Nekem Suzuki-motorban egy négyütemű, 2 kW-os generátorom volt - ezzel hidaltuk át az áramszüneteket - a szolgáltató-központban, amit üzemeltettem.
Évekig használtuk, legtöbbször télen, a minuszos fagyokban...mert értelemszerüen a szabadban lakolt - egy sima eső-védő házban.
Egy épülő villanegyedben volt a székhely - és azon a környéken az volt a jellemző, hogy szinte naponta volt áramszünet az ilyen-olyan bekötések, új trafó telepítések, ilyesmik okán.
Volt, hogy egyszer 10 órát ment egyhuzamban egy nagy trafó-robbanáskor...de állta derekasan a sarat...pedig konstans 1,6...1,8 kW-ot vettünk le róla - ami kicsit túlzás egy 2 kW-os géptől. Amikor megvettük, akkor még nem volt ennyi PC a rendszerben. Szóval, én csak jókat tudok mondani a Suzuki motorról, pedig 14 olajcseréig jegyeztük - és bizony 50 óra volt egy olajcsere...azaz 700 óra a minimum, amit nálunk ment 5 év alatt.
Ez hajómotorban egy igen szép, hibátlan-üzemóra lenne - azt hiszem. .
Az még jó. Tudom megint vitahullámot indítanék, ezért amit nem javaslok azt nem írom, amit igen, kb ebben a sorrendben, Yamaha, Suzuki, Honda, Mercury természetesen minél fiatalabb, ha lehet négyütemű, mert mérhetetlenül kevesebbet eszik mint a kétütemű.
De Dooodi barátom - kételkedtem én egy másodpercig is abban, hogy te tapasztaltabb hajós vagy mint én ?
Én legfeljebb csak a villanyos meg a kisvitorlás témákba vakkantok bele...mert az előbbihez akár még a szakmám révén is konyítok valamennyit.
Sok villanyos tévhitet meg pontatlan infót is sikerült már tisztázzunk a kollegákkal...én ezért cserébe meg sok hajózási dolgot tanultam tőlük. Elvégre ez (is) a hajós-topikok célja, nem igaz?
Részemről nagyon szívesen látnálak a "bázisomon", Almádiba, a Yacht Campingben - mert minden jel szerint őszig engem ott fog enni a fene.
Ezt frankón veheted egy szívélyes meghívásnak - ami szintúgy, minden, itteni hajós-kollegának is egyaránt szól. .
Egy néhány éves négyütemű négy lóerős Yamahával rosszul biztos, hogy nem jársz, feltéve, hogy nem volt megbontva, és a hajtómű házban nem víz van. Lényeges még, hogy ne legyen lopott, mert a magyar piac azokból jól áll. Alapban a csavarok le vannak festve, ha hozzányúltak az látszik. 50 felett téged kiszolgál, esetlegesen itthon is tudod használni.
Drága Gps barátom! Én a Balatonon hajózok hivatásszerűen 95 óta, az én tapasztalataim javarésze is onnan származik, a segítségnyújtások is erre a vízre vonatkoznak. 10 éve minden évben 2 hetet csónakázom az Adria különböző pontjain, de ettől nem érzem magam vén tengeri medvének, vagy a tenger tudójának. A horgászok Keszthelytől Fonyódig egy o-val általában ismerik a nevemet. A Balatonról azért van elképzelésem.
Csak köszönhetem a kérdés különböző szempontjait taglaló kommenteket. Nem érzem, hogy bárki is kényszeríteni akar(t) egy konkrét megoldás kritika nélküli átvételére.
A magam részéről most keresek egy, az eredeti elképzelésemhez közel álló gucsóst, és megkérem, hogy próbáljuk ki, mit is tud a gucsó+vm. Közben számolgatom a lehetséges gucsó+bm variációkat is. Kell az 5 ló, vagy 3 is elég, hogy toljon, ha úgysem siklik a csónak.
Elgondolkozom azon is, hogy nem járok-e jobban mégis a bérléssel, mint több barátom teszi pl. a sífelszereléssel, persze ez elsősorban a használati napok éves számától függ, spórolásra is készteti az embert..
További kérdés, hogy a használt benzines csónakmotoroknál is olyan szánalmas a helyzet, mint a használt autóknál? Utóbbihoz picit konyítok, de hogy állapítom meg, hogy az elmondottan csak kétszer használt csónakmotor ténylegesen mennyit futhatott, karbantartották-e. El kell hinnem becsszóra? Én már nagyon bizalmatlan vagyok, legyen szó autóról, motorról, használt lóról.
Felesleges az intelmed - mert szinte minden írásomban figyelmeztettem az olvasót, hogy csak balatoni tapasztalatom van a villany-hajóval...és tengeri ügyben forduljon az arrafelé jártas kollegákhoz.
