"Pl. az Alföldi Kék-túra felíratú jelvényt honnan tudtátok beszerezni?"
Az még nem a jelvény, a CSMTSZ honlapról "szereztem be". Még a Berettyóújfalu - Vésztő szakaszunk hiányzik, ezért nincs Békés megyei, HB megyei és teljes AK jelvényünk.
Nyár előtt még lesz tavasz is. Ebből főleg a március 9-29 közötti időszak érdekes, amikor Carpy itthon lesz. Ebben az időszakban két túrát terveznék:
- Drávavölgyi vasút meglátogatása
- Bükk-fennsík a volt és meglévő kisvasúti nyomvonalakat felkeresve (Diósgyőr-Lillafüred-Garadna-Bánkút-Szalajka-völgy-Szilvásvárad)
A részleteket szerintem főleg a Kisvasutak topicban fogjuk megvitatni.
Csak bekukkantottam ide, és meglepődve látom, hogy tele van "vasutas" ismerősökkel. Vaskalap, Macibb, Carpy, V42... Nem volt időm végigolvasni, lehet, hogy volt már róla szó. Nem terveztek nyárra valami "speci" (vasuttal kapcsolatos) kéktúrát? Ha igen, akkor szóljatok!!! Kösz!
(Vaskalap! A múltkor nem is mondtad, hogy túrázó is vagy.)
VT
Kidőlt fákra egyes útvonalakon biztosan számítanod kell, azok nem olvadtak el. Két hete locspocs, kásás hó volt a Mátrában, múlt szombaton elég nagy friss hó, most ebből következtess. Most szombaton a Börzsönyben voltam, itt ezt láttam: többnyire járhatóan, de kicsit kellemetlenül sáros, néha nagyon sáros utak, megáradt patakok, amelyeken a segítségünkre kialakított alkalmi átjárókon közlekedhettünk, de volt, ahol úgy sem, és egyes lejtőkön hó vagy hófoltok, a turistautakon jéggé taposva, ezért helyenként csak az út mellett járhattunk. Összességében az alacsonyabban fekvő részek a patakátkelésektől eltekintve jól járhatók voltak, a magasabb részeken húzósabb a helyzet, de közlekedni mindenhol lehet.
Megnéztem a honlapotokon az Alföldi kék jelvényeit. Én 1998-ban fejeztem be a bejárását, de akkor még nem volt mindenhol jelvény (vagy én nem tudtam róla). Pl. az Alföldi Kék-túra felíratú
jelvényt honnan tudtátok beszerezni?
Amikor én jártam arra, minden féle kerítések voltak az út mellett, szóval nem biztos, hogy a csúcsra csak úgy fel lehet menni. Gondolom ezért kerüli el a jelzés is olyan látványosan.
Más. Járt valaki a hétvégén a Mátrában (vagy esetleg a Bükkben)? Milyenek az utak? Van még hó vagy csak sár (vagy az sincs)? Hogyan készüljek?
A Gerecsében Tardos és Pusztamarót között vezet a K jelzés a Nagy-Gerecsét (634 m) megkerülve. Ki tudja, milyen lehetőségek vannak a két említett hely között, ha fel akarok mászni a csúcsra? Van jelölt út? Mennyire lehet kevésbé rutinos túrázókat odavinni? Milyen a kilátás?
Arra gondoltam, hogy ahelyett, hogy ide írogatom a szálláshelyekkel kapcsolatos infókat, ezeknek is létrehozok egy külön oldalt. Ha valaki tehát szállásokat keres, érdemes itt is körülnéznie:
http://www.nexus.hu/felazso/turistaszallas.htm
Ez nagyon fontos infó volt!
Mostanában akarom elintézni a Hűvösvölgy-Dorog szakaszt, de az egyik, ami miatt minidg húzom, hogy Hűvösvölgytől Piliscsabáig 20km és nincs bélyegző. Hát most akkor lesz.
A történet a következő:
Amikor 1988-ben megjelent az új füzet, még tartalmazta a zsíroshehyi bélyegzőhelyet, de úgy tudom már bélyegző nem is volt ott. Ezért a később megjelenő füzetek már nem tartalmazták ezt a kis négyzetet, mivel rom az egész és béyegző sincs.
