Keresés

Részletes keresés

atherton_ Creative Commons License 2021.05.20 0 0 49910

nagyon dilettáns ötlet ha olyan megoldást gondolok el hogy a tanker hasonlatos egy nagy fecskendőhöz, a tartályokba épített csúszó rekeszfallal amit valami sűrített gázzal tolja át a naftát? így nincs instabil forgatás, és nem kell annyira masszív dokkoló, mert súlytalan maradna a rendszer.

( off: az androgün bevett terminológia? tudtommal az androgün úgy kétnemű hogy kifelé semleges, vagyis nincs kapcsolódása, szemben a hermafroditával, aki mindkét nemmel képes kapcsolódni. )

Előzmény: Platon (49905)
mpx Creative Commons License 2021.05.20 0 0 49909

"nem a hajtóműszekció körül kell megpörgetni, mert azt se el nem bírná, se nem működne a súlypont változása miatt"

Miért ?

Nem 1G-t eredményező, vad pörgésre kell gondolni, bőven elég pár század G, hogy a lé az elvételi ponthoz löttyenjen. utána a két tartály nyomásával lehet játszani, hogy az anyag a megfelelő irányba közlekedjék.

Az álló hajtóműves nyomás menedzsmentet meg amúgy is meg kell oldani, tankolás nélkül is...

Előzmény: Platon (49905)
Aws Creative Commons License 2021.05.20 0 0 49908

Ez saját ötlet?

Előzmény: Platon (49897)
szilvatövis Creative Commons License 2021.05.20 -1 0 49907

Magnézium+széndioxid. Új értelmet nyerne a szilárd hajtóanyagú rakéta elnevezés. :-)

mpx Creative Commons License 2021.05.20 0 0 49906

Plusz a fékezés nemkevés G-jéhez ez még hozzárakna jópárat... Illetve a terminális szakaszban - ahol tényleg kellene valami tolóerő, mert már nincs elég légellenállás - meg már se elég meleg, se elég CO2...

Ez a fém-Co2 rakéta ötlet viszont érdekes... Főleg mert akár a hozzávaló fém is lehet a bolygón.

Viszont úgy a gyújtás... Hááát az lenne a kihívás !

 

Előzmény: Platon (49903)
Platon Creative Commons License 2021.05.20 0 0 49905

Más megoldás nem nagyon van. Annyi különbséggel, hogy nem a hajtóműszekció körül kell megpörgetni, mert azt se el nem bírná, se nem működne a súlypont változása miatt, hanem a hossztengely mentén kell neki adni egy rotációt, és radiálisan kellene kialakítani az elvezetést. Persze ettől még kell egy pressurizációs rendszer is, mert az autogenous pressurizáció itt nem fog működni. És a buborék tartályok nyomását is gondosan felügyelni kell nehogy szétessen az egész. 

 

Viszont ehhez egy nagyon masszív teljesen új dokkoló rendszert kell fejleszteni. Aminek egyenlőre ugye nyoma sincsen. Valamint jó sok rcs üzemanyag a manőverhez.

 

A jó hír hogy nem kell hogy dokkoló rendszer androgün legyen, mert két starship között nem kell tudni a tankolást, csak starship, tanker viszonylatban. 

 

De az összes többi mikrogravitációs üzemanyag management rendszer a kapillárisoktól a ballonig, simán nem működik, vagy nem hatékony ekkora méretben. 

 

Szép mérnöki feladat, pár év fejlesztés.

 

Előzmény: mpx (49904)
mpx Creative Commons License 2021.05.20 0 0 49904

Ez az orbitális tankolás érdekes lesz....

Én úgy csinálnám, hogy a járgányokat megpörgetném, az összekapcsolt hajtóműszekció körül. és a tartályok tetejéről venném el/tölteném be a naftát.  Mondjuk elég érdekes mozgása lenne, az egésznek, ahogy a teliből az üresbe átszivattyúzzák az anyagot, és elmászik az egész rendszer súlypontja....

