A pénzt előkeríteni hozzá nehéz. Legyártatni nehéz. Forgalomba hozni nehéz. Eladni nehéz. Egyöntetű elégedettséget kiváltani nehéz. :) De elvileg talán nem lehetetlen.
Ez teljesen így van, ezt az utat is megvizsgáltam. Tudni kell, hogy Kínában nagyon sok városban és még több cégnél folyik autómodellek gyártása, ami egyenesen a forma megtervezésétől is kérhető. A gond csak az, hogy semmiféle garancia nincs arra, hogy amit Te megrendelsz, esetleg amire dokumentációt, 3D-ben megtervezett öntőformát, vagy modellt küldesz, azt csak Te fogod tudni értékesíteni. A Classicbus PAZ buszának (az a kis sárga) példája is ilyen volt. Legyártatták az egyik kínai céggel, aztán ahogy készen lettek a példányok, a kínai cég is elkezdte árulni, kb. 6-7000 ft/db áron (persze rendelni csak 200 db fölött lehet). De a lényeg, hogy a sok tervezőmunka, stb. semmibe veszett, hiszen konkurrenciát teremtettek maguknak ezzel. A többi busz azóta már nem kapható a kínaiaknál, azóta biztos találtak másik olyan gyártót, amelyik tisztességesebb vagy egyszerűen jogi úton sakkban tartható. De még ha sikeresen el is készül egy széria és nem ők készítik a 3d modellt, a szerszámot akkor is ők csinálják (egy millió fölött van bőven) és ezen felül meg kell rendelni egy kötelező darabszámot ami a minimum (ez új formánál 1000 fölött van, ami átlag 7000-es modell+csomagolás-árral szorozva 7 millió ft). Tehát eddig olyan 8,5 milliót költöttünk, de még nincs benne az a lehetőség, hogy esetleg torz modellt kapunk. Ezért érdemes, lehet kérni mintadarabokat, aminek az ára egységesen kb. 3-4-szer drágább, mint a sorozatgyártott példány, és ebből is legalább 5-10 db-ot kötlező kérni. Tehát plusz 200 000 mondjuk. És erre jön a szállítás. Hiába vesz az ember 1000 db modellt, ez ipari méretekben még minig viszonylag elenyésző darabszám és az egész nem több mint "pár raklap". A szállítást viszont úgy intézik, hogy a cég a város saját kikötője, vagy "szerződött kikötője" által egy konténerbe gyűjti a kész termékeket aszerint, hová kell eljutniuk. Tehát amíg pl. Kelet-Európába nem gyűlik össze elegendő áru az XYZ kínai város termékei közül, addig várnod kell. Ez jó esetben pár hónap, rossz esetben akár egy év is lehet (gyanítom, hogy a Classicbus késéseinek is ez lehet az oka). Van olyan ismerősöm, aki távkapcsolókat gyártat Kínában és egy ilyen szállítmányra kb. 4 hónapot vár. De volt már olyan, ami meg sem érkezett, csak a pénzt kérték el érte. Szóval nagyon kockázatos, ráaádsul elég nagy mennyiségű pénzt igényel. Nem véletlenül nincsenek saját magyar modellek, mert ha ez olyan egyszerű lenne, boldog-boldogtalan Kínában gyártatná a különféle magyar gáprájművek modelleit. :) Ezért okoskodtunk úgy, hogy inkább Magyarországon próbáljuk meg a gyártást, ami végül össze is jött volna, kb. olyan, vagy még alacsonyabb árban, mint a kínai gyártás, de nekünk még minig drágán, vagy pedig munka és időigényesen. Tehát megéri itthon gyártatni, csak amíg odáig eljut az ember, hogy mindenre van szakember és megoldás, több év, mire pedig összehozza a modellt, újabb 2-3 év. A "nagyüzemi" modellgyártás nem a kisemberek játéka, nagy pénzek vannak benne. :) És a megtérülés is kérdéses, nem véletlen, hogy a nagy modellgyártók is meggondolják, mit és mennyit gyártanak, pedig azoknak kialakult vevőkörük van és pénzük-technológiájuk is van bőven, ezereszer több, mint amiről egy magánszemély valaha is álmodhat. Igazából a kisszériás gyártás egyetlen lehetséges és anyagilag még tűrhető anyaga a műgyanta. Ennek persze vannak nyilvánvaló hátrányai, de ez egy kompromisszum, ami nélkül nem létezhetne sok hiánypótló modell. Sajna csak az a gond, hogy Ikarust betyárnehéz lenne gyártani belőle 1:43-ban úgy, hogy elfogadható legyen, a technológia korlátai miatt (a Vector próbálgatja, de így sem közelíti meg a fém modellek színvonalát, habár elég szépek a modelleik).
