Az USA-ban már korábban is volt egy szervezet az USRA (kb. 1920-tol), akik a jármüvek egységesitésével foglalkoztak.
Ebböl a szervezetböl fejlödött ki a haboru utáni UNRA, amit már akkor az amerikiak mint egy nemzetek feletti szervezetet képzeltek el (akkor még nem volt ENSZ), és igen valoszinü, hogy az UNRRA kereteibe helyezték - ami föleg a segélyszállitmányokkal foglalkozott, majd késöbb az un. Marshall tervet hajtotta végre.
Az UNRA tehát nem az UIC-re stb. hasonlithato, hanem inkább a egy segélyszervezetre (pl. a mai UNCHR) amelynek a keretében lettek a jármüvek szállitva.
Egy rövid ideig az amerikai hadsereg különválasztotta a hadi-, és a civil szállitmányokat, illetve azokba besorolt jármüveket - USATC a hadiszállitmányokkal foglalkozott.
Ez csak egy rövid ideig tartott.
A Truman meg a többi mozdonyok meg két különbözö eredetüek voltak.
Az egyikek - öregebbek be voltak vetve az USATC jármüparkjában, majd miután befejezték az Amik az ujraépítést, és a hazaszállitást, akkor eladták eme jármüveket. Igy kerültek USATC, meg USTC jármüvek sok vasuthoz.
A háború után meg az USRA, meg az UNRA egy csomo uj mozdonyt is szállitott, amit egyenesen az ujraalakulo vasutaknak adtak el. E mozdonyok egy része Angliában készült (hasonloan a Füstis Trumanhoz) amerikai alkatrészekböl. Azokat egyszerübb volt Europába hozni mint a kész mozdonyt. Azt hiszem belga meg svéd gyárak is dolgoztak az USRA-nak.
A Füstis Trumanon erröl az ütközők árulkodnak, amik tipikus angol kis ütközők, és egyáltalán nem ugy néznek ki mint a középeuropai társaik.
az amerikai állami vasuti szervezet. Ez a szervezet vette át az igazgatási szerepet a II. világháboru alatt, és e szervezet alá lettek rendelve a USA-n kivüli vasuti tevékenységek. (Ilyen volt. pl. a kocsik, mozdonyok szerkezeti elöirásai, amelyeknek meg kellett felelni a gyártmányoknak, amikor azokat pl. Europába küldték).
Az UNRA-nak nem voltak vautjai, tehát ez nem egy vasuti szervezet volt, hanem valami olyasmi mint ma az UIC, RIV stb. Az USA-ban ez ujdonságnak számitott, mert addig az állam sehol nem avatkozott bele, hogy milyenek legyenek a jármüvek.
A felirat azt takarja, hogy a gép az U.N.R.A. (sajnos sehol sem találtam meg, mit takart ez a rövidítés, esetleg az ENSZ elődje?)segélyszervezet tulajdonában volt közvetlenül a világháború2 után, tőlük került a gép Magyarországra.
Többet a Truman-gépekről a Hobbym a vasút 1995/1 és1995/2 számában lehet találni (már aki még hozzá tud jutni).
> Ez pedig egy Porter nevű cég gyártmánya 1943-ból. Eddig csak a Trumann-t ismeretem amerikai háborús mozdonyként.
Az amerikaiak hoztak át más mozdonyokat is, nemcsak az S-160-asokat, bár sokkal kisebb számban. Hoztak tolató dízeleket és egy pár Alco dízelt is. Ez utóbbiak, ha jól tudom, Franciaországban maradtak. A Porter gôzös volt? (a Porter cég gyártott gôzösöket és dízeleket is, mindkettôbôl apró tolatókat)
> egy DD nevű cég gyártmánya 1957-ből.
Errôl még nem hallottam.
> lehet, hogy az USTC és az USATC egymástól teljesen különböző fogalom.
Azt hiszem, ez ugyanaz, de szóljon, aki jobban tudja.
> Ez pedig egy Porter nevű cég gyártmánya 1943-ból. Eddig csak a Trumann-t ismeretem amerikai háborús mozdonyként.
Az amerikaiak hoztak át más mozdonyokat is, nemcsak az S-160-asokat, bár sokkal kisebb számban. Hoztak tolató dízeleket és egy pár Alco dízelt is. Ez utóbbiak, ha jól tudom, Franciaországban maradtak. A Porter gôzös volt? (a Porter cég gyártott gôzösöket és dízeleket is, mindkettôbôl apró tolatókat)
Ljubljanában láttam egy 3 tengelyes, szertartányos mozdonyt, száma: JZ 62-121 A járműlistájuk szerint egy DD nevű cég gyártmánya 1957-ből. Ugyanezen lista emlit egy 62-019 számút, amelynek az eredeti száma USATC 1433 volt. (állitólag Maribor Studenci állomáson van) Ez pedig egy Porter nevű cég gyártmánya 1943-ból. Eddig csak a Trumann-t ismeretem amerikai háborús mozdonyként. Ezeknek volt az amerikai számuk USTC xxxx. Ez is valami ilyesmi? Bár 1957 már nem éppen háborús év volt. Meg lehet, hogy az USTC és az USATC egymástól teljesen különböző fogalom. Ki tud erről valamit?
A többször műsoron volt istvántelki kirándulással a helyzet a következő: 17-én kezdenek hozzá a területen a novemberi filmezés miatt átmozgatott járművek visszarámolásához, eddig a kapacításokat az MVP-ben egy dagadt, ősz, piros ruhás ember látogatása kötötte le. Mint rebesgettem, 18-ától a héten én nem érek rá, karácsony és szilveszter között pedig ott nem dolgoznak, és ezért nem igazán vagyunk kívánatosak a területen. Ebből adódóan sajnos ez a látogatás a jövő évben kerülhet sorra.
Azért kiváncsi lennék mennyit vetemedtek a lamellák 10 indulási kisérlet után. Ott nagyobb dolgok sem számítanak, ha vetemedik, majd kiegyenesedik, ha csúszik, majd összesül, utána nem csúszik! :-)
Tegnap kinnt voltam a FÜSTI-ben. Készült néhány kép amik fenn vannak a honlapomon.
Gőzmozdonyok amik kinnt voltak:
- 204 Mikulás vonat elején
- 411,118 fűtőházban
- 375,562 fűtőházban
Vezetni lehetet: Abny mot-ot?
Kosz az infot. Anno nagymamamek Mezohegyesen laktak, es sok idot toltottem a vonatok bambulasaval. Emlekszem, hogy a cukorgyar fele, az ujszegedi vagany mellett egy csonkavaganyon rozsdasodtak gozosok, leszerelt csatlorudakkal. Ott volt 424, es harom kapcsolt kereparu, szerkocsis gozos, gondolom 324 is... E mellett meg lattam ott 326?-hoz hasonlo szerkocsis mozdonyt is rozsdasodni...
Regebben volt egy 375-os nosztalgiamozdony Mezohegyesen. Rola nem lehet semmit tudni ? Sokszor lattam a futohaz elott, es egyparszor ment is zold, kettengelyes kocsikkal...