Keresés

Részletes keresés

Overengineeringg Creative Commons License 2023.10.29 0 0 20046

Én nagyjából ezen a ponton döntöttem el, hogy veszek egy olcsóbb gépet, mivel a hőcserélőt nem tudtam volna rendesen bedobozolni, úgy mint egy gyári egységben.

Előzmény: gsmotoros (20045)
gsmotoros Creative Commons License 2023.10.29 0 0 20045

Hmm, köszönöm neked is az újabb megoldási tippet.

 

Ahham, szóval itt végülis egy szereld magad hővisszanyerő lenne a vége, nem egy gyári központi egység. 

 

Egy példát tudnál mutatni, hogy milyen levegő-levegő hőcserőlőt vennél?

Előzmény: NAND708 (20043)
gsmotoros Creative Commons License 2023.10.29 0 0 20044

Köszönöm szépen a részleteket!

Előzmény: peterch (20042)
NAND708 Creative Commons License 2023.10.28 0 0 20043

100 ezer környékén elég jó hőcserélőt lehet  venni, nagyobb gond a ventilátor, bár ha a padláson van majdnem mindegy, csak legyen benne legalább négy méter Sonoflex cső, az kvázi mindent elnémít.

Előzmény: gsmotoros (20041)
peterch Creative Commons License 2023.10.28 0 0 20042

Természetesen a kondenzvízre vigyázni kell , ezért van nálam emelkedéssel kifelé beépítve a cső , majd a kiindulási pontnál , ahol csatlakoznak a befújási és elszívási Sonoflex csövek az osztó , gyűjtő pontokkal , ott van kialakítva a SPIKO csőben egy kehely , ahová összecsordogál a kondenzvíz és onnan pedig a meleg burkolaton belül ( nálam a nem használatos és visszabontott kémény szolgál erre a célra ) az elfolyóba . Nálam a pincében van egy műanyag kanna , abba folyik , ha van , de ugye télen nagyon száraz a benti levegő , ezért nagyon csekély a mennyiség.

A beszerzési ár már gondolom jóval magasabb , mint amikor én készítettem . Ma már semmi sem olcsó .:-(

Az egész rendszert egyedül építettem , két napot vett igénybe . Első napon a pontok kivágása , előtte ugye a merevítő rétegelt ragasztott fa karikákat felcsavaroztam . Második napon a csöveket szereltem .

Ennyi .

Előzmény: gsmotoros (20041)
gsmotoros Creative Commons License 2023.10.28 0 0 20041

Köszönöm szépen!

 

Mondjuk azért 2x21m SPIKO cső is ilyen 160-as méretben nem lesz olcsó. Meg az egyedi buhera sem két perc... Amúgy a hely még csak-csak adott lenne a padláson. De olvastam a topikban korábbról most visszanézve, hogy a kondenzre nagyon vigyázni kell azért.

Előzmény: peterch (20040)
peterch Creative Commons License 2023.10.28 0 0 20040

Szia !

 

Semmi extra dolog , csak sima SPIKO légtechnikai csövek vannak egymásba csúsztatva távtartó csavarok segítségével , plusz hőszigetelőréteg a csőre . Nekem 21 méter hosszú a rendszer . A méréskor mért kinti benti hőmérséklet és a páratartalmak ismeretében a hővisszanyerés ha még jól emlékszem 82 % felett volt .

Előzmény: gsmotoros (20039)
gsmotoros Creative Commons License 2023.10.28 0 0 20039

Köszönöm szépen a tippet!

 

Amúgy nagyjából jelenleg ez a terv igen. A csövezést befúvással, elszívási pontokkal kiépítenénk, csak a gép nem kerülne be.

 

Hmm, a nagy padlás adott...ez a cső a csőben megoldás ez végülis valami gyári koaxiális csőből építkezne? Megpróbálok visszaolvasni itt a topikban.

Előzmény: peterch (20038)
peterch Creative Commons License 2023.10.28 0 1 20038

Szia !

 

Ha már a gépi szellőztetésen gondolkodsz , akkor miért nem úgy állsz neki , mintha egy hőcserélős rendszert terveznél ?  Az elszívási pontokat és a befúvási pontokat tervezd meg és kösd őket össze . Az elszívási  és a befújási pontokat is közösítsd egy kifújási és egy beszívási pontra . Így azt nyered , hogy az anemosztátokkal szépen összetudod hangolni a kívánt légmennyiségeket . A jövőben esetleg csak illeszteni kell a hőcserélőt . Esetleg , ha van nagy padlásod , akkor a nálam már bevált cső a csőben hőcserélős rendszert is megépítheted olcsóbban , mintha kész gépet vennél .

