"According to the investigation, the commander of the fighter pushed the brake and the accelerator simultaneously while trying to land, therefore he could not stop the Gripen in time."
Megköszönném, ha elmagyaráznád milyen hidraulikus folyadékok tudnak itt összekeveredni. Hány féle folyadék kell a futómű (nevezetesen az orrfutó) működtetéséhez? Külön munkahenger és különböző fajta folyadék húzza be, és tolja ki a futóművet? Tudok olyan légi járműről, aminek a hidraulikai rendszer üzemzavara esetén pneumatikusan is, de akár manuális beavatkozással is működtethető a futómű mozgása. Csak ez már elavult konstrukció mi? Egy 14 Mrd Ft-os csúcstechnikából már ki lehet spórolni az ilyen biztonsági berendezéseket? Mikor akár az aviatikai, akár a fegyver rendszer működtetése többszörösen biztosítva van. Csak éppen leszállni nem lehet vele, ha elszáll egy tömítés. :-((( Nem baj, majd a Martin-Baker 10L "biztonságba helyezi" a pilótát, ha baj van. Ezt is láttuk Kádár őrnagy esetében. :-((((((((((
Hende nyilatkozatai meg....... na jó, nem folytatom, ez nem politikai topik. :-((((((((((((
Volt már ilyen a világtörténelemben, még Magyarországon is! Ha a hidraulikus rendszerben valahol nem jó minőségű gumitömítő-gyűrűt használtak, és a tömítést "megette" az olaj, akkor olyan helyre is juthatott hidraulika, ahová nem kellett volna, ez a vezérlő paranccsal ellentmondó működést okozhatott, a szenzorok viszont ezt érzékelve leállíthatták a működést. Kérdés: ha egy munkahenger dugattyújának mindkét oldala azonos nyomást kap, akkor a dugattyú merre fog elmozdulni?
Hende beszélt a kecskeméti Gripen-balesetről is. Mint mondta, a jelenlegi vizsgálai adatok szerint az a baleset nem a pilóta hibájából történt. A futómű kiengedésénél a hidraulikus folyadékok összekeveredtek, ezért az automatizmus egyszerre akarta kiengedni és behúzni a futóművet, ami megállt félúton. Ezért landolt a hasán a repülőgép.
Na kérlek, ma reggel nyilatkozott a buci fejű amorózó és azt mondta, hogy a teljes vizsgálati eredményt nyilvánosságra fogják hozni, ha befejezték!
Kíváncsi leszek a magyarázatokra. Annyit ugye már bemondtak, hogy szoftver hiba miatt nem lehetett behúzni az orrfutót. Hogy az üléssel mi a helyzet, arról még semmit nem hallottam.
Az, hogy egy technikai eszköz jól vagy rosszul működik, ugyanúgy múlik a gyártón, mint a karbantartón. Valószínűnek tartom, hogy minden működési fázist lehet ellenőrizni a katapultülésen is, kivéve a pirotöltetek robbanását, mert azok egyszeri működésűek, de a robbantás vezérlését-működtetését (ami elsüti a pirót) nagyon csodálkoznék, ha nem lehetne ellenőrizni. Életmentő eszközről van szó!
Az, hogy valaki hova ment el dolgozni a kecsói bázisról, azért nem mindegy, mert ha csak 5km-el arrébb járna a Mercihez, akkor még lenne remény megfelelő intézkedésekkel visszacsábítani. Az, aki ismerősöket-rokonokat-lakást-mindent feladva Kecskemétről is elmenekült, az többet szerintem a környékre se megy, talán még egy repülőnapon sem.
Hát kérlek lehet, hogy én rosszul tudom, de ez a lényegen nem változtat. Elmentek az emberek, mert máshol jóval több fizetést és munkakörülményeket találtak.
Te tudod, hogy a Martin-Bakeren nyugalmi helyzetben lehet-e ellenőrizni, hogy kilövés után működne-e a leválasztó mechanizmus? Vagy ennek a hibája egy az egyben a gyártó sara?
Amikor beszélni tudtam kecskeméti műszakiakkal, azt mondták, hogy elég sokan leszerelte tőlük (számot nem akartak mondani), de EGY SEM a Mercihez ment, többen a General Electric-hez, még többen egy szélerőmű-telepítő céghez és egyéb nagy multikhoz, ahol szeretik a profi és fegyelmezett műszaki munkaerőt, és min. 2-3-szorosan meg is fizetik azt. Ezek az emberek úgy mentek el Kecsóról, hogy mindent felszámoltak maguk után, nem valószínű, hogy életpálya-modell ígéretekkel meg 50% plusz fizetéssel/20% minusz pótlékokkal vissza lehetne őket csábítani, ők már örökre elvesztek a MH számára.
