Tegnap este néztem vissza a Vulcan indítást. A szilárd rakéták helyett akár 2 plusz BE-4 mehetne a rakéta alá. Persze, így nem visszanyerhetően nyilván olcsóbb. Amin meglepődtem, hogy a második fokozat ugye LH és 3x is indították, a végén heliocentrikus pályára állt.
Anno az utolsó három Apollo küldetést törölték, mert a társadalmat már nem érdekelte. Állítólag az esti híradóban valahol a közepe táján mondták be, hogy elindult az A-17 a Hold felé.
Na mostanában vajon milyen lehet az ami társadalom hozzáállása ehhez?
Szükség van-é egy újabb pénzkidobásos Hold küldetésekre?
Ha megépül valaha a Gétvé, fognak odamenni űrhajók? Hány leszállás lesz, illetve van tervezve?
Mert azt a rengeteg embert fizetni egy sokévenként történő leszállás miatt, az nem fog menni, miközben háborúk mindenhol, azok pedig szintén sokba kerülnek.
Ez egyre roszabb. Most olvasom, hogy szó van róla hogy az emberes landolást elhalasztják az Artemis-4 re. Az pedig jelenleg 2028 Szeptember. Mondjuk 2029-re elvileg a másik holdkomp is kész, úgyhogy kettőből egy csak elkészül, és akkor 6 év múlva láthatunk amerikait a holdon.
Cca 1 éves csúszást jelentettek be az Artemis programnál. Mondjuk nem csoda, mert a holdkomp még sehogysem áll, és egyéb komponenseknél is csúszás van.
2026 szeptemberére tolták a holdraszállást. (Artemis-3)
Jogos, én is egy sikeres küldetésről beszéltem, landolással, de természetesen mindkettőnél az igazi siker az újrafelhasználhatóság lesz.
Különösen azért is, mert eléggé ellentétes koncepciót képviselnek. A Raptorok nagy teljesítményre vannak kihegyezve, a BE-4 viszont a tartósságot vette célba, kisebb terheléssel, nagyobb redundanciával dolgoztak a tervezők.
Mindenesetre a landolás kicsit más követelményeket támaszt vezérelhetőség terén, tehát a valós tudásáról azzal ad számot.
Igen, és sajnos ugyanannál és más légitársaságnál is találtak több MAX gépen gyanúsan kilazult, vagy eleve lazán szerelt csavarokat. A Starliner sem egy könnyű szülés, hogy űrkutatás téma is legyen, a Boeing nincs a helyzet magaslatán újabban.
Ez is egy vélemény. Nyilván akkor majd a Raptort is így fogod számolni ;)
Én megelégszem egy sikeres, hasznos terhet is tartalmazó orbitális indítással is. Nyilván lehetne kötözködni hogy majd a 1000. vagy századik, vagy mittudom én most mit mond rá Elon ujrahasznosítás után van kész, de én már annak is örülnék ha egy sikeres küldetést le tudna tolni.
Majd talán várjunk meg egy teljes küldetést, ahol teljes tolóerőn, teljes időn keresztül működik.
Legutoljára még üresen sem sikerült elérni az orbitális pályát.
Tudjuk hogy orbitális pályára tervezték, tehát nem lehet a fokozatok - sajnos létező - durva túlsúlyra fogni. Az hogy teljes tolóerő rövid ideig, vagy visszafojtva hosszabb ideig, esetleg teljes tolóerőn a kellő ideig de elégtelen teljesítményt leadva működik, az nem jelenti azt hogy elkészült. Azt szerintem csak az első sikeres, hasznos teherhet is pályára állító küldetés után lehet kijelenteni, hogy elkészült a motor.
Nyilván lehetsz más véleményen nincs problémám vele :)
A Vulcan valóban teljesítette első küldetését, de BE-4 még csak egy fél küldetést teljesített.
A hajtóműnek majd a landolással együtt lesz teljes a küldetése, amire tervezték, a New Glennel. Egyszer használatos üzem azért nem ugyanaz, mint a százszor oda-vissza.