Előzmény: gsmotoros (20037)
gsmotoros Creative Commons License 2023.10.28 0 0 20037

Köszönöm szépen a további részletek megosztását!

 

Értem, tehát elég nagy átgondolás kell a beszívási pontok helyére vonatkozóan és akkor sikeres lehet talán egy nem előmelegített levegős stratégia is...

Előzmény: hariseldon67 (20036)
hariseldon67 Creative Commons License 2023.10.28 0 0 20036

"Hmm, végülis akkor a hideg beszívás is elviselhető lehet akár...?"

 

A befújt hideg levegő nehéz, ezért (a lelassulás után) lefelé ereszkedik.

Ha a szobalevegő hőmérsékletétől csak egy picivel (tized fokokkal) hidegebb, akkor csak nagyon lassan ereszkedik, miközben egyre jobban keveredik a szobalevegővel.

Ha a hideg szellőző levegőt eleve úgy fújjuk be a helyiségbe, hogy az minél jobban keveredjen a meglévő (meleg) szobalevegővel, az a levegő-keverék a befújási ponttól mindössze pár arasznyira már csak tized fokokkal hidegebb, kicsivel távolabb a befújási ponttól már annyira jó lehet a hideg-meleg levegő keveredés mértéke, hogy azt csak egy idegbeteg nevezné kellemetlenül hideg levegőnek :)

 

A lakásban vannak olyan pontok a térben (a lakótér három dimenziós, a plafonig tart!), ahol emberek soha, vagy csak 1-2 másodpercig tartózkodnak (pl többnyire csak áthaladnak) és vannak olyan pontok, ahol órákig egy helyben vannak mozdulatlanul (ágy, TVfotel, stb). Ha a lakótér minden egyes köbméterét figyelembe veszed ebből a szempontból, máris tudni fogd, hogy a lakásban hol van az a rengeteg lehetséges levegő befújási pont irány, ahol nyugodtan jöhet befelé akár hideg levegő is.

Sok régi lakásban a fenti feltételek véletlenszerűen teljesülnek, ott nem veszik észre a lakók, hogy pl a felső ablakszárny mellett ujjnyi rés tátog 1945 óta, tehát a szellőző levegőt nem fűti semmi, mégsem érezni ezt sehol a lakásban.

 

Voltam olyan lakásban, ahol a gazdi a hideg szellőző levegő miatt nyavalygott:

- a szoba falán a mennyezet alatt olyan (legolcsóbb) légbeeresztő anemosztát volt, ami a befújt hideg levegőt nem gyorsan szétoszlatta+elkeverte  a szobalevegővel, hanem egy keskeny nyalábban "belőtte" a hideg levegőt  szoba belseje felé

- és ez a hideg levegő pont ott lassult le és ereszkedettt le a padló felé, ahol a házigazda kedvenc TV fotelje volt, ahol órákat töltött minden nap.

Persze, hogy "folyton jön a hideg a szellőzésből".

Na az ilyeneknek lehet milliókért eladni hőcserélős/előfűtős szellőzőt :) ahelyett, hogy az anemosztátot kicserélné egy két fillérrel drágábbra és elfordítaná 45 fokkal a levegő befújási irányát.

Előzmény: gsmotoros (20035)
gsmotoros Creative Commons License 2023.10.27 0 0 20035

Köszönöm szépen a pontosításokat.

 

Jogos, elírtam a CO-t CO2-re gondoltam.

 

Hmm, végülis akkor a hideg beszívás is elviselhető lehet akár...? Okés... sajnos tényleg a legtöbb a jövőbeli energiaárakon múlik és ezzel nehéz jelenleg számolni. Vagy az elején építi ki az ember a hővisszanyerés lehetőségét vagy szívás volna később. És lehet olyan rezsiár, hogy megérje a gyakorlatban is...

 

 

Előzmény: hariseldon67 (20034)
hariseldon67 Creative Commons License 2023.10.27 0 0 20034

"hogyha CO érzékelők vannak a lakószobák"

 

A jól szellőztetett lakáslevegő jellemzője az alacsony szénDIOXID (max 1000 ppm CO2) szint.

Aki összekeveri a szénmonoxiddal a széndioxidot, az könnyen belehalhat :)

 

"0,5-ös légcserérvel persze"

 

Akkor optimális a levegő (széndioxid szintje) a lakásban, ha személyenként 30 m3/h a lakás frisslevegő utánpótlása. Tehát aki 0,5-ös légcserét állít be magának az talán nagyon sok fűtéspénzt pazarol feleslegesen.

