Lehet, hogy mégse az enyém a jobb lista.
Az adat forrása a Pályaőr 1999. januári száma. 2,5 év alatt ugye sokminden történhet......
Nos eszerint a leánykori nevén 324,1545 1985. 11. óta 324-02 néven Kiskunhalason fűtőgép.
Persze azóta eltűnhetett, mint a Füzesabonyi gépek....:(
Az elülső oldalablara gondolsz? Itt beüvegezéskor talán rendbe fog állni a méret: a '88-as Vasúthistória Évkönyben van két fotó a gyártás alatt lévő mozdonyról és ott is kicsit nagyobbnak tűnik a még be nem üvegezett első oldalablak. Itt még bizakodhatunk:-)
A harmadik fényszórót asszem valamikor az 50-es és 60-as évek fordulóján kezdték el alkalmazni (pl. az öttengelyeseken és az első Bobókon még nem volt, 1961-ben a protó-M46 viszot már el volt látva vele)
Nem ajtó-t, hanem alsót írtam, az alsó fényszórókra gondoltam:-) Nevezetesen hogy az eredetieken nem ugrott ki ennyire előre a homlokfal síkjából.
(Még jó, hogy vörös zárfényt nem akanak rá tenni...)
Biztos, hogy nem volt 3-ik fenyszoro rajta? Mintha valamelyik kepen lattam volna az egyiken.... (BTW, ha mukodni fog, felolem lehet majd 100 fenyszoroja is...csak menjen.) Ha mar az ajtot tul nagynak talalod, nekem az elso ablakrol jutott eszembe ugyanez.
Ma sikerült úgy összehoznom a munkámat,hogy egész nap a fővárosban legyek.Elhatároztam,hogy felkutatom a 242-t,mert még élőben nem láttam,hiába kerestem tavaly Püspökladányban.Természetesen Istvántelekre vezetett az utam
A megállóból már látszott,hogy a kerítés mögött gőzmozdonyok bújnak meg.Az álltalam próbált ajtók zárva voltak,így nem tudtam bekéredzkedni,így -kövezzetek meg érte-átlendültem a kerítésen és elindultam felkutatni a 242-t.Annyira akartam már látni,hogy nem bántam volna,ha utána a rendőrök vezetnek el.
Rögtön találkoztam a 424-009-el és a 424-278-al.A 009 tele szerkocsi szénnel.A műhely mellett az álltalam régebben Pakson látott 375-ös állt psz.táblák nélkül.(de azért megismertem)
A nagycsarnokból kopácsolás hallattszott,ezért óvatosan odasettenkedtem a bejárathoz.Meglepődtem a régi gőzösműhely hatalmas méretein.
Odabent négy szaki dolgozott a 242-n.A burkolat lemezei nagyrészt ki voltak már cserélve.Mivel észrevettek barátságosan üdvözöltem őket és mondtam,hogy ha megengedik szétnéznék.A gép vagy nyers lemez színű,vagy barna alapozó színe van.A levegőcsövek modern flexibilis csövekkel vannak helyettesítve,de ez úgy sem látható,ha felkerül a burkolat.Azt mondták a munkások,hogy a vasutasnapra,tehát egy hét múlva bemutatásra készen fog állni-hidegen.Működni is fog,de egy év múlva.
Gyorsan még szétnéztem az óriási csarnokban.424 volt jópár,375,324,szerkocsik,kisebb régebbi gőzösök,melyeket nem nagyon ismerek,M31-2007,AB motorkocsi,néhány régebbi,nagyon lepusztult személykocsi és alkatrészek,TC-k teljes M62 segédüzem melyeket kutyafuttában megfigyeltem.
Jó munkát kivánva eltávoztam a műhelyből,ahol a hétvégéjüket feláldozva készítették fel a 242-t
,amely "természetesen" eredetileg MÁV 324,931 pályaszámot viselte és 1916-ban készült. (A 900-as psz. csoport egyébként azt jelentette, hogy a mozdony a Hadi Szállításvezetőség rendelkezésére volt bocsátva, ezért a Monarchia egész területén használható volt, pl. mind lég-, mind légűrfékkel fel volt szerelve). Aztán jött Trianon - és lett jugoszláv tulajdon még 86 társával egyetemben. Viszont legalább megmaradt az utókornak. Ráadásul széntüzeléses most is.
Rejtvény:
Melyik a legidősebb megmaradt 324-es?
(Sajnos nincs túl sok - annak ellenére, hogy a legnépesebb magyar vontatójárműsorozat volt.)