> Maglódon a tolatós tehervonattal időnként ott voltak
Nekem az Óbudai tolatós volt a kedvencem, a 70-es évek közepéig működött. Nem lehetne kideríteni, melyik volt?
Kihúzta Pilisvörösvár felé a kocsikat, majd nekifutott, és egyenként, kettesével belökte ôket az állomásra. Ez alatt természetesen a sorompó zárva maradt. A pöfögése felhallatszott a Testvérhegy oldaláig.
Itt egy fénykép róla, amit még 1971-ben készítettem (titokban, a bokor mögűl):
Én 1965 - 1966 tájáról emlékszem rá, gyerekkoromból, hogy a 120a-n, Maglódon a tolatós tehervonattal időnként ott voltak. És a tolatósok akkor már légfékkel jártak, a légsűrítők pöfékelésére is emlékszem, gyakran néztük, az állomás mellett lakva a tevékenységet, a második vágány akkor érte el Maglódot, emiatt sok órát töltöttek ott ezek a fontossági sorrendben n+1-edik vonatok. Az említett adatok arra utalhatnak, hogy valószínűleg az 50-es 60-as évek fordulóján kaptak jórészt vissznyeremény anyagból a sorozat egyes/ekkor használt darabjai légféket és az egységességnek a halvány nyoma sem volt közöttük. Ha leporolgattam az időszak fellelhető fékes rendeleteit (szilikózisveszély, ellenszer búzasör, főként barna) talán pontosabb adatok is kerülnek elő!
> néhány darabot (pl. a 2251-2252. számúakat) még önműködő Westinghouse-fékkel is felszerelték."
Kösz, hogy mi minden ki nem derül itt, a fórumon.
DGkum, az 1961-es lista nekem egy kicsit gyanús: hiszen vannak fényképek a 60-as évek elejérôl légsűrítôvel felszerelt 326-ról! A 70-es években készült képeken pedig _mindegyiken_ van légsűrítô! Nehezen hihetô, hogy azt mind 1961 után szerelték volna fel, amikor a sorozatot végülis a 70-es évek közepén selejtezték.
Nem lehet, hogy azért nincs a táblázatban féksúly, mert a mozdonyt úgysem használták vonali szolgálatban?
Na, Fialovits Béla tanulmánysorozatában a következőt találtam:
"Az 1882/83-ban beszállított IIIe. osztályú mozdonyok egy részét a kéziféken kívül közönséges Hardy-féle légűrfékkel is felszerelték, amellyek ugyan a mozdonyt nem, hanem a szerkocsit és az utána kapcsolt vonatszerelvényt fékezhették. Sőt, néhány darabot (pl. a 2251-2252. számúakat) még önműködő Westinghouse-fékkel is felszerelték."
No mindegy, az alapkérdés végülis az volt, hogy létezett-e mondjuk 1940-ben légfékes 326-os. Úgy tűnik, hogy nem, a 726/167/1955. 7. szak. sz. (légsűrítők szállítókapacitásának ellenőrzése tárgyú) rendelet sem ad meg az akkori 25 mozdonysorozat közt 326-ost, és az 1961-es Menetrendfüggelék sem közli ezen mozdonyok légfékes féksúlyát.
Aha, értem, szóval az a háromszögletű, síküvegekbôl álló struktúra csak egy védôdoboz volt a hengeres vízállásmutató csô körül. Akkor ezt rosszul figyeltem meg. Kösz a tájékoztatást, már csak az a feladat, hogy plexibôl elkészítsem HO méretarányban ;-))
Itt is felteszem a kérdést: volt-e a MÁV-nak ilyen osztrák eredetű kocsija, mint itt a képen látható? Ha igen, mi volt a száma?
(a modell eredetije biztosan létezett, a vasúti balesetes barna könyvben van egy fénykép a cseh Tábor melletti balesetrôl, amelyen egyértelműen látható egy ilyen - persze osztrák - kocsi.)
Asziszem talán van még egy ott...
bár nyóc ropi, nagyon állat, érdemes beruházni :))
(csak az öcsémnek, az Elővárosi közlekedés orv rajongójának nem tetszett, mert nincs benne villamos :)))) )
1. Sajnos nincs, nem is vagyok biztos benne, hogy akkor még létezett hasonló.
2. Síküvegből a vízállásmutató üvegcsövét védő borító (Ráner kosár) készült, mert ez a vékony falú üvegcső viszonylag gyakran törik, ami forrázás veszélyével jár. Viszont ezen a vízszint minden irányból jól látható, ezért nálunk ez lett az általános. Néhány mozdonykazánon volt sík üveglappal fedett vízállásjelző, ennek sajnos az a baja, hogy a vízszint csak szemből látható rajta.