Mostanában nyílhatott a "Muflon itató" nevű kocsma -ahol forralt bort is lehet kapni- és a tulajdonos úgy gondolta, fellendítheti a forgalmát, ha a zsíroshegyi bélyegzőt magához veszi. Azt nem tudom ki kezdeményezte a megszűnt bélyegző felújítását (MTSZ vagy kocsmáros), de tény, hogy létezik.
A szóban forgó kocsma helye: Piliscsaba felől érkezve, ha a rommal szemben állunk (ugye az út jobbra fordul!), akkor 40-50 méterre jobb kéz felé esik és a kerítésen szokások "Kék túra bélyegzőhely" táblácskát vehetsz észre.
Végső következtetés: a bélyegzőhelyet valóban kivették, DE MOST ÚJRA LÉTEZIK.
Ez most csakugyan uj nekem. Elo is banyasztam a fuzetet, hogy megnezzem. Az enyem 1996-os fuzet, es az a bizonyos pecsethely mar nincs benne. De igy hogy felhivtad a figyelmem, csakugyan gyanus, hogy mintha kitoroltek volna egy pecsethelyet a Piliscsaba es Huvosvolgy kozotti reszben. A menetidokben leirt szakaszok is erre utalnak, mert szakaszpont a Zsiroshegyi turistahaz. Ezek szerint a pecset letezik, de mar kivettek a Kektura belyegzohelyei kozul, hiszen a Kektura honlapjan levo belyegzohelyek kozott sem szerepel. Viszont ha mar letezik szivesen belyegeznek vele ha arra jarok. Hol is talalhato pontosan? A terkepen csak egy rom van feltuntetve.
Ezekszerint elmentél a "Zsíros-hegy th." bélyegző mellett. Nekem 1988-as füzetem volt, amelyen még szerepelt, de akivel mentem, annak egy friss változat és azon már nem.
Mindkettőnk meglepetésére a "Mufflon itató" nevű kocsmánál találtunk bélyegzőt. Mondanom sem kell, örömmel elégítettem ki, a bélyegző után 12 éve sóvárogva epekedő, kis négyzet vágyait a füzetemben. Túratársam is odatette az üres helyre a Zsíroshegyi th-t.
kb fel-1 eve voltam ezen a szakaszon
1. Piliscsaba: a vasutallomas melleti trafikban irjak de az allomason van mert a trafikosnak nem teccett hogy zaklatjak (o maga meselte)
2. Huvosvolgy: Gyermekvasut OK
3.Hármashatárhegy : a vendegloben megvan, csak az nem mindig van nyitva
4. Csúcs-hegy : a bufeben megvan ahol irjak
5.Rozália téglagyár : a bejarati kapun egy dobozban
A "Habostortát" Bp-en többek között az OverLand nagykörúti boltjában és a Tengerszem Dohány utcai üzletében lehet becserkészni, de érdemesebb az MTSz eseménynaptárát megnézni. Ez most jelent meg a Természetbarát Híradó januári számának mellékleteként. Begyujtheto még az MTSz központjában vagy megtekintheto a web-oldalán. Jóval több esemény van benne.
Én is így voltam vele. Biztos lehet kérni is, a pécsi FBTE adja ki, de csak a túrák egy része szerepel benne. A remélhetőleg majdnem teljes naptár a TTT-nél már megjelent, ott vagy az MTSZ-ben érdemes keresni, vagy a mostani túrák rajthelyein. (A Téli Mátrán a célban árulták.)
"Az érdekelne, hogy merrefelé lehet beszerezni a tavaly "Habostorta 2000" néven futott kiadvány idei példányát, már persze ha megjelent már? ( Teljesítménytúrák idő és hely adatai )"
Nekem a postaládámban sikerült :-) Nem tudom, melyik túrán adtam meg nekik a címem, de messze jobban örültem neki, mint bármelyik másik kéretlen reklámújságnak.
Megnéztem a térképeket, tényleg jónak tűnnek, nem láttam méretarányt, lehet, hogy van, csak nem vettem észre, mert álmos vagyok, de a Mezőtúr környékét valamelyest ismerem, az alapján elég részletesnek tűnik.
