Keresés

Részletes keresés

Törölt nick Creative Commons License 2015.06.29 0 0 15961

A földről nézve ma (Kaposváron) ennyi látszott: 

 

 

Előzmény: Hiryu-reload (15960)
Hiryu-reload Creative Commons License 2015.06.26 0 0 15960

http://airheadsfly.com/2015/05/22/no-technical-error-on-crashed-gripen/

 

Így tankol a levegőben egy magyar

Először gyakorolták a légi utántöltést a magyar Gripen-pilóták. Amerikai tankergépet használtak. Tovább »

forrás: Index.hu

Hiryu-reload Creative Commons License 2015.06.26 0 0 15959

a keveredést én sem értem, ez nem az én világom:)

Előzmény: Tóni bácsi (15957)
Hiryu-reload Creative Commons License 2015.06.26 0 0 15958

külföldön így találkoztam az esetlírással:

Regarding the crash in May:

"According to the investigation, the commander of the fighter pushed the brake and the accelerator simultaneously while trying to land, therefore he could not stop the Gripen in time." 

http://dailynewshungary.com/hungaria...zech-republic/

Tóni bácsi Creative Commons License 2015.06.26 -1 0 15957

Háj!

 

Megköszönném, ha elmagyaráznád milyen hidraulikus folyadékok tudnak itt összekeveredni. Hány féle folyadék kell a futómű (nevezetesen az orrfutó) működtetéséhez? Külön munkahenger és különböző fajta folyadék húzza be, és tolja ki a futóművet? Tudok olyan légi járműről, aminek a hidraulikai rendszer üzemzavara esetén pneumatikusan is, de akár manuális beavatkozással is működtethető a futómű mozgása. Csak ez már elavult konstrukció mi? Egy 14 Mrd Ft-os  csúcstechnikából már ki lehet spórolni az ilyen biztonsági berendezéseket? Mikor akár az aviatikai, akár a fegyver rendszer működtetése többszörösen biztosítva van. Csak éppen leszállni nem lehet vele, ha elszáll egy tömítés. :-((( Nem baj, majd a Martin-Baker 10L  "biztonságba helyezi" a pilótát, ha baj van. Ezt is láttuk Kádár őrnagy esetében. :-((((((((((

 

Hende nyilatkozatai meg....... na jó, nem folytatom, ez nem politikai topik. :-((((((((((((

 

Előzmény: Hiryu-reload (15954)
Hiryu-reload Creative Commons License 2015.06.26 0 0 15956

 

Hende Csaba közölte:

 - a pilóták létszáma 20-ról 32-re,

 - a kiképzett műszaki személyzeté 56-ról 91-re nőtt,

 - a repülési órák és a szimulátorban eltöltött órák száma pedig 2014-re 2632 órára emelkedett.

 

 

...

/ Hende azt se mondta hozzá, hogy az évi 2633 repült órába mit számoltak bele ?

 - benne van a szállító repülők órája (AN-26)?

 - benne vannak a kilián oktatók JAK-52-es órái ?

 - benne vannak a helikopáteres pilóták repült órái?

 - benne van a reszli (ZLIN-43) repült órája ?

 

3./ És ahogy írod,  nem mondta meg, hogy a 2633-ból mennyi volt szimulátorban és mennyi levegőben?

 

A magyar honvédség megsemmisült topic-ból

sualsidal Creative Commons License 2015.06.26 0 0 15955

Volt már ilyen a világtörténelemben, még Magyarországon is! Ha a hidraulikus rendszerben valahol nem jó minőségű gumitömítő-gyűrűt használtak, és a tömítést "megette" az olaj, akkor olyan helyre is juthatott hidraulika, ahová nem kellett volna, ez a vezérlő paranccsal ellentmondó működést okozhatott, a szenzorok viszont ezt érzékelve leállíthatták a működést. Kérdés: ha egy munkahenger  dugattyújának mindkét oldala azonos nyomást kap, akkor a dugattyú merre fog elmozdulni?

Előzmény: Hiryu-reload (15954)
Hiryu-reload Creative Commons License 2015.06.26 0 0 15954

??????????????????

