Yes, a 95-95 C° meglehetősen szűk tartomány :-D A fagyálló forráspontra gyakorolt hatását már direkt nem írtam bele, mivel ez is eltérő. A G11 (zöld) jellemző forráspontja 105 C°, a G12 aluprotect pedig 115-120C°.
Ráadásul itt nem is víz van. A fagyálló forráspontja a motorok hűtőrendszerében eggyébként -az általad is említett túlnyomáson- kb.125 C fok. A benzines motoroknál ventillátor 97 foknál kapcsol be, és 92 foknál kapcsol ki. A Diesel motoroknál a bekapcsolási érték 100fok körüli.
A 95-95 fok helyett, gondolom 90-95 fokot akartál írni.
A hűtőrendszerben megengedett maximum nyomás 1.4 bar. Épp múlt héten néztem, úgyhogy biztos vagyok benne.
A 95-95 C° teljesen normál üzemi hőmérséklet. Ha növeled a nyomást egy edényben, akkor az abban levő víz forráspontja is emelkedik ugyebár.
A tágulási tartályon a kupak biztonsági szelep is egyben. Ha túl magas a nyomás, akkor az bizony kinyit, annak meg nyoma van.
Ha nem túl látványosan, de hengerfejes a gép (mondjuk a tömítés nem az igazi, és csak beledolgozik a hűtőrendszerbe), az reagens folyadékkal kideríthető.
Ekkor kékről sárgásra vált a színe a hűtőfolyadékban levő CO/CO2 hatására. Árulkodó jel lehet még a minimális hűtőfolyadék fogyás is.
Segítséget szeretnék kérni motorhűtés problémára ,,206,Husky,,1,4,,2002,és kocsi,,
Elozmeny,,,Az autó hutoje kilyukadt,,,
Hűtő ,elotetellenallas, termosztát,kicserelve,,,kapcsoló relé,,,alul bal oldalon cserélve ,foglalat szetrohadas miatt,feltoltve,, legtelenitve
viz felmegy 95,...98 fokra,,,,soha még,,,,,és alacsony fokozatban ugyan de bekapcsol a ventilátor, úgy emlékszem nagy fokozattal i dúlt mindig,próba km kb 50 km,,,hutoviz tiszta,,,olajsár nincs,,,a szelepfedelen,,,,viszont a felső hutovizcso kőkemény!!!,,és állandóan 90,,95c fok,,ventilátor ugy ahogy írtam,, elakadtam,,
Köszönöm az összes észrevételt. Beren fórumtárs valószínűleg nem fog nekiállni multimétert döfködni ide-oda, mert annyi köze van az autóvillamossághoz, mint az atomfizikához, de lehet, hogy utóbbihoz többet konyít... :-D :-D :-D Viszont a csatlakozókat ellenőrizni fogom, amit tapintással érzékelni tudok (nyit-e a termosztát), azt meg fogom nézni. Ha pedig olyasmi, amit nem tudok megoldani, akkor keresek egy PUG-ban járatos autóvillamosságis embert. A hiba egyébként azóta nem került elő újra, pedig asszony futkározott ide-oda, szóval egyelőre csak pillanatnyi elmebaj volt az autó részéről...
Abban nincs közöttünk vélemény különbség, hogy egy multiméterrel sok minden kimérhető. Persze, meglehet nézni a ventillátor reléket is. Csak előtte le kell szerelned a lökhárítót. Azután meg kiderülhet, hogy nem ott van a hiba, szerelheted vissza. Az általad feltett képen szereplő, hűtőbe csavarható ventillátor hőfok kapcsoló vizsgálatához meg még multiméter sem kell, elég egy próbalámpa is. Arrol nem beszélve, hogy pld. az én 206-omban ilyen már nincs is -a 106-osnál még ilyen kapcsolta a ventillátort-, itt mindent a hengerfejbe csavart szenzor jele alapján vezérel a - BSI. Ehhez a hőfok szenzorhoz tuti, hogy nem ad kellő infót az általad említett két magyar alkatrész forgalmazó. Az AutoData, vagy a Service Box igen, ahhoz viszont nem mindenki fér hozzá. Azok a legkevésbé, akik azzal kezdik, hogy "hol van a hőmérséklet jeladó?"
Szóval, ha van diagnosztika, én inkább azzal kezdem a hibakeresést.
Igaz, a "Beren" fórumtársunk esetében még előtte kizártam volna a termosztát esetleges hibáját egyrészt mert az tapintással is megállapítható, másrészt a diaggal nincs kapcsolata, mivel nem elektromosan működik.
(Neki azért nem adtam tanácsot, mert a FeZ_ által leírtakkal értek egyet, ismételni meg felesleges.)
Amire a multiméter és józan paraszti ész eseében gondoltam, az mondjuk megnézni a hűtővetni reléit, oxidációt, kapcsol / nem kapcsol.
A szenzorokra vonatkozóan nagyon sok esetben segítség mondjuk egy bárdi vagy unix katalógus is. AutoData szintén segít.
Igen, kell némi háttérinfó, de ha ezek közül valaki egyikkel sem rendelkezik, akkor meg szerintem ne álljon neki. Lehet barkácsolni bízva a vakszerencsében, de ez nem egzakt tudomány.
