben,mint azt megegyezted, SF és SAR feladatokra nagy/költséges."

Tojok rá, hogy költséges. A lényeg hogy le tudjon szállni ha kell...

 

"Egy normális struktúrájú légierőben az összes heli kategória jelen van, harci helitől a nehéz szállítóig."

 

Európában kevés ország rendelkezik nehéz helikopterrel, kb 8-10.

Bár szerintem egy ügyes húzással mi is tudnánk üzemeltetni kb 5-6 darabot. Civil bérmunkákra, költségesebb felajánlások (pl. harcászati repülőgépek) helyett sokkal jobban kijönnénk és még szívesebben is fogadnák...

 

Viszont a könnyű helikopter szinte minden országban megvan, ez az igazi gond nálunk... 15 éve nincs ilyen típus...

Előzmény: Plieur (114810)
piratvitorla Creative Commons License 2016.01.24 0 0 114815

"A BMP/BTR kozott kb. akkora a kulonbseg, mint a Mi-24/Mi-17 kozott."

 

Pontosan tudom mi a különbség a BTR és a BMP között, ezért is hoztam ezt a példát.

 

A Mi-8/17 ugyanis egy deszant-tűztámogató helikopter. Már a Mi-8 is rendelkezik nem kevés fegyverrel (bombák, rakéták, aknaszóró berendezés), a modernebb változat pedig több tekintetben még a Mi-24 harci helikopteren is túltesz pl. tűzerőben.

Ezt a potenciált hatékonyan be is vetették, Afganisztánban még a Mi-24 megjelenése után is használták.

 

Az UH-60 viszont egy igazi szállító-helikopter, melyet egy-két példától eltekintve leginkább csak önvédelmi fegyverzettel láttak el.

 

Az UH-60 és a Mi-8/17 méretben se egy kategória: bár nálunk egyszerűen mindkettőt a közepesbe sorolják, azon belül van még néhány al kategória a méretet tekintve...

Ezen kívül a két típuscsalád között alkalmazási képességek tekintetében is igen sok a különbség...

 

üdv

Előzmény: belic (114809)
M.Zoli Creative Commons License 2016.01.24 0 0 114813

Jelenleg az MH ott tart, hogy egyetlen elfogadhatoan kepzett, es felszerelt zaszloaljat sem tud kiallitani, igy nincs nagyon mit desszantolni sem valojaban. A jelenlegi meretekhez kepest a zaszloalj nagysagu desszant tulzasnak tunik.

Előzmény: Plieur (114810)
M.Zoli Creative Commons License 2016.01.24 0 0 114811

Tudomasul veszem a velemenyed.

 

ON.

Előzmény: gaunt (114798)
Plieur Creative Commons License 2016.01.24 0 0 114810

Azért van itt egy bökkenő:ha valaki  még gondolkodik század, zászlóalj méretű helis deszant alkalmazásában, akkor a 8-as család  kategóriájú gépek nagyobb belső tere+hátsó rámpa már egy külön érv.

Ellenben,mint azt megegyezted, SF és SAR feladatokra nagy/költséges.

Egy normális struktúrájú légierőben az összes heli kategória jelen van, harci helitől a nehéz szállítóig.

Előzmény: piratvitorla (114800)
belic Creative Commons License 2016.01.24 0 0 114809

Szia,

 

"Ezt a BMP/BTR hasonlatot nem értem. Két külön kategória..."

 

Ugyanannyira külön kategória, mint az UH-60 és a Mi-17...

 

Milyen kategoria az UH-60, es mi a Mi-17?

 

A BMP magyarul gyalogsagi harcjarmu, angolul IFV (infantry fighting vehicle).

 

A BTR magyarul páncélozott szállító harcjármű, angolul APC (armoured personnel carrier).

 

A BMP/BTR kozott kb. akkora a kulonbseg, mint a Mi-24/Mi-17 kozott.

 

Bel

Előzmény: piratvitorla (114793)
sualsidal Creative Commons License 2016.01.24 0 0 114808

Egyesek jó lenne, ha megtanulnának olvasni. Vagy ha már tudnak olvasni, akkor kéretik elolvasni a topik címét, és ami nem ide való, azt máshol előadni. Én azért járok ide, hogy a topik címének megfelelő témákról olvassak és tájékozódjak, ha a köpködés érdekelne, akkor máshova járnék.

Üdv és köszönöm

sualsidal Creative Commons License 2016.01.24 0 0 114807

"UH-60 az egyik legrosszabb választás lenne. Kapacitása kb fele a Mi-171-nek."

 

Ez csak a flotta nagyságától függ. Viszont a mai "flotta" duplájával ugyanott lennénk mint a Mi-17/171-el, csak több gép rugalmasabban alkalmazható és tervezhető az üzemeltetése, karbantartása. És a mai repülőképes "flotta" darabszámban kétszerese még mindig nem túl sok gép, annyi kellene is szerintem. Minimum....

Előzmény: gaunt (114775)
piratvitorla Creative Commons License 2016.01.24 0 0 114800

"UH-60 az egyik legrosszabb választás lenne. Kapacitása kb fele a Mi-171-nek."

 

A Mi-8 család sok feladatra nagynak számít, például kutató-mentő feladatokra, de akár különleges műveletekre vagy deszant kirakásra is.

Nagyobb leszállóhely kell neki, nem minden leszállóhely alkalmas, nagyobb a forgószárny szele stb.

Ezt már magyar szárazföldi katonák is megjegyezték a Blackhawkhoz képest...

