Mivel van összelyuggatva: rakéta-repeszekkel vagy turbinatárcsa/lapát repeszeivel?!! Mert ha te ezt innen megállapítod, akkor jelentkezz az NTSB-hez szakértőnek. Szóval szerintem kicsit korai ebben a témában nyilatkozni. Az inkább lehet kérdés, hogy mi a kórságot keresett a gép Iránban egy közel háborús helyzetben??!!
Egy választ már kaptam, de ebből nem tudok eredményt hirdetni. A VGYX kolléga alapján ismét felteszem a saját kérdésemet és várom a többi választ
VGY: "Szeretnék közvéleménykutatást tartani.
Aki az ülés alatt levő kis hátizsákját -- önkéntelenül vagy önkéntesen -- magával viszi, az is kretén és tömeggyilkos?"
Akkor most én is feltennék egy eléggé "aljas" kérdést.
B737-800, ülsz a 14-is sorban, vészkiürítés lesz.
Az ülés alatt levő kis hátizsákodat magaddal viszed? Még 13 sort kell előre megtenned, hatan ülnek egy sorban, óriási a tömeg, mindenki igyekszik ki a folyosóra.....
szóval, mi legyen a kis hátizsákkal? Minden négy hátizsák egy embernyi helyet foglal el, ha 20 centi lapos, akkor is.....
Viszed, vagy hagyod? Ha viszed, akkor tömeggyilkos vagy?
Hát a hajtómű-fúvócsövön lévő sérüléseknél kifelé hajlanak a szélek, vagyis ebből valószínűbb a turbinatárcsa vagy turbinalapátok sérülése, törése és szétrepülése. Ilyenből aztán juthatott a törzsnek, vezérsíknak is bőven, és ha kapott a szárny is amiben van bőven keró, akkor TALÁN meg is lehet mitől égett már a levegőben a gép. Szóval lehet hogy tényleg repesznyomok, csak az nem mindegy honnan származnak azok!!
A szituációtól függ. Alapvetően, igen, viszem a kis kézitáskámat, kis hátizsákomat, mert a papírjaim is abban vannak. Viszont biztos nem fogom felvenni a hátamra, a kezemben lesz és ha úgy adódik, hogy pánik tör ki és az ülések tetején kell előre másznom, akkor hagyom a francba. Viszont ha szépen várakozunk hogy elérjük a kijáratot, akkor szerintem semmit nem befolyásol a kis motyóm.
Ha meg nem jutok ki és füstmérgezést kapok, akkor a motyómmal a kezemben könnyebben azonosítanak.
Feltéve, ha az a B737-800 -as nem Teheránból megy Kijevbe, mert akkor úgyis mindegy :(
És engedtessék meg, hogy privát kretén legyek és felmérjem, hogy a magatartásommal az adott helyzetben akadályozom-e a vészkiürítést. A debreceni gép esetében észlelve hogy nyoma sincs semmilyen belső füstnek vagy tűznek, én az összes csomagomat vittem volna, de ha van csavarhúzó nálam akkor még az ülést is emlékbe.... :)
U.i.: Ugye a repülésben komoly tantárgy a repülés pszichológia. A vészkiürítést is az emberi magatartásformák alapján kell(ene) megtervezni és megoldani, és igen is számolni kell azzal, hogy az emberek bizonyos szintig kretének. Pont azért veszélyes a pánik, mert a hagyományos (észszerű) viselkedésformák eltűnnek. És a pánikot pont azzal kerülöm el, hogy nem eszetlenül menekülök, hanem szép nyugodtan, ha lehetőség van rá és nem késleltet, akkor a motyómat is megragadva. De ha kisgyerekkel vagyok akkor Ő lesz a "motyóm"... Ugye Őt vihetem?
Abból, hogy a társaságot kártérítésre kötelezték (polgári jog), egyáltalán nem következik, hogy bármely utas ne követett volna el bűncselekményt azzal, hogy a vészkiürítést akadályozta. Hogy erről eddig nem volt bűntetőügy, az nem bizonyíték arra, hogy nem is lett volna alapja.
Amíg nem indul büntetőeljárás, addig nem lesz vádemelés, ebből következően bírósági döntés sem.