 

"De persze ha az ember előmelegített levegőt akar bejuttatni"

 

Senki sem meri kipróbálni azt, hogy előfűtés/hőcsere nélkül szellőztessen. A gatyájukat is elköltik (szerintem) nem feltétlenül szükséges dolgokra.

Még azok sem merik kipróblni, akik olyan lakásban laktak 40éven át, ahol a szellőzést a száz éves ablakok rései, illesztési hibái biztosították, tehát néha télen mínusz tíz fokos is volt a szellőző levegő, de ez nem tűnt fel a családból senkinek 40 éven át.

 

Sokat lehet spórolni a szellőzési hőveszteségen, ha a lakás elszívási pontján elhelyezett széndioxid érzékelő úgy szabályozza a légcserét (lassítja a szellőztető ventilátort), hogy a lakásból távozó levegő széndioxid tartalma ne menjen nagyon 1000 ppm alá. Egy ilyen automatika akár több energia forintot is megtakaríthat éves szinten, mint egy sok százezer forintos hőcserélő.

Előzmény: gsmotoros (20033)
gsmotoros Creative Commons License 2023.10.26 0 0 20033

Értem én persze.

 

Nehéz megítélni, hogy valójában mekkora hőveszteség lenne a szellőzés következtében. Normális szinten tartani hővisszanyerés nélkül a hőveszteséget gondolom csakúgy lehet, hogyha CO érzékelők vannak a lakószobáknak meg a nedves helyiségekben villanykapcsolóra kapcsolás meg utánfutás talán?

 

0,5-ös légcserérvel persze vállalható értékek jönnek ki a kérdés, hogy ez átlagban valóban elég-e stb. (40-50 ezer valóban évente mint bukó ilyen esetben, ha hideg levegő jön be és a hőszipkás fűtés majd felfűti a szoba levegőjével keveredve. De persze ha az ember előmelegített levegőt akar bejuttatni és rezisztív elven fűti azt, akkor ez lehet simán 120k is.)

Előzmény: hariseldon67 (20032)
hariseldon67 Creative Commons License 2023.10.26 0 0 20032

"pusztán a WC-ben tényleg nem hozza vissza az árát"

 

Ha a wc-ben lévő elszívási ponton át távozik az egész lakás szellőztetése, az más számítást követel.

De az első számítás szerintem az legyen, hogy évente hány plusz fűtés-forintba fog kerülni ez a légcsere. Mert a hővisszanyeréssel ennek az összegnek valahány százalékát lehet visszanyerni, többet nem.

Például:

- a szellőzési hőveszteség hőcserélő nélkül forintosítva 40.000 Ft/év lenne.

- ha (valóban?) 80 százalékos hatásfokú a hőcserélő, az ebből 32.000 forintot visszanyer nekem

mínusz a szellőztető ventiláto(ok) egész évnyi villanyszámlája.

...és ezután lehet gondolkodni, hogy hány millió forintos extra hővisszanyerő befektetés ér meg nekem évente 32.000 Ft bevételt :)

Előzmény: gsmotoros (20031)
gsmotoros Creative Commons License 2023.10.26 0 0 20031

Köszönöm, értem én. Meg kell vizsgálni majd, hogy mennyire fér bele. Ahogy nézem korrektebb csőventik meg elektromos kalorifer kombó sem lenne meg 100 ezer alatt, ha mondjuk mindent becsövezünk, de elsőre csak a fürdőbe meg WC-be kerülne elszívás és oda így oldanám meg a szellőzést akkor azért 1 millió fogható így. A legkisebb hővisszanyerő a VENTS-től meg 250k, mondjuk az tök felesleges szerintem, mert pusztán a WC-ben tényleg nem hozza vissza az árát. Szóval ha csak a WC-re koncentrálunk az elején, akkor elég a csőventi kombó elsőre abszolút költségfogásra

Előzmény: zsebacsi88 (20030)
zsebacsi88 Creative Commons License 2023.10.26 0 0 20030

ha elfogadsz egyg jotanacsot olyantol, aki mondjuk 10+ eve ilyen hazban el, akkor nem ez lesz az elso, amin megfogod a penzt.

hamarabb engednem el a motoros redonyoket meg a jakuzzit vagy a kertet, mint a szelloztetot.

felesegemnek mindig mondom, hogy ha a hazbol csak 3 dolgot tudnek magammal vinni az uj lakohelyemre, akkor az a szellozteto, a kozponti porszivo es a mikrohullamu suto lenne.

