Röszke megint elesett: óriási sorok a fullasztó kánikulában
Akár egy fél napot is igénybe vehet, hogy valaki átjusson a röszkei határon – írtuk a hétvégén az Indexen. Akkor úgy tapasztaltuk, hogy bár a rendőrség tájékoztatója szerint mindössze négy óra a várakozás, de olvasóink arról számoltak be, hogy fél napra is elnyúlhat a határátlépés.
Akármi miatt javítják, a javítás végeredménye a működő vonal lesz, és akkorra a jelzőrendszernek is működnie kell.
Másrészt, a fénysorompó elsötétülése nemcsak javítás miatt fordulhat elő, hanem -- és ez a több eset -- meghibásodás miatt is, az pedig mindig mihamarább kijavítandó.
(Ha van egy hibafajta, akkor annak az összes lehetséges változatát célszerű átnézni, mert a gyakorlatban mindegyik fajta hiba megeshet.)
Baszki, a beszélgetés onnan indult hogy áramszünet van a vonalon felújítás miatt, én erre reagáltam, az nem érdekel hogy neked nem megy a szövegértés és össze-vissza ugrálsz a témák közt.
Azt írtam: "Az, hogy ha jön vonat és sötét a fénysorompó és STOP táblának tekintik, az csak addig engedhető meg amíg a hibát ki nem javítják, nem tovább!! Az csak a vész-szabály vagy tartalék szabály a hiba esetére! Azt nem szabad úgy hagyni!!!"
Azt írtam tehát, ha jön a vonat... ilyen esetben pedig már újra működő vonalról beszélünk! És ott működnie kell a jelzőberendezésnek, és ha ilyenkor meghibásodik a fénysorompós jelzőrendszer és / vagy a rúdsorompó, akkor azt azonnal ki kell javítani, mert balesetveszélyes!!!
Igen, és Zalában - legalábbis egy időben, úgy 10 éve kb. - divat volt miniatűr táblákat kitenni. Tehát nem csak az elhelyezés volt messze az ideálistól, hanem a méret is alig észre vehető :)
Akartam kérdezni: miért volt szükség arra a glóriára a Vásárhely előtt? Nem maradhatott volna a Földön a tervező? Kb. Ez zavar hatott meg ami a tótkomlósi kaland hoz vezetett…
"A gps aztán elterelt Tótkomlós felé Vásárhely után."
Annál rosszabb úton amúgy mostanában nem jártam (ha sehová sem vezető mellékutakat nem számolok). Mókás amúgy, hogy kb. km-enként változik, van szaksaz, ahol tökéletes.
Erről szándékosan nem szóltam, nem jár ott csak a helyismerettel rendelkező, vagy pocsékul beállított GPS-es. Ahogy mondod, külsős fejjel azt hittem, hogy Csongrádnak kevesebb pénz jut útkarbantartásra, mert A Békés táblától kiváló az út. Aztán ahogy romlottak az időjárási viszonyok (komoly vihar), úgy változott az út is. Több szeplőt eltakart az utat betakaró vízfelület: lehetett sakkozni vajon hol van igazi kátyú… de megúsztuk. Ténfergett pár megzavarodott őz is az úton, dehát sebességről ilyen körülmények között szó sem lehetett, ezért mindenki épségben mehetett haza.
"Szóval, az 55-ös továbbra is jó állapotban van, de a 47-esen a Tisza hídat, Algyő után, eddig sem sikerült megduplázni. Ez baj."
Ettől eltekintve amúgy a 47-es is jó állapotban van (kb. egyszerre csinálták meg az 55-össel), Szeged-Békécsaba között vagy hogy. Csaba-Debrecen relációban borzalom.
(Illetve a kivágott fasorok pótlását nem nagyon igyekeznek befejezni, ami szintén nagy gáz. Meg a bicikliutat sem biztos, hogy mindig az út mellett kell vezetni, időnként egyenesen a bukótérben...)
"A gps aztán elterelt Tótkomlós felé Vásárhely után."
Annál rosszabb úton amúgy mostanában nem jártam (ha sehová sem vezető mellékutakat nem számolok). Mókás amúgy, hogy kb. km-enként változik, van szaksaz, ahol tökéletes.
"sorompó nyitva, lámpa nem ég!"
Én Röszke és Mórahalom között (kb. a kertek alatt) olyanba is belefutottam, hogy az átkelő előtt kerestem a vonatot jobbra-balra-jobbra-balra, nincs, de tudat alatt csak zavart valami.
"Eredetileg minden nagyváros melletti autópálya szakasz ingyenes maradt, hogy segítse a várost elkerülő forgalmat."
Ez ebben a formában amúgy nem igaz. Itt Szegeden az M5-ös város melletti szakasza ingyenes volt, és az is maradt az elkerülő út megépülése után is(!). Viszont az M43-as fizetős volt mindig is (az M5-47-es út relációban is), pedig ott nincs és nem is volt alternatíva.
Aztán jött a megyei matrica a maga szokásos kapkodós módján, és minden visszafizetősödött.
