Keresés

Részletes keresés

Almásháza Creative Commons License 2019.12.31 -1 2 99465

> Közép-Ázsia legnagyobb pályája (4400/4500 m)

 

Mihez kellett akkora pálya, Buran szállítása Mjaszicsev M4-essel?

Előzmény: Kronter (99449)
Sánta Kutya (SK) Creative Commons License 2019.12.31 0 0 99464

Igen.

Előzmény: Fradista Utazó (99463)
Fradista Utazó Creative Commons License 2019.12.31 0 0 99463

>and 0.2nm horizontal

Jól gondolom, hogy ez kb. 370 méter?

Előzmény: Sánta Kutya (SK) (99452)
B7378 Creative Commons License 2019.12.31 0 1 99462

Szerintem nem kevertél össze, mert én voltam itt a Fokker70, csak a Malév tönkretétele után típust, céget, életformát és nicknevet is váltottam. És még sokminden mást, de ez OFFtopic.....

 

Visszatérve a Fokkerre, ez a billegés teljesen tipikusan annak a jele, hogy az átesés határán küzdöttek. 

Nem szeretem a "katasztrófa turizmust", de nézzétek meg ezt a videót. Először is, a gép farka majdnem leér, annyira kell húzni, hogy eljöjjön a földtől. Rögtön utána már csúszni is kezd lefelé. A pilóta sajnos erőlteti felfelé ahelyett, hogy gyorsítana. Látszik, hogy minél jobban húzza, annál jobban merül a gép. Most itt ebben az egy esetben relatíve mindegy, hogy túlterhelt gépről vagy jeges szárnyprofilról beszélünk, csak a gép viselkedését akartam demonstrálni. 

Nem tudom, lehet-e videót belinkelni: 

 

https://www.youtube.com/watch?v=VTnW2TXOacY

 

Ha nem, akkor a youtube-ba az a címe, hogy CESSNA 172 Crash In Colombia

 

 

Előzmény: Csa80 (99458)
Sánta Kutya (SK) Creative Commons License 2019.12.31 0 0 99461

Szerintem egyébként nem az a fő kérdés, hogy miért mondott az irányító 200-at 300 helyett másodikra, mert tévedni emberi dolog (habár bizonyos munkakörökben nem nagyon illik). Inkább az, hogy rendszerszinten fel van-e készülve mindenki egy ilyen zavaróan zsúfolt frekvenciára.

Előzmény: Sánta Kutya (SK) (99460)
Sánta Kutya (SK) Creative Commons License 2019.12.31 0 0 99460

Igen, mivel az elsőt nem hallották vagy nem érzékelték, olyan, mintha nem is lett volna, a második volt effektív.

Csak az eredményt írtam, a részleteknek utánaolvas, akit érdekel.

Előzmény: feketefelhoo (99459)
feketefelhoo Creative Commons License 2019.12.31 0 0 99459

"az irányító FL300 helyett FL200-ra küldte a Wizz Air HA-LPM gépét"

Pontosabban először FL300-ra küldték, de nagy volt a forgalom, zsúfolt volt a freki, a Wizz személyzet nem kapta meg ezt az adást, csak a következő, FL200-ra való utasítást. Én ezt olvastam ki.

Előzmény: Sánta Kutya (SK) (99452)
Csa80 Creative Commons License 2019.12.31 0 0 99458

Nem bantaskent irtam :-)

 

Most tudatosult, hogy B7378at osszekevertem volna valaki massal? Szabolcsal?

Előzmény: Kronter (99457)
Kronter Creative Commons License 2019.12.31 0 0 99457

jogos, fel sem tűnt. (az anyanyelvemen valahogy mindig kényelmesebb olvasgatni. :-)

Előzmény: Csa80 (99453)
Csa80 Creative Commons License 2019.12.31 0 0 99456

Regi fokkereskent azert te jobban kepben vagy.

Előzmény: B7378 (99448)
Csa80 Creative Commons License 2019.12.31 0 0 99455

Kicsit most volt idom, olvasgattam az esetrol. Kuzdottek azert, tobbszor kibillentek minden iranyba, viszont azt irjak nem igazan tudtak elemelkedni, de futot huztak? A kepeken azt kerestem latszik e valahol a futo.

Előzmény: B7378 (99448)
Csa80 Creative Commons License 2019.12.31 0 0 99454

Az a kerdes igazan, miert tertek ki menthetetlenul jobbra. De az adatok kiolvasasa utan okosabbak leszunk. Sot a helyszinen levo vizsgalok szerintem a nyomokbol mar most is valoszinusitenek dolgokat, de vegso bizonyossagot a teljes bizonyitekok utan akarnak kozolni. 