nem kell tulgondolni es rogton milliokban gondolkodni.

nekem 10 eve DIY-ben kijott 300e Ftbol komplett egy 2 szintes csaladi haz szelloztetese ugy, hogy az entalpias hocserelot keszen vettem ~130e Ftert.

nezz korbe a neten, hatha arul valaki hasznalt rekuperatort, a csovezest magad is fel tudod szerelni meg akkor is, ha bilincselned kell, ezek nem urraketak, hogy ne tudjad megoldani nemi utanajarassal:) 

persze, ha ezen az osszegen mulik, hogy be tudtok-e koltozni vagy sem, akkor nyilvan elso korben a csoveket alakitsd ki, de arra figyelj, hogy eros kondenzacio indulhat meg a nedves helyisegekbol kifele ahogy fokozatosan hul majd a levego, ezt mar most kezelned kell

 

nekunk is egy helyiseg egy befuvo pont van a legtavolabbi ponton, furdokben elszivas. ejjel zart ajtoknal alszunk, de meg igy is sokkal minosegibb az alvas, mint elotte.

sok sikert:)

Előzmény: gsmotoros (20007)
hariseldon67 Creative Commons License 2023.10.19 -1 0 20029

De lehet, hogy senki sem fogja vállalni olyan fűtőkábel legyártását, ami automatikusan leáll a fűtéssel, ha eléri a 80 fokot (pl ha leáll a légáramlat, mert elromlott a ventilátor).

Az elektromos légfűtő kaloriferekben is van érzékelő, ami leállítja fűtést, ha túlságosan lelassul (vagy leáll) a légáramlás.

Előzmény: hariseldon67 (20028)
hariseldon67 Creative Commons License 2023.10.19 -1 0 20028

1 m3 levegő 1 fokkal való felmelegítése 0,000335 kWh energiába kerül. Tehát ha ebben a csőben például 100 m3/h légáramot kell 20 fokkal felmelegíteni, akkor (0,000335 x 100 x 20) 670 wattnyi fűtést kell a levegő útjában elhelyezni. Ez lehet kb 20 méter hosszú, méterenként 40 wattos szigetelt fűtőkábel.

 

Lehet kapni készre szerelt fűtőkábeleket is, sok kereskedő összerakja a kívánt méretre. Én olyat rendelnék, ahol a fűtőkábel soha nem melegszik fel fel a PVC cső lágyulási hőmérsékletére (kb 80 fok).

https://www.google.hu/search?sca_esv=574726742&q=f%C5%B1t%C5%91k%C3%A1bel&tbm=isch&source=lnms&sa=X

Előzmény: hariseldon67 (20024)
peterch Creative Commons License 2023.10.18 0 0 20027

Szia !

 

Hány m3 levegőt akarsz óránként felmelegíteni ?

Miért nem építesz be egy bevált hőcserélős szellőztetőt ? Sokkal hatékonyabb .

Előzmény: mr.pupuka (20023)
1 valaki Creative Commons License 2023.10.18 0 0 20026

Röviden?

 

Sok sikert.

 

Bővebben:

 

Gyanúsan nem fog sikerülni.

0 fokos levegőt villannyal, fűtőszállal fűtve elég drága, veszteséges megoldás lesz, ami megfelelő védelem nélkül élet és balesetveszélyes is lesz.

 

100-as pvc csőben tuti bukó. De nagyon.

 

Én ismerek pár friss levegős rendszert, de ott van hővisszanyerés, elektromos ráfűtés, gőzös párásítás, stb.

 

Megcsinálni? Csak árammal fűtve? De még légcsatornás klímával is drága.

Biztos meg tudod fizetni?

Egyáltalán mekkora hőveszteségre?

Miért 100% friss levegős? Mi ez, műtő?

 

Előzmény: mr.pupuka (20023)
hariseldon67 Creative Commons License 2023.10.18 0 0 20025

"körbe tekerem szűrőpaplannal"

 

Ha szorosan körbetekered a szénszűrő-hengert, az nem lesz túl nagy szűrő-felület. Én vagy megpróbálnám a szűrőpaplant "rakott szoknya" módjára hajtogatni, vagy egy nagy műanyag rekeszt kívülről beborítanék szűrőpaplannal és ebben helyezném el a szénszűrőt.

