"A jelzések színe is meghatároz valamiféle prioritást. A legfőbb turistautakat kékkel jelölik, rangban következik a P, majd a Z és a S (ez utóbbi kettőnél lehet, hogy fordított a sorrend)."
Ez igaz, sőt szabályosan tudomásom szerint a kék az országos, a piros a regionális, míg a sárga és zöld jelzés a tájegységen belüli főbb túraútvonalakat hivatott jelölni. Az viszont szabálytalan, ha azonos színű és alakú jelzések érintik vagy metszik egymást.
Igen, azt tudom, hogy Ócsai-szőlők irányából jön a piros sáv, majd átmegy a védett pincesoron, a műemlék templomig. Eddig rendben. A változás innen nagyon friss lehet. Amit Te tőzeglápnak nevezel, az tényleg Alsónémedi felé van, rengeteget jártam arra bicóval régebben. Ez a terület már régóta védett. Ócsa után, a némedi úton, az s kanyar után van az ELTE madárvédelmi állomás, ahová még engem sem engedtek be 1x, pedig ismert a helyi arc, aki kijár néha -morcos is voltam rá, de persze később visszamentem, amikor tiszta volt a levegő. Tőlem aztán nem kell félteniük a terepet... Itt kezdődik valójában a tőzegláp. Egyébként veszélyes is lehet valóban, ha elkóborol valaki a környéken. A pirosnak egyetlen ésszerű útvonalat tudok elképzelni: Alsónémedi előtti utolsó kanyarnál kellene letérni balra, a volt sóderbányatavak felé. Széles homokos kocsiutakon el lehet jutni a tavakig, ott át a régi 5-ös főúton és tovább Bugyi felé. De hogy a valóság mi, azt persze nem tudom. És gyanitom, ezt a tájháznál sem tudják.
Ha viszont ennyire fejlődik a turistaúthálózat, akkor talán készül majd egy térkép is hozzá (optimizmus maximus).
Hétvégére kéket tervezek Nagyvázsony és Városlőd között.. ha valakit érdekel, írjon! /nap mindegy/
Városlődön betervezve a Hölgykő várának meglelése, mert a múltkor nem sikerült..
A Pest megyei piros nyomvonala...volt!
Tegnapi élmények alapján.
A piros most Ócsai szőlők mh irányából jön, megcélozza a műemlék templomot Ócsán, majd -szintén az országúton - irány Alsónémedi, és gondolom onnan egy kurflival tér vissza a régi nyomvonalra.
Ok, mint lejjebb: szigorúan védett terület lett a tőzegláp.
Sőt: zöld sáv jelzés is van Ócsán! És a piros + most már csak a vasútállomástól a piros sávig tart. (Vagy az állomástól északra folytatódik? arra nem voltam)
Na, megelőztél :)
A sárga jelzésről annyit, hogy én még ilyet nem láttam sem a községben, sem utána - de majd legközelebb ha otthon járok, utánanézek. Az országúti jelzés pedig piros sáv kell legyen, hiszen ez a Pest-megyei piros nyomvonala.
Na, ilyen hozzászólás is régen volt :)
Csak nem bringával voltatok? Vas. délután a szüleimet látogattam meg Ócsán, s vagy 10 bringás turistát láttam hajtani a vá felé. A piros sáv tényleg elkerüli a term. véd. ter. legszebb részeit, de van egy leágazás, piros kereszt, ami Felsőbabád előtt tér le az erdészház felé, át a lápvidék legszebb részein. Rajta van a Gödöllői-dombság térképen is. Érdemes megtenni. Jelzés ugyan nemigen van, de bárki útbaigazit, aki arra jár. Itt vannak a legszebb részek: vizben álló fák, stb. tényleg ritka szép. Az erdészház után pedig a Selyemrét az ócsaiak régóta kedvelt kirándulóhelye. (Emlékszem, ált. isk. koromban még túrabélyegző is volt itt kint...)
Az Ócsa környéki túralehetőségekről egyébként szakszerűen tájékoztatnak mindenkit a műemléktemplom melletti tájházban. Nemrég lecsekkoltam, és tényleg nagyon képben vannak. Nagyon jó túrákat lehet tenni egyébként a jelzetlen utakon is, de aki nem ismerős, az ne induljon el, mert igencsak el lehet tévedni.