Debrecen környékén 10 éve túráztam, a rendes turistatérkép alapján, amennyire emlékszem, jók voltak a jelzések, meg az utak.
Költségbecslés: 10-15 ezer közt, függ attól is, hogy kis-vagy nagy busz, utóbbi olcsóbb. Nameg: jókat lehet ott enni, Szlovákia ebből a szempontból még mindig majdnem a régi, ha drágult is jócskán, és a sörök...
Terep: arra nem tátrai jellegű, az alpesi és a mi hegyeink közti átmenet, de közelebb az utóbbihoz, vannak rendes fölmenetek, de szép szintutak és greincek is. Napi max. 20-25-öt mennénk.
"Kérdezem: milyenek az Alföldön a jelzések, egyáltalán, milyen térkép alapján mentetek arra? "
JELZÉSEK: Meglehetősen vegyesek, a legjobb helyeken is csak átlagosnak nevezhető.
BAZ megye: gyalázatos, lekopott
Szabolcs: gyenge, a fontos helyeken általában van
Hajdú: Álmosdig aránylag követhető, utána ... khmmm ...
Békés: gyalázatos alá. Egy példa: haverommal bringával derítettük fel az útvonalat. Békés megyeiek vagyunk, viszonylag van helyismeretünk, erőnlétünk, de 10 órától este 8-ig folyamatos tekeréssel, úgy hogy a gyanus helyeken ketten kétfelé mentünk - hatvan (60!) km-t tettünk meg a jelen...
Csongrád: viszonylag követhető
Bács: szintén
Tolna: szintén
Mindazonáltal nem mérhető össze az OK-val.
TÉRKÉP:
Debrecen és környéke,
Szekszárdi dombság és Gemenc
+ az igazolófüzetekben:
Nyírség: igen gyenge térkép
Hajdú: jó térkép
Békés: vázlat, sok helyen hibás, alig használható
Csongrád: full színes térképek, a léc igen magasra helyezve
Bács: az erős kicsinyítés és a rossz másolat miatt nem ideális
Békésben: Részletesebb és jobb térképeket találsz a honlapunkon.
Ugyanitt leírás, kilométeradatok, stb.
Összegezve: az Alföldi Kék egy KALANDTÚRA. Buli, csak igen jó humorérzékkel rendelkezőknek...
Néhány kép vasárnapi túránkról: Esztergom és környéke, Vaskapu-hegy. A Vörös-kereszt - Vaskapu hegy közötti sárga háromszög jel gyalázatos, ecset, fűrész és metszőolló után kiált.
A Gödöllőiben a vadászat ügyében bejelentés lesz, majd beszámolok róla, mi történik. Na de hogy jót is írjak: miután visszafordultunk a Juharos felől, Babatpusztán át mentünk a Margitára, onnan Erdőkertesre. Arrafelé viszont teljesen jók voltak a jelzések, pontosan stimmeltek a térképhez.
Kérdeztem a múltkor az alföldi jelzésekről. Fönntartva, de kérdezek mást is. Húsvétra szervezek (péneki indulás, hétfő esti érkezés) túrát Selmecbánya-Körmöcbánya környékére (Stiavnické vrchy, Kremnické vrchy). Ha megfelelő létszám összejön különbusszal (ha kevesen jövünk össze, kicsi különbusszal, akkor valamivel drágább). Szállás Selmecbányán lenne. Érdekelne valakit?
Ismét népszerű a bakancsos turizmus – Akinek kedve van hozzá,
körbejárhatja az országot
Az Országos Kéktúra útvonala politikai vagy katonai
okok miatt többször is változott az elmúlt négy
évtizedben. Hossza jelenleg megközelíti az 1100
kilométert: a Vas megyei Írottkőnél kezdődik és a
Zempléni-hegységben lévő Hollóházán ér véget. A
hagyományos kéktúra időközben dél-dunántúli és
alföldi útszakasszal bővült. A kék jelzést követve ma
már az egész országot körbe lehet járni.
