Tulajdonképpen naptárilag a konkrét gép nem is annyira régi (...mint a MÁV állaga), de mégis érdekes ennyire DDR mozdony látni a berlini Hauptbahnhofon. Ki mit tud, jövőre lesz még ilyen vonat?
Sok érdekes jószág megfordul a berlini főpályaudvaron , de a legérdekesebb - szerintem - évek óta a malmői éjszakai vonat, élén ezzel a környezetétől teljesen elütő magánvasúti mozdonnyal:
Amikor először láttam, még svéd hálókocsikból állt, aztán két éve már[...] Bővebben!Tovább »
Nem az "ERIKÁT" kutatom, csupán ez ugrott be a névből, mert egy jó szándékú topiktárs feltette, s igazából a pár eurós díj, illetve a megközelítés a lényeg, meg a szándék. Amit írtál azzal tisztában vagyok, s az egy más történet, azért is írtam ide. Köszönöm a reagálást!
A leírás alapján még egy tényező előjött: panaszkodnak az Orosz Postára, hogy lassú - nem kizárt tehát, hogy a postavonattal a kuncsaftok felé ment a jelzés, hogy emberek, nem vagyunk lassúak, tessék, még postavonatban is törjük a fejünket. A szöveg végén van néhány érdekes szám: jelenleg 759 postakocsi közlekedik az orosz hálózaton, ebből 34 gyorsvonat/minőségi gyorsvonat 154 kocsit továbbít, a többi kocsit személyvonatokba sorozzák. Havonta több mint 9 millió kilométert futnak a kocsik összesen.
Az útipoggyászt akkor mi viszi? A rendes gyorsvonatok?
Elvileg a távolsági vonatok kupe és annál alacsonyabb osztályán utasonként 36 kg, SzV (lux) és annál magasabb osztályon 50 kg poggyász szállítható a fülkének erre a célra rendszeresített tereiben (alsó fekhely alatti tárolókban, illetve a felső tárolótérben). Ennél nagyobb tömegű holmival, vagy túlméretes holmival az utasnak a poggyászkocsihoz kell fáradnia, és ott leadnia (persze külön díjazás ellenében). Igen ám, csakhogy nem minden vonatba soroznak poggyászkocsit - ekkor vagy az van, hogy az utas külön feladja, vagy megpróbálja betuszkolni a fülkébe, előtérbe, akárhova. Ezzel zavarja a többi utast. Újabban megfigyelhető, hogy egyes országokba/ból tömegesen érkeznek-indulnak utasok hegyomlásnyi cuccal (ha jól megnézzük, lényegében csempész jelleggel). Ahol ez rendszeressé válik, ott megpróbálnak tenni ellene. Például Ufában bevezették, hogy Tadzsikisztánba induló vonatokra csak úgy lehet felszállni, hogy előtte az utas leméreti a poggyászának a tömegét, és kap egy elismervényt, miszerint tényleg nem több mint 36 illetve 50 kiló. Vagy a mongol "zoknijáraton" úgy próbálták megakadályozni a bazár-hangulatot, hogy amikor a vonat megérkezett egy állomásra, kijelentették, hogy az adott peronon antiterrorista gyakorlat folyik, és csak az léphet be oda, akinek arra a vonatra szól a jegye. Jó poén, csak hosszú távon kicsit macerás és drága (tényleg ki kell hívni a készenlétiseket a látszat kedvéért, stb.). Ezek után jött az ötlet, hogy néhány kocsinként egy-egy fülkét ki lehet különíteni a 36/50 kilón túli poggyász tárolására: a vezető utaskísérő kezeli, és úgy működik, mint egy ruhatár, tehát kapsz valami elismervényt, és csak az elismervénnyel mehetsz a holmidért. Egyelőre úgy tűnik, bevált.
Expresszáru: 2 kg-ig kisebb küldeményeket bizonyos vonatokhoz fel lehet adni. Gyakorlatilag odaadod a pályaudvaron a kalauznak, előzetes könyvelés után (ha jól fordítom), majd a célállomáson átveszi a címzett. Van ilyen az oroszoknál?
A posta-poggyászvonatokkal ezt meg tudod csinálni: nincs alsó korlát, átvesznek 1 db. golyóstollat is, és elszállítják a címzetthez, csak fizesd meg. Az utaskísérővel bizniszelhetsz éppen, ez már az ő magánügye, plusz bevállaló-készsége, mert a szolgálati fülkében szabály szerint semmi ilyesmit nem helyezhet el. Ha észreveszik egy ellenőrzésen, sanszos, hogy ki is rúgják az illetőt, meg fel is jelentik, mert ugye ennyi erővel egy bombát is rejthet az átvett csomag.