Nagy-Milic:
Nemrég itt a topicon megszavaztuk, hogy Füzér felől (pontosabban Csatarét után) az OKT legmeredekebb szakaszával dicsekedhet.
Ócsa környéki sárga:
Ha minden igaz, a másik végét láttuk! Ócsán - talán a műemlék templomtól? - indul, aztán az országúton a régi piros nyomvonalán megy vagy 3 kilométert, majd balra be az erdőbe, ott nagyon újnak tűnő pihenőhelyek mellett megy tovább. A második pihenőig jutottunk, ott ültünk le enni.
Van szállásunk (28 fő).
Csak néhányan fogunk 20 km felett menni. Terveim szerint Füzérkomlós-Füzér-Nagymilic-Hollóháza-Füzérkomlós, mert körtúrának kell(ene) lennie.
Másik nap "nem kék" lesz: Regéctől piroson Telkibánya felé, Potácsháznál zöldnégyzet, aztán zöld (kék) Regéc, közben a 700 feletti csúcsok támadása. Bár a szinteket néztem és szerintem az összes ilyen csúcsot egy nap alatt nem lehet bejárni (nekem nem), mert ha jól számoltam kb. 13 db van itt.
Hollóházáról indulva könnyebbnek tűnik a túra, én is ezt javaslom, ha "alkalmi turistákkal" mész. Ráadásul Lászlótanyánál (Bodó-rét?) van egy kellemes kis büfé, ki lehet ülni egy sörre vagy dühítőre, még mielőtt elkezditek a csúcsot ostromolni. Ráadásul ha a végén marad még energiátok, felmehettek a várba is Füzéren. Érdemes, bár a faluból (és távolabbról) is impozáns látvány.
Az Eszkimó tasztaltárs által emlegetett "első vagy második legnehezebb emelkedőt" így is meg tudod mutatni társaidnak, legfeljebb mint első vagy második legmeredekebb lejtőt. :-)
Nagy-Milic után (ha Hollóháza felöl mész) érdemes kimenni a térkép és az Atlasz által is jelölt kilátóhelyre, gyönyörű onnan a panoráma. Ráadásul a Nagy-Milicről semmi kilátás nincs :(
Nem tudom, hányan mászták meg mindkét oldalról, de kétségtelen, hogy Füzér felől meredekebb.
Gyakorlati tapasztalatom ugyanakkor, hogy a meredeken felfelé könnyebb, mint lefelé. Meg aztán látni a hegyet Füzér felől! A folyamatosan keskenyedő ösvényt, majd a végén a csúcsot!
Ráadásul nem a füves csúcs a vége, itt lehet egy kicsit fujtatni, nézelődni. Innen már kellemes séta Hollóházáig. Még egy előnye ven ennek a verziónak. A szerpentinező lefelé úton jókat lehet bámulászni és amikor a Bodó-rét után a patakvölgyből kiérünk a tisztásra akkor olyan panoráma fogad, mely ritkaság. (Bodó-réten finom sztrapacskát főznek és hatalmas az "egy adag".)
Látni a völgyben a pici falut és már közel a VÉG. Visszafelé van busz. Tudok jó szállást Füzéren, ha még nem lenne.
tovabbi erdekesseg, hogy a Zemplenben is van egy Kemence-patak, mint a Borzsonyben, es van mellette egy Kisvasut is, mint a Borzsonyben.
Oda kene megszervezni a Zemplen ejszakait, mit tudom en, "Rohadj meg" elnevezessel...
Szerintem A Milic mindket oldalrol kemeny, talan Hollohazarol indulva konnyebb. De logisztikailag is fontos eldonteni az iranyt. Amugy Fuzer iranyabol meg mondhatod a turatarsaknak, hogy a kektura elso vagy masodik legnehezebb emelkedojet csinaljak meg eppen.
Egy kis Pest megyei Piros:
Vasárnap Ócsa környékén jártunk. A láp és környéke szigorúan védett terület lett, a piros jelzés szépen kikerüli. A régi nyomvonalat követve azért a védett terület szélén sikerült pár érdekes dolgot (madár, növény) látni.
