Keresés

Részletes keresés

Aws Creative Commons License 2021.05.21 0 0 49936

Le kell védeni. Egyszer még sok pénzt hozhat...

Előzmény: Platon (49922)
jee_c Creative Commons License 2021.05.21 0 0 49935

Víz -> LH, LOX az azért elég sok energia (ha nem lenne, nem lenne olyan jó az Isp :) ).

Különben jó ötlet vízként tárolni, vagy akár vízjégként, és ha kell, akkor csinálni belőle hidrogént és oxigént. Kell hozzá azért nem kevés napelem, nyilván annak a függvényében, hogy mennyi idő áll rendelkezésre a vízbontáshoz, persze ha azért tároljuk vízként, hogy ne kelljen hosszú ideig gázként, akkor nem lehet sokáig elhúzni a folyamatot, tehát sok delej kell.

 

Vagy nem is tudom, termikus vízbontás is van..

"At the very high temperature of 3000 °C more than half of the water molecules are decomposed"

 

Hmm, nagy méretű tükrökkel szép hőteljesítményt elő lehet hozni az űrben, a kérdés, hogy milyen anyagok kellenének a víz termikus bontásához, még ha a hőmérséklet meg is lenne hozzá.

 

Előzmény: ShaReRe (49932)
szilvatövis Creative Commons License 2021.05.21 -1 0 49934

Musk kalapevést ígért, a Vulcan sikerre... úgy tűnik éhen marad.

https://www.teslarati.com/spacex-ceo-elon-musk-predicts-ula-launch-delay/

szilvatövis Creative Commons License 2021.05.21 -1 0 49933

(most akkor 75m/s vagy 900 ms/s???)

Félreértelmezték a forrásoldalon is a szöveget, nem ΔV, hanem ΔE, eszerint nem 75 m/s, hanem ~750 m/s.

 

Megjegyzem én is beleestem a csapdájukba. Valójában a szimulációban nem történik a szuperszonikus szakaszban rakétás fékezés, teljes egészében a légkörben disszipáltatják el a 7500 m/s mozgási energia 99 %-át, ami ~750 m/s maradék sebességet jelent a landoláshoz.

(A videón a retrofékezés kezdete szemre kb. 900 m/s-ra esett, ezért írtam ezt az értéket.)

Előzmény: ShaReRe (49926)
ShaReRe Creative Commons License 2021.05.21 0 0 49932

A hidroloxot a tankstellén elég víz formában tárolni. Amikorra szükséges addigra legyártani a hidroloxot, amit azután áttöltés után 1-2 órán belül fel is használnának Starshipekben. Térfogat nem akadály; 8-9 méter átmérőjű alkotó elemekből legózhatnánk.

Előzmény: mpx (49931)
mpx Creative Commons License 2021.05.21 0 0 49931

A Hidrolox csábító, mert isp ugye magasabb. Viszont tárolni sokkal macerásabb, ráadásul nagyobb a térfogatigénye.

A metán szerintem ebből a szempontból tök jó kompromisszum. Alacsonyabb Isp, viszont cserébe tárolhatóbb, kisebb, könnyebb tartály kell, stb.

NTR-el meg bajom van a Föld közelében, de ezt leírtam párszor.

Előzmény: ShaReRe (49925)
jee_c Creative Commons License 2021.05.21 0 0 49930

(nem tudom, miért beszél Harry Potter Szent-Pétervárról? :D )

jee_c Creative Commons License 2021.05.21 0 0 49929

Da. :D

Szerencsére Elon angolul beszél, csak vájt fül kell hozzá, hogy az orosz fordítás mellett meghalljad. :)

Előzmény: ShaReRe (49928)
ShaReRe Creative Commons License 2021.05.21 0 0 49928

Hallgatod oroszul? Te is Sputnikot kaptál?

Előzmény: jee_c (49927)
jee_c Creative Commons License 2021.05.21 0 0 49927

Elon Musk élőben most:

https://marathon.znanierussia.ru/

 

ShaReRe Creative Commons License 2021.05.21 0 0 49926

Újabb ötlet; ha a marsi leszálláshoz nem kell túl nagy deltavé (most akkor 75m/s vagy 900 ms/s???), akkor a középső gimbalozható hajtómű legyen hidrazinos, az jól tárolható és tök megbízható. A többi, LEO-ról indító TMI-hoz használandó pedig hidroloxos. A lehető legnagyobb hatásfok, rövid használatra. Ugyanígy a Marsról vissza csak simán tiszta víz bontásával készülne a hidrolox. Ki lehet hagyni a Sabatier reakciós metán gyártást. Hidrazin gyártáshoz nemtom mi kell, de feltételezem az is megoldható egy teherstarshipnyi rakomány segítségével.

