Állítható dörzsár: Egy ideje gondolkozom egy ilyen készlet beszerzésén. Mennyire megbízható ezeknek e beállítása, egyáltalán hogy lehet méretre állítani őket? Milyet érdemes venni nem csillagászati árkategóriában?
Az én hidraulikus gépsatum :-) Az oszlopos fúrógép talpánál. Majd, ha otthon járok lefényképezem (most csak ilyen képet találtam). Óriási, hidraulikusként soha nem használtam, sőt amúgy is alig-alig. A tömlő csatlakozás helyére emelő fület raktam, hogy zsiráffal odébb tudjam tenni. Azt se tudom milyen gépen használhatták, esetleg valaki? Gondolom azért volt jó, mert nagyon gyorsan lehetett munkadarabot cserélni benn és azt meg is fogta :-)
"Te a hydro rész működését is helyre állítottad?" Igen, a két tömítést kellett cserélni / pótolni. Pár ezer forintért méretre legyártják az ezzel foglalkozó helyeken. De ahogy láttad nagyon egyszerű a hidraulika, gyakorlatilag egy dugattyú, aminek a közepén is van egy kisebb rúd, illetve oldalt egy feltöltő nyílás amit a lezáró csavar betekeréskor kis dugattyúként előfeszíti a rendszert. Az egész satu valamikor fiatal korában elromlott, és szakszerűtlenül igyekeztek megjavítani, pl rosszul rakták be a tányérrugókat. Végül a segéd dugattyú a henger végén felütközve adta a szorítást. Így persze gyenge volt, és nem nagyon használták, szerencsémre mert a csúszófelületek ezért teljesen kopásmentesek.
Eredetileg is hidraulikus volt, de a fő dugattyú tömítés repedezett volt, és az olajbetöltőnél simán hiányzott a tömítés, ráadásul hibásan volt összerakva, így alig szorított. Ha nem ismered működését ( ami elég ravasz ) akkor ez a kis videó jól elmagyarázza egy hasonló satun.
Alapvetően ez egy hobbi fórum: hobbisták előképzettség nélkül, mindenféle olvasmányok, agyas és agyatlan jutúb videók alapján kigondolják, hogy egy feladatot hogyan oldjanak meg, az ilyen olyan gépeiken ezt megvalósítják. Az eredmény lesz amilyen lesz. Ha a kivitelező elégedett az eredménnyel az szuper. Lehet kísérletezni a különféle módszerekkel. Ha beszámol róla az nagyon hasznos, mert egyrészt mások okulnak belőle, másrészt elmondhatják a véleményüket. Lehet diszkutálni stb. Zárójelben megjegyzem, hogy a nagy találmányok is gyakran úgy születnek, hogy valaki letér a kitaposott útról.
Nade pro és kontra odamondogatni egymásnak nagyon helytelen, ez nem fér össze a hobbista szellemiséggel.
,,dörzsáraznék ha lehet, mert akadhat olyan helyzet is, hogy nincs akkora dörzsár vagy nem túl mély zsákfuratról van szó.''
Hát ez az! Nyilván gondolkodás nélkül dörzsáraztam volna, ha lett volna, de - mint szerintem a fórumtársak többségének - nekem se volt otthon a polcon 16H7-es dörzsár.
És elsősorban nem is azért dörzsáraztam volna, amiket soroltál, hanem mert sokkal gyorsabban meglettem volna vele.
Pontosság: A fogaskeréken a gyári furat majdnem 2 tizedet ütött!
"Így megfogva ahogy van, még az egytengelyűség sincs biztosítva, nem csak eltolás hanem szög tekintetében sem."
Nem értem, mi a megfogással a baj.
Amikor felfúrtam, akkor esztergán független pofás tokmány fogtam be a később leesztergált csonkot, és a fogak tetejét kióráztam, aztán leellenőriztem a fogtöveket. A kereket leoldalaztam (le kellett szedni 5mm-t a szélességéből) ugyanabból a fogásból, amiből felfúrtam, szóval az tökéletesen merőleges volt a furatra.
A kiesztergáláskor a középpontot kióráztam (l. 40356.hsz.), a pedig párhuzamosságot a leoldalazott felület adta, de ellenőrzésképpen mélyebben is belemértem.
Szerintem ez így teljesen korrekt befogás, max. század környékén van a hiba, de mindegy is, mert ahogy írtam, ez több, mint egy nagyságrenddel jobb, mint a gyári furat.
Nem hiszem, hogy egy ilyen 2,5 modulos műanyag fogaskerék ne bírna el akár pár tized hibát is.
Felületi minőség: (nem tudom, mi az a "viper" kialakítás) én egy magam köszörülte karbid furatkéssel dolgoztam, közepes rádiusszal, nagyon kis előtolással, viszonylag kis fordulaton (ezért is tartott olyan sokáig). Gyönyörű tükrös kapott a felület, nekem a dörzsárazás ennél rosszabb szokott lenni(*). A kiesztergálásnál (akár marógépen, akár kiesztergálófejjel) inkább az szokott lenni a baj, hogy beremeg a kés. Az alacsony fordulat segít ezen, meg, ha minél rövidebb a kés. Ha mély a furat, az szívás!
(*) aminek persze a szar kínai dörzsár is lehet az oka.
Konkrétan ehhez a témához. Ezt a fogaskereket kiesztergálni (mármint a furatot) elég bátor vállalkozás, ugyanis itt már meg van a furat. Arra ráállni még komoly CNC gépen is kihívás, legfeljebb 1-2 század pontossággal lehet. Így megfogva ahogy van, még az egytengelyűség sincs biztosítva, nem csak eltolás hanem szög tekintetében sem. Persze ha pár század ütést elvisel minden irányba, szögbe a fogaskerék, akkor nem szóltam...
