Egyre elterjedtebbé válnak a zárt égésterű kazánok körében a kondenzációs elven működő berendezések, ami számos kérdést vet fel egyrészről a 100% feletti hatásfokról, másrészről a hozzá tartozó legoptimálisabb rendszer tervezéséről, kiépítéséről, beállításáról…
Ezúton megkérek minden látogatót, hogy kerüljék a direkt vagy indirekt reklámozást – különös tekintettel gondolok itt forgalmazókra, kivitelezőkre.
Összegyűjtöttük a leghasznosabb információkat egy kondis oldalon. http://statisztikus.hu/kondis/
"Ezt szeretném egy Bosch condenz 2300-ra cserélni.
A fórumot olvasva úgy látom, hogy a rendszerbe szükség lesz még egy külső hőmérséklet jeladóra, és szeretném, ha a szobai termosztát mozgatható lenn (a vezeték hosszán túl :))."
Ehhez a kazánhoz (2300i) csak a CT200 tud vezeték nélkül kapcsolódni, de ehhez is kell egy kiegészítő panel a kazánba.
A külső hőmérséklet érzékelő az csak vezetékesbe létezik.
A Bosch nem Opentherm, tehát vagy a saját gyári szabályzójával működik ami BUS kapcsolat, vagy sima on/off termosztáttal, pl Computherm Q7.
"A Computherm Q7 RF termosztátját javasolta korábban Sony Black, de arról azt olvasom, hogy - bár 0,1 fokonként szabályoz - a hőmérséklet 0,5 fokos lépcsőben állítható, és on-off készülék (ez nekem visszalépésnek tűnik a jelenlegi Siemens-hez képest"
Én nem tudok olyan termosztátról, ami 0,5 foknál kisebb a kért hőmérséklet beállíthatósága. A gyári Bosch is 0,5 fokos lépésben léptethető. Az hogy mi a visszalépés, a te saját komfort érzetet fogja megmondani. Nekem jobb a Q7 mert nekem a hiszterézis a fontos. Ha szabályzót raksz fel, pl CW100, vagy CW400, ott nincs hiszterézis állítási lehetőség csak PID módban, és az se fokban mérhető, hanem van azt hiszem 3 fokozat és kész. De PID-ben használod a külső hőmérsékletet nem veszi alapul. Akkor meg minek? :)
"jól értem, hogy a külső hőmérséklet jeladó jele és a szobai termosztát jele egymástól függetlenül megy a kazánba, és a szabályozás/optimalizálás abból áll, hogy a szobai termosztát jelére a kazán a külső hőmérséklet alapján keres egy jelleggörbét, amit azután végrehajt?"
A 2300-as kazán esetében, vagy gyári szabályzót veszel, és akkor be tudsz rakni mellé egy külső hőmérséklet érzékelőt. Vagy on/off termosztáttal használod, de akkor nem tudsz berakni külső hőmérséklet érzékelőt! (utóbbit csak a 2500-as tudja)
"létezik valami egyéb megoldás, amikor folymatosan figyeli az aktuális szoba hőmérsékletet és a programban beállított kezdési időpontot és elvárt hőmérsékletet és ahhoz képest (nem a szobai termosztát on jelére) korábban, optimalizáltan indítja a fűtést (mondjuk kisebb teljesítményen hosszabb ideig, hogy a beállított időre a beállított hőfok keletkezzen)?"
Mint már írtam, létezik és szabályzónak hívják! Ilyen a CT200, CW100, CW400
Azt vajon le lehet csekkoltatni a forgalmazóval, hogy a frissített szoftver verziós készüléket kapom-e, ha most készülök vásárolni? Vagy ez most lutri?
OpenTherm vonalon sokat nézelődtem. Vannak olyan termosztátok amik a buszon keresztül ki tudják olvasni a kazánból a külső hőmérő jelét és képesek figyelni hogyan viselkedik a rendszer (Kazán, hőleadók, épület) és öntanuló módon a legoptimálisabb fűtést valósítja meg.
Sok a tévút, sok a zsákutca nehéz vele boldogulni.
Köszönöm, ez igaz. Lenne érezhető hozzáadott értéke, ha nem on-off termosztátot használnék? Pl. folymatosan kapna szobai hőmérséklet adatot a kazán és ahhoz optimalizálná a fűtést?
Kondenzációs kazán vezérlésével kapcsolatban szeretnék segítséget kérni. A házunkban jelenleg egy 28 éves Hőterm 25 ESB kazán üzemel Siemens REV24 termosztáttal vezérelve. Ezt szeretném egy Bosch condenz 2300-ra cserélni.
A fórumot olvasva úgy látom, hogy a rendszerbe szükség lesz még egy külső hőmérséklet jeladóra, és szeretném, ha a szobai termosztát mozgatható lenn (a vezeték hosszán túl :)).