Nem kötözködés, de miért gondolod hogy a Raptor nincs kész? Repült belőle 33 db hiba nélkül a legutóbbi küldetésen (első fokozat), ahol pont ugyanúgy a pályára tette a 2. fokozatot, mint a Vulcan BE-4 (ahol összesen 2db hajtómű repült). Azt már hozzá sem teszem, hogy a 2. fokozatban még további 6db repült, persze ott az abort miatt nem teljes üzemidőt.
Van egy Snapmaker A350-es multifunkcios gepem, annak a lezervago funkciojaval csinaltam tegnap megint par alkatreszt, meg graviroztam feliratokat. A Snapmaker egy nagyon jo rendszer, en legalabbis szeretem, a lezere nagyon jo, es 3D nyomtatasban is erös. Alapban valami kis lezert adtak hozza, 1.8W vagy mennyi, de azutan nyaron megvettem hozza a 10W-os lezermodult, ez mar jo arra, amire nekem kellett, fel centis falemezeket siman vag egy menetben, es a beepitett kamerajaval nagyon jol lehet tervezni, hogy a gepre feltett lemezen pontosan hol vagjon. Viszont ez mar komolyan egett szaggal jar, es sok fusttel, szoval kiraktam a garazs egyik vegeben levö "muhelyembe", es csak szamitogepen nezem, ahogy dolgozik. Kene valami elszivo majd hozza. De a "nagyagyu" most a napokban jött meg postan, az uj 40W-os lezerfej, ez meg egyelöre dobozban van, valamikor kiprobalom, pl kivancsi vagyok, akril vagassal mennyivel jobban boldogulna. :)
De ahogy Warlimont is írta, ez még messze nem volt kész, de a Vulcan premierjére gondolom kaptak egy masszív árengedményt az indításra, úgyhogy szerintem ahogy volt felküldték, aztán imádkoztak.
Azért van jó hír is. Ezzel a repüléssel hivatalosan is elkészült az első Amerikai ORSC motor a BE-4, sikeresen teljesített egy teljes küldetést. Csekély 13 év kellett hozzá.
Várjuk még a Raptort is, őt 2009 ben kezdték fejleszteni, több száz prototípus és 15. év után a jelenleg harmadik motor verziónál tart.
Ilyen extra motorokat fejleszteni nem kis munka és rengeteg pénz.
Emlékszem anno 2020 ra tettem hogy legkorábban elkészülhet a Raptor, és kaptam érte hideget meleget. Hát... Jócskán alábecsültem.
Es emlekezzunk vissza, ha a PULI Space nem egy ordas nagy kamu lett volna vegig, akkor annak is ezzel a mernöki csoda Peregrine kuldetessel kellett volna a Hold fele indulnia....
.
Amugy lehet, a Peregrine sem egy inditasra erett kuldetes volt, csak a Vulcant inditani kellett. Mindenesetre az Astrobotic is gyarapitja azt a listat, akik lehet, jobb lett volna, ha kicsiben, szerenyebben kezdik, tanulnak, es nem egyböl csillagrombolot akarnak epiteni.
Most sajnalhatjak, hogy a Vulcan nem robbant fel, mert igy a biztositasi penz eluszott.
"Pittsburgh-based Astrobotic says its Peregrine spacecraft has a faulty propulsion system that's lost "critical" amounts of fuel.
The issue has already made it difficult for the craft to point its solar panels at the Sun to generate electricity and may now scupper the planned touch-down.
Astrobotic has begun talking about reassessing its mission goals.
In other words, it's thinking about what can be salvaged from its original objectives."
Vessük össze ezt azzal, hogy a nevezetes Joe Rogan-es interjú óta folyamatosan random időnként drogteszteket kell végeznie (a katonai megrendelések miatt), amelyeken egyiken sem bizonyult pozitívnak.
Btw, ha nem tévedek a WSJ ellen jogi lépéseket fontolgatott az említett cikk miatt.
Az a baj, hogy már igazán hírértéke sincs az ilyeneknek, mert szerek nélkül is pontosan úgy viselkedik mint aki még ezeknél is sokkal többfélét vesz magához.
Adekvát kérdés, hogy mi lenne a birodalma részegységeivel, ha egyszer teljesen szétesne. Mondjuk ez utóbbi eshetőségre egyre jobb esélyek mutatkoznak.