Szerintem ez a Mallet már csak papiron lehettet meg, illetve a háboru utani zürzavar sokáig kezeletlen eredménye.
Tudtommal a Malletek a háboru után a MÁV-nál nem lettek bevetve (azt hiszem valahol Diosgyör körül volt sokáig egy valamikori KOV - CSD átalakitásában - mozdonya, ami azonban nem egyezett meg a MAV mozdonnyal, igy a MÁV nem használta. ) Meg akkor kellett a vas a szocializmus épitésére meg a koho is kéznél volt.
Szép lassan fogyogat a 424,064. Az eddig a Sopron Ágfalva felé eső szakasza mentén, a híd előtt pusztuló mozdonyt nemrég hátrébb vonatták. Már nincs meg a szerkocsi, sőt már a füstterelők és a füstszekrényajtó sem...
A múltkor megnéztük az Ellenség a kapuk előtt c. filmet.
Az egyébként jó filmben BR 52 húzta az oroszok katonavonatát,ami 1942 szeptemberében nem lehetett valószínű.Bár nem kizárt,hogy esetleg zsákmányoltak már akkor az oroszok a háború folyamán.
Természetesen vörös csillaggal volt kidekorálva.
Miszereint lett sorozatszáma a gőzmozdonyoknak pl 520; 424 ??
Ez az 1911 óta érvényes gőzmozdony-számozási rendszer.
Első számjegy: a hajtott/kapcsolt tengelyek száma
Második és harmadik számjegy:
Tengelyterhelés Szerkocsis Szertartályos 14,42 t felett 01 - 14 15 - 19
12,36-14,42 t 20 - 41 42 - 50
10,30-12,36 t 51 - 59 60 - 69
10,30 t alatt 70 - 74 75 - 84
Keskeny nyt. 85 - 89 90 - 99
Az átszámozáskor réginek számító mozdonyokat a tartományok végére, az újabbakat az elejére helyezték; a 1911 után beszerzett gépek pedig alulról a beszerzés kezdeti időpontjával növekvő sorrendben sorolták be.
A további tkategóriáknál csak két számjegyű sorozatszám volt:
Motorpótló mozdonyok:
1 hajtott kerékpár: 10 - 19
2 hajtott kerékpár: 20 - 29
(3 hajtott kerékpár: 30 - 39 -ezt nem használták)
Ezt a kategóriát később megszüntették, és a motorpótló mozdonyokat mint egyszerű szertartályos gépeket sorolták, pl 22->275
Fogaserekű mozdonyok: 40 - 49
Villamos mozdonyok: 50 - 79 (ez is megszűt, de ennek köszönhető, hogy a VBGhévv négytengelyes mozdonyát V51 sorozatszámmal látták el (ui. először az e rendszer szerint helyes 51 sorozatú volt, a "V"-s rendszernél pedig egyszerűen elé biggyesztették a V betűt tekintet nélkül arra, hogy a tengelyszám nem stimmelt)
Motoros mozdonyok: 80 - 89 (ez is megszűnt és csak egy helyen alkalmazták)
Tűznélküli mozdonyok: 90 - 99
Az, hogy a 424 miért nem 423 lett; nem teljesen világos, sejthetően az játszott közre, hogy eredetileg közelebb állt méretben a 324-eshez (ugyanis első változatban még 1'D tengelyelrendezésű volt)
Miszereint lett sorozatszáma a gőzmozdonyoknak pl 520; 424 ??
Eltudná valaki küldeni a 424-es és az 520-as jellegrajzát?
Ha igen akkor ide küldje Kösz 424nurmi
Nem tudja valaki hogy hány 402-es sorozatú tehervonati gőzmozdonyt gyártottak?
Összesen 2, azaz kettő darabot.
Tud valaki egy jó gőzmozdonyos könyvet ajánlani amiben képek és információk is vannak gőzmozdonyokról?
Nos az attól is függ, hogy mennyire akarsz elmélyedni a témában...
Alapmű az "ezüst-könyv", lánykori nevén a Nagyvasúti vontatójárművek Magyarországon című. Azt hiszem, még beszerezhető (talán a Közl. Múzeumban?). Ebben benne van az összes normál- és széles, nem iparvasúti mozdony fényképpel és kevés adattal. Azonban igazából csak a létezésükről ad infót, ilyen finomságok mint pl. darabszám, meddig és hol szolgáltak, milyen eredménnyel, az sajnos nincs benne (igaz, hogy valszeg nem is volt cél). De alapnak mindenképpen remek.
Tartalmasabb a közelmúltban megjelent "hétkötetes" vörös színű könyvsorozat gőzmozdonyokkal foglalkozó fejezetrészei. Bőségesebb adatokkal, több jellegrajzzal és komolyabb, tartalmas szöveges résszel. (Sajnos az adattáblák a két háború közti időszakról hiányoznak). Ennek beszerzése inkább pénzügyi kérdéseket vet föl...
