Ha a váltó gyártási évszáma nagyban eltér az autóétól, akkor esélyes lehet a csere, esetleg egy váltó javítás a ház meghagyásával, és a belsejének a cseréjével...
de persze nem zárhatjuk ki a méltán világhírű cseh humort sem...A lehetőségek szinte korlátlanok...
Én csak jelen voltam és azért írok, hogy okosabbak legyünk általatok, illetve, ha sikerül a hibát elhárítani, akkor meg még egy tapasztalattal több legyen itt a fórumon.
A villamossági szakember is lehet, hogy ilyen programot futtatott le, de ezt nem tudom!
Marad a csütörtök.
Próbálkoztunk a vákuum csövek lehúzásával, befogásával is, de semmi!
Valahol olvastam olyat, hogy a motor hátulján található holtponti jeladó is bezavarhat?
Nem tudom, de ha ezzel lett volna a probléma, akkor szerintem biztosan kiírta volna a komputer!
Odaértünk a magas alapjárattal, illetve az ingadozással, hogy a villamossági szerelő gépre tette.
Kiütötte a sok-sok hibakódot, hisz a lemerült akku is okoz jó sokat.
Aztán jött az alaphelyzetbe történő állítása az alapjárati motornak.
Minden oké, jaj, de jó szépen dolgozik alapon!
Igen eddig is szépen dolgozott, ha nem adtunk neki gázt!
Most ismét gázadás és az alapjárati 900-ról megint beállt 1800-ra!
Újra egy gázfröccs és visszaállt 900-ra, megint gáz megint 1800, újra gáz 900.
Most ott tart a villamossági, hogy csütörtökön szétszed mindent és belenéz a "lelkébe".
Ezek után mit tudtok mondani?
Alap helyzet: gyorsításkor rángatott a motor. Emiatt volt egy gyertyacsere és egy folytószelep ház tisztítás.
Aztán a rángatás megszűnt és helyette jött az emelt alapjárat.
Számítógépes "reset" megtörtént és semmi változás!
A folytószelep tengelye nem szorul, ráadásul a visszahúzó rugó is jó erős! Amit a alapjárati motor mozgat fém lapocska a műanyag gázbowdenházon azt vissza lehet mozdítani alap helyzetbe, de ott érezhető az az ellenállás, amit az alapjárati motor és a hozzá kapcsolódó fogaskerekek okoznak.
Bár megjegyzem kézbe fogva a házat és úgy játszva a gázzal, akkor is minden második mozdításra áll vissza alaphelyzetbe/zárt állapotba/ a pillangószelep.
Attól tartunk, hogy a villamossági nehogy azt mondja, hogy folytószelepház csere, mert igencsak barátságtalan áron /még kedvezménnyel is/ láttunk az unixban!
Elfogadom, hogy a lerakódás kitisztításával visszaállt a pillangószelep az alap helyzetbe és ezt a motor nem tudja követni számítógépes utánállítás nélkül. De ami után megtörténik az utánállítás akkor miért rossz továbbra is!
Inkább ne lenne alapjárat, mert talán még az is jobb ettől a magasan fennakadónál!
Gondoltam arra, hogy lebontom az alapjárati motor burkolatát, kihajtogatom a lemez és leveszem, aztán a belsejében befújom a a pótmétert, ha van benne! De mivel már be lett jelentkezve villamosságihoz, így nem akarom, hogy azt mondja: csinálja meg aki belekontárkodott!
Köszi minden infót! Csütörtök este már okosabbak leszünk reményeim szerint!
Itt vannak a gyári manualból a váltóáttételek. Ennél hitelesebb infóm nincs, illetve, ahol két variáns van, ott nem tudom mi határozza meg, hogy az adott váltóban melyik is van fizikailag:
A számításból egy dolgot hagytok ki: az 5. sebesség gyorsító áttételét.
svgyula: feltételezem az 56cm-es kerék az 165/70R13-as, így stimmel a 1,762 m/fordulat.