 

Hende beszélt a kecskeméti Gripen-balesetről is. Mint mondta, a jelenlegi vizsgálai adatok szerint az a baleset nem a pilóta hibájából történt. A futómű kiengedésénél a hidraulikus folyadékok összekeveredtek, ezért az automatizmus egyszerre akarta kiengedni és behúzni a futóművet, ami megállt félúton. Ezért landolt a hasán a repülőgép.

??????????????

 

http://hvg.hu/itthon/20150626_Atmostak_ejjel_a_megegett_pilota_tudejet

Tóni bácsi Creative Commons License 2015.06.25 -1 0 15953

Na, bevallották végre hivatalosan is, hogy a dandártábornok úr volt a hunyó. :-((((((

Elfelejtette, hogy leszállás után megszűnik az automata vezérlés, a gázt neki kell levenni.

85%-os hajtómű fordulatnál meg meglehetősen hatástalan a fékezés. :-(((((((

Előzmény: Tóni bácsi (15952)
Tóni bácsi Creative Commons License 2015.06.22 0 0 15952

Nyilvánosság nincs, mellébeszélés van, ahogy már megszoktuk a politikusainktól. :-((((((

 

Kíváncsi vagyok azért, még később kiderül-e valami a cáslavi szántóföld látogatás okairól!!!!

Előzmény: Tóni bácsi (15950)
sualsidal Creative Commons License 2015.06.15 0 0 15951

http://www.jetfly.hu/rovatok/tipusok/jas39/a_veg_kezdete/

 

Itt van amiről írtam, egykori vadászpilóta szemszögéből és tollából.

Előzmény: Tóni bácsi (15948)
Tóni bácsi Creative Commons License 2015.06.15 -1 0 15950

Na kérlek, ma reggel nyilatkozott a buci fejű amorózó és azt mondta, hogy a teljes vizsgálati eredményt nyilvánosságra fogják hozni, ha befejezték!

 

Kíváncsi leszek a magyarázatokra. Annyit ugye már bemondtak, hogy szoftver hiba miatt nem lehetett behúzni az orrfutót. Hogy az üléssel mi a helyzet, arról még semmit nem hallottam.

Előzmény: M.Zoli (15944)
sualsidal Creative Commons License 2015.06.12 0 0 15949

Az, hogy egy technikai eszköz jól vagy rosszul működik, ugyanúgy múlik a gyártón, mint a karbantartón. Valószínűnek tartom, hogy minden működési fázist lehet ellenőrizni a katapultülésen is, kivéve a pirotöltetek robbanását, mert azok egyszeri működésűek, de a robbantás vezérlését-működtetését (ami elsüti a pirót) nagyon csodálkoznék, ha nem lehetne ellenőrizni. Életmentő eszközről van szó!

Az, hogy valaki hova ment el dolgozni a kecsói bázisról, azért nem mindegy, mert ha csak 5km-el arrébb járna a Mercihez, akkor még lenne remény megfelelő intézkedésekkel visszacsábítani. Az, aki ismerősöket-rokonokat-lakást-mindent feladva Kecskemétről is elmenekült, az többet szerintem a környékre se megy, talán még egy repülőnapon sem.

Előzmény: Tóni bácsi (15948)
Tóni bácsi Creative Commons License 2015.06.12 0 0 15948

Hát kérlek lehet, hogy én rosszul tudom, de ez a lényegen nem változtat. Elmentek az emberek, mert máshol jóval több fizetést és munkakörülményeket találtak.

 

Te tudod, hogy a Martin-Bakeren nyugalmi helyzetben lehet-e ellenőrizni, hogy kilövés után működne-e a leválasztó mechanizmus? Vagy ennek a hibája egy az egyben a gyártó sara?

 

 

Előzmény: sualsidal (15947)
sualsidal Creative Commons License 2015.06.12 0 0 15947

Amikor beszélni tudtam kecskeméti műszakiakkal, azt mondták, hogy elég sokan leszerelte tőlük (számot nem akartak mondani), de EGY SEM a Mercihez ment, többen a General Electric-hez, még többen egy szélerőmű-telepítő céghez és egyéb nagy multikhoz, ahol szeretik a profi és fegyelmezett műszaki munkaerőt, és min. 2-3-szorosan meg is fizetik azt. Ezek az emberek úgy mentek el Kecsóról, hogy mindent felszámoltak maguk után, nem valószínű, hogy életpálya-modell ígéretekkel meg 50% plusz fizetéssel/20% minusz pótlékokkal vissza lehetne őket csábítani, ők már örökre elvesztek a MH számára.

