Minden amit az újra előtérbe kerülő megújuló energiaforrások eltüzelésére alkalmas készülékekről tudni érdemes, hogyan kell kiválasztani, hol lehet kapni, hogy lehet csinálni
Persze ez is igaz de az egyik nem zárja ki a másikat. Hogy miért? Mert lehet füteni ha nincs leszigetelve a lakás viszont a puffert mindenkép le kell szigetelni, lakásban bent tartani nem egy esztétikus látvány.
A teljesség igénye nélkül olvasgattam régi hozzászólásaidat.
1800 m3 gázt használsz, én 3500 m3 használtam, azóta ablakcserék voltak, és egy kevés ingyenhőszigetelés ment a födémre. Nettó 120nm-es egy szintes házunk van, igaz a padlófűtés miatt a tartályt jól ki tudjuk csavarni.
Neked egy 1500-2000 l-es pufi nagyobb részt elvinné a házat. Ha meg leszakad a -20C egy kicsit a gázkazi majd rásegít. Úgy emlékszem most babáztok, a babusgatás vidámabb szórakozás mint a fűtögetés :-D
Régi hosszú ház (20m), félig 1 emeletes (10 méteren). Födém szigetelve, az ablakok termo fa ablakok, 105 m2 fűtve, 10 radiátor, padlófűtés nincs. Falak szigeteletlenek.
Nekünk solymári csöves padlófűtésünk van, ami nem oxigéndifuzió mentes, de mivel a hőcserélős rendszerre nem volt pötyő, ezért a gázkazán (30 kw ÖV Celsius) a vegyeskazán pufferral egy rendszeren van. Normális gázkazánt így erre nem lehet rárakni, ez meg vagy fűt, vagy nem semmi önszabályozás, kikapcs- bekapcs. Ha már nem kell fűteni, szét kell szedetni a rendszerem, és a gázkazánhoz + a vegyeshez is be akarok építtetni 70 fokos ESBE-t, mivel most egyikben sincs. Jelenleg motoros szelep álítja át a fűtést puffer körről gázkazánra, ha kell (ebben a szezonban csak a lustaságom miatt kellett), de a gázkazánt is rá akarom kötni a pufira, úgy, hogy ennek a visszatérőjét a 2. bekötési csonkra teszem rá (kétszer 4 db 6/4"-es bekötési csonk, meg 4db talán 1/2"-es csonk van méricskélni, szabályozgatni rajta), így csak a puffer tetejét fűtöm majd fel gázzal.
Hétköznapi tapasztalatok. - nagyon enyhe időben 2-3 napig is elég a pufi - olyan 0-5 fok körüli átlagig délután még van annyi a pufiban ( 65/50/30 ), hogy nem tudok/ nem érdemes begyujtani egy töltettel, mert hamar felfűti a pufit és utánna már csak senyvedne a kazán.. - 0 fok körül és alatt egy picivel,pont elég a következő begyujtásig .Vagy egy pici marad még benne 60/40/30.(benapozástól függően !) Mondjuk du 6-tól, másnap du 6-ig, amiben benne van a felfűtési idő alatti lakásfűtés is. - Nagy hidegekben meg még nem próbáltam....:-), mert egy éve még a vegyes volt rákötve a pufira, és azzal nem mindig sikerült elérni , vagy NEM volt türelmem elérni a 80/80/80 fokos puffer hőmérsékletet.Mert többszöri megrakás kellett volna. Olyankor még elment mellé 1-2 m3 gáz is.
A gyakorlati tapasztalat azt mutatja, hogy nagyobb mozgástere lenne az embernek , ha mondjuk egy 1500 vagy 2000literes pufim lenne.
-Nagyon enyhében így is tudná egy megrakásból a 2-3 napot. -Kicsit enyhében nem korlátozná a NAPI begyujtást a még "túltöltött" puffer (1 töltettel) -Hidegben tök mind1lenne, akár lehetne napi 1, vagy napi 2 töltet is - lefekvés előtt megpakolva még1x -, de akkor elég lenne 2 naponta begyujtani akár! - nagy hidegekben meg biztos bírná az egy napot telibe. (2 töltet)
Olyankor lehetne "játszani" a második töltet tömegével, az előrelátható hőmérséklet függvényében!
Sajnos nálad (akár csak nálam) a kémény kompromiszumra kényszerit. Tehát a 30kWh Ligno-hoz 1500L. puffer való. Ha nagyobb a hőigényed más (nagyobb) kémény kell.
Igen az 50es szorzó az ideális (mint nálad) de ha csak 70m2 es a lakás kisebb a gond, hisz lehet 1-2 nap nem kell begyujtani, ha jól levan szigetelve a puffer minimális a veszteség.
Viszont a gázkazánal felesleges a puffert fütened. Hisz az tökéletesen szabályozható és bár mikor rendelkezésre ál nem ugy mint a szilárdtüzelésnél.
Anno nekem a Celsius gyárban azt mondták, hogy 750 l nél nagyobb puffert nem szabad betenni.
Amúgy meg szerintem jó a régi ökölszabály, vegyeskazánnál az 50-es szorzó (40kw=2000l). Nekem 35 kw (Badigós kazán, amit valahol csak 30kw-nak írtak) van 2000 l-hez és szerintem a méretekkel nincs baj - igaz, hogy szezon után szét akarom szedni és ujracsövezni, de ez más kérdés és majd a pufferes topikban faggatolózok :-D kb 4-max 5 óra a felfűtési időm begyújtástól a parázs leégéséig.
Gázkazánhoz 25-ös szorzót szoktak ajánlani, de ha a gázkazán naponta háromszor kacsol csak be, hogy a puffert feltöltse az nagyon jó, de a vegyes naponta csak egyszer akarod beindítani.
Ami még érdekes a gyártóktól, hogy szerintem túlzottan nagy kéményigényeket írnak. A mi 140-es 11m hosszú téglakéményünkre 25kw-os Celsius kazánt akartak rámtukmálni.
Pont ezt kérdeztem a puffer topicba is!29kw-os totya lemezkazánhoz mekkora pufit gyártassak amit még kényelmesen fel tud fűteni?Minél nagyobbat szeretnék,gondolom fűtés szempontjából az a jó minél nagyobb!
Ha 10-15 percnél hosszabb áthidalási időt akarsz amelyet szinte biztos hogy csak külső akkukkal tudsz megoldani akkor fontos még, hogy lehetőleg valamilyen aktív hűtése legyen a szünetmentesnek, pl. ventillátor. Az olcsóságra törekvés jegyében nagyon gyakori, hogy az aktív elemek hűtését csak arra a 10-15 percre méretezik amennyit a belső akku bír ráadásul a trafót is alaposan alulméretezik. Érdemes 5-10 ezerrel többet rászánni hiszen ha van ahol fontos a megbízhatóság az a szünetmentes.
Konkrét típust nem tudok, de a hazai piacot az APC árasztotta el, gondolom nekik van kis teljesítményű szinuszos kimeneti feszültségű megbízható gépük.
Persze a lakás hőigénye is sokat számit, csak viszonyitás kép 4 éve opov kis kazánnal fütötünk (fával 14kWh) és csak 500L puffer volt. Kemény tél volt folyamatosan kellet etetni de nem fáztunk a gázt nem kellet bekapcsolni. A pufferal ne sporolj minél nagyobb annál jóbb. Inkáb halaszd el a következő szezonra a beruházást. Annélkül is lehet fűteni.