A Magyarországot átszelő, kék színnel jelzett turistautat a harmincas
években festették fel. Az 1938-ban megrendezett Szent István-túra az
útvonal két végpontjáról indult, a résztvevők háromhetes gyaloglás
után Dobogókőn találkoztak. A mai értelemben vett kéktúramozgalom
az ötvenes évek elején alakult ki – derül ki Thúróczy Lajos, a Magyar
Természetbarát Szövetség (MTSZ) tiszteletbeli elnökének
tanulmányából.
A vasutas-szakszervezethez tartozó Budapesti Lokomotív Sportklub
természetjáró-szakosztálya kezdetben az egyesület tagjai számára hirdette
meg a kéktúrát. A szakosztály kiadványt jelentetett meg az útvonalról, a táv
teljesítőit jelvénnyel jutalmazta. A gyorsan népszerűvé váló kezdeményezéshez
más vasutasegyesületek is csatlakoztak, majd az MTSZ vette át a szervezést.
Új jelvény és új teljesítményigazoló füzet készült. 1961-ben, tehát kereken
negyven évvel ezelőtt hivatalosan is útjára indult az Országos
Kéktúra-mozgalom.
Ahhoz, hogy valaki megszerezze a túra teljesítését bizonyító jelvényt, 1093
kilométert kell gyalogolnia. Esetleg síelnie. Minden más segédeszköz
használata tilos. A szintemelkedés összességében csaknem 26 000 méter. A
kéktúrát egyénileg vagy csoportosan, bármely irányban és bármilyen
szakaszokra bontva mindenki annyi idő alatt teszi meg, ahogy ideje és ereje
engedi.
A kéktúra teljesítéséhez a több száz ellenőrző pont – vagyis bélyegzőhely –
mindegyikét érinteni kell. Az igazoló füzetben összegyűjtött pecsétek
bizonyítják, hogy az illető valóban végigjárta-e az útvonalat.
Kéktúra-bélyegzőt a legváltozatosabb helyeken találni: kocsmában, kerítésen,
vegyesboltban, vasútállomáson, múzeumban, villanyóraszekrényben,
erdészház fészerének az oldalán, plébánián, barlangajtón. Ha netán lába kélt a
bélyegzőnek, a helyszínen készített fotó is igazolásul szolgálhat.
Átlagos menetsebességgel számolva 19000 percre, azaz több mint 13 napra
volna szükség a táv teljesítéséhez. Feltéve, hogy éjt nappallá téve, megállás
nélkül menetel az ember. Ez nyilvánvalóan képtelenség: a kéktúra általában
éveken át kitölti a szabadidőt.
A budapesti Herendi Gábor és barátnője például 1996 februárjában vágott
neki a majdnem 1100 kilométernek. A fővárostól távolabbi útszakaszok
megtételéhez többnapos túrákat szerveztek, sátorban aludtak. Két és fél év
múlva, 1998 októberében nyerték el az Országos Kéktúra-jelvényt.
Négy évtized során harmincezer kéktúrafüzet került forgalomba, bizonyítható
módon eddig 3600-an tették meg a távot.
Az útvonal többször is változott – meséli Pálmai Vencel, az MTSZ
gyalogtúra-bizottságának elnöke. A szocializmus idején nem szívesen
engedtek idegeneket az osztrák–magyar határ közelébe. A kéktúra nyugati
végpontja először Tapolcán, később Sümegen, aztán a Vas megyei Velemben
volt. A határon lévő Írottkő csak a rendszerváltás óta látogatható szabadon.
Más esetekben azért módosult az útvonal, mert katonai objektummá
nyilvánították azt a vidéket, ahol a kék jelzés haladt.
Manapság az egyre szaporodó magánterületek, de még inkább a vandálok
okoznak gondot. A törvény szerint az átjárást a magánkézben lévő erdőkben
is biztosítani kell, a szántóföldek esetében viszont nincs ilyen előírás. A
földbirtokosok jóindulatától függ, átengedik-e a túrázókat.
