Félreérted. A csaj állítása szerint vezeték nélkül fel lehet törni egy olyan gépjárművédelmi elektronkát amin kódpad van. Semmilyen rádiós vevő nincs rajta, csak egy kódpad. Ez kb azzal az állítással egyenértékű hogy egy elzett lakatot fel lehet törni bluetooth kapcsolaton keresztül.
A saját elektronikám fejlesztése elején részletesen tanulmányoztam a piacon lévő gépjárművédelmi illetve nyomkövető/flottakövető berendezéseket. Ezen kutakodás során találtam meg például ezt a fórumot is amit elolvasgattam, majd kérdéseket tettem fel az elképzeléseimmel kapcsolatosan, hátha mond valaki valami jó építő jellegű ötletet vagy kritikát. A piacon lévő eszközökről sajnos nem tudtam kellően tájékozódni mert a weboldalaikon lévő marketingmaszlagok nem adtak választ minden kérdésemre. Ezért mentem el számos helyre, például a pajzshoz is. De voltam a Cerberosnál, car-őrnél, Minitnél meg még vagy két-három helyen. Plusz a csak nyomkövetéssel foglalkozó cégek. Kíváncsi is voltam a rendszerükre, arra hogy mit miért és miért úgy oldottak meg, mit miért nem oldottak meg stb. És arra is hogy mennyire segítőkészek, vagy mennyire vesznek hülyének.
Voltam LoRa-s workshopokon, előadásokon mert kifejezetten érdekel ez a technológia és nagyon előremutatónak tartom. Ezeken az eseményeken több szakemberrel beszélgettem, például az AH emberkéivel is. Bár az is igaz hogy konkrétan a zavarás nem került szóba eddig ezen beszélgetések során. A következő alkalommal viszont majd szóba hozom.
"Én ugyanis csak egy mezei felhasználó vagyok"
Tehát akkor te sem értesz hozzá, csak azt mondod vissza amit mások neked mondtak. (Akkor miért lenne neked jobban igazad mint nekem?) Annyi, hogy én legalább a mikroelektronikában jártas vagyok, rádiós dolgokkal is foglalkoztam már (WIFI, Bluetooth, ISM-sávos adóvevők, RFID stb.) de tény hogy alapvetően nem rádiós dolgokkal foglalkozom leginkább, ismereteim ebben a témakörben nem a legmélyrehatóbbak. (Ezért kérdeztem meg a két ismerősömet.) De én legalább tanultam róla és használtam, fejlesztettem rádiós eszközöket, nem csak egy mezei felhasználó vagyok.
Es miert mentel be a pajzsba? Hogy teszteld oket? Zavarba hozd oket? Lebuktasd oket? Szereted zaklatni az embereket? Eszembe jutott rolad egy kettyos ismerosom. Buszkelkedett nekem, hogy 10ezerert vett egy oakley szemuveget ebayen, majd bement egy haza boltba es megkerdezte, h ott mennyi az o szemuvege . Jott a valasz: huszonezer. Mire o: koszi en tizezerert vettem es kiment.
Ezzel most mit akarsz mondani? Egy éve voltam a pajzsnál ahol a csaj azt mondta hogy kb 22-25 ezer autóba szereltek be addig pajzsot. Most azt írják az oldalukon hogy eddig több mint 50 ezret:
Tehát egy év alatt 25-28 ezret ami napi kb 70 autó minimum, minden egyes naptári napon. Vagy a csaj mondott nekem jóval kisebb számot, vagy a fenti weboldalon írnak túl sokat. Vagy nem egy éve hanem régebben voltam voltam náluk. Vagy egyáltalán nem is voltam náluk csak azt mondom. Valami hazugság itt mindenképpen van. Ezek közül az 50 ezer beszerelés állítása a cáfolhatatlan mert az oda van írva az oldalra. (Mondhatnám hogy a pajzsos csajjal való beszélgetésről hangfelvételt készítettem, de sajnos nem.) Ha pusztán a "több mint 50 ezer"-ből indulunk ki és tudjuk hogy 20 éve van pajzs, akkor az 7 autó naponta.
(Jut eszembe, a csaj olyan gyöngyszemeket is mondott hogy a tasztatúra azért nem jó, mert arra egy laptopot rákötve feltörhető. Sőt ma már vezeték nélkül, Bluetooth-on is! Ez komolyan elhangzott! :-) Hiába mondtam neki hogy a tasztatúra az csak nyomógombok, egyszerű kontaktok amik vagy összeérintenek két vezetéket vagy sem. Csak nézett boci szemekkel. Pedig nem lehet mondani hogy ő nem ért hozzá hiszen azzal kezdtem hogy olyan emberkével szeretnék beszélni aki kifejezetten technikai kérdésekre tud válaszolni, ez után kaptam a csajt.)