Előzmény: gaunt (114775)
piratvitorla Creative Commons License 2016.01.24 0 0 114799

A szlovák UH-60 beszerzés azért is elgondolkodtató, mert ők a kutató-mentő konfigurációban modernizált - tehát a mi gépeinknél jóval komolyabb képességű - Mi-17-eseket cserélik az amerikai gépekkel...

Előzmény: M.Zoli (114795)
piratvitorla Creative Commons License 2016.01.24 0 0 114797

A Jak-18-asokat több évtizeden keresztül használták - ezen belül hosszú ideig külön századoknál - ha jól emlékszem Taszáron és Kecskeméten is - a harci típusokon repidővel nem vagy csak minimálisan rendelkező állomány repültetésére...

Előzmény: trizs77 (114794)
M.Zoli Creative Commons License 2016.01.24 0 0 114795

A szlovakok alig tudjak roptetni a MiG-jeiket, mert alkatreszekre varnak sokszor.

 

Mellesleg ha egy szocialista kormany bevallalja, hogy valasztasok elott egy gazdasagi valsag utan nekilat komplett atfegyverezni a hadsereget, akkor ott komoly indok van.

 

Ezt az indokot meg is adtak:

 

Az Ukrajnai haboru es kovetkezmenyei miatt nem latjak biztositottnak semmilyen orosz fegyverrendszer alkatreszellatasat, ezert az osszes orosz fegyverrendszert tervezik lecserelni, minnel hamarabb.

 

A MiG 29-esek helyett berelni akarnak Gripen E/F gepeket, de azok valoszinuleg cask 2018-19 utan esedekesek leghamarabb.

 

A Blackhawkok ha jol emlekszem ez evtol kell erkezzenek, a rendorseg es legimentok mas gepeket kell kapjanak, 2-ot mar atvettek.

Előzmény: piratvitorla (114765)
trizs77 Creative Commons License 2016.01.24 0 0 114794

Nagy különbség, hogy rep.ezredenként van 1-2 db kicsi futár gép, amivel a repterek és Budaörs között közlekedtek, ha nagyon sürgős volt,  és egészen más, ha az ugyanilyen kategóriájú gépek óráit, vadászrepülőnek, repült óraként számolom el.

 

 

Előzmény: piratvitorla (114773)
piratvitorla Creative Commons License 2016.01.23 0 0 114793

"Ezt a BMP/BTR hasonlatot nem értem. Két külön kategória..."

 

Ugyanannyira külön kategória, mint az UH-60 és a Mi-17...

Előzmény: gaunt (114790)
piratvitorla Creative Commons License 2016.01.23 0 0 114792

"A típus annyira nem korszerű, hogy már keresik az utódját."

 

Az F-16-nak már szériában gyártják az utódját (F-35) mégis sokan vásárolják. Sok ilyen példát lehetne még hozni.

 

"Nagy hiba lenne UH-60-t venni."

 

Nem tudom honnan veszed a gondolataidat, de a szolnoki hajózók, műszakiak 99%-a fordítva gondolja. Nem véletlenül...

Előzmény: gaunt (114790)
piratvitorla Creative Commons License 2016.01.23 0 0 114791

Az UH-60 családot már eleve úgy tervezték, hogy minél jobb legyen a túlélő képessége. Ezzel szemben a Mi-17 esetében ez max. 1-2 rendszert érint.

A Mi-17 elektromos berendezések tekintetében max a fullos változattal közelíti meg az amerikai típust. Kivéve a radar, mert az a nyugatin is extra. Viszont az orosz robotpilóta még mindig változatlan az 50 évvel ezelőttihez képest... :(

Repültem Blackhawkkal - igaz csak utasként - annak se kicsi a belső tere... Nekünk tökéletes lenne. Az AW189/149 szintén hasonló méretű. A Super Puma/Cougar is, csak ott nagyobb a belmagasság...

Előzmény: gaunt (114790)
gaunt Creative Commons License 2016.01.23 0 0 114790

Egyébként meg a szlovákok és az osztrákok is a Blackhawkot vették meg, nyilván nem véletlenül.

 

Persze hogy nem... Az amerikai lobbi igen erős sajnos... Pl. a lengyelek légvédelmi rakéta beszerzésénél bármiféle teszt és összehasonlítás nélkül a Patriot-ot választották a jóval fejlettebb SAMP/T helyett. Volt is belőle egy kissebb botrány, de ez nagyon elcsendesedett.

 

Azért az UH-60 se túl elavult, pláne az orosz géphez képest. Sőt, annál jóval modernebb a szerkezete, az avionikája és az üzemeltetése, jobb a túlélő képessége stb.

 

Nem vennék mérget rá, hogy jobb a túlélő képessége. Ugyanúgy hullottak ezek is mint bármilyen más típus. A legegyszerűbb fegyverekkel is lelövik őket. Az avionikája meg nem mondanám, hogy túl korszerű. Sőt. Elavult. (nem az új UH-60M, hanem a korábbi L, amit esetleg megvehetnénk)

A típus annyira nem korszerű, hogy már keresik az utódját. Nagy hiba lenne UH-60-t venni.

http://helihub.com/wordpress/wp-content/uploads/uh60l-panel-2x.jpg

http://www.letajicihrosi.cz/wp-content/uploads/2012/12/kokpit_mi171.jpg

 

Egyébként meg nem feltétlenül jobb a modernebb lásd NH-90. De hasonló a helyzet a BMP-1/BTR-80 esetében is...

 

Ezt a BMP/BTR hasonlatot nem értem. Két külön kategória...

Előzmény: piratvitorla (114778)
Hiryu-reload Creative Commons License 2016.01.23 0 0 114789

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!