Így van, pótolni kell a műszaki BERENDEZÉSKET, nincsenek hőnfutásjelzők, dinamikus vágányhídmérlegek, rakszelvényfigyelők, áramszedővizsgálók, ezeket mind mind a
,szolgálattevő figyeli meg, hogy probléma esetén intézkedjen a vonat megállítására, és a hiányosság megszüntetésére, HOGY NE TÖRTÉNJEN BALESET!
Sok hiányosság van,a mi balesetveszélyes, pl: hőnfutás (sikláshoz vezethet), szoruló fék, logó, szóródó rakomány (állsz a peronon és egy 90-es tehervonatból hullanak a kövek, farönkök), nyitott kocsiajtó, lógó csavarkapocs( elmozdíthatja az átjárókat, verheti a váltókat), szétesőben lévő áramszedő, égő mozdony vagy vagon...és még rengeteg minden.
A Cél tehát a vizuális, és audiális megfigyelés, a biztonság érdekében.
OFF: Pragaban a Cseh Statisztikai Hivatal szerint 2013 evben - 856 szallashely volt, 42643 szobaval, amelyekben 92052 agy kapacitas allt rendelkezesre.
Az internet koraban, amikor tomenytelen mennyisegu arosszehasonlito oldal all rendelkezesre eleg furcsa "szajhagyomany" utjan keresni szallast. A szallaskinalatban tenyleg minden megtalahato tobbagyas hosteltol az elnoki lakosztalyig - 130 koronatol tobberzer koronaig. Celszerubb lenne ilyen iranyban keresgelni, mint "Erikat" kutatni.
Valahol, valamelyik topikban valaki írt olcsó prágai szállásról, talán valami Erika is említve volt, ha valaki tud, kérem segítsen tegye fel a címet! Köszönöm.
Az útipoggyászt akkor mi viszi? A rendes gyorsvonatok?
Apropó, útipoggyász és darabáru (bár inkább expresszáru jellegű a leírás alapján). Nálunk jól kicsinálták mindkettőt. :( Ausztriában meg mindkettő megvan, csak kissé másképp.
Poggyász: Autóval viszik háztól házig. Igaz, nem olcsó. Nem tudom, viszik-e vonaton a főbb útvonalakon, vagy végig közúton megy?
Expresszáru: 2 kg-ig kisebb küldeményeket bizonyos vonatokhoz fel lehet adni. Gyakorlatilag odaadod a pályaudvaron a kalauznak, előzetes könyvelés után (ha jól fordítom), majd a célállomáson átveszi a címzett.
Van ilyen az oroszoknál? És hivatalosan, vagy csak a hálókocsikalauzok saját biznisze? Azaz Iván Moszkvában odaadja a cuccot a hálókocsikalauznak, ő (pontosabban a váltótársa) meg szépen átadja Natasának Irkutszkban.
A posta-poggyászvonat elnevezés kicsit félrevezető annyiban, hogy poggyászt nem szállít, csak postát és apró darabárut (50 kiló csokoládás bonbon az 5 ezer kilométerre lévő boltba - na persze vannak "hasznosabb" cikkek is). Most az Orosz Postának lett egy félig-meddig saját vonata, ami úgy tűnik, olcsóbb nekik. Hogy emellett a megmaradó 918/917 vonatpárba is akarnak-e továbbra is ugyanannyi postakocsit soroztatni, arról nem szól a fáma. Viszont a 918/917 naponta közlekedik, ez meg kétnaponta, és még egy fontos különbség, hogy a 918/917-ben összesen 36 kocsi fordul meg, mármint egy részük Moszkva-Vlagyivosztok között közlekedik, a többi viszont közvetlen kocsi ezerfelé (nyilván egyszerre nem jelenik meg mind a 36, hanem itt leakad, ott ráakad). Na ezért az utóbbi dologért nem lehet csak úgy kivonulniuk a postásoknak a 918/917-ből.