Az biztos, hogy a korábbi évekhez, évtizedekhez képest meglehetősen lecsökkent az MH finanszírozása. :-(((( De Te is beláthatod, mennyivel fontosabb egy-két ku...... kiba....... foci stadion a sok falábú játékosnak (tisztelet a kivételnek) meg az állítólagos nézőközönségnek, akik rohadtul nem kíváncsiak melyik csapat, hogy csetlik-botlik a zöld gyepen. :-((((((((((((
Hány Mrd forintocska ment el erre???
Épp ma reggel hallottam, hogy tavaly még a GDP 1%-át költötték a katonáinkra, az idén 0,69%-ot!!! Se alkatrész, se megfelelő repülési idő, se fizetés, se semmi..... hát így az a csoda, hogy van gépünk, ami még a levegőbe tud emelkedni, oszt egy kis szerencsével egy darabig fenn is marad.
Lassan úgy leszünk, mint a Fulcrumokkal, hogy egyikből javítják a másikat, persze használt alkatrészekkel. :-(((((((((
Azt is olvastam, hogy pl. a jó kezű műszakiakat Kecskeméten simán elszipkázza a Mercedes többszörös fizetésért. Bolondok lennének nem elmenni.
Az én időmben még nagyon stabil, mondhatni irigyelt életpálya modell volt a Honvédség, (ezen belül is a légvédelem) de az eltelt évtizedek alatt sikerült úgy lezülleszteni, mint az egészségügyet. :-(((((((((((
Azért nagyon kíváncsi leszek a balesetek kivizsgálásában a svédek hozzáállására is!!! Ha egyáltalán kap ez is nyilvánosságot. Meg arra is, mit fog szólni a NATO az egyre csökkenő hadrafoghatóságunkhoz!!!
Na jó, abbafejezem, mert egyrészt nem tesz jót a vérnyomásomnak ez az elmélkedés, másrészt erősen politikai színezete is van az inkriminált eseményeknek, ez a topik meg nem a politikáról szól.
"Szoval az a kosza gondolatom tamadt, hogy a lizingdij jelentos csokkenteset reszben nem-e azzal ertek el, hogy a muszaki vizsgalatokon - karbantartason sporoltak?"
az ilyesmin már nem lehet spórolni, azok az idők elmúltak.
Ahogy irtak korabban, valoszinuleg a teljes vizsgalati anyag nem lesz hozzaferheto.
Bennem felmerult egy gondola ezzel a balesetsorozattal kapcsolatban.
Volt 10 ev gond nelkuli alkalmazas, ami tortenetesen egybeesik az eredeti lizingszerzodes futamidejevel. Volt utanna egy szerzodeshosszabitas, amit Hende nagyon dicsert, mivel allitasa szerint jelentos megtakaritast ertek el a lizingdijon. Kozben az egesz Honvedseg kronikusan alulfinanszirozott, es a pilotak sincsenek tulfizetve.
Szoval az a kosza gondolatom tamadt, hogy a lizingdij jelentos csokkenteset reszben nem-e azzal ertek el, hogy a muszaki vizsgalatokon - karbantartason sporoltak?
A csehorszagi eset kilog a sorbol, de ez a legutobbi mar legalabb 2 kritikus muszaki hibat sejtet, orrfuto, katapult ules vago szerkezete.
A Kassan leszallt gep ha jol emlekszem uzamanyaghiany miatt tortent. Elszamoltak? Vagy elromlott volna az uzemanyagszintjelzo? Vagy lenyegesen erosebb ellenszel let volna, mint amivel szamoltak?
Szerintem pedig igen sokan vagyunk, akik szeretnénk tudni, hogy ki, vagy kik a felelősei egy ~14Mrd Ft-os gép balesetének, (urambocsá megsemmisülésének) valamint a szintén sok pénzen kiképzett repülőgép-vezető önhibáján kívüli sebesülésének.
Én úgy gondolom, konyha nyelven is el lehet azt magyarázni, úgy biztos megértjük. :-)))
Azért folyik a vizsgálat, hogy mindent kiderítsen, és olyan intézkedések követhessék, hogy ilyen többé ne forduljon elő. Persze a vizsgálat eredménye nem mindenki számára és nem minden részletében lesz hozzáférhető, hanem csak akire tartozik (mivel ez szakmai anyag, úgyse sokan értenék).
