Közben ez folytatódik, mert a kínaiak teljesen lezárták az őszi szezonra a hegyet, hivatkozva a lengyelre is aki a csúcson tibeti zászlóval és a dalai láma képével fényképezkedett és ez keringett az inteneten.
Még jó régen, a Pamírban találkoztam azzal az osztrák házaspárral, akik aztán részt is vettek az első magyar Everest expedícióban, és sajnos Reinhard meg is halt ott. Ő egy liftszerelő volt, és simán minden évben belefért neki 1-2 hosszabb út.
Nyilván. De ez inkább arra példa, hogy az Index vagy hasonló általános híroldalak cikkei mennyire mennek félre és azokból kell-e okoskodnunk, pl. egy kommunikációs igazgató Kreatívnak adott mondataiból.
Ne haragudj,de tudsz olvasni?A 17166-os kommentben badile leírta,hogy kik és hányadszor fordultak vissza.Szerinted ők kevesebb pénzből gazdálkodnak?És leírhatod minden egyes kommentedben,hogy Győzike és Pumped Gabó,de attól még nem lesz igaz.Akárcsak ez a mondatrészed:
"előtte már évtizedekkel, többszáz emberrel sikeresen végrehajtott projectre".Leírták már többször,hogy máig hány ember mászta meg palack nélkül az Everestet,te meg úgy állítod be,mintha már évtizedekkel ezelőtt is jelentős számú lett volna ez a fajta megmászási mód. Bouquetknek sem a szíve csücske ez az egész,de ő tárgyilagosan leírta,hogy mi a baja a dologgal,akárcsak azt,hogy mivel nem közpénzből megy az egész,ezért nem sajnálja tőle.És azért az Everesten mászást tömegsportnak nevezni...-)Mindenesetre várom az újabb,világrengető leleplező cikked!-)
Ui.:Sajnos egy petákot sem kapok azért,hogy itt írogatok...-)
Klein Dávidnak volt a legtöbb pénze, legtöbb ideje megmászni az Everestet. A világtörténetébe soha senkinek nem volt ilyen anyagi háttere, és annyi ideje mint neki erre a pár hetes projectre. Ha valakinek a világon -igen! A Világon és nem csak Magyarországon! a legjobb háttere van egy egyszerű, előtte már évtizedekkel, többszáz emberrel sikeresen végrehajtott projectre - akkor ez őtőle is KÖTELEZŐEN elvárható. Javítsatok ki, ha nem lenne igaz, hogy a világon van még egyetlen egy olyan ember aki ennyi pénzből, és ennyi idővel gaudálkodva nem sikerült egy réges réges, évtizedek óta lerágott project???A KD egy fizetett bohóc, nincs is vele semmi bajom. Nekem a mutyival, meg a fórumon is garázdálkodó fizetett pitiáner wannabe mutyisokkal, akik fillérekért (mondjuk annyit is érnek) adják el a lelkecskéjüket. Mondjuk van egy olyan érzésem, hogy KD egy ideig nem megy a Mount Everest közelébe...
Szimplán bulvár, tömegsport. Győzikével és Pumped Gabóval lehet KD-t összehasonlítani - nem egy igazi sportemberrel!
Hosszú Katinka, délelőtti, meg egy hetes világcsúcsokat döntöget. Ha negyven évvel ezelőtti csúcsot akarna támadni, azzal valszeg a serdülő OB döntőbe sem kerülhetne be.
40 éve TISZTA mászás volt. KD miért nem a 40 évvel ezelőtti TISZTA mászást nevezi annak. Amit ő csinál tömegsport oxigén palack nélkül, ahogy már említettem Győzike és Pumped Gabó szint.
Ez a pénzért megrendelt propaganda cikk alatt ott a (X) - ergó csak egy fizetett reklám, mindenféle szakmai alap nélkül
Ebben a fizetett és eltúlzott agymosott firkálmányban említett mozgáskultúra vagy milyen felület firkásza tuti, hogy ebben a fórumban is pörög. Pénz beszél - csicska firkász ugat
A hegymászómutyi alig néhány tucatnyi tagját most nagyon felbosszantottam
Hogy valami jót is mondjak rólatok: annak örülök, hogy ez a fórum az utazás rovatban van és nem a sportéban
Hogy valami jót is mondjak azoknak, akik a magyar hegymászómutyit a hegyeknél is hűvösebb helyen szeretnék látni: elkezdtem írni a következő leleplező cikkemet...
1. Minden magyar hegymászó, akik feljutottak a Mount Everest csúcsára sikeresebb, mint KD! 2. Minden magyar hegymászó, akik SAJÁT zsebből, TISZTÁN, bármilyen csúcsot megdöntött sikeresebb, mint KD! 3. Miután KD nem hegymászó, hanem hegymegnemmászó média bohóc, így őt Győzikével és Pumped Gabóbal kell összehasonlítani - akik sikeresebb médiabohócok, mint KD. 4. Ezért KD-vel kapcsolatban nem a siker, hanem a lúzerség jut az ember eszébe
A stílus lett túlhaladott, a teherhordók, a kiépítések és a többi. Egy É-i fal megmászása, hacsak nem fúrják tele, soha nem lesz túlhaladott. És ez igaz Weztl Petiékre is, ott helyén voltak a dolgok.
