Üdv ! Az Én blakom nem túl nagy ,és dél-nyugati fekvésű,de a harmatpot elkerlülte a beépítése óta ,vagy nem vettem észre ,de nyoma sincs a belső párkányon !:-)
Üdv ! Ha jól van rakva nem lesz vele gond ,nekem a lépcsőházban vannak üvegtéglák, és nem gondolom hogy akkora problémát okozhat ez a "kicsit " nagyob bevilágtó üvegtégla !:-)
Ez kétszintes lépcsőház. van lent fűtés. Három 1200-as radiátor. És fönt is van. Jó meleg szokott lenni télen a lépcsőház is. Régebben egy rozoga fakeretes üveges fixablak volt. De nem vizesedett. Most kiderül majd:)
Viszont van egy kérdésem . Mennyire lesz fütött az a helyiség és mennyire szellöztetett ?
Csak azért kérdezem , mert egy rokonomnak van a lépcsöházon és nagyobb hidegekben csordogál a víz az üvegtéglákról . Sajnos nem valami jó höszigetelö .
Ennél a megoldásnál a fal száraz lesz, a padlón viszont vizipolómeccs is lehetséges lesz. Ha nincs víz akkor a fal alá sem kell, ha van akkor a padló alá is.
Házfelújítás előtt állunk, és már látom, hogy lesz pár olyan része, ahol hasznos lenne ha több véleményt is hallhatnék (elkerülendő az esetleges "ezt csak így lehet" véleményt kivitelezői oldalról). Köszi előre is, ha valaki végigolvassa, és tud esetleg - akár egyre is - válaszolni.
Az alany: 1961-ben, típusterv alapján épült ex-MÁV szolgálati ikerház, beton sávalapon km téglából, két traktusú, F gerendás + B60 kefnis födém, SRK nyeregtető-szerkezet, eredetileg hornyolt cserép, most pala héjazat.
1. A tetőteret szeretnénk "félig" beépíteni, azaz csak egy tiszta, járható felület (laminált padló pl.) és két tetőablak a cél - válaszfalak, gépészet, komoly terhelés hosszútávon sem. A födémen elvileg van felbeton, és pár centi salakréteg. a.) A járhatóvá tételre egy stafniváz + OSB lap megoldást találtam legésszerűbbnek, létezik ennél egyszerűbb megoldás? b.) Jól gondolom, hogy ilyen esetben a tetőt kell szigetelni, és a födém ilyen szempontból kevésbé fontos? c.) A tető szigetelése az SRK szerkezetnél hogy kivitelezhető?
2. Az aljzat sincs hőszigetelve, tervben van a visszaásás, kavics-szerelőbeton-vízszigetelés-XPS-fólia-aljzatbeton rétegrend kialakítása. a.) A vízszigetelést a falak és az alap közti régi szigeteléssel (8mm bitumen) össze kell/lehet dolgozni?
3. Építenénk teraszt is, hosszabb távon fedetten/zártan. Ragaszkodnánk a nem kiskapuzáshoz, mindent engedélyeztetni szeretnénk. a.) A ház ikerház. A két telek külön hrsz., a rendezési terv alapján szabadon álló építési módú, nem kialakult kategóriájú. Ilyenkor az oldalkert elhagyására mi a szabály (az iker felől)? b.) Az a.) kérdéstől függetlenül tfh. az építési helyen nekiállunk a terasznak. Ha tervezünk (acélszerkezetű) előtetőt, annak gondolom rendesebb alapozás kell. A sávalapot ilyenkor be kell kötni a ház alapjába? c.) A ház/lábazat hőszigetelése és a terasz hogy találkozik?
Természetesen van rendes vasalt sávalap (kb 40 cm széles, 60 cm mély, az oszlopok alatt kb 90 cm mély), és azzal egyszerre öntött hálózott aljzatbeton is. Ez a kérdés szempontjából nem volt releváns, ezért nem szerepelt a rajzon. A kérdésem mindössze arra irányult, hogy van-e értelme a lábazat teljes szélességében vízszigetelni, és akkor a lábazattal egyforma szélességben rakni az első sor falazó elemet (hogy védje a vízszigetelést), vagy elegendő a fal szélességében vízszigetelni.
Ha a nyomóerő eredője a belső harmadban van akkor húzás (elméleti) nem keletkezik. Az excentricitásról csak annyit, hogy ha fúj a szél (főleg kerítésnél) az nagyobb külpontosságot okozhat mint ez az 5 cm. Amire egyébként szükség van a vízszigetelés okán.
Elég rossz gyakorlat kijjebb tenni a falat. mert 30cm helyett 25cm-en támaszkodik/kapaszkodik csak így a fal. Lényegében 16,7%-kal gyengíti a kapcsolatot.
Ha nem pillérezel, akkor a koszorú 20x30-as azaz a kengyel 15x25.
Nem szoktunk 25cm keskenyebb koszurút önteni. Ez egy szabáj, a koszorút a sarkokon meg kell csinálni sarokmerevre, L vasakkal, jobb ha azoknál is megvana 20cm távolság.
Ha megvan a pillér, megcsinálod a falazást és a fal belsejére felszerelsz egy pallót. Oda csavarozod a zsalu belső oldalát.
Fém vonórudakkal össze lehet kötni a koszorúkat, kell egy legalább 60cm hosszú U fémprofil, elég a 60-as is feszitőműnek, kivül a koszorúra szerelve.
Fagyhatár alá még a 40cm széles sávalapot sem lehet kiásni, csak abba az esetbe, amikor tiszta agyag a talaj.
Mondjuk én sokáig a tűzálló téglákban utaztam. Kemencék !!
Ott :
Az ilyen termékek olyan méretekkel rendelkező gyárakat hagynak el: 23 x 6,5 x 6,5 cm, 230 x 114 x 75 mm, 230 x 114 x 40 mm, 250 x 124 x 65 mm és 345 x 150 x 75 mm. A megadott dimenziós paraméterektől való eltérések megengedettek, de nagyon kicsi. Például a tégla vastagsága nem haladhatja meg a 2 mm-t, hossza 5 mm-ig, szélessége akár 3 mm-ig.
Itt azér nagyobb a méret mivel a fuga max 2 mm , vagy annyi sem.
Itt egy fal :
124 + 2 + 124 az 250 erre jön kereszben a 250 -es tégla .