"Egy időben lehetett venni egész emberi áron lexiát is"
Ma is lehet venni Lexiát -pontosabban annak klónját-, a Jófogáson többet is kínálnak, sőt "azt tudja amit a Lexia" -t is kínálnak. Hogy az ár (23000- 49990 Ft-) "emberi"-e azt nem tudom. Gondolom, embere válogatja. Egyébként nekem is ilyen van, én is a Jófogáson vettem, és -ahogy írtad- működik. Játszogattam vele, használnom nem igen kellett eddig.
"Egy-egy szenzort kimérni multiméterrel nem lehetetlen" Valóban nem, de itt azért a "józan paraszti ész" nem elég. És legtöbbször az eljárás nem is egyszerű. Tudni kell hozzá, hogy amit mérsz, mit jelent. Pld.: Ki akarod mérni a hőfok szenzort. Ehhez ki kell szerelni, egy edényben vizet kell melegíteni, kell hozzá megfelelő hőmérő és végül de nem utolsó sorban tudni kell -és valljuk be ezek az adatok nem könnyen hozzáférhetők- hogy milyen feszültség, vagy ellenállás értékek tartoznak az adott folyadék hőmérséklet értékekhez. Ezért aztán úgy gondolom, hogy ha van valamiféle diagnosztikai eszköz, érdemes azzal kezdeni. A mai autók túl bonyolultak ahhoz, hogy a hagyományos vizsgálati eljárások mindenesetben gyorsan eredményt adnának. Erre találták ki a rendszerek öntdiagnosztikáját, öntesztjét, illetve a diagnosztikai kimeneteket.
A "józan paraszti ész" nem alternatívája a diagnosztikának, hanem kiegészítője. Már, ha van diagnosztikája az illetőnek. Ha nincs, marad a józan paraszti ész (már ha van :-) ), de azért némi alapismeret ilyenkor sem árt.
ELM327 pl. az alap dolgokat kiolvassa, a semminél több.
Egy időben lehetett venni egész emberi áron lexiát is, nem mondom, hogy eredeti volt, de működött. Én az ilyen eszközök beszerzését már hanyagolom, pláne külföldről.
Hiába vásárolod "jóhiszeműen" elverik rajtad a port, ha valakinek szemet szúr. Az tuti mind másolat, valami lopott szoftverrel.
Magyar apróhirdetési oldalakon még esetleg érdemes körülnézni, biztosan van fent, kíváncsiságból rákerestem.
Ehhez persze tudni kell, hogy mit is kezdj a kiolvasott adatokkal. Sokszor a józan paraszti ész használata többet segít hibakeresésnél.
Egy-egy szenzort kimérni multiméterrel nem lehetetlen, a hűtőradiátor előtti ventilátort megmérni, mellette egy műanyagfedeles dobozban van emlékeim szerint 2 db relé.
Ezek lábai szeretnek elrohadni, saruval együtt. Ha nem kapcsol a venti, attól is lehet ilyen jelenséged. Műszerfal hátulján a csatlakozó(ka)t lehúzni, egy kis WD40, stb.
Ezek olyan alapvető dolgok, amiket érdemes szerintem bármilyen műszeres diagnosztika és "elméletgyártás" előtt elvégezni.
Kösz a választ. A "diag" ebben az esetben valami spéci cucc, vagy elég, ha rádugok az OBD-re valami kínai vackot? Azért a kérdés, mert utóbbi van itthon (az én tizenéves Lacettimmel simán működik). :-)
" Én mit csekkoljak? Vízhőfok jeladó? Termosztát? Másvalami?"
Ha nincsen diagod, akkor kb. ilyen sorrendben ezeket. :-)
Ha nem az első kettő, akkor a hűtőventilátor áramköri hibája miatt is tud ilyet produkálni. A termosztát hibánál, ha nem nyit, a kiskör (fűtéskör) hőmérséklete eléggé magas lenne (forró fűtéscső), miközben a hűtő meg hűvös.
Diaggal azt is lehetne tetsztelni, hogy a ventilátor minden fokozata elindul-e.
Egy 3 ajtós, benzines 1.4-es, hetvenegynéhány lóerős 206-ossal akad egy kis gondom.
Amikor tegnap asszony hazaért, kiderült, hogy bent maradt a kulcsa a munkahelyén. Elég fáradt volt, úgyhogy bevittem a kocsival. A táv durván 35 kilométer. Amikor beértünk, leparkoltam, leállítottam a motort. Ő bement a kulcsért, kb. 10 perc múlva jött ki. Indítottam, majd kb. 10 méter megtétele után villogó STOP felirat és a vízhőfok mutató majd' kiütötte a szélvédőt. Azonnal félreálltam, motor le. Mondtam asszonynak, hozzon ugorjon vissza, hozzon egy kis vizet, hátha kell. Amíg visszaért, időnként elfordítottam a kulcsot és csekkoltam a dolgokat, a mutató továbbra is az egekben. Asszony visszaért, motorháztető fel, de semmi gond, a víz jóformán hideg. Amikor megint elfordítottam a kulcsot, akkor a mutató maradt az alsó állásban. Ekkor elindultunk hazafelé, közben erősen figyeltem a mutatót - az hol felment 90-100 fok körülre, hol meg leesett a legalsó állásba. Amíg hazaértünk, nem ment fel újra a maxra, viszont a motorháztető szokatlanul melegnek tűnt, szóval nem tudom...