Az én tapasztalataim szerint a dörzsárazás korrektebb felületet ad mint a kiesztergálás, ez ab ovo nyilvánvaló, mert a dörzsáron a furat hosszára nézvést mindig teljes élhossz van és megszakítás nélkül, míg a kiesztergálásnál csak egy pici él dolgozik és ha nem "viper" kialakítású, akkor bizony helyből érdességet esztergál bele.
Az ilyen helyzetekre találták ki a lengő dörzsár befogó nevű eszközt, aminél nem probléma, hogy pár tizeddel odébb van a furat a kelleténél, mert kikompenzálja, ugyanis maga a furat vezeti meg a dörzsárat.
Csapágyfészket nyilván kiesztergálnék, csapra illesztett furatot pedig dörzsáraznék ha lehet, mert akadhat olyan helyzet is, hogy nincs akkora dörzsár vagy nem túl mély zsákfuratról van szó.
Amikor szoros kötést kell biztosítani,ragasztok vagy zsugor kötést alkalmazok.Fémek esetében a zsugort szeretem,a kereket rezsón melegítem,az előnagyolt perselyt mélyhűtöm,sajtolás után méretre esztergálom.Az esztergálást azért részesítem előnybe a kiesztergáló fejjel való marógépen munkálásnál,mert könnyebben lehet tartani a centrikusságot.Melegítés és hűtés esetén egészen kis erő kell a besajtoláshoz,sok esetben kézzel belenyomható a persely.
Szerintem meg döntsd el, hogy mínuszolgatsz vagy szmájlizgatsz.
Azt látom, hogy valamiért beakadt neked, hogy én egy dilettáns szájhős vagyok, ezért belekötsz mindenbe, amit írok. De a végén mindig magadból csinálsz hülyét.
Igazán kár, mert különben többnyire értelmes és hasznos hozzászólásokat írsz.
Jó tanács: ha valakinek a személy(iség)ét akarod becsmérelni, akkor becsméreld azt, ne pedig azt, amit leír. Mert az attól még lehet helyes. (v.ö. Argumentum ad hominem)
Ami pedig a szájhősséget illeti: szerintem mindenki örömmel olvasná itt a saját munkáidról szóló fényképes beszámolókat. Ha már egyszer ,,50+ éve forgácsolással foglalkozol''.
Ilyenkor úgy szokták a préselést végezni, hogy a perselybe betesznek egy névleges méretes, tűrt csapot, és azzal együtt préselik, így az ne engedi méret alá menni a furatot.
"Csak az volt a szívás, hogy a persely is összement, és nem ment rá a tengelyre. Nekem meg ráment vagy másfél órám, mire kiesztergálófejjel felszabályoztam."
=====
Szereted a kihívásokat.. Meg azt is megmutattad hogy hogy nem kellene csinálni...! :)) -Persze látványnak- ez a megoldás is jó..
Nem lett volna egyszerűbb egy kézi 16H7-es dörzsárral kézből óvatosan kidörzsárazni??
Közben sikerült beszélnem a bátyámmal, aki a műanyagok nagy szakértője (csak Szlovákiában volt éppen, ráadásul pont egy barlangban). Előbányászott valami német szakirodalmat (Broschuere Kunststoffe Toleranzen), abból némi számolgatással az jött ki, hogy 0.14mm-rel kell legyen alulméretes a furat.
És bejött, szépen össze lehetett préselni.
Csak az volt a szívás, hogy a persely is összement, és nem ment rá a tengelyre. Nekem meg ráment vagy másfél órám, mire kiesztergálófejjel felszabályoztam.
Elfelejtettem lefotozni , de kb. ugyanilyen rendszerű a traktor motor alátámasztóm, amivel a kuplungozáshoz szét húzom a motor -váltót,csak abban egy robur emelő van, Semmi bonyodalom ,ha jól emlékszem öt negyedes - hat negyedes csövek csuszkálnak egymásba.Házi gyártmány , nyilván a gyári nem ilyen, hanem ollós.De ezen is megáll egy oár napig a féltonnás motor.
Egy műanyag (üvegszál erősítésű PA) fogaskerékbe kéne egy bronz perselyt beletennem. (Kipurcant a fűnyírómban az eredeti kerék. Gyakorlatilag leolvadt a perselyről)
Milyen tűréssel kell ezt csinálni, hogy be bírjam nyomni, de bent maradjon?
A persely 20mm-es, és egy 16-os te tengelyre megy rá.
A pontos méret 20.06mm, szóval túlméretes.
Lehet az, hogy mondjuk H7-es volt az eredeti furat?
Szerintem a legolcsóbb tesco olaj is alkalmas bár inkább a manuális váltóhoz való olajt keresd. Itt nincs hőterhelés, nincsenek csúszó csapágyak, vagy nagy terhelésű fogaskerék hajtások. Egyetlen kivétel a kos, ami hajlamos lehet kenés kimaradáskor berágódni. Pl az én gyalum már így került hozzám, és elég komoly munka megjavítani. Ha gyakrabban tervezed használni akkor oda mindenképpen kiépítenék valami állandó kenést, akár valami infúzió szerű tartályos csöpögtetőst, vagy korhű gyönyörű olajzó másolatokat venni is lehet https://www.aliexpress.com/item/1005002990457947.html vagy google "Drop Sight Feed Oil Lubricator"