Előzmény: Biga Cubensis (49901)
Platon Creative Commons License 2021.05.20 0 0 49903

Ja igen, a legjobb hogy hőmérséklet is megvan, gyújtással sincs gond, csak be kell szórni és már ég is mint a fáklya :) 

 

Persze a hőmérséklet extrém lesz, úgyhogy vannak műszaki kihívások szép számmal :) 

Előzmény: Platon (49902)
Platon Creative Commons License 2021.05.20 0 0 49902

Landolásnál bőven van elég CO2 a feltorlódó légpárnában, ez nem gond. A Magnézium jó, de a fém-hidridek még jobbak. Nyilván lehet helyben is előállítani, de akkor már a metán oxigén jobb megoldás. 

 

Ha ilyet használsz akkor az üzemanyagot otthonról hozod, cserébe nem kell se bányászni, se semmilyen bonyi gép a gyártáshoz, csak egy szivattyú.

 

Ha már gépeket viszel, hidrogén, vagy metán. 

 

De landolásnál semmi ilyesmi nem kell, ez a szép benne. 

Előzmény: jee_c (49899)
Biga Cubensis Creative Commons License 2021.05.20 0 0 49901

Igen, rémlik, hogy volt erről szó, de ara nem emlékszem, hogy egy ugyanilyen lábat kap az SN16, vagy már egy upgrade-elt változatot.

https://www.youtube.com/watch?v=_kU9LR6z1xg

 

 

Előzmény: jee_c (49900)
jee_c Creative Commons License 2021.05.20 0 0 49900

A lábak tervezetten rogytak meg ("crush core" technológia). Ezek még csak kísérleti lábak, csak a tesztrepülésekhez - jó lenne látni a komolyabb változatokat ebből.

Ahogy nézem, ezeket minden leszállás után cserélni kell. Hacsak nem tud egy "balerina" soft landinget produkálni a hajó.

Előzmény: Biga Cubensis (49898)
jee_c Creative Commons License 2021.05.20 0 0 49899

Jópofa elképzelés. Milyen lenne a tömegarányos kifejtett erő?

A helyi CO2 használata soegít, az biztos. Olyan, mint levegőt használó jet-ek a Földön, csak itt levegő helyett az atmoszferikus CO2-t használná.

 

lehetne-e vajon ilyen fémport összerakni ISRU? Ahogy nézem, magnézium jó erre, mi más még?

MgO van a Marson, azt meg kell kicsit dolgozni, hogy az oxigén le legyen választva.

Aluminium is jó, abból van Al2O3.

https://en.wikipedia.org/wiki/Composition_of_Mars#Primary_rocks_and_minerals

 

Ha energiabefektetéssel tudunk oxigénre és elemi fémekre ezeket széátválasztani, akkor az oxigén használható a helyi bázisokon, de akár hagyományos üzemanyagokhoz is.

 

Kérdés, hogy mennyire praktikus ez, mennyi energiát igényel.

 

A másik kérdés, hogy a légköri CO2 mennyiség mennyire elég ezen fémek égetéséhez?

Előzmény: Platon (49897)
Biga Cubensis Creative Commons License 2021.05.20 0 1 49898

eközben SN16 hamarosan, eltérések az SN15-től:
- metán szivárgás megszüntetése - top prio volt a tűzesetek/veszély miatt

- +hővédő csempék

- kísérleti komm hardware a Starlink hálózattal
- lábak/leszállótalpak cseréje, mert azok megrogytak az SN15 leszálláskor

Platon Creative Commons License 2021.05.20 0 1 49897

Amúgy nekem van egy elképzelésem nagy tömegek lerakására a Marsra, rendkívül olcsón.

 

Persze a technikai kihívások hatalmasak, de megoldhatóak, cserébe Isp=1-2000s lenne elérhető a fékezési szakaszban.