Amperóra, üzemidő, megtehető út, stb. kérdésekben nyugodtan nyilvánítok véleményt - mert ezeket a dolgokat nem katalógus-lapokbol és kockás irkalapon-szorzásokból szereztem...hanem a vízen.
Ez nem azt jelenti, hogy a háborgó tengerre küldtem volna bárkit is a villanymotorral....bár ismétlem: nem vagyok biztos még abban sem, hogy egy 5 lovas benzines is elég lenne...ha nagy gebasz van a (tenger)vízen.
Én tengerként csak a Fekete-Tengert ismerem jobban...nahát oda még torpedó-meghajtással sem küldenék be senkit - mert volt alkalmam ezt-azt látni arrafelé - amitől jóérzésű hajós-ember azonnal abbahagyná ezt a szép sportot. .
Igen igen és megint csak igen! Gondolkozz felelősebben, ne terelgesd a laikus kollégákat az életveszélybe! Vannak itt többen is valós tapasztalatokkal, ez nem játék, már a Balaton sem, nem hogy a tenger. Sok embert kellett kihúznom, hol, a kakiból(mert a szél erősebb volt a propulziónál, meg az izomerőnél is), hol a vízből, mert a 60-as szélben már nem akart felállni a szörf.
Én eddig úgy tudtam, hogy csak a horgászok hazudoznak összevissza - mint állat - hajós-berkekben ez nem nagyon szokás.
Nade megtudom én a frankót (mert nagyon izgat a dolog) - ha máskép nem megy, hát akkor a fickó feleségétől. Az tán csak nem hazudozik ennyit. Nekem, legalábbis :-)))) .
Tapasztalat hiányában csak vélekedni tudok. A vélekedésem pedig a következő:
a) Sima, szélcsendes tengerre - remek, hallgatag utitárs lehet a villanymotor.
A kapitány tudja mennyi árama van, nem megy meszebbre - mint ahonnan vissza is tud jönni....a szűz, tartalék-akku meg különben s kihúzza a szarból - ha netán mégis elszámolná magát.
A villany-cuccot simán berakhatja a csomitartóba - egy gyerek is elviszi a kezében a részeket, nem büdös, nem mocskol, nem tűzveszélyes.
b) Ideges, szeles, hullámos tengerre a benzin az úr...csak azt nem tudom, hogy az 5 LE elegendő-e arra az estre is?
Hát, röviden így gondolom én. de ismétlem: ez csak vélekedés a dologról. .
Azt mondta, hogy 5 kw-os a motor benne - és hogy ha süt a nap, akkor a napelemekkel folyamatosan tud hajózni...mindig 98%-on marad a töltöttsége. Ez a 98% a heppje.
Ez teljesen érthető! 94% kevés, a 96% már foglalt az abszolut alkoholra, tehát marad a 98%, hogy páratlan már mégse legyen! :-))
Na nemond mááá, hogy nincs párszázezer dugid - hogy felturbózd kicsit a hajódat - úgy hogy a zassony ne tudjon róla?
Legfeljebb majd azt mondod, hogy a cuccot egy lomtalanitásnál találtad - és fűrgébb voltál mint a rézbőrüek :-)))))
Jóvanna - vicc vót csak - persze, hogy minden kurva fillér számít...csak az a baj, hogy közben mennek az évek a fejünk felett. Én úgy bánom mint a kutya, hogy em vagy 10 éve kezdetm - akkor meg se éreztem volna ezeket a költségeket - most meg én is vicsorítok minden nagyobb kiadásnál.
Még pár éve fillérekért lehetett kempingezni a Tóparton - nézd csak meg most mibe kerül? Nekem úgy benne lesz egy negyed millába ez a szezon (figyelem: csak a kopasz hely !!!!) - mint a pinty.
És ha minden igaz, jövőre már oda se szagolhatok a helyemhez - merthát kezdik az apartman-hoteleket...gondolom a bérből és fizetésből élők számára. .
No kérem: Mosógép, televízió megadták magukat, az előbbiben az asszony igényes, az utóbbiban én vagyok hajthatatlan! Kamera is kellene, a régi már régóta halott. Hogy mi is ebben az ON? Az idei gucsóvásárlásra fordítandó összegkeret befagyasztva. :-(((((( Ezért is örültem meg fifibácsi kérdésének mert nekem is a régi challengert kellene motorizálni valahogy. De belefájdult a fejem heveny hsz-váltásaitokba, és a bennejük olvasható számadatokba. Akkor most nem javalljuk tengerre a villanymotort? Én legalábbis ezt szűrtem le. Kár, mert magam is abban gondolkoztam, amit későbbiekbe meg is tartottam volna, tekintve, hogy van egy csomó víz, ahol nem lehet benzinest használni. pl.:Velencei tó. Vagy ez már nem így van? Mindenesetre még a fartükörhöz sem fogtam hozzá, a július meg a nyakunkon!