"Ha a metszéspontokban egyértelmű irányító táblák vannak (és/vagy jó térkép), akkor ez nem zavaró. "
Igen, de mindannyian tudjuk, hogy az ilyen tablaknak mi a sorsuk, es hogy ez a sors milyen hamar beteljesedik a Pilisben, meg a Börzsönyben. Legjobb esetben "csak" kidöntik, viccesebb alakok rossz iranyba forgatjak a tablakat. Es sarga jelzesbol nincs olyan sok, lehetne hasznalni. Hadd oruljon Larzen..
A jelzések színe is meghatároz valamiféle prioritást. A legfőbb turistautakat kékkel jelölik, rangban következik a P, majd a Z és a S (ez utóbbi kettőnél lehet, hogy fordított a sorrend).
A Gödöllői-dombság és a Villányi-hg Kékje valószínűleg a térségek legfontosabb turistaútját jelöli, és miután egyetlen Országos Kéket (OKT, RPDDK, AK) sem kereszteznek, szvsz nem zavaró a jelölés.
A Bükkben, Börzsönyben, Pilisben más a helyzet. Annyi jelzés van, hogy óhatatlanul is keresztezik egymást az ugyanolyan színű jelzések. Ha a metszéspontokban egyértelmű irányító táblák vannak (és/vagy jó térkép), akkor ez nem zavaró.
Hát akkor részletesen Szerda-Csütörtökről, akinek van kedve/ideje ne habozzon:
1.nap
6.05 Keleti (Rákóczi nemz. gyors) -> (átsz. Miskolcon és Szerencsen) 10.02 Boldogkőváralja
Túra: Boldogkőváralja -> Irota kb. 40km
Szállás: Irota
2.nap
Csatlakozási lehetőség //Larzen, most figyelj!//:
6.05 Keleti (Rákóczi nemz. gyors) -> Szikszó (8:53 -> beballagsz "Szikszó, városháza ABC áruház" nevű buszmegállóhoz, ahonnan 9:28kor indul busz Felsővadászra (irány: Gagybátor) és 9:56kor már ott is vagy. Kb. 7 km. Irota, tehát
11kor (részemről fél 12-ig várok, tovább nem:) indulás Irotáról, Bódvaszilas kb. 25 km,
17.01 kor hajszálpontosan elindul a vonat, amin rajta kell lenni. Beérkezés (Miskolcon átszállás, IC: 20.57
Nem vagyok vitaképes, mert pontosan nem tudom, hogy hol van a posta. Én abból indultam ki, hogy a központ odébb van, de ha Te tudod hogy hol van az épület, akkor egyértelmű, hogy az én következtetésem volt a hibás.
Elnézést azoktól, akik a téves infó miatt estleg elkavarnak. Igérem, hogy a jövőben emlékezetből nem fogok kijelentést tenni.
És kösz a helyreigazítást.
- Királyrét
- Paphegy 1
- Paphegy 2 (a hely megvan, de se tábla, se festés)
- Zuvár (Csodás sárga virágok!)
A Mount Everest újság asszem decemberi számában említik a 70 éve átadott, a Madaras-fa oldalában lévő egykori turistaházat Királyréttől alig 1,5 km-re. A korabeli fotón gyönyörű, a helyét még az 1999-es Börzsöny atlasz is jelzi (a királyréti Szabadidőközpont "t" betűje utáni ház és vadetető a Z jelzéstől nem messze). Most a helye felfedezhető, de csak azért, mert a fű nem nő olyan magasra.
Furcsa (és szomorú), hogy a vele szemben lévő Paphegyen a többezer éves bronzkori földvárból sokkal több látszik, mint a 70 éves turistaházból...
Bocs, de én úgy emlékszem, hogy Hollóházán a posta pontosan a porcelángyár bejáratával szemben van. Ugyan olyan vöröstéglás házban, mint amilyen a gyár.
A legújabb Pilis - Visegrádi-hg. turistaatlasz végén vannak a településismertetők. Azt hiszem Dömösnél, de lehet, hogy Pilisszentlászlónál még úgy írnak erről a a kék jelzésről, mintha létezne.
Nem ártana, ha a térképen kívül a leírásokat is frissítenék néha...