"akkor azt arra az időre írják ki egy-két külön táblán az autósoknak"
Ilyet már láttam, pl. a 150-es felújtásánál valahol, hogy a fénysorompó nem üzemelt (lehet, hogy le is volt már szerelve), viszont egy kiegészítő táblát helyeztek el a vasúti átjáróra figyelmeztető tébla alá, hogy "a vasúti átjáró biztosítása megváltozott". Autós oldalról nézve ez lenne a normális.
Tehát biztosítatlan és automatikusan stop a közútnak. Az meg nem szabályozási kérdés, hogy szinte senki sem tartotta be...
A földi halandónak semmi köze hozzá. Neki egy dolog fontos: jöhet ott vonat vagy nem. Innentől kezdve go to 55984. Ha maximum csak a PFT-sek jönnek a kis sárga TVG-jükkel vmax=40-el, akkor mehet a fólia a fénysorompóra, maximum megállnak az átjáró előtt és az egyikük jelzőbottal fedezi az átjárót amíg átgurulnak rajta. Ha jöhet Szergej is 20 darab rakott teherkocsival (mint anyagvonat a felújítás miatt), akkor meg maradjon a fekete fénysorompó, mert az nem fog megállni az átjáró előtt.
Lehet tévedek (javítson ki egy vasutas ebben az esetben), de ha a felújítás miatt ki van kapcsolva a vasúton a biztosítóberendezés, akkor a fénysorompó se fog menni.
A fóliával egyetértek. Viszont ha jöhet vonat, akkor a fénysorompós és/vagy a lezárható sorompórudas rendszernek működnie kell (felváltva villogó piros jelzés, ill. rudas lezárás).
Az, hogy ha jön vonat és sötét a fénysorompó és STOP táblának tekintik, az csak addig engedhető meg amíg a hibát ki nem javítják, nem tovább!! Az csak a vész-szabály vagy tartalék szabály a hiba esetére! Azt nem szabad úgy hagyni!!!
Csak mégis fenntartom azt, hogyha szünetel a vonatforgalom, akkor azt arra az időre írják ki egy-két külön táblán az autósoknak, hogy ne érje őket váratlan meglepetésként a nem működő, jelzést nem adó sorompó, mert ez mégis olyasmi, ami a megszokott forgalmi rendtől eltér, a már említett STOP-táblaként értelmezés és a hirtelen lefékezés lehetősége miatt. (És ilyenkor az ideiglenes kitáblázásnak előjelző jellegűnek kell lennie kb. 150-200 m-ről.)
[!] A vasúti átjáróknál egyébként olyan kiugróan magas a súlyos balesetek aránya, hogy az ide vonatkozó szabályokat is meg az átjárót lezáró sorompórendszerek korszerűsítésén is komolyan el kellene már egyszer gondolkozniuk az útügyi mérnököknek. Múlt hónapban ilyen baleseti hírek sűrűbben szerepeltek a TV-híradókban. Valamit tenni kellene... !
"a 4431-es keresztezi a lokősházi vasütvonalat. sorompó nyitva, lámpa nem ég! Később megtudtam, hogy a Csaba-Lökősháza közötti szakaszt éppen újjáépítik, ezért az áramszünet."
Te pedig kis híján megijedtél -- jogosan -- hogy nem az-e a helyzet, hogy akkor nem ég a lámpa és akkor van nyitva a sorompó, amikor jön majd a vonat? Jogos az aggodalom, a hibás fénysorompó bármikor okozhat bajt, függetlenül attól, hogy olyankor azt "STOP"-táblának kell tekinteni és kötelező jelleggel meg kell állni. -- Igazán kiírhatták volna a nagyobb forgalombiztonság kedvéért, hogy: "A vonatforgalom X-től Y napig szünetel!". Ha ui. valamelyik autós későn látja meg hogy meg kell állni -- a kötelező jelleggel történő "STOP"-táblának tekintés miatt -- , és emiatt vészfékez, és éppen jönnek mögötte, akkor egy ráfutásos baleset hátulról belerohanással "garantálva van", főleg olyan helyeken, ahol a vasúti átjáró egy élesebb kanyar után követezik. -- [?]Ez az átjáró kanyar után, vagy egy egyenes, és jól belátható útszakaszon van?
Szóval, az 55-ös továbbra is jó állapotban van, de a 47-esen a Tisza hídat, Algyő után, eddig sem sikerült megduplázni. Ez baj.
A gps aztán elterelt Tótkomlós felé Vásárhely után. Ha már arra, akkor szemrevettük a felújított Wenckheim kastélyt is Szabadkígyóson. OK.
Utána jött a meglepetés: a 4431-es keresztezi a lokősházi vasütvonalat. sorompó nyitva, lámpa nem ég! Később megtudtam, hogy a Csaba-Lökősháza közötti szakaszt éppen újjáépítik, ezért az áramszünet. Na, de ha nem tudom ezt meg, akkor biztos anyáztam volna itt egy sort én is…
Most látom, a leikszelt nyilakhoz képest pont a fordított irányból nézett képlinkeket sikerült betennem; ettől azonban a táblák piros X-jei és az érvénytelen útirány-nyilak, és a lényeg jól láthatóak és jól érthetőek.
Kis költséggel matrica = nem kell mindig mindjárt a drágább táblacserére költeni!