sssey: Vannak ugyebár az ún. posta-poggyászvonatok, vagyis a 9xx-es vonatszám-tartományba eső járatok. Ezekben vegyesen találhatók postakocsik és apró darabáru szállítására berendezett kocsik (azon belül is többfajta, pl. fegyveres őrrel kísért szállítmányhoz). A szolgáltatást az RZsD egyik leánycége biztosítja. Egy ideje ment a huzavona az Orosz Posta és az RZsD között, hogy a leánycége túl drágán adja a szolgáltatását, és hogy miért nem kapcsolnak postakocsikat (vagy több postakocsit) személyszállító vonatokhoz, mondván, a posta-poggyászvonatok elsősorban az apró darabárusok igényeit elégítik ki, legalábbis annyiban, hogy túl sokat tartózkodnak menetrend szerint ott, ahol a postások miatt nem kéne, és viszont. Az RZsD vállat vont, hogy akkor oldja meg a posta, ahogy akarja. Aztán szólt állambácsi, hogy mégiscsak kéne a postásoknak valamit adni - majd cserébe Jakunyin kérhet valamit Putyintól, vagy ilyesmi. És lőn, augusztus 7-től, párhuzamosan a létező Moszkva-Vlagyivosztok posta-poggyászvonattal, beindult egy tisztán postakocsikból álló vonat, amely minden másnap közlekedik. A kocsikat az Orosz Posta biztosítja, a vontatásszolgálatást pedig, meg persze a forgalmi lebonyolítást, az RZsD adja hozzá. Azt írják az okosságok, hogy a menettartam 10 nap, ami 240 óra, de ha kilenc egész nulla-akármennyi nap, még akkor is legalább 216 óra. Ehhez képest az évezredek óta létező, 918/917 posta-poggyászvonat pár menettartama 205 óra 37 perc, illetve 212 óra 50 perc. Szóval ennyit a postásoknak az időkre vonatkozó sírásáról. Na jó, tételezzük fel, hogy a vonat menetrendjében előírt 70 állomás, ahol tartózkodik, jobban fekszik a postásoknak, mint a 918/917-esé. De én inkább arra tippelek, hogy a sírás elsősorban az ár miatt volt, nem a menettartam miatt.
GOLAZ111: ED4mkm-ből egyet rendelt az RZsD (pontosabban a CPPK, mármint a moszkva-környéki elővárosi társaság) és a picit még továbbfaragott ED4mkm-Aero-ból hetet az Aeroexpressz. Aztán nem volt folytatás, közlekedésivörösre festett, és belül ED4mkm-szerűen kialakított ED4m-eket kezdtek vásárolni. Merthogy olcsóbb, mint az mkm, és hogy nem lapos az oldalfala, az meg nem érdekli az utast, a lapos oldalfalért nem fog többet fizetni. Újabban viszont az egész ED4/ED9 irányzatot kezdi már elfelejteni a Transzmasholding, és átáll egy Alstommal közös csodára, mert így tudnak csak konkurálni a Szinara-Siemens által kínált Desiro RUS-szal. Ennek megfelelően az Aeroexpressz sem akar már túl sokat költeni ED4m-félék beszerzésére, viszont az új eszköz sorozatgyártásra kerülését nem akarják megvárni. Érdekes, hogy akkor miért nem vesznek Desiro RUS-t, főleg, hogy az S-Bahn üzemre átalakítandó (átalakítás alatt álló) moszkvai kis körgyűrűre valószínűleg azt szerzik be, és valószínűleg épp az Aeroexpressz lesz ott az üzemeltető. Szóval jelenleg az van, hogy vagy Desiro RUS - de az valami miatt kiesett -, vagy valami harmadik befutó. És a harmadik befutó lett a Stadler. Persze a Kiss-ben _elvileg_ tényleg több a tartalék, mert ugye a reptéri fejállomások hosszát csak elég drágán lehetne növelni, a kétszintes kocsi méterre eső utaskapacitása viszont mégiscsak megnyugtatóbb, figyelembe véve, hogy pl. Seremetyevóra időközben álmodtak még egy terminált.
Egy kis carszkojeszelói: Kiss-szállítás (rzd-partner.ru alapján)
Az Aeroexpressz társaság 2013-ban 25 Stadler Kiss alapú villamos motorvonatot rendelt, 16 négyrészest és 9 hatrészest. Tervek szerint 2015 júniusától kezdik menetrend szerinti forgalomba állítani az eszközöket, és egy évvel később már a teljes flotta közlekedni fog. Az első négy szerelvényt Svájcban, a többit a Stadler Minsk-nél, Belorussziában szerelik össze. A négy svájci példány közül az első (hatrészes) elkészült, és az Oroszországba szállítása a múlt hét végén kezdődött. A kocsiszekrények a gyártótól közúton kerültek a bázeli kikötőbe, ott hajóra rakták, a célállomás Amszterdam. Amszterdamban a jármű alatt hajót cserélnek, irány Sassnitz, ahol 1520 mm-es vasúti kompok birtokában, a Kiss "lábra állhat". A komppal Klaipedába szállítják a szerelvényt, szilárd talajt fogva pedig már semmi akadálya nem lesz 1520 milliméteren megtennie a maradék utat. Mindeközben a Stadler Minsk-nél végrehajtották az ötödik szerelvény (ami egy négyrészes lesz) kocsiszekrényeinek a hegesztését, jöhet a festés, illetve a gépészeti és más elemek beszerelése.
4./ Azért, hogy az áthaladó vonatot figyelje és féknehezmény vagy más gond (nyitott ajtó, kilógó, lelógó rakomány, stb). miatt a vonatot a legközelebbi alkalmas helyen, a hiba kiküszöbölése céljából megállítsa.
Na igen, például a "Dudari bánya szabadszombatjai kivételével munkanapokon" korlátozás egy jásdinak vagy porvainak egyértelmű volt, de egy idegennek nem sok támpontot adott :)