Előzmény: Tóni bácsi (15946)
Tóni bácsi Creative Commons License 2015.06.12 0 0 15946

Az biztos, hogy a korábbi évekhez, évtizedekhez képest meglehetősen lecsökkent az MH finanszírozása. :-(((( De Te is beláthatod, mennyivel fontosabb egy-két ku...... kiba....... foci stadion a sok falábú játékosnak (tisztelet a kivételnek) meg az állítólagos nézőközönségnek, akik rohadtul nem kíváncsiak melyik csapat, hogy csetlik-botlik a zöld gyepen. :-((((((((((((

Hány Mrd forintocska ment el erre???

 

Épp ma reggel hallottam, hogy tavaly még a GDP 1%-át költötték a katonáinkra, az idén 0,69%-ot!!! Se alkatrész, se megfelelő repülési idő, se fizetés, se semmi..... hát így az a csoda, hogy van gépünk, ami még a levegőbe tud emelkedni, oszt egy kis szerencsével egy darabig fenn is marad.

Lassan úgy leszünk, mint a Fulcrumokkal, hogy egyikből javítják a másikat, persze használt alkatrészekkel. :-(((((((((

Azt is olvastam, hogy pl. a jó kezű műszakiakat Kecskeméten simán elszipkázza a Mercedes többszörös fizetésért. Bolondok lennének nem elmenni.

Az én időmben még nagyon stabil, mondhatni irigyelt életpálya modell volt a Honvédség, (ezen belül is a légvédelem) de az eltelt évtizedek alatt sikerült úgy lezülleszteni, mint az egészségügyet. :-(((((((((((

 

Azért nagyon kíváncsi leszek a balesetek kivizsgálásában a svédek hozzáállására is!!! Ha egyáltalán kap ez is nyilvánosságot. Meg arra is, mit fog szólni a NATO az egyre csökkenő hadrafoghatóságunkhoz!!!

 

Na jó, abbafejezem, mert egyrészt nem tesz jót a vérnyomásomnak ez az elmélkedés, másrészt erősen politikai színezete is van az inkriminált eseményeknek, ez a topik meg nem a politikáról szól.

 

 

Előzmény: M.Zoli (15944)
emyl Creative Commons License 2015.06.12 0 0 15945

"Szoval az a kosza gondolatom tamadt, hogy a lizingdij jelentos csokkenteset reszben nem-e azzal ertek el, hogy a muszaki vizsgalatokon - karbantartason sporoltak?"

 

az ilyesmin már nem lehet spórolni, azok az idők elmúltak.

Előzmény: M.Zoli (15944)
M.Zoli Creative Commons License 2015.06.12 0 0 15944

Ahogy irtak korabban, valoszinuleg a teljes vizsgalati anyag nem lesz hozzaferheto.

 

Bennem felmerult egy gondola ezzel a balesetsorozattal kapcsolatban.

 

Volt 10 ev gond nelkuli alkalmazas, ami tortenetesen egybeesik az eredeti lizingszerzodes futamidejevel. Volt utanna egy szerzodeshosszabitas, amit Hende nagyon dicsert, mivel allitasa szerint jelentos megtakaritast ertek el a lizingdijon. Kozben az egesz Honvedseg kronikusan alulfinanszirozott, es a pilotak sincsenek tulfizetve.

 

Szoval az a kosza gondolatom tamadt, hogy a lizingdij jelentos csokkenteset reszben nem-e azzal ertek el, hogy a muszaki vizsgalatokon - karbantartason sporoltak?

 

A csehorszagi eset kilog a sorbol, de ez a legutobbi mar legalabb 2 kritikus muszaki hibat sejtet, orrfuto, katapult ules vago szerkezete.