Magyar nyelvű könyvkiadás a témában gyakorlatilag nem létezik, sem ismeretterjesztő, sem mélyebb műszaki szinten. Így marad az antikvárium, ahol néha érdekes dolgok lelhetőek. Tegnap koccintottunk Matizzal, van ám két, alig 20 éves 'Nagyvasúti vontatójárművek Magyarországon'unk! :))
Rulez!
Még az a kimarosi akármicsoda is benne van :)))
Birtokomban van A mozdonyok különleges berendezéseire vonatkozó adatok összeállítása című MÁV kiadvány 1915 év végéről, akkor a 326 001-től 497-ig egyetlen mozdonyon sem volt légfék berendezés. Különleges berendezésnek tekintették ekkor: folytatólagos légfék, Le Chatelier fék, gőzfűtés, ejektor vezeték, kenőprés a gőzgéphez, sebességmérő, szikrafogó, boltív (lángbolt?), átkormányzás (kormánymű a sátorban), légszelep, homokoló, különleges kazánszerkezetek (víztisztító, stb.), egyéb különleges szerkezetek.
> Nálunk 1949-től lett általános a tehervonatok légfékes közlekedtetése
Kösz. Ettôl tartottam. Ugyanis a 2.-ik 326 modellre fel akarok szerelni egy Westinghouse légsűrítôt, de én alapvetôen a 30-as éveket modellezem (réztábla koronás címerrel). De azért még reménykedem.
> az ötvenes évek vége felé már csak a kiegészítő légfék miatt is előfordult légsűrítő felszerelés.
Akkor lehet, hogy a légsűrítőket nem is akkor gyártották, hanem leselejtezett régi gyorsvonati mozdonyokról rakták át? (pl. 220-asok, 222-esek) Végülis nehezen hihetô, hogy az ötvenes évek végén a megmaradt pár tolatós 326-os kedvéért nekiálltak régi, elavult (egyfokozatú) légsűrítőket gyártani.
Nálunk 1949-től lett általános a tehervonatok légfékes közlekedtetése. Mivel ezek a vasak döntően ezekkel zötyögtek, (a hatvanas évek tolatós teherjeit húzták a 120/a-n, erre emlékszem én is) valószínűleg ekkor került rájuk légsűrítő. Ebben az időszakban a tolatás közbeni mozdonyfékezés jellemzően kézifékkel történt, az ötvenes évek vége felé már csak a kiegészítő légfék miatt is előfordult légsűrítő felszerelés. Megpróbálok az időszak nálam fellelhető fékes rendeletei közt pontosabbat kideríteni róluk!
Tudja valaki, hogy a 326-osokat mikor szerelték fel légfékkel?
Eredetileg csak kézifékkel voltak ellátva, ami csak a szerkocsit fékezte. A Fialovits képeken sem látható még a légpumpa. Az ötvenes évek után készült felvételeken viszont már mindegyiken jól látható a szimpla működésű Westinghouse pumpa.
A kérdés igazából az, hogy ezeket mikor szerelték rájuk? Csak az ötvenes években, vagy a felszerelés megkezdôdött már a háború elôtt?
Magyar nyelvű könyvkiadás a témában gyakorlatilag nem létezik, sem ismeretterjesztő, sem mélyebb műszaki szinten. Így marad az antikvárium, ahol néha érdekes dolgok lelhetőek.
Mint látszik elég téjékozatlan vasgyok gőzös ügyben (is), viszon pár napig nálam van egy könyv, rengeteg rajzal és adattal a gőzösökről. Hol lehet jobbfajta könyveket beszerezni? Antikvárium, vagy speckó könyvesbolt?
Kicsit genyázok, jó? :))
A lapodon a 324-es mozdonynak 375-ös a fejléce, és a tűznélküli gőzmozdonyos képek között van egy, aminek kéménye van (meg egy másik, amiről megint nem tudom, hogy mi, de kazánja van :)) )
Egyébként meg tök jó :))
Láttam egy helyen a már emlegetett Ezüst Könyvet, majd' 8 pénzért vestegetik, de sebaj, holnap megyek, és veszek egyet :))