Arra lennék kíváncsi, mitől lesz egy csónakos annyira magabiztos, vagy optimista, hogy a Dunán lefelé indul hosszabb útra túrázni?
Nos elmondom. A nyáron én, egy barátom és az ő felesége elmentünk Marinából Veli Drvenik-re. Az idő gyönyörű, a szél kellemesen fujdogál, a víz majdnem sima. Veli Drveniken egy hosszú öböl végén a kikötő, ahogy beérsz, balra szemben a holadno tocseno Pivo. Békésen iszogattunk és közben egy kicsit beborult. Vissza indultunk Okrug Donjiba, ami úgy 5 km. Amikor az öböl végéhez értünk nagyon megváltoztak a körülmények. Erős szél, hullámzás minden irányból. A vízpermettől alig tudtam nyitva tartani a szemem, a barátom a kezével igyekezett védeni a permettől. Percenként kaptunk egy nagy fröccsöt, a hullám átcsapot a hajón. Csak negyed gázzal tudtam menni, de a motor egyenletes duruzsolása még engem is megnyugtatott. Másfél órát tartott az amúgy félórás út. Most jön a mi lett volna ha..........! Szóval ezek az új motorok már nem a vetyerok kategória, bármerre elindulhatsz vele, nagyon kicsi a valószínűsége, hogy cserben hagy. A Dunán meg semmi perc alatt kint vagy a parton, ott meg csak lesz valahogy. Ja még annyit, hogy másnap levettem a burkolatot, de még ma is úgy néz ki a motor, mint új korában.
"Arra lennék kíváncsi, mitől lesz egy csónakos annyira magabiztos, vagy optimista, hogy a Dunán lefelé indul hosszabb útra túrázni? "
Hahaha - ez jó kérdés. Én már attól is fosok, ha jól kimmegyek a Tóra (1-2 km-re) ...és átfut az agyamon, hogy mi a szart csinálok, ha kitör a totális szélcsend?
Mert már vagy háromszor jártam így....egyszer vagy 800 méterre a parttól. Remek kis szórakozás volt hazalapátolni - mit ne mondjak?
Jó, persze - már motorizáltam magam - ha ez előfordul, akkor már nem kell kézierővel "kavarjam a vízet, hogy oda ne kapjon".
De a Tavon azért más meglepik is jöhetnek - mint mondjuk a szélcsend. Úgy is jártam már - és akkor ráadásul még kezdőbb voltam - és nem mertem befelé krajcolni a viharban...hanem mindenáron a partnak tartottam...A part felől viszont fújt az 5-ös, ami pont befelé vitt volna. Jó móka volt az is.
Csak a velem lévő kutyám nem szart be - mert ő azt hitte, hogy ilyen a vitorlázás - meg hogy "Apu biztos tudja mit csinál".
Szegény, ha tudta volna...akkor biztos inkább vízbeugrik és megpróbál inkább kiúszni:-))))
Tengeri hajozás ...topik 1842-es beirás. Márklár hajóstárs remek megoldása több fotón látható!!. Pityy úrnak!!:: nem Zodiak hanem Quicksilver Cruiser,,,, nem Suzuki 110 hanem 115!!!,,, a többi stimmel::)) üdv,,,,,,,,,,,ede
Biminit (a tavalyi montenegrói leégéseink miatt) talán én is barkácsolnék (már nézegetem a csővázas ruhaszáritó-állványokat), de a pergetéshez nem praktikus. :-))
"... úszózás, pergetés ...", zene füleimnek. A gumicsónakból elsősorban horgászni szoktam, bár én feederezek. Na a gumicsónakos horgászat is egy külön műfaj.
Apropó bimini tető. Nyáron csináltam egy "alacsony költségvetésű" bimini tetőt a gumicsónakomra, az egy nagyon penge dolog kánikulában, illetve szemerkélő esőben.
érdi vagyok, de Baja-Dunafalva vonalon szoktam használni. Erre felé elég ritka a Dunán a gumicsónak, de azért néha látni.
Tavasztól-ősszig egy közvetlen Duna-parti hétvégi házban tartom a csónakom, aminek van egy beton lejárója. Lehajtható sólyakerekem van, így könnyen le tudom engedni és fel is tudom húzni (kézzel is). Bár a gumicsónakok szétszedhetőek, de nekem túl nagy kínlódás az összeszerelés (főleg a belül, oldalt lévő merevítő rudak behelyezése), így nekem nagyon jó, hogy felfújva tudom tárolni.