Mindenki ráállt a ZIL-re? :) Első ránézésre az SSM arányosabbnak tűnik, egy összehasonlítást megnéznék róluk. Viszont még akár ők is kiadhatnak Ikarust!
Szerintem nem kellenek milliók egy modell sorozat gyártásához.
Hazánk elég kicsi szuper modell gyártásának befektetéséhez de mondjuk a CB modellei már több országban kapható lásd ebay és nem a cég kampányolt érte. Lehetne kezdeni egy egyszerü ragaszd magadnak össze modellel is és hátha kinőné magát a cég.
Vasútban probáltunk kínait találni,itthon semmi.Ami internetről jött ott az ár alig különbözött attól mint ha németben csinálnád.Az volt a nagy diferencia,hogy a kínai szó nélkül el lopja a projekted,a szállítás drága vagy lassú és drága,plusz a minőség nem egyenletes,szóval jó minőségű modellt ne akarj kínaival csináltatni,mert az olyan sci-fi mint amikor a cigány dolgozik.Persze ez 1-es méret,de az egyik legnagyobb gyártó is kivitte a cuccait kínába majdnem duplájába kerül mint eddig és minőség az osztrákhoz képest hát ég és föld,pedig ez H0 ahol azért van darabszám.Én modellt semmi pénzért nem csináltatnék kínaival és szerszámot sem hozzá,mert saját konkurenciád teremted meg vele.
Erről a busz gyártásról annyit,hogy Flak szépen összeszedte a lényeget!
Kisszériás gyanta verziót nem lehet 25-30000.-Ft alatt kihozni!
Fémből elkezdeni gyártani pedig nem éri meg!
Itt 10-20 milliókról beszélünk!
A legegyszerűbb megoldás ha valakinek ennyi pénze van Ikarus gyártásra:
Meg kell keresni a CB-t és becsatlakozni egy termékükbe.
1000-2000 db-ot saját dobozban és színben átvenni tőlük.Ennél olcsóbb és egyszerűbb megoldás nincs.
Ez őket is előre lendíti mert mégis eladott fix x ezer darab.
Ennél kisebb számban fém modell esetén felesleges gondolkodni! Nem térül meg még a saját gyártás sem. Sőt az csak ennél sokkal nagyobb mennyiség esetén.
Hamár Ikarus: Engem meglepett, hogy Lengyel fórumon többször szóba került, hogy az ottani Retroautók sorozat különszámaként jó lenne, ha kiadnának Ikarust is.
Ha én Ikarust szeretnék gyártani, biztos, hogy nem magyar szerszámgyártó cégtől kérnék ajánlatot, hanem kinaitól. És ehez nem kell Kinába menni. Ők már itt vannak. Ma már majdnem mindeki ott gyártat. Aki nem az csődbe megy (lásd Agat és Kompanyon). Eladásnál sem gondolkoznék csak Magyarországban. A volt szocialista országokban biztos lenne rá kereslet és itt főleg modell boltokra gondolok. Két fő szempont van. Először is olyam modelleket kell kiengedni, amelyek eddig nem jelentek meg és nincsenek betevezve más gyártóknál. A másik dolog a darabbszám. Ha sokat gyártunk olcsóbban adhatjuk, ha limitált szériás ára a csillagos ég. Ezt kell belőni. Ehez kell egy komoly piackutatás. Ja és ha már modell akkor legyen fémből.
Nem a buszt leszólva,de egy Atlas minőségű Ikarus 10-12-öt megérne 1:43-ba,felette nehéz eladni,a minőséget a teher sorra érteném,azok nekem eddig mind hibátlan volt.
Kb két órája, a legnagyobb hőségben el is sétáltam beváltani.
Óriási mázlim volt, mert kaptam féláron frissen hamisított zloty-t egy szimpatikus szőke arab lengyel pénzváltótól, így nagyon olcsón fogom tudni adni a lengyel modelleket, vagy ha lebukom és haza sem jövök, akkor még olcsóbban (sehogy)...