Nos?

ShaReRe Creative Commons License 2021.05.21 0 0 49925

A végleges megoldás mindenképp specializált LEO töltőállomás lenne, akár holdi nafta utánpótlással (kevesebb deltavé árán ér oda a cucc). Nagy előnye lenne, hogy előre fel lehet tölteni és személyszállító Starship esetén nem kell a pionyíroknak kivárni 6x-os utántöltést LEO-n, hanem egy csatlakozás/töltés után bye, bye Szása!

 

De ha már holdi nafta, akkor azt mondom, hogy felejtsék el a metános hajtóművet és tegyenek hidroloxost!

 

És ha már TMI, akkor legyen egy NTR parittyafokozat, ami azután magától visszatér LEO-ra újra feltöltődni hidrogénnel.

 

Nos, ezeket elkerülendő próbálkozik Elon mindent saját legókockákkal megoldani :)

Előzmény: mpx (49909)
szilvatövis Creative Commons License 2021.05.21 -1 0 49924

Oh... de buta vagyok, nem kell ide se lapát, se pörgettyű!

Rendkívül egyszerűen meg lehet oldani, néhány fúvókát kell a tartály belső falára erősíteni érintőlegesen a tartály falára! Ennyi az egész. Akár gáz, akár folyadék befecskendezésével forgásra lehet kényszeríteni a tartályban lévő üzemanyagot a venturi-hatás segítségével.

Még csak külön szivattyú sem kell. Ami létrehozza a túlnyomást a lefejtendő tartályban, meg is pörgeti a benne lévő üzemanyagot.

Előzmény: szilvatövis (49920)
Platon Creative Commons License 2021.05.21 0 0 49923

Mert nagyon hosszú az összekapcsolt szerelvény. Ráadásul pont a tervezésivel ellentétes irányú erőhatásokat. Sokkal barátibb erőhatásokat kapsz ha a hajtóműveknél összekapcsolt rendszert a hossztengely körül pörgeted meg, és a súlyponttal sincs gondod.

Előzmény: mpx (49909)
Platon Creative Commons License 2021.05.21 0 0 49922

Teljesen. Persze nem zárom ki hogy másnak is eszébe juthatott már.

Előzmény: Aws (49908)
Platon Creative Commons License 2021.05.21 0 0 49921

Nem, egyáltalán nem, csak ekkora méretekben nagyon macerás megoldani. Inkább ballon fújnak fel a tartályban. De az sem praktikus mikor 100T üzemanyagról van szó.

 

Igen, az androgün az általánosan használt terminológia a Soyuz-Apollo óta.

 

Pl:

https://en.wikipedia.org/wiki/Androgynous_Peripheral_Attach_System

 

 

 

 

Előzmény: atherton_ (49910)
szilvatövis Creative Commons License 2021.05.21 -1 0 49920

Az lehet a cél, hogy minél kisebb tömegnövekedés és átalakítást szenvedjen el a SpaceShip a feltölthetőséggel.

Nem tudom hogyan oldják meg a földi feltöltést, de logikusnak tűnik, hogy üresen emelik rá az indítóállványon a Super Heavyre és azon keresztül történik a tartályok feltöltése, esetleges leeresztése.

Ebben az esetben viszont ráemeléskor meg kell történnie a csővégek csatlakozásának is, külön emberi közreműködés nélkül, nagyon hasonló követelmények szerint, mint az űrbeni utántöltéskor, csak a gravitáció megléte a különbség, de ez csak a tankert érinti.

A tanker tartályainak feltöltése is ugyanilyen módszerrel történhet az indítóállványon, tehát ugyanolyan csatlakozórendszerrel rendelkezik majd, mint a crew/cargo modellek.

Hogy ne kelljen duplikálni a csatlakozókat, univerzális dokkoló alkalmazása tűnik optimálisnak minden SpaceShip fenekén és a SH orrán is.

Ebben az esetben viszont nem kell külön fejleszteni a dokkolót, csak az átemeléshez szükséges eszközöket kell a tankerbe beépíteni.... viszont:

Nem kis előnyt jelentene, ha vészhelyzet esetén két SS crew is össze tudna kapcsolódni, akár marspályán is és át tudna adni üzemanyagot.