Nagyon élvezem, hogy gyakorlatilag 1 perc alatt vizen vagyok, és ugyanennyi idő a felhúzás is. Fantasztikus a gumicsónakozás (bár ezzel nem hiszem, hogy nektek sok újat mondhatok), a sógoromnak egy 115 lovas baylinere van, de ő is nagyon élvezi ezt a csónakot.
Korábban volt nekem egy 5 lőerős Tohatsum (gyakorlatilag olyan mint a tied volt, csak az enyém az újabb burkolattal). Jó motor volt, de a családdal nem siklott (jómagam, a feleségem és két kisgyerek), így vettem egy másikat. Ez a Yamaha kitűnő motor (bár sajnos nem olcsó), előbb viszi siklásba az egész családot, mint engem egyedül a Tohatsu.
A Yamaha 6 DMHS egyébként egy trükkös motor, ténylegesen 8 lóerős, de engedélymentesen használható. Ugyanis az eredeti Yamaha 6 DMHS gyárilag 5 lóerős (itt a szám megtévesztő), de a fojtás (vagy mi a szösz) kivételével azonos a 8 lóerős változattal. Így az átalakítás után 8 lóerős, de az adattábla szerint csak 5. Tudomásom szerint ez a legnagyobb teljesítmény, ami "szabályszerűen" kihozható az engedélymentesek közül. (Ja és a két hengeres kivitel nagyon finom járást biztosít).
Hozzáteszem, hogy van kishajóvezetői vizsgám (tavaly letettem), de a macera, a költség és az extra kötelező felszerelések helyigénye miatt ilyen kis csónakot nem szeretném "kishajósítani".
Nem akarok hosszú lenni, inkább írd meg, ha érdekel valami a dunai gumicsónakázásról, hátha tudok segíteni.
Reméltem, hogy az egyik legnagyobb gummmy-hajós is csak rátalál erre a helyre. (Mint én a hideg csapolt sörre!) Akkor most egy Zodiac 540-essel hajózol, 110 LE-rős suzuki motorral? :-)))
A személyes megtámadtatás okán válaszolok, külön megköszönve a biztatást.
Látod, ezért (is) gondoltam úgy, hogy leválasztom a gumicsónakosokat egy kis szekcióba, ahol szívesen fogadunk vendégeket a "nagyszobából" is.
Mi itt irogatunk, ott meg olvasgatunk. Mivel esélyem sincsen arra, hogy valaha "átülök" a csónakból hajóra -hacsak matróznak nem állok, de oda meg túlkoros vagyok- ezért úgy vélem, tartósan inkább itt leszek megtalálható. (no meg mit is kezdenék egy hajóval a velencei nádasokban-csatornákban, úszózás, pergetés, napozás közben)
Mielőtt még valaki túl komolyan venné magát, megtaláltam az igazit, csak a bimini hiányzik róla:
Üdv a topiknyitónak, és mindenki másnak! Valamikor (2005) én is egy Quicksilver 285kadet s csónakkal+5le Suzuki jártam az Adriát Vir sziget környékén. Azon a nyáron több mint 100 órát "hajóztam" idönként 10-20 km-re is eltávolodva a bázistól. Persze az előirt papirokkal nem rendelkeztem-akkor ugy tudtam nem kell arra a testre- . Azóta sok 100 órát hajóztam-igaz átnyergelve egy komolyaBB gépre- azt tapasztaltam, a vizirendőrség a szigeteken belül nem a turistákat abajgatja, különösen nem a kis gumikat. Persze ha valami gond , baj van,érhet kellemetlen meglepetés, ezért jobb kiváltani a papirokat, . Nem egy ökör ára a kis gépre, nagyobbra már huzósabb, pl. nekem 1600 kuna. A "hajo" egy személlyel vigan siklásban közlkedett, még a Velebit csatornán is száguldoztam vele, a Virt meg sokszóor megkerültem. Fontos a hullámmentes viz, már a kis hullámok is dobálnak keményen siklásban. Akkor csak vizet túrva lehet közlekedni. 4 személlyel is vigan mentünk vele, sokszor elhajoztunk a hid melletti kis szigetre(Skolic) BMW P. gondolom tudja hol van, s persze PItyy is. Mellettem még kb 35-40 kg-os gyermekkel-ügyes helyezkedéssel-átment siklásba, késöbb sokat segitett a kint vásárolt gázkar hosszabitó. Le lehetett ülni az ülésre, vagy az elejébe, villámgyorsan átment siklásba. 6le motorral szerintem 2 felnőttel siklik, sima vizen élvezetesen lehet hajókázni vele, s persze kevés benzinnel... Kis hajó kevés benzin,,,nagy hajó sok benzin... mint a klasszikus mondás .. üdv ,,ede
Tavasszal úgyis ki kell takarítanom a hajót, és én sem voltam még a Dunán, csak nagy hajókkal. Vak vezet világtalant alapon felvesszük a mentőmellényeket és a pálinkás üveget, aztán hajrá. Én is budán lakom, gazdagréten. Szerintem HOOD is benne lesz a buliban mert kell a súly a hajó elejére! :-)
A dunai tapasztalataid nagyon érdekelnek, mert még a Dunán (folyóvizen) nem csónakoztam. (másutt sem sokat). Merre laksz, hol szállsz vizre-vízből?