Előzmény: Péter Torma (20022)
hariseldon67 Creative Commons License 2023.10.18 0 0 20024

"a beszívott 0 °-os levegő ből csinál 20 °-osat"

 

Ehhez valószínűleg több száz watt hőt kellene átadni nagy felületen. (az átáramló levegő mennyiség ismeretében pontosan ki lehetne számolni). A nagy hőátadó felületet igen nehéz megvalósítani házibarkács módszerekkel (pl 10-20 méter szigetelt fűtőkábel drótháló hengerre ritkásan feltekerve).  Kis hőátadó felület esetén viszont nagyon magas hőmérsékletű (vörösen izzó) fűtő felület kell (porbeégés szag + tűzveszély + balesetveszély).

 

Én nem melegíteném a bejövő levegőt,

ha a befújási irány okosan van megválasztva (ahol soha nincs ember) és a légáram nem nyalábolt, hanem széttartó (gyorsan elkeveredik a szobalevegővel), akkor a bejövő szellőző levegő szerintem lehet akár mínusz 10 fokos is.

Előzmény: mr.pupuka (20023)
mr.pupuka Creative Commons License 2023.10.17 0 0 20023

sziasztok,

Szeretnék építeni házilag egy fűthető szellőzőberendezés t úgy hogy egy 10 cm átmérőjű Pvc csőbe alumínium csöveket helyezek el és közéjük rákok egy fűtő szálat. A cső lehet 1 vagy 2 m hosszú, És azt remélem tőle hogy a beszívott 0 °-os levegő ből csinál 20 °-osat. A ventillátor nem fog beázni, a házon van szigetelés. Tehetek még egy másik szellőzőt, ami a hideg levegőt kifújja, hogy ne legyen túlnyomás a házban. Mit gondoltok erről? Valakinek van kedve együtt megcsinálni? Fizetnék is érte. 

Péter Torma Creative Commons License 2023.10.16 0 0 20022

A második hozzászólásomban ezt is pontosan leírtam. Írtam, hogy a padláson van és körbe tekerem szűrőpaplannal amit mosni szoktam időnként.

Előzmény: Overengineeringg (20020)
hariseldon67 Creative Commons License 2023.10.15 -1 0 20021

A beszívási pont lehet akár a padlástérben is, ahol a henger alakú szűrőt körül lehet venni valamilyen szűrőpaplannal: https://www.google.hu/search?sca_esv=573634593&q=sz%C5%B1r%C5%91paplan&tbm=isch&source=lnms&sa=X

Előzmény: Overengineeringg (20020)
Overengineeringg Creative Commons License 2023.10.15 0 0 20020

Tipikusan a beszívó csöved a külvilágban van, vagyis oda nem teheted ki, mert szétázik. A másik probléma pedig hogy illik megvédeni egy előszűrővel (tipikusan G4), hogy ne ez fogja fel a port. Vagyis nagyon nem optimális önmagában használni. Amennyiben ezek áthidalhatóak valóban jó önmagában is.

Előzmény: Péter Torma (20019)
Péter Torma Creative Commons License 2023.10.15 0 0 20019

Szia! Ez önmagában használható. A beszívó cső elejére kell tenni. Ez egy dublafalú szűrő. Egy nagyobb és benne egy kisebb henger. Közé kell tölteni a szenet. Ezáltal jó nagy felületű szűrő sok szénnel. Lassan tömődik el. De ez a leírásban is szerepel. 

Előzmény: Overengineeringg (20006)
hariseldon67 Creative Commons License 2023.10.12 -1 0 20018
Előzmény: hariseldon67 (20017)
hariseldon67 Creative Commons License 2023.10.12 0 0 20017

Ha az ajtó körüli (az ajtólap és az ajtókeret közötti) rés átlagosan 2 mm-es, akkor az áramló levegő számára összesen kb 200 négyzet-centiméternyi lyuk áll rendelkezésre. Ez szellőzés szempontjából olyan, mintha egy felnőtt férfi tenyér  méretű légáteresztő lyuk lenne a falban.

 

Ha a lakás átszellőztetéséből erre az ajtóra 30 m3/h légmennyiség jut, az másodpercenként 8,3 liter levegő áramlást jelent.

 

Most képzeljünk el egy tenyérnyi lyukat a falon, amin minden másodpercben 8,3 liter levegő áramlik át. Hát nem egy szélvihar :)

 

Olcsó beltéri ajtók esetén ezért nem kell pánikba esni, amikor szellőztetést tervezünk.

De már írtam, hogy lehet légátersztőket is venni, vagy akár hangcsillapított légátersztőket csnálni (asztalossal csináltatni).

Előzmény: Overengineeringg (20016)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!