Látod, itt vagyok (voltam) kissé megakadva, mert akárhányszor megnézem azt a rövid videót, nem látom, hogy az ülés levált volna. :-(((((((( Szóval a hevedervágó "metszőolló" sem volt a helyzet magaslatán..... Így már világos, hogy miért nem fékezte le az ernyő a megfelelő földet érési sebességre szegény fiút, és miért esett olyan szerencsétlenül. :-(((
Én kérlek a Blikk-ben olvastam azt a megállapítást, hogy a sérülés a kilövés pillanatában történt, mert ugye a 20 G-s terhelés, meg a rövid felkészülési idő, a nem megfelelő testhelyzet felvétele, stb......... Persze a Blikk nem egy szűkebb értelemben vett aviatikai szakirodalom, mint tudjuk.
Az orvos nyilatkozata valahogy elkerülte a figyelmemet, de az igazán jó hír, ha van esélye, hogy visszaüljön a gépre. :-)))))
Tegnap a TV-híradóban a kezelőorvosa nagyon optimistán nyilatkozott róla, hogy mivel nem kell műteni, normális gyógyulás esetén (én úgy értem ezt: komplikációk nélkül) van rá esélye, hogy visszaüljön a Gripenbe (persze nem jövő hónapban, a doki fél évet mondott, hogy akkortájt dőlhet el).
A sérülés valószínűbb, hogy akkor keletkezhetett amikor talajt fogott, illetve nem is talajt, hanem sajnos katapultülést. Az ülés egyik hevederét nem vágta el a piro-működtetésű leválasztó kés, így alatta lógott +60-80kg, ettől túl nagy lehetett a süllyedési sebessége, ráadásul leérve így rá is esett az ülésre.:-(
Azt olvastam ma az egyik újságban, hogy megállapították, Kádár örnagy gerinc, illetve csigolya sérülése a kilövés pillanatában keletkezett.
Itt jegyezném meg, hogy nagyon sajnálom a srácot, mert ilyen sérülések után valszeg soha többet nem ülhet bele a Gripenbe. :-((((((((( (volt alkalmam tapasztalni anno, min megy keresztül egy vadászpilóta, ha letiltják a repülésről)
A Csehországban balesetet szenvedett gépből is zéró magasságon katapultáltak a pilóták, de nekik semmi bajuk nem lett.
Mi a különbség a kétféle kilövés között? Esetleg csak a vak szerencsén múlik ki, hogy vészeli át?
Tudok, azaz tudtam egy-két dolgot az F13-asról, most sikerült a segítségeddel valamennyire feleleveníteni az emlékeimet. :-)))))) '69 októbertől '71 februárig voltam "alkalmazásban" az MN 6336-nál, ragadt rám ez-az a MIG-ekről.
Igen így valóban logikus, hogy miért a betonra jött le a srác.
Részemről is vigyázz, tisztelegj! Megérdemli a pilóta, akiről annyit tudok a hírekből, hogy hála Istennek nincs életveszélyben. :-))))))
Más: Nagyon kíváncsi vagyok, a csehországi baleset kivizsgálásának végeredményét mikor és milyen formában hozzák nyilvánosságra.
Gyanús, nagyon gyanús ez a viszonylagos hosszú csend. :-(((
1., a MiG-21 hasraszállásnál tudott volna gurulni az orrfutón és hason csúszni a talajon. Ehhez tudni kell, hogy a 21-nek többféle futó-nyitási lehetősége volt, a normál hidraulikus, a sűrített levegős vésznyitás (ugyanúgy mindhárom futóhoz) és a mechanikus vésznyitás csak az orrfutóhoz; nyitott orrfutó nélkül elvileg tilos volt a hasraszállás, annyira nagy volt az esélye az átvágódásnak (ennek ellenére volt akinek sikerült , ha nem is szándékosan).
2., A tegnapi Gripennél ehhez képest volt két komoly eltérés: pont az orrfutó volt rögzítetlen helyzetben, nem lehetett tudni, hogy talajfogásnál is megmarad-e köztes pozícióban, vagy hirtelen becsukódik a súly alatt, az orr beletúr a földbe és kész a bukfenc; fel volt függesztve a gépre a Litening-konténer, ráadásul az jóval a súlypont előtt van és ASZIMMETRIKUS pozícióban, a jobb szívócsatorna alatt, ha ez ássa be magát a füves talajba, akkor biztos a bepördülés/bukfenc/cigánykerék valamilyen kombinációban, és ez sem életbiztosítás. Így a betonra hasraszállás volt szerintük a legbiztonságosabb, kivéve persze a biztonságos magasságban történő katapultálást, persze akkor a gépből csak egy kupac roncs maradt volna. A pilóta viszont minél kisebb gép-sérüléssel próbálta menteni a menthetőt, és ebbe kishíján belehalt. Úgyhogy szerintem - Vigyázz, tisztelegj!