Keresés

Részletes keresés

szilvatövis Creative Commons License 2021.06.16 0 0 50181

Peter Beck.... tetszik ahogy csinálja...  drukkolunk a sikeréhez.

https://spacejunkie.hu/hir/breaking-ket-sajat-photon-urszondat-kuld-a-rocket-lab-a-marshoz-2

szilvatövis Creative Commons License 2021.06.16 0 0 50180

Kiderült a Dynetics ajánlata: 8.5-9 milliárd $.

https://spacenews.com/nelson-asks-senate-appropriators-for-more-hls-funding/

jee_c Creative Commons License 2021.06.16 0 0 50179

Félreértés ne essék, szerintem jól csinálta a SpaceX, és eddig az eredmények is ezt igazolják.

 

Más: Super Heavy grid finek szerelési pontjait készítik, itt egy jó szemléltető videó a jelen állásról: https://www.youtube.com/watch?v=xCd1Kf-t6ig

szilvatövis Creative Commons License 2021.06.16 0 0 50178

Node lássuk mit ír a NASA a Falcon 9 megbízhatóságáról:

Reliability This flight represents the 17th flight of the Falcon 9, following 16 successful missions. An analysis of launch failure history between 1980 and 1999 by the Aerospace Corporation showed that 91% of known failures can be attributed to three causes: engine failure, stage-separation failure, and, to a much lesser degree, avionics failure. Because Falcon has nine Merlin engines clustered together to power the first stage, the vehicle is capable of sustaining certain engine failures and still completing its mission. This is an improved version of the architecture employed by the Saturn I and Saturn V rockets of the Apollo program, which had flawless flight records despite the loss of engines on a number of missions. With only two stages, Falcon 9 limits problems associated with separation events. SpaceX maximizes design and in-house production of much of Falcon 9’s avionics, helping ensure compatibility among the rocket engines, propellant tanks, and electronics. In addition, SpaceX has a complete hardware simulator of the avionics in its Hawthorne factory. This simulator, utilizing electronics identical to those on the rocket, allows SpaceX to check nominal and off-nominal flight sequences and validate the data that will be used to guide the rocket. SpaceX uses a hold-before-release system—a capability required by commercial airplanes, but not implemented on many launch vehicles. After the first-stage engines ignite, Falcon 9 is held down and not released for flight until all propulsion and vehicle systems are confirmed to be operating normally. An automatic safe shutdown occurs and propellant is unloaded if any issues are detected.

https://www.nasa.gov/sites/default/files/files/SpaceX_NASA_CRS-6_PressKit-2.pdf

 

Tehát a SpaceXnek van egy olyan hardverszimulátora amilyen a többieknek nincs és ezzel máris értelmet nyert miért nem végezték el az ULA-ban az e2e tesztet, illetve miért tart ott napokig egy ilyen teszt összeállítása.

Előzmény: szilvatövis (50177)
szilvatövis Creative Commons License 2021.06.15 0 0 50177

de nem csináltak egy újabb ember nélküli tesztrepülést (ez lenne az e2e teszt, ha jól sejtem, amit Platon hiányol),...

Azt hiszem itt két külön "hiányosság" kérdése vetődött fel.

 

Az e2e system teszt kifejezetten szoftverteszt, erről konkrétan írnak is:

On Thursday, March 19 and Friday, March 20, SpaceX teams in Firing Room 4 at NASA's Kennedy Space Center in Florida and the company's Mission Control in Hawthorne, California, along with NASA flight controllers in Mission Control Houston, executed a full simulation of launch and docking of the Crew Dragon spacecraft, with NASA astronauts Bob Behnken and Doug Hurley (front) participating in SpaceX's flight simulator.

 

Joint teams from NASA and SpaceX continue making progress on the first flight test with astronauts to the International Space Station by completing a series of mission simulations from launch to landing. The mission, known as Demo-2, is a close mirror of the company’s uncrewed flight test to station in March 2019, but this time with NASA astronauts Bob Behnken and Doug Hurley aboard the Crew Dragon spacecraft launching atop a Falcon 9 rocket as part of NASA’s Commercial Crew Program (CCP).

https://www.nasa.gov/feature/nasa-spacex-simulate-upcoming-crew-mission-with-astronauts

 

A másik felvetés kérdése, hogy a hardvermódosítások után kell-e mindig ember nélküli, de valós flight teszt? 

Ez jobbára nem e2e teszt, csak a hardvermódosítás ellenőrzése történik valós repülési környezetben.