 

A lényeg az hogy a hőpajzson kialakított reakciókamrákba (zsebekbe) valamilyen fémport, vagy még inkább fém-hidridet juttatunk, ami a Mars légkörének szén-dioxidjában azonnal elég tolóerőt generálva. Egyfajta pulso-jet-ként működne. A legjobb talán a Berilíum-hidrid lenne Isp szempontjából, de magnézium is megteszi.

 

Nagyon kevés üzemanyaggal lehetne ledolgozni a belépési sebességet. 

 

Egy ilyen rendszerrel egészen nagy tömegek is biztonságosan lelassíthatóak lennének olyan sebességre amit már le tudnánk kezelni hagyományos motorokkal. 

 

Ugyanígy amúgy a felszállás is megoldható lenne cseppfolyósított marsi CO2-vel és fémporral működő rakéta-hajtóművel. Semmi bonyolult felszerelés nem kell csak egy szivattyú.

Előzmény: jee_c (49894)
Platon Creative Commons License 2021.05.20 0 0 49896

A 75 m/s valószínűleg nem frankó, nagyon kevésnek tűnik, akárhogy is nézzük.

 

A Marsi landolás nagyon kemény dolog. Az elv jó, a motoros fékezés a szuperszonikus szakaszban működik. De, a 100T a jelen konfigurációban egészen biztosan nem megy, mert a 7500 m/sec es entry interface-ről egyszerűen nincs elég üzemanyaga lelassulni. Így hasra azt mondanám hogy olyan 10T val talán már meglehet a deltaV, de az is csak egyirányú út lenne, és persze annyiba nem fér bele a személyzet, meg az ellátmánya. 

 

A lényeg hogy láthatóan ez a design nem alkalmas arra amire Elon Musk hirdeti. Nem zárom ki hogy valamennyi rakományt el tudna juttatni a Marsra, ha mindent sikerülne terv szerint összehozni, de személyzettel már erősen kétséges.

 

 

 

 

Előzmény: jee_c (49894)
Platon Creative Commons License 2021.05.20 0 0 49895

Még a betett hurrá optimista számítás szerint is margin nélkül sikerült kihozni.

 

1, Lehet persze úgy is, de az is plusz üzemanyag. Margin meg nincs.

2, Az apollo esetében ez cca +25% üzemanyag (DeltaV) volt. Ez bizony jelentős, margin meg nincs.

3, Az apollo esetében ez cca +20% üzemanyag (DeltaV) volt. Ez bizony jelentős, margin meg nincs.

4, Elon Musk tweetelte ki valamelyik korábbi verziónál, már volt bent párszor. Hővédő csempe és szárnyak nincsenek,. ez tényleg megtakarítás, van viszont helyette egy új, plusz meghajtó rendszer a hozzá kapcsolódó üzemanyag ellátással, valamint lift stb. Ezen felül a kabin a létfenntartás, és a dokkoló Low Gravity fuel management rendszer továbbra is kell, ahogy a nyomást fenntartani is a buborék tartályokban. A 120T biztosan nem tartható. A HLS lehet kijön mondjuk 140T ból, de a normál Starship az inkább 160-200T tartomány. De mindegy is, a lényeg hogy a 120T biztosan nem tartható,mert ahhoz kevesebb mint a felére kéne levinni mostani szerkezet önsúlyát úgy hogy a mostani rendszerben csak 3 motor van nem 6 + kitudja mennyi. 

 

Az összes bizonytalanság lefele mutat. Mivel margin nincs, így a 100T kizárható. Ami nem nagy baj persze a HLS esetében, mert nem is elvárás. 10-20T kényelmesen belefér, és annyi kell nem több.

 

 

 

Előzmény: jee_c (49894)
jee_c Creative Commons License 2021.05.20 0 0 49894

A 75 m/s valószínűleg nem frankó, nagyon kevésnek tűnik, akárhogy is nézzük.

 

Viszont nem tudom, miért ne a Raptorral számoljunk, amikor a kis holdi segédrakétákat máűr csak a legutolsó fázisban használja, a felszínhez már egészen közel. Addig mehet a Raptor, és menni is fog, mert jobb hatásfokú. (1)

 

(2) - passz, de hogy ez jelentős különbség lesz-e azt nehéz megmondani a karosszékből ülve.