Előzmény: B7378 (99448)
Csa80 Creative Commons License 2019.12.31 0 0 99453

Miert nem valtotad at az oldalt angolra? Ott van a PDF link mellett :-)

 

 

Előzmény: Kronter (99449)
Sánta Kutya (SK) Creative Commons License 2019.12.31 0 1 99452

Vagy volt veszély Madridban egy éve, vagy nem, de ezekből a cikkekből nehéz kihámozni.

 

Az index cikke "irányítóközpontról" beszél, de érdeme, hogy nem másolta szolgaian a HVG cikkét, hanem megnézte az eredeti forrást, és javította a felcserélt szeparációt.

https://index.hu/kulfold/2019/12/30/madrid_legibaleset_wizzair_repulogep_air_europe_legikatasztrofa_utkozes/

 

 

A HVG felcserélte a vízszintes és a függőleges szeparációt, amit magunk között nevezhetünk menthetetlenül durva hibának.

"a legkritikusabb pillanatban mindössze 370 méterre voltak egymás fölött, oldalirányban pedig csak 65 méter volt a két gép között" (Azért másolom ide, hogy ne nézzek ki hülyének, ha közben kijavítják.)

https://hvg.hu/tudomany/20191230_Majdnem_osszeutkozzott_a_WizzAir_es_az_Air_Europa_gepe_Madrid_felett?s=hk

 

Az Avherald remélhetőleg nem cserélt fel semmit, de sajnálkozik, hogy a jelentés csak spanyolul készült.

https://avherald.com/h?article=4c2b4349

 

A lényeg, hogy az irányító FL300 helyett FL200-ra küldte a Wizz Air HA-LPM gépét, ahol közel került egy Embraerhez, de időben észrevették és korrigálták a hibát.

Spain's CIAIAC reported the separation between the two aircraft reduced to 200 feet vertical and 0.2nm horizontal.

 

Most valaki nálam hozzáértőbb derítse ki ebből, hogy mennyire volt meleg a helyzet.

-Jeszy- Creative Commons License 2019.12.30 0 0 99451
Előzmény: -Jeszy- (99450)
-Jeszy- Creative Commons License 2019.12.30 0 0 99450

https://ans.kz/AIP/eAIP/2019-12-05-AIRAC/html/eAIP/UA-AD-2.UAAA-en-GB.html#AD-2.UAAA

 

Van itt hely elég....   TODA 4800 m

 

Jobbra magas hegyek, de a SID-ek balra mennek amerre nem látszik semmi különös.

 

Műhódkép szerint a pálya után is bőven van füves terület még, jó 1 kilométer, amit most közepes hó borított, hasraszállásra egészen jónak néz ki.

Ennek a füves területnek a 2/3-áig jutott el a gép.

Előzmény: B7378 (99448)
Kronter Creative Commons License 2019.12.30 0 0 99449

Közép-Ázsia legnagyobb pályája (4400/4500 m), még a 747 sem tolat ki a végébe a felszálláshoz. én nem látok rajta semmit, azon túl, hogy "jobbra elég magas hegyek vannak": friss térkép (a bal felső sarokban kattints a pdf-re. a szöveg ugyan orosz, de az összes chart, táblázat, térkép angol.)

 

amit egy azeri fórumon olvastam róla, hogy a társaságok nem szeretik, mert nagyon drága. kiszolgálás, jégtelenítés... minden. és a kero sem olyan olcsó. Moszkvában a JET A1 most 2.56 míg Almatyban 3.26 USD/USG. (ez még persze mindig jóval kevesebb, mint LHBP)

Előzmény: B7378 (99448)
B7378 Creative Commons License 2019.12.30 0 1 99448

Végigolvastam a sok infót, kezd a puzzle összeállni. 

Először is, nézzük meg a wake turbulence esetet, amit a 2 perccel előtte felszálló A321 miatt feltételeznek. 

Az idpjárás 14001MPS volt, a pálya 05R. Ez 1m/s tökéletes, 90°-os oldalszelet jelent. A kb másfél perces elkülönítést figyelembe véve, az Airbus wake turbulenciája 90 másodperc alatt 90 métert ment el oldalra, ez az átlagos 45 méter szélességű futópálya esetében kijelenthető, hogy önmagában ez nem valószínű, hogy okozhatta a balesetet. 

A nulla fokos fékszárnnyal való felszállás pedig normális, üzemszerű dolog a Fokkereknél, habár józan ésszel ilyen időjárási körülmények között én a 8°-os fékszárnyat és max tolóerőt választottam volna. Ez a konfiguráció adja ki az adott körülmények között a legjobb  felhajtóerő/légellenállás/pályahosszigény/emelkedési képesség arányt. 

Valamiért 0° fékszárnyat választottak, de miért? Nem hiszem, hogy üza spórolás miatt, hiszen azon a vidéken nem gondolnám, hogy a kerozin ára lenne a fő tényező. Valami más oka volt? Tudja valaki, milyen hosszú az a pálya? Van-e akadály a pálya után, ami az "obstacle clearance limit"-be beleszólt volna? Azért kérdem, mert nincs térképem róla. 