Nem jogi (jogértelmezési) akadálya van ennek, hanem gyakorlati: ha önmagában a motyóval menekülés nem bűncselekmény (vagy legalább szabálysértés), akkor azt kell tudni egyenként bizonyítani, hogy a vádlott ténylegesen késleltette a kiürítést, és ha igen mennyivel (tehát okozta-e a motyóval való szarakodás azt, hogy a mögötte nem tudtak kijutni a gépből).
Mivel ilyenkor másodpercek is számítanak (egyenként, de összeadódva már percek is lehetnek) és nincs hiteles felvétel bentről, ezért a bizonyítottság akkor is kérdéses, ha egyébként (más ismert körülményekből) egyértelmű, hogy a (mondjuk) 10-15 motyójával szarakodó utas tartott fel összesen 2 percig azt a másik 30-at, akik végül bent égtek. (Vagy égtek volna, ha tényleg tűz van, márpedig úgy tudták, hogy az van.)
> Itt a kommentekben már kérdezgetik, miért lehetett ennyi kanadai 63 fő
Kettős állampolgárok voltak? Kanadában 210 ezer fős perzsa kisebbség él, de Irán nem ismeri el a kettős állampolgárságot - így őket a hatóságok az iráni áldozatok közé számolják, a légitársaság meg a kanadaiakhoz.
> Majd várom a bírósági döntésekről szóló dokumentációkat, ahol az utast bűntették. Én azért lehet picit többet tudok linkelni, ahol a társaságot kötelezték kártérítésre.
Amikor az Air France gépe szakadó esőben túlfutott majd porig égett 1x éve valahol Dél-Amerikában, az utasok rommá perelték a légitársaságot. Pedig a szytuvik 90 secnél hamarabb mindenkit sikeresen kizavartak a gépből, némelyeket konkrétan ki kellett rugdosni, de nem volt halott, csak pár kéz-lábtörés. Erre elkezdtek az odalett csellótól az érzelmi traumán keresztül mindenért csillió dollárt követelni az utasok a légitársaságtól. Aztán szóltak a biztosítók, hogy legyünk reálisak - mert ha a légitársaságoknak többe kerül a túlélő utasok pere, mint a halottak örököseinél, akkor nem lesz meglepő, ha a jövőben a kisebb baleseteknél sem lesznek túlélők.
Majd várom a bírósági döntésekről szóló dokumentációkat, ahol az utast bűntették. Én azért lehet picit többet tudok linkelni, ahol a társaságot kötelezték kártérítésre.
Te folyamatosan polgári jogi paradigmában érvelsz, én meg büntetőjogiban.
Ott nem azt nézik, hogy "a tőle elvárható módon" viselkedett-e, hanem azt, hogy a magatartása megvalósította-e valamely büntetendőnek minősített tényállást.
Függetlenül attól, hogy a többi szereplő mit tett vagy nem tett. Utóbbi lehet enyhítő körülmény a büntetés kiszabásánál.
A bíróság azt fogja vizsgálni, hogy az érintett a tőle elvárható módon viselkedett-e.
Van a képzetlen utas, és van egy sok résztvevős szolgáltatás, ahol elvben vérprofik vannak.
Ha volt már a világban/a társaság vagy repülőtér történetében olyan eset, ahol a kiürítés félresikerült, szerinted mit fog kérdezni a vád/bíró stb.? Mit tettek önök azért, hogy ez többé ne forduljon elő? Ott állati kevés lesz, ha arra hivatkozol, hogy "hangosabban mondjuk azóta".
Látsz komoly, érdemi változást a korábbi esetek óta? Mert én kb. semmit, sőt inkább sietséget, felületességet. Az általad javasolt módszert átveszi valaki?
Hidd el, az ösztönös igazságérzetre való alapozás az európai vagy USA jogi gyakorlatban nagyon hamar felsülne. És ismétlem, egy sokszereplős rendszerben ha eltűrsz valamit, ami veszélyt hordoz, ugyanúgy felelőssé válsz. Ehhez dolgozni kell hosszabb távon ilyen helyen: veszélyes üzem, sok ezer alkalmazott/ügyfél. Az a nézőpont, hogy "én mindent megtettem, ami elő van írva, és nem érdekel, mások mit tesznek" az internetes fórumokban létezik, a valóságban nem. Ez nem a "ne tedd be a macskát a mosógépbe" esete, ez picit komolyabb.