Bizonyára számtalan hardvermódosítást hajtanak végre a küldetések tapasztalatai alapján és minden esetben mérlegelik, szükséges-e flight teszt a változtatás ellenőrzéséhez.

Az erre való hivatkozás tehát önmagában semmiféle hiányosságra, vagy felelőtlen eljárásra nem utal, mint ahogy írtad is, a konkrét említett esetekben nem találták szükségesnek a teszt megismétlését és a gyakorlat ezt igazolta.

 

Az ürrepülés estében nem lehet determinisztikus biztonsági előírásokat hozni. Mindig is lesz valamekkora kockázat amit bekalkulálnak a NASA-nal is. Ez nem felelőtlenség, hanem a technológia kényszerű velejárója.

Előzmény: jee_c (50160)
Aws Creative Commons License 2021.06.15 0 0 50176

Nem vagyok híve az x-nek, az olyan strucc. Platonnak amúgy vannak nagyon jó hozzászólásai, pl PDE, űr-reaktorok, amik némileg kompenzálják Elon kultuszát.

Előzmény: ShaReRe (50163)
Aws Creative Commons License 2021.06.15 0 0 50175

Pont ez a lényeg: az összes ellenőrző szerv szerint nem volt rá szükség. Ennyit tudunk. Ez alapján kijelenteni hogy mindenki hülye - ez az ami felháborító. Meg hogy azt gondolja, ha sokáig mantrázza, akkor majd mindenki elhiszi itt.

A Super Draco egy alrendszer, amit le is teszteltek egy újabb célirányos teszten, ami végül sikeres lett. Nem látom be, miért kellene az egész E2E-t ismételni emiatt.

 

Az "Elon bá' telefonálgatással oldotta meg" meg nettó rosszindulat a részéről - amit ugyancsak nem tud bizonyítani semmivel.

Félreértés ne essék, ettől még lehet igaza (hogy a Dragonban még van egy vagy több olyan hiba, ami bizonyos körülmények esetén végzetes lehet) - ahogy az ellenkezőjének is. Csak erről nem tudunk semmit. Az viszont tény, hogy egy olyan bonyolult rendszernél mint egy űrhajó, a 4 sikeres út (bocs, még csak 3,5) már elég jó statisztika.

Előzmény: jee_c (50160)
informer0707 Creative Commons License 2021.06.15 0 0 50174

Na akkor megszakértem én is ezt az IRL talitémát, mert 15 éve 16. kerületi lakos vagyok, csak a gyerekek vakációja most kezdődik, és ezért nem biztos, hogy el tudok menni most a talira. Most pénteken pl.ballagási bankett lesz, szerintem üti a talit...

 

Helyszínnek viszont egyszerű a megoldás: vagy a Rákosi út-József utca kereszteződésében a Corners Pub és Pizzéria (tudtommal a pizzériának kerthelysége is van), vagy a Rákosi út-Mátyás király út sarkán a már említett Pizza Forte. Eme utóbbitól 50 méterre van egy Nemzeti dohánybolt (távolkeleti tulajjal :) ), ott este 8-ig fel lehet tankolni alkohollal, vagy a Fortéban a 3 asztal (ami lényegében nem kert, hanem az utcán áll) mellé letelepedve a pizzák mellé fogyasztani. Szerintem ha olyan sört-bort-egyebet nyomsz a pizzájuk mellé, amit ők nem árusítanak, akkor nem fognak beszólni.

Előzmény: ShaReRe (50166)
jee_c Creative Commons License 2021.06.15 0 0 50173

Nem vitték túlzásba a stream-et. Persze katonai titkos rakománnyal ment, szóval ez érthető valamennyire. :)

 

Vicces volt a stream végén, valaki halkan odaszólt a narrátornak, hogy "le kellene állítani" (a stream-et), miután a Minotaur eltűnt a felhők közt. :D Utána el is köszönt a narrátor, és befejeződött a stream.

Előzmény: ShaReRe (50172)
ShaReRe Creative Commons License 2021.06.15 0 0 50172

Nem volt kérdés, hogy szilárd vagy folyékony hajtóanyagos-e! :) Viszont nem is olyan látványos, mint a többiek.

Előzmény: jee_c (50171)
jee_c Creative Commons License 2021.06.15 0 0 50171

Minotaur 1 indítás most: https://www.youtube.com/watch?v=ePwcJYE_BgI

 

divaoni01 Creative Commons License 2021.06.15 0 0 50170

És nyilván a kerthelyiséges lenne a legjobb.