Előzmény: Kronter (99447)
Kronter Creative Commons License 2019.12.30 0 0 99447

nyilatkozatot adott ki a Kazah légi irányítás. a 321-es közepes szállító gép kategóriába esik (< 136 t) és így a számukra minimálisan előírt elkülönítés 1 perc. ezt bőven meghaladva 1 perc 52 másodpercre rá engedték el a gépet: link

 

itt pedig az üzemeltető rövid összefoglalója arról, hogy műszaki hibát nem feltételeznek, az eset erősen jegesedésnek tűnik. az nem teljesen világos számomra a leírásból, hogy csak annyi biztos, zárt féklappal gurult ki a gép az induláshoz vagy egyértelműen azzal is szállt fel.

Előzmény: XANTIi (99445)
XANTIi Creative Commons License 2019.12.30 0 0 99446
XANTIi Creative Commons License 2019.12.30 0 1 99445

Az durva lenne, ha valóban 1 perccel utána engedték volna.

Előzmény: Kronter (99444)
Kronter Creative Commons License 2019.12.30 -1 0 99444

F100: az üzemeltetők szerint az egy perccel előtte lévő A321 turbulenciája okozhatta: link

feketefelhoo Creative Commons License 2019.12.30 0 0 99443

Majdnem 1.5 óra volt még Naplementéig.

Előzmény: Almásháza (99442)
Almásháza Creative Commons License 2019.12.30 0 0 99442

> Négy. A linkeken vannak képek is.

> https://aviation-safety.net/wikibase/231760

 

Az a Richtofen-replika háromfedelű hogyan próbált felszállni helyi idő szerint 15:30-kor, korhűen nagyjából nulla műszerezettséggel? Nincs már akkor sötétedőben így télen?

Előzmény: jim32 (99441)
jim32 Creative Commons License 2019.12.30 0 0 99441

Négy. A linkeken vannak képek is.

https://aviation-safety.net/wikibase/231760

 

Előzmény: Pitta2 (99438)
B7378 Creative Commons License 2019.12.29 -1 2 99440

Ezek csak teóriák. Még nem tudunk semmit, még akkor is, ha a bizonyosságot megközelítő valószínűséggel sokan erre tippelünk. 

 

Azért nem kéne pálcát törni még felettük, mert azon a vidéken azért már láttak havat meg jeget, tehát nem új a dolog a számukra! 

 

Igaz ugyan, hogy a Fokkereknek ún. szuperkritikus szárnyprofiljuk van, de én már... úgy értem, illetve láttam olyan esetet, hogy centi vastag jég állt a szárny közepén és mégis vígan repült. 

Ugyanis régebben volt a Fokkernek egy kidolgozott eljárása, azt úgy hívták, hogy "Two step rotation-improved stall margin protection". 

Kiválóan működött.....

 

Előzmény: altset (99439)
altset Creative Commons License 2019.12.29 0 2 99439

Az F100-as átesett, valamiért nem lett elég a sebesség. Ha a két RR motor kezdetben dolgozott, de az egyik mégis köhögni kezdett, eggyel még ugye simán tovább tudtak volna emelkedni, és aztán visszaszállni. Ha nem az RR volt a hibás (mind a kettő ment), akkor az egy másik eljárás. Egy felszálló repülőgép esetében a V1 - V2 között dől el minden. Lehet, hogy az előírt sebességük megvolt (az MP mondta hogy Kolja emeld el, vagy fordítva), csak a szükséges felhajtóerő hiányzott. Vagy aerodinamika miatt (sok a jég), vagy nem raktak fékszárnyat, vagy mind a kettő. A V1-V2 mindenre választ fog adni, ha a CVR tényleg épen maradt.

Pitta2 Creative Commons License 2019.12.28 -1 0 99438

Ez a hét durva lett. 3 gép 

Előzmény: Sánta Kutya (SK) (99437)
Sánta Kutya (SK) Creative Commons License 2019.12.28 0 1 99437
B7378 Creative Commons License 2019.12.28 0 1 99436

Jeszy , bingó :)

 

Főleg, ha rám kattintasz, ott van minden nyilvánosan :)

szóval, várom a privát emailedet :D 

 

Bocs, T fórumtársak, a privát chatért. 

 

Valaki írta, hogy kétszer leért a gép farka..... hát kérem, a Fokker 70 és 100 körülbelül 7.5°  bólintásnál el szokott jönni a földtől. A farkát szerintem kb 14-16 fokos szögnél veri le. Nem szeretnék rosszat írni, de ha egy pilótának magasabban van a lába, mint a feje és a gép még mindig nem szállt fel, akkor érdemes egy startmegszakításon gondolkodni,még akkor is, ha esetleg túlcsúsznak....

másik fórumtárs írta a VCFZFG-t, szerintem igaza van, nyilván ez volt a helyzet. 

Előzmény: -Jeszy- (99431)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!