A kérdésem, hogy létezik-e olyan, vezeték nélküli külső hőmérséklet jeladó, ami ehhez a Bosch kazánhoz illeszthető, illetve, hogy milyen szobai termosztátot vegyek (korábban írtátok, hogy a Bosch nem jól működik együtt a Siemens PID termosztátjával, ráadásul a mostani vezetékes)?
Lehet hatékony egy másik gyártó (Netatmo, Tado, Honeywell, stb.) eszköze?
A Computherm Q7 RF termosztátját javasolta korábban Sony Black, de arról azt olvasom, hogy - bár 0,1 fokonként szabályoz - a hőmérséklet 0,5 fokos lépcsőben állítható, és on-off készülék (ez nekem visszalépésnek tűnik a jelenlegi Siemens-hez képest, de lehet, hogy egy ilyen kazán mellett csak on-off jelre van szükség és a többi "öntanulást" elvégzi a kazán).
És még egy: jól értem, hogy a külső hőmérséklet jeladó jele és a szobai termosztát jele egymástól függetlenül megy a kazánba, és a szabályozás/optimalizálás abból áll, hogy a szobai termosztát jelére a kazán a külső hőmérséklet alapján keres egy jelleggörbét, amit azután végrehajt? Vagy létezik valami egyéb megoldás, amikor folymatosan figyeli az aktuális szoba hőmérsékletet és a programban beállított kezdési időpontot és elvárt hőmérsékletet és ahhoz képest (nem a szobai termosztát on jelére) korábban, optimalizáltan indítja a fűtést (mondjuk kisebb teljesítményen hosszabb ideig, hogy a beállított időre a beállított hőfok keletkezzen)?
Szerintetek az mennyire normális, hogy egy álló kondenzációs kazán által működtetett fűtési rendszerben 2,1 bar nyomásingadozás legyen? SD 25 KKS kazánunk van, benne 100 literes tartály, 8 radiátor, csövekkel együtt kb 200 liter víz. A fűtési üzem elején az előremenőt 48 fokosnak mutatta 0,6 bar-ral, majd a végén a beállított 60 fok, viszont 2,7 bar!
Gitral MB 25 tartály van felszerelve, a keringető szivattyút a maximális 2200RPM-re kapcsoltam.
Az egész rendszer zsír új, novemberben lett kiépítve. December végén már produkálta ezt a jelenséget, de csőszerelés miatt le lett engedve a rendszer majd újra feltöltve vízzel.
Sokkal halkabb kint is, bent is. A régi, ha kint voltunk az udvaron, messziről lehetett hallani, hogy visít, most csend van. Bent csak zárt ajtók mögött volt elviselhető a régi, de még akkor is hallottam, most nyitott ajtónál sem zavar.
laikus vagyok bár a saját fűtésemet én csináltam, de több kérdésem lenne:
-csak padlófűtés, vagy radiátor, vagy is-is
-a 4 köröd hogy van szétosztva?
-mekkora a keresztmetszete a kazánból kilépő csöveknek az osztóig és onnan tovább (már ha van osztód)
-nagyok a körök, és külön külön mindnek van szivattyúja, és azért van a hidro váltó
-szabályozható-e a körök áramlása külön külön (szivattyúkkal, osztón, stb)
én egy 24kW-os kazánnal fűtök 135m2-t ami több emeletet jelent 11 radiátorral, jelenleg -9 foknál kint 36 fokos vízzel bent 24 fokkal, és a kazán minimum teljesítményén, ami 3,6kW. (és kapcsolgat így is Bosch 2500 + CT200) 40 éves sorház 2. épülete, B30+8cm EPS, födémen 20cm gyapot, 6 éve ablakcserélt...
32kw-os a kazán és olyan mintha kicsi lenne, ekkora víz mennyiséghez ilyen hidegben. Ha csak a 4-es megy akkor jó 55°, ha 1,2 és 3 külön megy akkor is meg van az 55°, de egyben az istennek sem megy 43° fölé a hőmérséklet, a keverőn mérve.
Azt olvastam most, hogy az Ariston lángleszakadásnál el kell indítani az automata kalibrációt. Ezt havonta akár többször is. Az egyik user írta, és azóta nincs lángleszakadás.
Külön kiemelte, hogy hideg készüléknél történjen a kalibráció!
Van egy Ariston Genus One 24 típusú kazánunk és mostanában 309-es hibával megáll a fűtés, amely a gáz relé hibájára utal. Interneten, kézikönyvben sajnos nem találok semmi infót erről a hibakódról. Relé egy külön egység vagy a vezérlőre van integrálva ? Találkozott már valaki ezzel a problémával ? Köszi :)