 

(3) - szintén passz. A nem túl bőséges üzemanyagellátású Apolló rendszerrel is megoldották a randevűt. Ha kell még nafta hozzá, akkor nem lesz 100t, hanem csak 80t a teher.

 

(4) - ha mondod, bár nem tudom, hogy honnan szeded ezt. A 120t a cél tömeg a sztenderd Starshiphez, míga Lunar Starship eleve könnyebb (nincsenek szárnyai és hővédő csempéi). Szóval a 120t egy biztonságosabb becslés a Lunar Starshiphez.

 

Annyi a bizonytalanság, hogy tutira kijelenteni, hogy nem fog tudni 100t-t levinni szerintem nem frankó. (az ellenkezőjét tutira állítani sem)

Előzmény: Platon (49887)
szilvatövis Creative Commons License 2021.05.20 -1 0 49893

Nem sóder, mindössze tisztáztam melyik deltaV-ről volt szó.

 

Ha visszatérünk a Mars/Föld légköri sűrűség gradiensre, látható, hogy a magaslégkörben nem szignifikáns a különbség.

A Föld légkörében kb. 100-60 km-ig tart a szuperszonikus fékezés, ez a Marsnál nagyjából 80 km-től (a légkör határa) tulajdonképpen a felszínig tarthat, tehát nagyjából kétszeres fékezési úthossz áll rendelkezésre a marsi légkörben.

Ezt illik is kihasználni, hiszen a szabadeséses végsebesség sokszorosa lenne a földinek, nincs értelme túl magasan lefékezni és onnan zuhanni.

Ezt csinálja egyébként majd a MarsShip is, lerongyol egészen 5 km-re a felszíntől, és ott nyeleti el a vízszintes irányú sebességet.

Tehát mintegy 80 - 5 = 75 km-es fékezési úthossz áll rendelkezésre a Marson a földi magaslégköri viszonyokhoz hasonló körülményekkel, míg a Földre visszatérő űrjárműveknek mindössze 40 km elég.

Ennek fényében viszont lehet realitása annak, hogy csupán 1 %-nyi rakétás magaslégköri többletfékezésre lesz szükség az optimális pálya eléréséhez.

http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=158359151&t=9009306

Előzmény: Platon (49892)
Platon Creative Commons License 2021.05.20 0 0 49892

Édes mindegy hogy 7500 m/sec vagy 7425 m/sec a belépési sebesség. Szóval hagyjuk a sódert.

 

 

Előzmény: szilvatövis (49889)
szilvatövis Creative Commons License 2021.05.20 -1 0 49891

Ez egy prima facie ordító hazugság, és ezt szerintem te is látod ha mindezt végig gondolod.  

 

Ordító félreértése a szövegnek az egy százalék deltaV csupán a szuperszonikus fékezésigényre vonatkozik, a ritkább marsi légkör okán.

A landolás deltaV-je kb. 900m/s.

Előzmény: Platon (49884)
mpx Creative Commons License 2021.05.20 0 0 49890

Vót 1 kérdés. Vót rá egy válasz (korrekt, ráadásul szó se volt róla, hogy képes-e rá, ennyi kell és pont.) Te meg erre feltekered agcielonmeginthazudik sztoridat.

Uncsi már.

Előzmény: Platon (49871)
szilvatövis Creative Commons License 2021.05.20 -1 0 49889

Teljesen félreérted a szöveget, a 75 m/s deltaV csak a felsőlégköri rakétás fékezés lassításigénye, nem a teljes landolási folyamaté!

Előzmény: Platon (49883)
Platon Creative Commons License 2021.05.20 0 0 49888

Ez egy idealizált ábra a minimális számokkal amik ráadásul nem is teljesülnek egyszerre sohasem. De ebbe sem fog beleférni.

Előzmény: jee_c (49879)
Platon Creative Commons License 2021.05.20 0 0 49887

Van vele néhány probléma. Egy.