Ma már egy gépi-meghajtású hajos-oldalon az energiaforrásokról és energiahordozókról értekezni - több mint aktuális lett.
A fickó napelemes hajója nem akkora marhaság ám - kedvtelési és séta-hajózásra, kisebb túrákra, tényleg ideális.
Megtudok én többet róla a napokban - de az nem lesz könnyű, mert a csávó azontúl hogy segg a témához - még összevissza hazudozik is.
Azt mondta, hogy 5 kw-os a motor benne - és hogy ha süt a nap, akkor a napelemekkel folyamatosan tud hajózni...mindig 98%-on marad a töltöttsége. Ez a 98% a heppje.
Gondoltam: "....akkor én megeszem azt a hajót - és a csigával kezdem a falatozást." :-)))) .
Azért már egyre többeket. És ha már énis gázolaj-benzin hívő létemre is Wh-kat meg Ah-kat nézegetek az már jelent valamit :-) fifibá kollégához hasonlóan énis úgylátom jóval hamarabb meg kell barátkozni ezekkel a dolgokkal mint gondolnánk.
A családi házunkat anno 1981-ben burkoltam be kívülről ezernyi tiplivel rögzített 5 centis hungarocellel+csirkehálóval+vakolattal, majd mindenki hülyének nézett (mondjuk ez nem teljesen alaptalan). Nem volt kis pénz, de az egészet mi csináltuk, és a gázfogyasztásunk azóta is kisebb, mint egy 60nm-es lakásé. Most már ez is üzlet lett, mélyen a zsebbe kell nyúlni, hogy megcsinálják, de ha ilyen mértékű marad a gázár növekedési üteme, a 20 év hamarosan 10-8-6 évre csökken :(
M.o.-n még nincs terepe az ilyesminek...mert még mindig barom-olcsó az energia - főleg a gáz. Egyelőre.
Ott tartunk, hogy egy ház-szigetelés megtérülési ideje a mai napig is 20 év felett van...tehát feleslegesen kidobott pénz. Ennél többet kamatozik lekötésben. Egyelőre.
Kiváncsi lennék, hogy a BMW kollega által belinkelt kft. hány hőszivattyús rendszert adhatott el eddig - pedig az 3 kW-áramból 8 kW meleget termel....de kit hoz ez lázba Magyarországon? Egyelőre. .
Dooodi, kösz, szállíthatóság világos. Most ott tartok, hogy kb. 3 m-es test, de 5kW alatti motor, hogy a kikötői díjat kivéve minden adminisztráció alól mentesüljek. A rendeletek és szabályrendeletek alapján úgy látom, hogy a nem matricaköteles sport- és szabadidős kishajóknak nem kell lajstromszám.
Kedves GPS, az üzemanyag megjegyzéseddel egyetértek, és borúsan hozzáteszem, hogy sokkal hamarabb kell visszatérnünk rá, mint gondoljuk. A Minn Kota fejlesztései 1970-től a Johnson Outdoors neve alatt futnak, a motorokban alkalmazott mágnesek összetételére, a póluskialakításra/elrendezésre vonatkozó megoldásaik valóban tanulságosak. Amíg az energiatárolás megoldatlan, addig a villanyhajtás úttörő dolognak fog minősülni, hiszen semmiből kell valamit produkálni.
Pár éve asszisztáltam szolár puffertöltők itthoni forgalmazásához. Ha jól tudom, nem volt sikertörténet, pedig a polikristályos paneleknek is elég jó paraméterei voltak, 80-120Wp panelek ~14%-os (névleges) hatásfokkal, 7A névl. árammal.
Viheti a tetves hangszóróját - kedvdes versenyző :-)))))
Valóban - ez egy napelemes hajó - és most épp "tankol".
Mégpedig ingyért...persze csak addig, amig a járműcélú napsugárzás-felhasználásra is nem vetnek ki jövedéki adót - mint a nem-támogatott étolajra, amit dizelbe töltenek.
Azt a tetőszerű dolgot a cockpitnél fel lehet emelni mint egy biminit - azon is napelemek vannak, meg az orr-részen is. Láttam menni - majd fotó is lesz ...hát megy mint a nyúl 2 személlyel.
Svájci gyártmány - sajnos a tulaja nem túl nagy penge a dologhoz...mindig azt hajtogatja, hogy "98%-on van a töltés"...de hogy az mit jelent amperórában, vagy ilyesmikben...ahhoz fingja sincs.
Neki azt mondták, hogy csak a %-ot nézze - a többi megy magától. Hát megy is - mitagadás. .