 

A Kassan leszallt gep ha jol emlekszem uzamanyaghiany miatt tortent. Elszamoltak? Vagy elromlott volna az uzemanyagszintjelzo? Vagy lenyegesen erosebb ellenszel let volna, mint amivel szamoltak?

Előzmény: Tóni bácsi (15942)
sualsidal Creative Commons License 2015.06.12 0 0 15943

Én is úgy gondolom, de van aki néha nem, és az ilyenek vannak döntési pozícióban.

Előzmény: Tóni bácsi (15942)
Tóni bácsi Creative Commons License 2015.06.12 -1 0 15942

Szerintem pedig igen sokan vagyunk, akik szeretnénk tudni, hogy ki, vagy kik a felelősei egy ~14Mrd Ft-os gép balesetének, (urambocsá megsemmisülésének) valamint a szintén sok pénzen kiképzett repülőgép-vezető önhibáján kívüli sebesülésének.

Én úgy gondolom, konyha nyelven is el lehet azt magyarázni, úgy biztos megértjük. :-)))

Előzmény: sualsidal (15941)
sualsidal Creative Commons License 2015.06.12 0 0 15941

Azért folyik a vizsgálat, hogy mindent kiderítsen, és olyan intézkedések követhessék, hogy ilyen többé ne forduljon elő. Persze a vizsgálat eredménye nem mindenki számára és nem minden részletében lesz hozzáférhető, hanem csak akire tartozik (mivel ez szakmai anyag, úgyse sokan értenék).

Előzmény: Glavingojn (15938)
Tóni bácsi Creative Commons License 2015.06.12 -1 0 15940

Köszi!

 

Látod, itt vagyok (voltam) kissé megakadva, mert akárhányszor megnézem azt a rövid videót, nem látom, hogy az ülés levált volna. :-(((((((( Szóval a hevedervágó "metszőolló" sem volt a helyzet magaslatán..... Így már  világos, hogy miért nem fékezte le az ernyő a megfelelő földet érési sebességre szegény fiút, és miért esett olyan szerencsétlenül. :-(((

 

Én kérlek a Blikk-ben olvastam azt a megállapítást, hogy a sérülés a kilövés pillanatában történt, mert ugye a 20 G-s terhelés, meg a rövid felkészülési idő, a nem megfelelő testhelyzet felvétele, stb......... Persze a Blikk nem egy szűkebb értelemben vett aviatikai szakirodalom, mint tudjuk.

 

Az orvos nyilatkozata valahogy elkerülte a figyelmemet, de az igazán jó hír, ha van esélye, hogy visszaüljön a gépre. :-)))))

Előzmény: sualsidal (15937)
Glavingojn Creative Commons License 2015.06.12 0 0 15939

Ha ez így folytatódik, egy éven belül elfogynak a vadászgépeink. Pedig még nem is találkoztak ellenséges gépekkel.

Glavingojn Creative Commons License 2015.06.12 0 0 15938

S erről ki tehet?

Előzmény: sualsidal (15937)
sualsidal Creative Commons License 2015.06.12 0 0 15937

Tegnap a TV-híradóban a kezelőorvosa nagyon optimistán nyilatkozott róla, hogy mivel nem kell műteni, normális gyógyulás esetén (én úgy értem ezt: komplikációk nélkül) van rá esélye, hogy visszaüljön a Gripenbe (persze nem jövő hónapban, a doki fél évet mondott, hogy akkortájt dőlhet el).

A sérülés valószínűbb, hogy akkor keletkezhetett amikor talajt fogott, illetve nem is talajt, hanem sajnos katapultülést. Az ülés egyik hevederét nem vágta el a piro-működtetésű leválasztó kés, így alatta lógott +60-80kg, ettől túl nagy lehetett a süllyedési sebessége, ráadásul leérve így rá is esett az ülésre.:-(

Előzmény: Tóni bácsi (15935)
emyl Creative Commons License 2015.06.12 0 0 15936

"A Csehországban balesetet szenvedett gépből is zéró magasságon katapultáltak a pilóták, de nekik semmi bajuk nem lett.

 

Mi a különbség a kétféle kilövés között? Esetleg csak a vak szerencsén múlik ki, hogy vészeli át?"