 

1, Az Isp=380s az az FFSC Raptor motor. Nem ezt fogja használni. Jó lesz az 330s nek is egy hagyományos gázgenerátoros motorral amit reálisan ki tudnak addig fejleszteni. De még valószínűbb hogy IPS= 235 s superdraco clusterek lesznek azok

 

2, A leszállás DeltaV igénye ennél jelentősen nagyobb mivel célra kell repülni. 

 

3, a Felszállás DeltaV igénye ennél jelentősen nagyobb mert randevúzni kell utána a Gateway állomással, vagy az Orionnal. 

 

4, A Starship önsúlya nem 120T hanem inkább 200T körüli.

 

5, 5670 m/s messze nem elég LEO hold felszínhez, lásd a lenti NASA ábrát 5800 m/s az inkább.

 

Szóval ennyit erről. Nem tud 100T elvinni a holdra.

 

 

Előzmény: jee_c (49878)
Platon Creative Commons License 2021.05.20 0 0 49886

Artemisben nem visz száz tonnát a holdra, mert hát nem is képes rá.

 

10 Tonnával nyilván működik.

Előzmény: mpx (49881)
Platon Creative Commons License 2021.05.20 0 0 49885

Más szóval a giga ejtőernyő alatt logó skycrane nagyobb sebességgel zuhan a légkörben mint a Starship boiler teste, egészen pontosan ezt állítják a Spacex "szimulációi"

 

Tényleg elhiszed?

Előzmény: Platon (49884)
Platon Creative Commons License 2021.05.20 0 0 49884

A skycrane, miután a sokkal jobb hatásfokú légfékkel végzett, majd túl van az ejtőernyőn is, ami ugye a Starshipnél nincs és nem is lehetséges, akkor zuhan 200 mph-val azaz 90 m/s el. (és ne feledd hogy sokkal jobb a  a felület tömeg aránya mint a starshipnek, magad számoltad ki.) És innen jön a propulzív landing. 

 

Te most komolyan azt mondod hogy elhiszed hogy a szuperszonikus fékezéssel propulziv landinggal együtt ejtőernyő nélkül, a bojler aerodinamikájával bíró - az MSLnél sokkal rosszabb - Starshipnnek mindenre elég lesz 75 m/sec ?

 

Ne vicceljünk már.

 

Ez egy prima facie ordító hazugság, és ezt szerintem te is látod ha mindezt végig gondolod.  

Előzmény: jee_c (49877)
Platon Creative Commons License 2021.05.20 0 0 49883

Nézd megint azt magyarázod hogy SpaceX nem hazudik, mert leírták. 

 

WTF?

 

The SpaceX simulations show that the deltaV might be as low as 1% of the entry speed, or 75 m/s, 

 

Igen, ez a mondat, így ahogy van teljes hülyeség.

 

vesd már össze ezekkel a kiemelt mondatokkal:

 

Retro propulsion in the supersonic flight regime is used to slow the vehicle during part of the flight path. This element of the flight path compensates for the low Martian atmospheric density, that otherwise would be insufficient to slow down the vehicle adequately, preventing a high velocity crash on the surface.

 

A 75 m/s az a propulzív landingra sem elég, nemhogy a arra hogy a fékezésnél hiányzó aerodinamikai erőket pótold.

 

 

 

Előzmény: jee_c (49877)
Platon Creative Commons License 2021.05.20 0 0 49882

Értem, a Starship szépen ott marad a felszínen :) 

 

Ne gyerekeskedjünk már kérlek :)

 

Ha nem tud minimum Hold körüli pályáig visszakapaszkodni, nemhogy hazajönni, akkor nem alkalmas hold utazásra.

 

Marsra meg pláne nem.

 

 

Előzmény: mpx (49875)
mpx Creative Commons License 2021.05.20 0 0 49881

Mondjuk az Artemis programban kb. ennyi is lenne a szerepe...

Előzmény: jee_c (49878)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!