A kerék fordulata = motorfordulat/(váltófokozat áttétel * végáttétel)
Fenti adattáblázatokból egy 1.3MPi 40kw motorhoz (135M) tartozó váltóban 5. fokozat áttétele 0,717 végáttétel 3,83.
3698/min motorfordulatnál ez 1346,6/min kerékfordulatszámot jelent, és 142,3 km/h gépjárműsebességet, amennyiben a dinamikus keréksugárváltozástól (kerék belapulás=gördülési sugár csökkenés) eltekintünk.
A max. nyomatékhoz, teljesítményhez tartozó fordulatszámok különbsége irreleváns, azonos váltó esetén bármilyen motorral ugyanahhoz a fordulatszámhoz azonos sebességérték tartozik.
Szia! Én nem cseréltem csak javíttattam(olajhiány miatt) a váltót. Viszont az 50KW-os váltója ha(?) minden adat stimmel hosszabb. Mivel az a legnagyobb nyomatékot a 40KW-os 5000f/min míg az 50KW-os 5500F/min adja le. Vagyis hivatalosan is a 40KW-os kevesebbet kell, hogy forduljon. Azt ne kérdezd, hogy miért. A logika pont az ellenkezőjét diktálná. Az egy dolog, hogy a 40KW-os végsebessége kevesebb mert soha nem fog a motor egyenes úton sem felpörögni 5.ben 5000f/min-ra.
Én egyszer mentem vele nagyon ideális körülmények között kint Németországban 154km/h-val rövid pár km-en keresztül azt is a GPS szerint tudta. Sajna akkor nem figyeltem a fordulatszám mérőt.
Az nem lehet, hogy a 40 kw-osnak gyárilag rövidebb áttételei vannak mint az 50 kw-osnak, ellensúlyozandó a gyengébb motort, a tieden viszont valamiért egy 50kw-os váltója van fent?
Ez az 56cm átmérőjű kerék, a megtett út(1,7584m/f) azt áttétel a motor és a kerék között na ez a kérdéses szám! Mert nekem a fordulat mérő így produkálja az eredményeket a számítások alapján is így változik a fordulat növekedésével a sebesség. Ehhez viszont egy 3-as áttételi viszonynak kell hogy legyen az autóban a motor és a főtengely között.Ha elolvasom azt amit a gyári adat a végáttételről ír akkor semmi nem stimmel! Azzal 130km/h=5100f/min:-) akkor viszont ha tényleg az óra nem mutat jól amikor kihuzatom 4000f/min az óra szerint! a motor közel 10ef/min lenne? Na ez nem lehet!
Igaz az is, hogy az emelkedőkön vissza kell sűrűbben váltani ha többen ülünk az autóban de én ezt betudtam a 40KW teljesítménynek. Tulajdonképpen a km óra és a fordulatszám mérő mutatója azonos állásban van ha 5. sebességfokozatban megyek vele.
Szia! Ezzel a "fordulat/km" dologgal van egy gondolatom. Kezd bennem az megfogalmazódni, hogy anno' a rendőrség nem teljenes "széria" autókat kapott. Valami más nálam az áttételezés. Az enyém 100km/h érzi jól magát akkor 2900f/min van a mutató viszont 3500-nál már 135km/h és ez GPS szerint is ennyi. Viszont simán kipörög ha nagyon veszélyes a helyzet és kell a fordulat 5400-ig persze ezt max 3.-ban akkor viszont már 100-110km/h környékén járok. Azt is tudom, hogy az MPI valamivel elvan tolva fordulat/nyomaték ügyben de ennyire?
Úgy néz ki, hogy több egymástól független problémátok van, az egyik a régi akku + esetleg töltési probléma.
Mérj rá multiméterrel a töltésre alapjáraton és fordulaton is. kb. 13,5-14V a jó töltés 14,4V a feszültségszabályzó,
ha efelett tölt, akkor az baj, mert kinyírja az új akkut is. Ha terhelve fogyasztókkal leesik 13V alá, akkor meg nem tölt eleget, lehet kopott vagy fennakadt szénkefe, esetleg generátor hiba.