A MÁV vontatójármű album is elég színvonalas, azonban kicsit szűkszavú és csak a típusok egy része van banne. A 93-as Évkönyben is van egy vontatójármű-történeti tanulmány.
Ezenkívül én nem nagyon ismerek könyvként megjelent komolyabb összefogalót.
Képek szempontjából nálam a No.1. a Kubinszky Mihály által még a 70-es években készített és szégyenszemre csak külföldön megjelent Dampf in der Puszta című album. Beszerezhető idehaza is, bár nem könnyen. Gyönyörű fekete-fehér fotók, köztük Fialovits Béla gyönyörű, háború előtti képei, de szintén remekek a szerző a gőzüzem utolsó időszakában készített képei (pl. 424 + az akkor legkorszerűbb kék-achátszürke "nagy győri" kocsik...) is.
Az igazán "mélybúvároknak" az egyes típusokat bemuató írások gyűjtögetése ajánlott (ez már maga külön élmény) Vannak külön könyvek (pl. A 424-es című és a Gőzmotorkocsik és kismozdonyok c. barna könyvek (ezek a Nosztalgiánál beszerezhetők)), és tanulmányok pl. a Vasúthistória Évkönyv köteteiben: érdemes megnézegetni.
A legelvakultabbaknak pedig régi folyóiratok böngészését ajánlom. Különösen Fialovits Béla tanulmányait. Az ő tollából jelent meg A M.Á.V. gőzmozdonyainak történeti fejlődése című cikksorozat a Technika folyóiratban. Sajnos publikálásra csak a 651 sorozatig került csak; a többi, ha jól tudom, kéziratban maradt:-(. Na hát ez maga a csúcs: itt már különböző ellenőrző számítások is szerepelnek, és a szerző alaposan elemzi a bemutatott típusokat. Rendkívül élvezetes stílusban, véleményem szerint. (De ezt már csak igazi fanoknak a sok műszaki dolog miatt!:-)) (A szerző hasonló alaposságú tanulmánya a TVV mzdonyairól a 1989-es Évkönyben olvasható)
Érdemes megnézni a Tolnay Lapok és Pályaőr számait is; pl. Ledács Kiss Dezső munkáit)
De a kutatás és a felfedezés öröme az igazi, úgyhogy abba is hagyom:-)
"Nagyvasúti vontatójárművek Magyarországon"
1986/87-ben a Közlekedési Múzeumban lehetett beszerezni, könyvesbolti terjesztésre nem került.
Hogy ma kapható-e valahol?
Hali!
jo konyv szamomra Kubinszky Mihaly: Ungarische Lokomotiven und Triebfahrzeugen
koz rohely, hogy egy nemet kiado adta csak ki, itthon 10 evig vartam ra elojegyzesekben de vegul feladtam es az interneten keresztul egy nemet antikvariumban elcsiptem, 99%os allapotban 30 DM-ert szallitassal egyutt. Azota pancelszekrenyben orzom. Egyebkent az OMKI-ban talalkoztam vele a katalogusban, onnan ismerem a konyvet es vadasztam.
A konyv szepen vegigmegy az osszes itthon hasznalatos jarganyon, asziszem a V43 az utolso benne, minden geprol megadja a legfontosabb adatait, altalaban jellegrajzot, es fotot. csak javasolni tudom. Ja holnapra megnezem Kubinszky mit ir a 402-esek darabszamarol.
udv
bs
Nem tudja valaki hogy hány 402-es sorozatú tehervonati gőzmozdonyt gyártottak?
Tud valaki egy jó gőzmozdonyos könyvet ajánlani amiben képek és információk is vannak gőzmozdonyokról?
A 142-es vonalon csak külön megrendelésre közlekednek a nosztalgiavonatok. Tehát ha besétálsz a Nosztalgia Kft-hez, akkor megbeszélheted velük, hogy mikor menjen arra nosztalicska. Persze csak ha rendelkezel a megfelelő mennyiségű pénzösszeggel.
Tudja valaki a kollégák közül, hogy milyen időközönként jár nosztalgia vonat a lajosmizsei vonalon? Itt lakom a Kispest vasútállomástól másfél percre, és szeretném videóra venni! Előre is kössz!!!
Kellenének a Mercurio-magyar adatlaphoz a jelenlegi üzemelö magyar gözmozdonyok teljesítményei kW-ban (de LE-ben is jó). A max. vonóerök már megvannak. Az alábbi sorozatokról van szó: 220, 242, 275, 302, 335, 341, 324, 370, 375, 376, 377, 411, 424.