Az egyik a rendőrség rádióit javítja, tartja karban és rádióamatőr. Bár itt az "amatőr" jelző nem túl helytálló. A másik ismerősöm olyan dolgokat csinál amit az országban rajta kívül nagyjából senki, ezért nem írnék róla többet mert onnantól ki lehetne találni. A lényeg hogy rádiós dolgokban és rádiós pozíciómeghatározásban, ultra precíziós mérésekben igen komoly tudása és tapasztalata van. Sajnos tényleg ha ennél többet mondanék már ki lehetne találni... Ha szerinted ez sejtetés vagy akár hazugság azt elfogadom, fordított helyzetben lehet én is ezt gondolnám. Akkor sem fogom megmondani hogy ki az illető, ez fontosabb számomra annál hogy te hiszel-e nekem vagy sem.
"Természetesen a szolgáltató fogja megmondani."
Tényleg? A szolgáltató meg fogja mondani hogy hol az autóm amelynek zavarják a jelét?
"20 éve van olyan mikrofonos fejhallgató, amivel helikopterben is lehet beszélgetni.
Pedig abban van némi zaj....."
Hékás, más a felállás akkor hogyha a zajos jel és a zaj maga külön rendelkezésre áll! Úgy persze hogy le lehet venni a jelet a zajról. Hogyha a helikopteres mikrofonos fejhallgató mikrofonját nem a szád elé tartod hanem mondjuk a lábadhoz teszed mindjárt nem fog hallani senki.
(Érdekességképp van egyébként olyan autó, ahol van egy mikrofon a motortérben és az utastérben lévő hangszórók segítségével egy ellentétes fázisú jellel kvázi kioltják a motor hangját, hogy azt az utastérben ne lehessen hallani.)
Na jó, persze minden zavarható :), kérdés egy autótolvajnak megéri-e a kurva nagy piros kereszt felfestése a homlokára azért, hogy elvigyen egy autót. Technikailag zavarható de nem biztos, hogy megéri. Kb. mint az alkímia is megvalósult már pár évtizede mert tudunk más anyagból aranyat csinálni csak épp ennek a költsége (atomok meg elektronok "összeragasztása") sokkal több mint az arany ára.
Kb egy éve kérdeztem személyesen tőlük, akkor 22-25 ezer autót mondtak hogy annyit szereltek be eddig. Most meg 50 ezret olvastam valahol. Tehát az elmúlt egy év alatt kb 25 ezret szereltek.
"Ha meg elkezdesz valami ilyen jelet nagy teljesítménnyel és megfelelő modulációval zavarni akkor meg lehet a fejedre vernek mert az összes ilyen kommunikáció hazavágása miatt. Hamar indulni fog a tüskés hátú autó és bemérnek. Mellesleg ha összekötnek a lopásokkal akkor meg magad jelölöd meg a pontot, hogy épp hol ügyködsz."
Ez így van. Még szerencse, hogy nem akarok lopni autókat (meg semmit). A dolog itt most arról szól hogy zavarható-e vagy sem, az más dolog hogy ennek milyen következményei lehetnek. Engem csak a zavarhatatlanság hamis állítása érdekel.
"Óriási szerencséd, hogy az itt fórumozók között nincs rádiótechnikai szakember"
A fórumozók közt lehet hogy nincs és én sem vagyok az. Viszont két ismerősöm is van akik azok, az egyik hát mit is mondjak... igen komolyan benne van a dologban. Pár órája beszélgettem velük erről, mindkettő alapvetően két dolgot állított:
1.: MINDEN zavarható, csak van amit könnyebb, van amit nehezebb.
2.: A LoRa nagyon könnyen zavarható.
"És igen, a GPS-t is lehet zavarni, de az autó helyét a támadás előttről pontosan tudod"
Azt mindenféle kütyü nélkül is tudom, hiszen azt csak tudom hogy hol tettem le az autómat. :-) De ezzel az információval, hogy a lopás előtt hol volt az autóm, mire megyek? Engem az érdekelne hogy a lopás után hol van!
"illetve a rádió jeleit is meglehetősen pontosan meg tudják már határozni"
Kicsodák? A pajzsosok vagy a rendőrség vagy ki? A honvédségi mérőkocsi?
"Ahhoz, hogy agyonvágd a vevőt..."
Ki mondta hogy agyon akarnám vágni a vevőt? A LoRa frekvenciáján kell néhány Wattal zajt sugározni az autó mellől. Megtapasztaltam már hogy ezen a fórumon nem igazán értik a hasonlatokat de azért megpróbálom: Van mondjuk 5 ember néhány méterre egymástól. Az egyik mond valamit, amit a másik négy meghall. Ha ezt meg akarom akadályozni akkor megtehetem hogy odamegyek a négy emberhez (egyszerre) és beleordítok a füleikbe hogy megsüketüljenek. De azt is megtehetem hogy a beszélő emberke mellé állok és amikor ő beszél akkor közben én egy megafonba ordítok. Bármennyire is jó a másik négy emberkének a füle, a sokkalta nagyobb hangerejű ordítástól nem fogják hallani.