 

Kádár katapultülése nem vált le a kilövés után, ebből adódott némi komplikáció :(

Előzmény: Tóni bácsi (15935)
Tóni bácsi Creative Commons License 2015.06.12 -1 0 15935

Még kérdeznék, ha nem bánod!

 

Azt olvastam ma az egyik újságban, hogy megállapították, Kádár örnagy gerinc, illetve csigolya sérülése a kilövés pillanatában keletkezett.

Itt jegyezném meg, hogy nagyon sajnálom a srácot, mert ilyen sérülések után valszeg soha többet nem ülhet bele a Gripenbe. :-((((((((( (volt alkalmam tapasztalni anno, min megy keresztül egy vadászpilóta, ha letiltják a repülésről)

 

A Csehországban balesetet szenvedett gépből is zéró magasságon katapultáltak a pilóták, de nekik semmi bajuk nem lett.

 

Mi a különbség a kétféle kilövés között? Esetleg csak a vak szerencsén múlik ki, hogy vészeli át?

Előzmény: sualsidal (15934)
sualsidal Creative Commons License 2015.06.11 0 0 15934

Igen, a pilóta nincs életveszélyben, de a hírek szerint csigolyatörés miatt van még mindig kórházban.:-(

Előzmény: Tóni bácsi (15933)
Tóni bácsi Creative Commons License 2015.06.11 -1 0 15933

Nagyon köszi! :-)))

 

Tudok, azaz tudtam egy-két dolgot az F13-asról, most sikerült a segítségeddel valamennyire feleleveníteni az emlékeimet. :-)))))) '69 októbertől '71 februárig voltam "alkalmazásban" az MN 6336-nál, ragadt rám ez-az a MIG-ekről.

 

Igen így valóban logikus, hogy miért a betonra jött le a srác.

 

Részemről is vigyázz, tisztelegj! Megérdemli a pilóta, akiről annyit tudok a hírekből, hogy hála Istennek nincs életveszélyben. :-))))))

 

 

Más: Nagyon kíváncsi vagyok, a csehországi baleset kivizsgálásának végeredményét mikor és milyen formában hozzák nyilvánosságra.

 

Gyanús, nagyon gyanús ez a viszonylagos hosszú csend. :-(((

Előzmény: sualsidal (15932)
sualsidal Creative Commons License 2015.06.11 0 0 15932

Csak tippelni tudok:

1., a MiG-21 hasraszállásnál tudott volna gurulni az orrfutón és hason csúszni a talajon. Ehhez tudni kell, hogy a 21-nek többféle futó-nyitási lehetősége volt, a normál hidraulikus, a sűrített levegős vésznyitás (ugyanúgy mindhárom futóhoz) és a mechanikus vésznyitás csak az orrfutóhoz; nyitott orrfutó nélkül elvileg tilos volt a hasraszállás, annyira nagy volt az esélye az átvágódásnak (ennek ellenére volt akinek sikerült , ha nem is szándékosan).

2., A tegnapi Gripennél ehhez képest volt két komoly eltérés: pont az orrfutó volt rögzítetlen helyzetben, nem lehetett tudni, hogy talajfogásnál is megmarad-e köztes pozícióban, vagy hirtelen becsukódik a súly alatt, az orr beletúr a földbe és kész a bukfenc; fel volt függesztve a gépre a Litening-konténer, ráadásul az jóval a súlypont előtt van és ASZIMMETRIKUS pozícióban, a jobb szívócsatorna alatt, ha ez ássa be magát a  füves talajba, akkor biztos a bepördülés/bukfenc/cigánykerék valamilyen kombinációban, és ez  sem életbiztosítás. Így a betonra hasraszállás volt szerintük a legbiztonságosabb, kivéve persze a biztonságos magasságban történő katapultálást, persze akkor a gépből csak egy kupac roncs maradt volna. A pilóta viszont minél kisebb gép-sérüléssel próbálta menteni a menthetőt, és ebbe kishíján belehalt. Úgyhogy szerintem  -  Vigyázz, tisztelegj!

Előzmény: Tóni bácsi (15931)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!