A másik már problémásabb, az olaj a vízben nem sok jót jelent, bár nekem eddig még csak fordítva jött elő, öntöttem bele a fagyállót, és az olajszintem nőtt. Itt írnak a lehetséges okokról:
Nem valószínű, hogy a 3500-ra pörgetés okozta a bajt, az enyém szinte mindig annyit pörög, 3500-nál megyek 110 körül.
Rózsaszín fagyálló volt a hűtőben vagy víz? Mikor volt utoljára leeresztve, átmosva?
A háromhengerezés meg valószínűleg a gyertyán is látszik, le kell kapni a sortrafót, és megnézni a gyertyákat, lehet hogy azok is cserére szorulnak már. Tud vicces dolgokat produkálni a benzinpumpa is, ha szorul, és nincs meg a 3-4 bar nyomás, akkor is fulladozik, és erőtlen.
Egy kérdéssel fordulnék felétek, ti talán tudjátok mi lehet a hiba a családi szekérnél.
Egy 2001-es 1.3-as, 53 LE-s Feliciát birtokol a fater már lassan 12 éve. Mostanság kezdett el fura dolgokat produkálni a gép. Azt már megszoktuk faterral, hogy az első hidegindításnál várni kell az elindulással, mert amíg nem esik vissza a fordulatszám 1100-1200-ről az alapjáratra (1-2 perc), könnyen lefullad a motor.
Elmentem a haverommal kocsikázni és amikor álltam a kereszteződésben, hogy várjam míg elhalad a keresztirányú forgalom egyszer csak lefulladt a kocsi magától. Nem sokra rá felvillant egy pillanatra a műszerfalon egy visszajelző ( nagyon gyorsan történt, nem tudtam tisztán megnézni, de esélyes, hogy az akksi ikon volt az). Az ezt követő alkalmakkor éreztem, hogy nem megy a gép annyira, de nem ijedtem meg túlságosan.
Akkor kezdtem el félni, amikor hajnali kettőkor próbálnám beindítani a kocsit Veszprémben, hogy hazainduljak Fehérvárra, de nem tudok elindulni, mert lemerült az akkumulátor (nem hagytam rajta semmit). Haza tudtam jönni, szereztem akksi töltőt, de ez már nem sokat segített rajta, újat kellett venni (plusz infó:régi volt már az akksi). Lemegyek most faterral, mert azt mondja, hogy mióta megvan az új akksi, remegve jár a motor. Na, tényleg remegve jár, olyan mintha csak három henger menne. Olajat megnéztem, jó a szint. Megnéztem a légszűrőt, fasza az is. Viszont amikor lecsavartam a hűtővíz tartályának a kupakját, azt vettem észre, hogy barna habos az egész és kifejezetten büdös/olajos szaga volt az egésznek. Gyertyák négy éve voltak cserélve (műszaki előtt elvileg,de fater nem látta a két szemével).
Nem tudom, hogy számít-e, de leírom a biztonság kedvéért. Faternak már ezer éve van jogsija, ő a nyugodt vezetési stílust képviseli: 2000-nél felvált, semmi padlógázas gyorsítás. Nem sokszor van használva a kocsi, általában csak hétvégente vesszük elő,most van benne 107. 000 km.
Én viszont tudom, hogy ez nem tesz jót annyira a motornak, néha azért ki kell pörgetni, nem kell olyan gyorsan felkapcsolni. Mostanában többet használtam a kocsit, igyekeztem is (persze miután meleg lett a motor - bár ez is egy hiba, néha működik a vízhőfok jelző, sokszor meg nem...) kipörgetni 3000-3500 fordulatra. Lehetséges, hogy a sok éves "kíméletes" üzemmód után az én vezetési stílusommal okoztam a bajt? Vagy függetlenek egymástól?
Valakinek ötlet, hogy tudom lemosni a motort? Szerelőm jelezte, hogy elég olajos, mossam le hogy megtudjuk honnan szivárog az olaj. De nem merek nekiállni gőzborotvával.