"első dolgunk a zavarhatóság végiggondolása és kipróbálása volt. Elég durva dolgokat vetettünk be"
Most például van egy radar, ami egyirányú kommunikációval megvalósítja a helyadatok sugárzását és a vezérelhetőséget. Sőt az autó hűlt helyéből is megmondja hol van két nap múlva.
"Meg kell küldeni azt a frekvenciát egy legalább tízszer akkora teljesítményű zajjal." - bár már kurva régen volt amikor ilyeneket tanultam de úgy emlékszem azért ez nem olyan könnyű egy modulált jel esetén. Egy sima zajt ki lehet szűrni, erre rengeteg technika van. A szórt spektrumnál meg a folyamatos ugrálás miatt is van egy plusz nehezítés. Ha meg elkezdesz valami ilyen jelet nagy teljesítménnyel és megfelelő modulációval zavarni akkor meg lehet a fejedre vernek mert az összes ilyen kommunikáció hazavágása miatt. Hamar indulni fog a tüskés hátú autó és bemérnek. Mellesleg ha összekötnek a lopásokkal akkor meg magad jelölöd meg a pontot, hogy épp hol ügyködsz.
A leírás szerint nem csak információkat küld a szerver felé hanem vezérelni is lehet, tehát a kommunikáció mindenképpen kétirányú. De még ha egyirányú is lenne, akkor is lehet zavarni. Tény persze, hogy egy hangyányit nehezebb, de tökéletesen lehet zavarni. Széles spektrumú ugyan, de kis sávszélességet és kis teljesítményt használ. Meg kell küldeni azt a frekvenciát egy legalább tízszer akkora teljesítményű zajjal. Egy amerikai rádió mondjuk erre ideális lehet, de pár RF tranzisztorból is kivitelezhető a dolog.
A másik pedig, hogy GPS adatokat küld. Na a GPS-t aztán a legegyszerűbb zavarni. :-)
Ja és még egy dolog: A LoRa arról szól hogy nagyon kis adatcsomagokat küldünk nagyon pici teljesítménnyel, nagyon pici energiafelhasználással nagyon nagy távolságra és nagyon ritkán. Mit ér mondjuk egy GPS pozíció lekérdezés vagy bármiféle vezérlés mondjuk a rendszer ki-be kapcsolása vagy a szervizmódba kapcsolás hogyha az csak fél óra vagy akár csak 10-15 percet késik? Na többek közt ezért nem tettem én LoRa-t a saját kütyümbe. (Meg például azért sem, mert az elektronikám fogyasztását folyamatos GSM mobilinternet kapcsolat, folyamatos GPS és folyamatosan bekapcsolt giroszkópokkal illetve gyorsulásmérőkkel is sikerült leszorítanom 30mA alá.)
Az igazság az, hogy tudnék készíteni egy videót arról ahogy sikeresen elnyomom egy LoRa eszköz jelét, de attól tartok hogy akkor meg az menne itt hogy az nem is LoRa meg még ha LoRa is a pajzs LoRa-ját akkor sem lehet zavarni, meg egyébként is fake videó stb.
Ott, hogy nagy betűkkel valami pénzvisszatérítéses kifizetős kártalanítást ígértek, HA mégis baj lenne azzal a cuccal, amivel amúgy nem lehetne, mert annyira űrtechnika, hogy nagyon és lehetetlen, de azért apróbetűssel már más volt a szitu, meg az egész igazából egy sima lopás Cascora alapozodótt, amit sok más biztosítónál is megköthettél. Nem csalás ez, csak kis marketinges kerekítés.
Hallod, az ilyen kis csomagos elméleti Sanyikák. Mondja nekem az arc, hogy nem kell semmi extra, csak ez meg ez. Mondom nem jó, a "semmi extra" szokott a legszopóbb lenni, vázold fel, méretezzük, jó lesz. Azt mondja ilyen kis csomagok fognak érkezni, azzal ezt és ezt kell csinálni. Jó, de milyen irányból, milyen gyakran, mennyi? Háááát, innen és innen, másodpercenként kb. 4-5millió. Hátőőőő, akkor hol a kávé, üljünk már le. Én meg főleg leülök, mielőtt nagyobb baj lesz, mert ugye ilyen sok csomagos történettel valahol 2006-2008 környékén már csúnyát borítottunk :-D Ember mondja, hogy ezt kellene kb. 24 órásban csinálni, de évi 1-2 csomag azért elveszhet, az nem para. Na, itt felálltam és inkább magukra hagytam az egészet, mert ennyi sör a világon nincs :-D (u.i.: itt legalább pénzt öntöttek bele, azzal nem volt baj, első hónapban úgy kicsengettek 1 milliót, hogy azt én sem vártam volna)