Ha nem is szerelnék be mindegyikbe a megpörgető lapátokat, ilyen egyedi esetekben elég lenne a lassú tengely körüli forgatás, többletet csak az autogenus pressurizációhoz szükséges relatíve aprócska turbókompresszor jelentene, amivel a feltöltendő tartályból tolnák át a gázt a túlnyomáshoz a kiürítendőbe.

Előzmény: szilvatövis (49916)
mpx Creative Commons License 2021.05.20 0 0 49919

plusz : az az 500 fok a finom mechanikának se tenne jót. Rugók kilágyulnak, csapágyak megszorulnak, kenőanyag elpárolog, stb...

Előzmény: mpx (49918)
mpx Creative Commons License 2021.05.20 0 0 49918

A végén a radartükör mekkora ötlet...

Azért egy ilyen kakukkos órát összerakni szerintem nagyságrendekkel több pénz, mint kellően megvédeni az elektronikát.

Nem beszélve arról, hogy csak egészen primitív méréseket tudna elvégezni (hőmérséklet, nyomás, stb). Képalkotó mérések kizárva.

Előzmény: atherton_ (49917)
atherton_ Creative Commons License 2021.05.20 0 0 49917
szilvatövis Creative Commons License 2021.05.20 -1 0 49916

Kell még egy turbókompresszor a nyomáskülönbség fenntartásához, néhány szelep, csatlakozó....

Előzmény: szilvatövis (49915)
szilvatövis Creative Commons License 2021.05.20 -1 0 49915

Igazából nem kell válaszfal, vagy az űrhajó megpörgetése.

Elegendő egy lapátot forgatni a belsejében, ami centrifugaként megpörgeti a folyadékot, az odapréselődik az oldalfalhoz, onnan elvezethető.

Előzmény: szilvatövis (49914)
szilvatövis Creative Commons License 2021.05.20 -1 0 49914
Előzmény: mpx (49913)
mpx Creative Commons License 2021.05.20 0 0 49913

Vagy kazán tágulási tartályban....

Amúgy csak harci gépen használják mint bélést, hogy ne repedjen/törjön a lövéstől, max pici luk legyen benne. Utasszállítókon nincs.

Mondjuk nem nagyon tudok olyan rugalmas anyagot, ami a -161 fokon ne válna eléggé törékennyé.

Előzmény: szilvatövis (49911)
atherton_ Creative Commons License 2021.05.20 0 0 49912

ha az könnyebb/egyszerűbb/megbízhatóbb/....

Előzmény: szilvatövis (49911)
szilvatövis Creative Commons License 2021.05.20 -1 0 49911

Ballon, mint a repülőgépekben?

Előzmény: atherton_ (49910)
atherton_ Creative Commons License 2021.05.20 0 0 49910

nagyon dilettáns ötlet ha olyan megoldást gondolok el hogy a tanker hasonlatos egy nagy fecskendőhöz, a tartályokba épített csúszó rekeszfallal amit valami sűrített gázzal tolja át a naftát? így nincs instabil forgatás, és nem kell annyira masszív dokkoló, mert súlytalan maradna a rendszer.

( off: az androgün bevett terminológia? tudtommal az androgün úgy kétnemű hogy kifelé semleges, vagyis nincs kapcsolódása, szemben a hermafroditával, aki mindkét nemmel képes kapcsolódni. )

Előzmény: Platon (49905)
mpx Creative Commons License 2021.05.20 0 0 49909

"nem a hajtóműszekció körül kell megpörgetni, mert azt se el nem bírná, se nem működne a súlypont változása miatt"

Miért ?

Nem 1G-t eredményező, vad pörgésre kell gondolni, bőven elég pár század G, hogy a lé az elvételi ponthoz löttyenjen. utána a két tartály nyomásával lehet játszani, hogy az anyag a megfelelő irányba közlekedjék.

Az álló hajtóműves nyomás menedzsmentet meg amúgy is meg kell oldani, tankolás nélkül is...

Előzmény: Platon (49905)
Aws Creative Commons License 2021.05.20 0 0 49908

Ez saját ötlet?

Előzmény: Platon (49897)
szilvatövis Creative Commons License 2021.05.20 -1 0 49907

Magnézium+széndioxid. Új értelmet nyerne a szilárd hajtóanyagú rakéta elnevezés. :-)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!