Előzmény: divaoni01 (50169)
divaoni01 Creative Commons License 2021.06.15 0 0 50169

Ja, a pizzázó jól hangzik.

Előzmény: jee_c (50167)
pert2 Creative Commons License 2021.06.15 0 0 50168

Errol Anettka jut eszembe, aki reszt vett egy par perces sztratoszferarepulesen, mert nemi nekifutassal egy vadaszgepen felvittek kb 30 kilometer magasra. Akkor mar jpbb uzlet egy ket napot eltolteni a nemzetkozi urallomason, talan nem is nagyon dragabbint a most tervezett par perces urugras. A sulytalansagot meg barmelyik akar ovodas gyerek is elerheti rovidebb idore, csak le kell ugrani ket meterrol a homokozoba. Partizeter forintert meg barki ugorhat ejtoernyos tandemet akar egy ket ezer metert szabadon esve.

Előzmény: szilvatövis (50152)
jee_c Creative Commons License 2021.06.15 0 0 50167

Én inkább kajás helyre mennék rá (pizzázó).
A kerthelyiséges is lehet, ha megy.

Előzmény: ShaReRe (50166)
ShaReRe Creative Commons License 2021.06.15 0 0 50166

IRL tali.

 

A múltkor online talált Söröző-Borozó kilőve, sajnos nem üzemel, ma lecsekkoltam.

 

A környéken van még "Netovább Söröző" ahol esetleg van száraz fehér bor, de rövidet és whisky-kólát is tudnak szolgálni. Illetve "Pizza Forte", ahol van 3 asztal teraszon, de az italkínálat minimális. Heineken vagy Cuvée Rosé, mint alkohol, de egyéb lónyál és víz is kapható.

Közös pont a két helyben, hogy asztal előre nem foglalható, tehát meg kell jelenni és einstandolni. Úgy gondolom a pizzázónál ez egyszerűbb, mert onnan inkább csak kiszállítanak. Ott a vacsora is könnyen megoldható. Szóval kérnék egy-egy szavazatot, hogy mi legyen?

 

/Van még egy pizzázó-söröző saját kerthelyiséggel, talán az a legkellemesebb, holnap azt is le tudnám csekkolni./

atherton_ Creative Commons License 2021.06.15 0 0 50165

bocs, félreérhető voltam, gondolatban előre ugorva a szaltónál már magára a starshipre gondoltam..

Előzmény: jee_c (50154)
ShaReRe Creative Commons License 2021.06.15 0 0 50164

Starbase City, Texas

Előzmény: atherton_ (50145)
ShaReRe Creative Commons License 2021.06.15 0 0 50163

Emléxem, nálam ezek után ment az iksz alá, mert már személyeskedni is kezdett.

Előzmény: Aws (50115)
ShaReRe Creative Commons License 2021.06.15 0 0 50162

Vagy a budapesti helyszín a probléma?

Előzmény: ShaReRe (50161)
ShaReRe Creative Commons License 2021.06.15 0 0 50161

Van olyan időpont, ami neked jó lenne? Szívesen módosítok.

Előzmény: szilvatövis (50116)
jee_c Creative Commons License 2021.06.15 0 0 50160

Platon arra utalt sokszor, hogy az ember nélküli repülés után derült ki a flight abort rendszer Super Draco szelep problémája, ami miatt a repült Dragon meg is semmisült a tesztelése során.

 

Ezt persze javították, és IFA teszt is volt vele, de nem csináltak egy újabb ember nélküli tesztrepülést (ez lenne az e2e teszt, ha jól sejtem, amit Platon hiányol), és úgy indították a Dragont emberekkel.

 

Az tény: egy ilyen tesztrepülés már nem pótolható, mivel ehhez időutazás kellene. :D

Hogy valóban szükség lett volna egy ilyenre vagy nem az egy másik kérdés. Az összes érintett ellenőrző szerv szerint erre nem volt szükség - erre írta Platon, hogy Elon bá' telefonálgatással oldotta ezt meg, de ezt kb elég nehéz alátámasztani vagy cáfolni is.

Dióhéjban ennyi a Dragon e2e teszt hiányossága Platon szerint.