Magam Budán lakom és úgy gondolom, hogy első túrámat (túráimat) a városon kívűl és felfelé fogom kezdeni. Valószínű, hogy nem lesz 6 - 7.5 LE-nél erősebb motorkám, mert vagy vizsgázom, vagy motort veszek. :-(
Jelenleg csak villamos hajtásom van (Minn Kota maxxum, 55 libra), ez a Balatonon és szélmentes időben kitűnően működött.
hozzászólók én is, ha más nem azért, hogy ébren tartsam ezt az értékes topicot.
Két éve használok gumicsónakot a Dunán, azt hiszem viszonylag sokat voltam vízen vele (YAM 300S + Yamaha 6/8 DMHS). Tároltam hidegben, melegben, összehajtva és felfújva is. Én a két éves használat során nem tapasztaltam, hogy az anyaga különösebben érzékeny lenne a hőingadozásra, gyűrődésre, napra, benzinre, homokra. Számomra is meglepő volt, hogy milyen igénytelen és strapabíró anyag. Mondom ezt úgy, hogy nem szoktam kezelni speciális adalékokkal, egyszerűen tiszta vízzel lemosom időnként.
Persze lehet, hogy más anyagú, korú (az én csónakom 2003-as) gumicsónakok érzékenyebbek lennének, ezirányú tapasztalataim nincsenek.
Egyébként télen is nehéz nem foglalkozni a vizes dolgokkal. Jómagam pár hete tisztítottam meg a szelepeket (mert észrevettem, hogy néhány hetes állás után 20-30 % levegőt veszített két kamra), és a fa padozatot is újrafestettem.
Akkor jól jött volna egy ilyen topic, mert az istennek sem találtam leírást arról, hogy miként kell szétszedni a gumicsónak szelepeket.
Ez a pvc csónak cca 10 évig volt összehajtogatva, télen-nyáron egy fűtetlen sufni polcán. Amikor előszedtem és felpumpáltam, egy ránc, gyűrődés nem volt rajta (lásd a topik elején).
Jókor írtad! Pont ma van az idei tél leghidegebb napja, -10 fok reggel, és átfúj átüvölt a padláson a jeges délkeleti szél! Le fogom hozni, de most egyelőre hozzá sem merek nyúlni..
Egyébként, egyszer egy ismerősömmel voltam kinn a jeges Dunán, ugyanis faladikokkal nem lehetett jégtáblák közt lavírozni, ezzel meg igen. Szóval megkért vigyem el egy "tuti" helyre. Országos erőművünk (melegvizes, plusz 5-7 fok a mindenkori hőmérséklethez!) "kifolyójánál" éjjel, "technoplanktonnal lehet busát fogni". Ezt ígérte, így is lett, lett is egy 20 kg körüli, ott a parton kibelezte, levágta nekem a farkát, otthon kicsontozva lett 4 kiló szín filé, amelyben a legkisebb szálka is fogpiszkáló kaliberű volt.
A hideg vizet jól bírta, a levegő hőmérsékletére nem emlékszem, de azt tudom hogy a legapróbb gondot sem tapasztaltam. Na nem éppen majrésoknak való túra volt, de nem volt olyan vészes mint így első olvasatra látszódhat! Az illető messze költözött, nekem nincs kedvem az éjjeli Dunán (nyáron sem!) egyedül csónakázni.
Nekem ilyen kemény pvc propellert anno a Liktor end Co nevű magyar vizisportkereskedés küldött csomagban, 1500Ft/db áron, de már vagy tíz éve megszűntek!
A terv idén, egy 39 lábas vitorlás bérlése és némi jártasság megszerzése a hajó kezelésében, továbbá a cimborák meghívásának elfogadása. Nagyobb hajó vétele egyelőre nem aktuális, mert úgy látom, hogy nem is olyan egyszerű a tárolása. (Én panel telepen lakom.)