Nincsen nekem bajom ezzel a Dáviddal, csinálja, ha ezt tudja és akarja. Nem is irigylem tőle főleg, hogy magánpénz van mögötte. De annyit azért csak legyen szabad a tárgyilagosságért kimondani, hogy nincs tényleges teljesítmény. Vannak nagy beharangozások, aminek egy része már eleve hamis (pl. szezonban egyedül az Everesten), vagy soha nem teljesülnek (téli mászás, új út stb.) Ami idáig sikerült az néhány nyolcezres normál úton történő megmászása, ami mára a tömegsport színvonala.
Ez is szép teljesítmény, de ennyi és nem több.
Röviden összefoglalva, a stílus, valamint a teljesítmény hiánya ami miatt számomra KD a komolytalan kategória.
Még egy gondolat, az idejét múlt-túlhaladott mászásról.
A Matterhorn északi falát 1959-ben szólózták először, 5 óra alatt, a rekord most 1 óra 46 perc. Az Eiger északi falát 1963-ban szólózták először, a rekord most 2 óra 23 perc. Hadd ne folytassam a sort. Mégis, Salamon Márkot méltatjuk (abszolút jogosan). Akkor ezek a mászások nem túlhaladottak? Szerinted a nyolcezresek kisebbek lettek? Sűrűbb lett a levegő odafent? Vagy miből gondolod túlhaladottnak ezeket és az alpesi északi falakat meg nem? Wetzl Peti idén nekiment egy (szerinted ezek szerint túlhaladottnak számító) nyolcezres, a Manaszlu normál útjának. Hatan voltak az egész hegyen összesen, a nagy hóban és a lavinaveszély miatt a kettes tábort sem tudták felépíteni. Senki sem jutott fel, ahogyan nem jutottak fel a Cho Oyura sem (Kilianról majd eldöntik, elfogadják-e a mászását). A mászók lennének mind bénák? Hogyan ítéljük meg az Everest normál utas, de O2 nélküli mászását? Könnyű, mert már 175 körüli embernek sikerült? Ez ugyan csak 2,8%-a az összes sikeres mászásnak. Latorre hetedszerre próbálkozott, oxigénhez kellett nyúlnia, hogy feljusson. Dujmovits nyolcadszor fordult vissza. Elisabeth Revol sem egy nyeretlen kétéves, és ő is visszafordult. Ők is papírkutyák lennének?
A cikk a nyolcezres mászásról szól, a "legjobbat" ebben a szakágban kell érteni, még ha a megfogalmazás nem is tűpontos (PR szakember az interjúalany, nem hegymászó). Nem az egyetemesen legjobb mászóról beszélünk, ebben azt hiszem, mindenki egyetért. De a te hasonlatod olyan, mintha egy maratonfutásról szóló cikkben valakit a legjobbnak titulálnának, te pedig egy sprinterrel példálóznál, hogy de ő jobb. Ez a fajta összehasonlítás teljesen értelmetlen, még ha a maguk területén az érveid igazak is.
Az a gáz, hogy megint nem a cikk mondanivalójáról szól a vita. Aki akarja, megérti, és eldönti, hogy tud-e/akar-e bármit tenni azért, hogy a médiavisszhang mögött számára is elfogadható teljesítmény legyen. A pálya széléről puffogás nem tartozik ezek közé.
Hidd el, nekem is nagyon hiányzik annak a technikai színvonalnak a folytatása, amit annak idején Gabáék, vagy Attila elkezdtek a Himalájában. De nem KD, és nem a média tehet róla, hogy ez megszakadt. Ahogy korábban is mondtam, a játszótér mindenkié, de ha valaki a grundon akar focizni, akkor nincs joga bírálni azt, aki vállalja a játszótérre bejutás feltételeit.
Kizárólag finanszírozásról van itt szó. Ez kiemelkedően a legnagyobb költségvetésű hegymászó-projekt-sorozat, ennyi az állítás, és sikeresen működik. Alpokbeli projektekhez nem kell a sok pénz és különben sem lehetne eladható felület, vagy legalábbis dolgozni kellene rajta, sokat. De azt díjazza a néhánytízfős szakma.
Ebben mi magyarok mindig nagyok voltunk, hogyan magyarázzuk meg a dolgokat. Tudom, hogy a kommunikáció jórészt erről szól, az az ő dolguk, az enyém meg az, hogy értékén kezeljem.
Egyébként, amit idéztem az csak példa az egész kifacsarodott gondolkodásra. A siker mércéje az, hogy teljesített négy mára már túlhaladott-idejétmúlt mászást. Nem az a Salamon Márk aki végigszólózta az összes nagy É-i falat az Alpokban, nem az Fucskó László, akinek az életútja nem férne ide, de sorolhatnám még egy ideig a neveket. Őket a közvélemény nem is ismeri, mert nincs erre szakosodott stábjuk. Ez egyébként szerintem nem baj.
A cikket azok számára linkeltem be, akiknek láthatóan nem áll össze, hogy milyen kommunikációs célokkal és eszközökkel dolgozik egy szponzorált expedíció, és hogy esetleg a csúcs elérésén kívül is létezhet pozitív üzenet. Ha ezt netán megértené azok köre, akik jobb hegymászókért kiáltanak, akár változtathatnának is a helyzeten. Addig azonban marad a sírás meg a fújás.
(Azért egy halk kérdés kikívánkozik: van valakinek az élők közül négynél több nyolcezrese?)