 

Az emlegetett szerencsefaktor abban áll, hogy "lehetett volna valami hiba, ami az újabb ember nélküli tesztrepülésen biztonságosan detektálható lett volna" állításban gyökerezik. Az, hogy aztán nem lett ilyen hiba, az ezt az állítást nem teszi érvényét vesztettnek. Azaz egy nagyon ügyes érvelési rendszert állított fel Platon, egy igazi filozófushoz méltóan. :)

Előzmény: Aws (50159)
Aws Creative Commons License 2021.06.15 0 0 50159

Volt egy sikeres demo repülés emberek nélkül először.

Előzmény: Platon (50156)
Aws Creative Commons License 2021.06.15 0 0 50158

Kb ugyanúgy fog visszajönni, mint a Falcon-9. Szertintem a legkritikusabb rész az indulás pillanata, mert a Starbase-en nem szoktak túl sok vizet locsolni induláskor a hajtómű alá. A vibráció még okozhat csúnya dolgokat. Ezen kívül a láng elvezetés is más, mint ami Cape-en szokás. De majd meglátjuk.

Előzmény: atherton_ (50153)
Future181 Creative Commons License 2021.06.15 -1 0 50157

A Dragon+ Flacon9 a legbiztonságosabb, jármű ma a piacon.

Előzmény: Platon (50156)
Platon Creative Commons License 2021.06.15 0 0 50156

Az emberes teszt az nem e2e system teszt. Az emberéletek kockáztatása e2e system teszt helyett.

 

Értem hogy azt mondod teszt szempontjából megfelel.

 

Morálisan viszont még mindig ott vagyunk hogy emberéleteket tett kockára Elon barátunk. Pont mint az vevőkön tesztelt autopilot egyébként.

 

Na látod ezért kellett volna neki is ott ülnie az első Dragonon, akkor biztos lehetsz benne hogy megcsinálták volna azokat a teszteket. 

Előzmény: Aws (50151)
Platon Creative Commons License 2021.06.15 0 0 50155

Ezek mind valós scenariók, jó eséllyel látni is fogjuk őket.

 

Kivéve a bukfencezést. A motorok hatalmas súlya miatt motorral előre fog beállni aerodinamikailag. De hogy az üres buborék tartályok hogy bírják majd az erőhatásokat az erősen kétséges. De a hosszirányú belépés ebből a szempontból is kedvezőbb mint a starship hassal előre történő megérkezése. 

Előzmény: atherton_ (50153)
jee_c Creative Commons License 2021.06.14 0 0 50154

A légkörbe lépésnél két dolog is stabilizálja:

- maradék üzemanyag a Super Heavy két tartályának az aljában fog lötyögni, tehát a súlypontja is igencsak lent lesz
- a méretes grid-finek a SH felső vége fele helyezkednek el, és ezáltal annak a résznek nagyobb lesz a légellenállása, plusz maguk a grid-finek aktív irányítása is stabilizál

 

Induláskor a 28 (később 32) Raptor - ez már fogósabb kérdés.Persze ez nem a repüléskor derül ki, hanem korábban, a static fire tesztnél.

Mintha lett volna arról szó, hogy az első SN20 szuborbitális tesztrepülésnél kevesebb Raptor lesz a SH-n, ami elvileg lehet, mert nem fog vinni gondolom hasznos terhet az SN20, ami ad hozzá a marginhoz.

Előzmény: atherton_ (50153)
atherton_ Creative Commons License 2021.06.14 0 0 50153

hja.. hát van valami 'diszkrét bája' amikor ilyen gigászok beindulnak (saturnV, n1, sls, superheavy) hogy reng belé a föld és zeng az ég. csak két dolog aggaszt (a korábban látottak alapján), lesz-e annyi stabil raptor, ami elviseli a többi üzemét, és nem e gyullad ki az egész cucc alja (vagy lesz valami ami elvezeti a hőt/lángot startkor?). ill, a légkörbe belépésnél mennyire tud majd stabilan beállni. nehezen tudok szabadulni attól víziótól, hogy elkezd szaltózva bukfenceket hányni miközben rapityára szakadva elég..

Előzmény: Platon (50150)
szilvatövis Creative Commons License 2021.06.14 0 0 50152

Azért nem semmi... van olyan bátor... vagy inkább botor ember, aki tízmilliárd forintot fizet egy pár perces repülésért egy olyan járművön amit semmiféle emberes repülésre nem certifikáltak és még egy mezei e2e teszten sem ment keresztül. 

https://spacenews.com/blue-origin-auctions-new-shepard-seat-for-28-million/

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!