Ahogy itt utánaolvastam, láttam, hogy más is küzdött már a vándorló mutatóval, de mindenkinek más jellegű volt a problémája. Én mit csekkoljak? Vízhőfok jeladó? Termosztát? Másvalami?
Nem írtam, de ma állt össze a verda, megejtettük a nagyszervízt, bár hamarabb, mint terveztem, mert kicsit hengerfejes lett szegénykém, egy megfáradt csövet is eldurrantott.
Szóval hengerfej le, nyomáspróba hidegen, melegen, síkolás. Teljes szelepsor csere, ülékmarás, szelepvezető, szelepszár szimering csere, hengerfej tömítés, hengerfej csavarszett,
vezérműszíj, vízpumpa, termosztát, feszítőgörgő, főtengely szimering, elől nagy vízhűtő, blokk-fűtőradiátor közötti vízcsövek, tágulási tartály, üzemanyagszűrő, olajcsere, levegőszűrő csere,
meg ilyen apróságok, amik ehhez kellenek (szívósor tömítés, kipufogósor tömítés, egy marék bilincs) :-D
A fűtőradiátort még ki kell vennem, egyelőre a műszerfal megbontáshoz nem volt kedvem...
Kivettem a webasto kályhát, mert nem tudtam olyan normális gumicsövet venni, ami méretre / formára passzolt, meg a kályhát is szét kell szednem, lehet az is megsínylette a hengerfejes sztorit.
A blokkban olyan hihetetlen sárga trutymó volt, hogy az nem igaz... Ezért is voltam úgy, hogy hűtőradiátor csere, mert nem tudom, a mosogatással mit érek el. A blokk járataiból is elég volt kivakarni az iszapot.
Remélem, a hengerfej tömítés csere elég lesz, mert a hüvelykiállás sem az igazi. Nem akarnám újra megbontani. Egyelőre szépen jár, bár még nem mentem vele, csak az udvaron járt.
A hűtőrendszert ma megint 4x-5x átmostuk, ami sárga lé jön az még a fűtőradiátorból jöhet, de az is cserés úgyis. Utána megint átmosom, nem is rakok bele addig fagyállót.
Valamelyik nap megejtem azt is. Lehet megbontom a műszerfalat, én nem akarok elvágni semmit a műszerfal aljában, nem gányolok.
A fent írt művelet~130k huf környéke lehet a hengerfej felújítással együtt, bár még nem számoltam össze mindent.
(A teljes hengerfej felújítás műhelydíja minden alkatrésszel együtt 45k huf volt, így van rá garancia. Közönséges 8 szelep, nincs hidrotőke, így baráti a dolog :-))
Nincs mese, 21 év az 21 év. Szerintem egy újabb autón a fenti mutatvány nem ennyibe került volna...
Az üzemanyag és vízhőfok mutatókat nem kell leszedni, így nem fog hülyeséget mutatni, elég a sebsség / fordulatszám mutatót, és úgy kivenni hátulról a két szervót.
Arra kell csak vigyázni, hogy mikor lefordítod a kiszedett panelt, valami legyen alatta, ne a mutatókon támaszkodjon
Én szétszedtem az ominózus motorokat. A műanyag fogaskerekek tengelye szeret megkopni, ettől akad az egész szerkezet. Én a műanyag tengelyt levágtam, fogaskerék átfúr, és kapott fém tengelyt.
Ehhez persze nem árt, ha van valmi forgácsolóműhelyed, kiseszterga, hogy a tengely az tényleg központos legyen. Biztos megcsinálható anélkül is, de nekem így egyszerűbb volt.
Ettől lehet, hogy majd a műanyagház kopik jobban, de biztosan nem ugrál el a mutató. Ha veszel egy bontott óracsoportot, jó eséllyel abban is lehet ilyen hiba. A kettő óracsoportból lehet egyet csinálni.
Maguk a motorok, amik a mutatókat meghajtják, egyesével is cserélhetők amúgy. Youtube-on van róla részletes videó, hogy kell úgy szétszedni, hogy ne sérüljön semmi, ha esetleg van kedved barkácsolni.
A sebességmérő nyilván kevesebbet megy a fordulatszámmérőhöz képest, így egy donor óracsoportból első körben azt tenném át a fordulatszámmérő helyére, ha épp van.
olvass utána szeritnem a topicban - típushiba. Nekem 17 éve van meg az autó, 3x javították kompletten, most megint kezdi. Legutóbbi etap már csak 5 kHUF volt - most már nem izgat.
Én a gumicsere környékén keresném -első helyen- a magyarázatot. A rosszul feltett súly le is eshet. Olyan csacska kérdést fel sem merek tenni, hogy kerékcsavarok megvannak húzva rendesen?