Megtalálták a Teherán mellett szerda reggel lezuhant ukrán utasszállító repülőgép mindkét feketedobozát - jelentette az iráni állami televízió.
Egy iráni tisztségviselő úgy nyilatkozott, hogy mindkét feketedoboz megrongálódott, de várhatóan hozzá lehet majd férni a bennük rejlő adatokhoz. Az iráni polgári repülési hatóság vezetője a Mehr iráni hírügynökség jelentése szerint azt közölte, hogy Irán nem fogja átadni a feketedobozokat a szerencsétlenül járt gépet gyártó Boeing vállalatnak.
Ali Abedzadeh azt is elmondta, hogy még nem tudják, Irán melyik országba fogja elküldeni a feketedobozokat az adatok elemzésére.
Aki az ülés alatt levő kis hátizsákját -- önkéntelenül vagy önkéntesen -- magával viszi, az is kretén és tömeggyilkos?"
Akkor most én is feltennék egy eléggé "aljas" kérdést.
B737-800, ülsz a 14-is sorban, vészkiürítés lesz.
Az ülés alatt levő kis hátizsákodat magaddal viszed? Még 13 sort kell előre megtenned, hatan ülnek egy sorban, óriási a tömeg, mindenki igyekszik ki a folyosóra.....
szóval, mi legyen a kis hátizsákkal? Minden négy hátizsák egy embernyi helyet foglal el, ha 20 centi lapos, akkor is.....
Viszed, vagy hagyod? Ha viszed, akkor tömeggyilkos vagy?
"Elmentem Kanadába", hátha írják, miért volt olyan sok (63) kanadai a gépen. De nem írják. Viszont elég részletes cikk, egyik hajtány elvesztését feltételezik.
Ami a dolog pikantériája: Mivel Boeing gyártmányú gép zuhant le, az irániaknak oda kellene engedniük az NTSB-t a vizsgálathoz. A hét kérdése, hogy a pillanatnyi harci helyzetben oda fogják-e.
Ez valóban pikánssá teszi az esetet... Szerintem nem engednek oda senkit. Mármint amit.
Az UR-PSR egy fiatalka gép volt: 2016. júliusi. Mit keres a nevében a rosszemlékű Max vajon? Mert amúgy ez egy NG. (gondolom, már sikítana a fél világ, ha egy Max esett volna le... ami nem is mehet fel)
Érdekes, a valóban Max PK-LQP is Boeing 737 NG/Max-nek van írva, mint az ukrán. Akkor ez a családot jelentheti, mert az LQP az 737-8MAX, az ukrán pedig 737-8KV a jobboldali adatmező szerint. Vajon az engedélyeztetés elkerülése miatt hagyták egy családnév alatt a két különböző típust? Vagy ezzel már-már etomcat-es vizekre evezek...?
A "jogi életszerűséghez annyit", hogy nem feltétlenül az a lényeg, hogy mi az ami egyébként (nem repülőgépen) is tilos, hanem hogy mi az, ami egyébként veszélyhelyzetben (pl. egy épülettűz, vagy egy kigyulladt turistabusz) esetén, és nem csak repülőn tilos.
Aki ilyenkor bármilyen módon a mentést/menekülést akadályozza és ezzel emberek életét veszélyezteti, azt jogilag nem életszerűtlen szankcionálni.
Ami az utasok tájékoztatását, edukációját illeti: elegendő lenne az egyébként is kötelezően bemutatott biztonsági tájékoztatóba ezt is belevenni.
Három mondat:
1. Kötelező a személyzet utasításait követni
2. Utasítás nélkül is tilos vészkiürítésnél csomagot vinni.*
3. Az előző két előírás megszegése bűncselekményt is megvalósíthat.
Ehhez ugyan miért kellene plusz 5 perc, meg vizsga?
A mentőmellényből sem vizsgázik senki...
* Ugyanakkor az viszont életszerű felvetés, hogy lehet akár önkéntelenül is az alattam lévő tatyóért gyúlni, illetve ha nem az első sorokban ül valaki, akkor simán lehet ideje a kézipoggyászát magához vennie úgy, hogy közben nem képez akadályt.
Feltettek a cikk elejére egy videót. Egészében nem túl érdekes, de az elején van egy rész, ami a tetthelyen készült a zuhanás után, és körbe mindenfelé még lángolnak a roncsok.