A tulajdonosokkal legalább lehet egyezkedni, az értelmetlen pusztítás ellen
azonban nehéz védekezni. Az elmúlt években főként a budapesti
Hármashatár-hegy környékén panaszkodtak a természetjárók: ismeretlenek
módszeresen lekaparták az újra és újra felfestett jelzéseket. Az egyik
villanyoszlopon turistáknak címzett, trágár felirat tanúsította, hogy nem
véletlenszerű vandalizmus történt. Helybéliek sátánista jelképeket viselő
fiatalokat láttak „akciózás” közben, de mire a rendőrök megérkeztek, az
elkövetőknek nyomuk veszett.
A Kádár-korszakban a nagyvállalatoknál működő szakszervezetek segítettek
abban, hogy jól láthatóak legyenek az Országos Kéktúra jelzései. A lelkes
dolgozókat munkaidőben, vállalati buszokkal szállították az erdőkbe, a
szakszervezetek festékről és ecsetről is gondoskodtak. Ma a
természetbarátok túlnyomórészt önkéntes munkában, szabad idejükben
újítják fel a jelzéseket.
Biztató fejlemény, hogy tavaly – 1990 óta első ízben – az állam tízmillió
forintos pályázatot írt ki a turistautak gondozására. Kalmár László, az MTSZ
titkára reméli, hogy a kormányzat végre felismeri az úgynevezett bakancsos
turizmusban rejlő lehetőségeket. Hiszen a lebecsült, gyalogos természetjárók
fedezik fel a nagyközönség számára azokat a világtól elzárt, gyönyörű tájakat,
amelyek idővel nevezetességekké, közkedvelt nyaralóhelyekké válhatnak.
A rendezett turistaútvonalak növelik az ország vonzerejét. Az a feltételezés
sem felel meg a valóságnak, hogy csak azok járják gyalog a vidéket, akiknek
nem telik autóra. A turisták között – bár nem ez a jellemző – jócskán
akadnak jómódú emberek. Mindenesetre az utóbbi időben néhány szállás- és
vendéglátóhely már kifejezetten a természetjárók kedvéért telepedett meg az
Országos Kéktúra mentén.
A propaganda legalább annyira fontos, mint a közvetlen anyagi támogatás. A
nyolcvanas években Rockenbauer Pál és munkatársai Másfél millió lépés
Magyarországon címmel rendkívül sikeres tévésorozatot készítettek a
kéktúráról. A bemutató után sokkal népszerűbb lett a gyalogos turizmus, mint
azelőtt.
A Magyar Természetbarát Szövetségnek akkoriban százezernél is több tagja
volt. A rendszerváltás után ez a szám előbb 35 ezerre apadt, majd lassan
ismét emelkedni kezdett. A szövetség hatszáz helyi szervezete jelenleg 44 ezer
tagot számlál. Becsülhetően tízszer ennyien vannak azok, akik nem tagjai
semmilyen egyesületnek, de többé-kevésbé rendszeresen kirándulnak.
Kalmár László és Pálmai Vencel szerint már most elmondható, hogy újra
divatba jött a természetjárás. Ha az állam úgy akarja, divatban is marad.
Az Országos Kéktúra útvonalához csatlakozva tíz éve kialakították az 565
kilométer hosszú Rockenbauer Pál Dél-dunántúli Kéktúrát, amely Írottkőtől
Szekszárdig tart. Az idén nyáron megjelenik a Szekszárdtól Sátoraljaújhelyig
vezető, 800 kilométeres Alföldi Kéktúra igazolófüzete is.
Akinek kedve van, kék jelzésen haladva körbejárhatja az országot. Az egész
nem több 2500 kilométernél.
Jelzésügyben bizony vannak anomáliák.
A Sokoróban a Bakonyszentlászló-Gic-Sokorópátka-Nagydém-???-Pápateszér-Kőris-hegy útvonal sárga kereszttel van jelölve. Elvileg! Burnie kartárssal bejártuk ennek az útnak a nagy részét (Bakonyszentlászló-Pápateszér) és jó, ha 50 jelzéssel találkoztunk a 30 kilométeren. Maradt tehát a rutin és a tájoló.
A Büükkalján viszont kellemes meglepetés volt a Bükkzsérc-Kács közötti sárga sáv, ami példaértékűen volt jelezve.
Úgy gondolhatnánk, hogy az OKT -mint országos jelentőségű túraútvonal- példaértékűen van jelezve, de sajna nem így van.