Igazából a két fis rész az aminek az írása és a vonala is már szinte láthattlan (főleg a második képen szereplőé)
Ott lényegében egy fontos vonal van, az amelyikhez képest nézem a másikat.
A betűket, számokat kicsit dremellel (jó nem Dremel csak Parkside) mélyíteném. A vonalat is érdemes volna döntött osztófejbe fogva, valami tűéle szerszámmal vésni?
Ezek a tárcsák valamilyen matt króm bevonatúak. Vagy csak az elmúl 70 év mattította ki.
A lin skála pár évvel később gyalugépen készült, a maró skálái leélezett körfűrész tárcsákkal lettek marva. Jól mutatja, hogy stabilan vezetett egy élű szerszámmal szebben lehet dolgozni. ( A rövid lin skálára nem is ütöttem számokat mert féltem hogy csak elcsúfítom )
Valóban tucatnyi megoldást választhatsz, attól függően hogy milyen eszközeid vannak. A kézből való bármilyen matatás szerintem elfelejthető. Magam inkább gyártanék nagyobb átmérőjű skálát. Osztás osztófejen, vagy valami megfelelő fogszámú fogaskerék, vagy legalább arasznyi átmérőjű nyomtatott skála alapján magán a marógépen, a szerszám helyére befogott álló hegyes menetkés szerű szerszámmal karcolnám, majd régi toner festékét olvasztanám bele. A számokat vagy gravíroznám ha van lehetőség vagy befogóban vezetett számbeütővel készíteném. Kellő türelemmel jobb skála készíthető mint ami manapság a kínai masinákon szokott lenni, persze a svájciak nagy átmérőjű matt krómozott skáláinak minőségét nem lehet így sem megközelíteni.
Szemléltetésként egy gyalugépen kézzel tekerve készült lin skála, és a régi marógépem két felújított nóniusza
Szerintem ne kézből csináld! Elmosódik a vonal széle/éle, nehezebb lesz pontosan érzékelni, beállni rá. Pláne Dremellel.
Kéne csinálj egy egyszerű kalodát, amibe be tudod fogni a nóniusztárcsát (most tekintsünk el attól, hogy ennek hívjuk, de nem az, ne ezen vitatkozzunk), és abban forgatni tudod. Fölötte pedig a tengelyvonalával párhuzamosan lehessen egy rúdon tologatni a szerszámot, amivel mélyíteni akarsz. Szerintem egy jól köszörült HSS késsel is teljesen jó eredményt tudnál elérni, véséssel. Párszor áttolnád a hornyon a kést, és szépen kikaparná, kimélyítené.
Valami ideiglenesen összedobott cuccra gondolok.
Utána a festéshez simán használhatsz rendes festéket is, filcet is. Ha azonnal visszatörlöd egy gumilappal, akkor még tán csiszolni sem kell.
A kisRákosi felújítása/összeszerelés olyan stádiumban van amikor gondolkoznom kell rajta hogy a nóniuszokat hogyan lehetne felújítani. Készítek majd fényképet, bár nem vagyok jó fotós, de ami szóban is leírható az az hogy a jelölések nem elég mélyek. Dremellel gondoltam hogy óvastosan mélyítenék rajtuk hogy ne legyenek elmosódottak.
Esetleg ezután arra gondoltam hogy valami festékfilccel felfesteném a jelöléseket majd óvatosan visszacsiszolnám, így a mélyedésekben maradna csak festék.
Ezek csak az elképzeléseim, még sosem csináltam ilyet. Valakinek van tapasztalata/javaslata ezügyben?
Én is úgy tudom ,hogy a páratlanok a precizebbek,bár ez lehet átmérő függő, nekem a hetes ha jól emlékszem 55-től.
Ami érték növelő még egy állítható dörzsárnál, a működő ,aktiv rész hossza. minnél hosszabb , annál hosszabb perselyt lfuratot lehet dörzsölni.Van olyan 37 mm -töl állítható , amin a megtámasztott rész nincs 30 mm-nél több.Viszont van olyan 38-tól felfelé , amelyen 60 mm a megtámasztott rész.
Sajnos a kúpszöget már elfelejtettem,(de a hatkésesnél mérető egy fordulatra, )az emelkedés adott;Misi Bácsi , a régi barátom mindig fél, harmad, negyed ,hatod,nyolcad fordulattal számolt . Ez nem egy fogásvétel volt ,hanem meddig kell eljutni egy csapszeg perselynél.azon viszont el kell gondolkodjam mi volt a mérőeszköz, amivel mérte és kiszámolta a szükséges méretet.
Így is lehet, de ;volt egy kedves szerelő barátom (már régen nincs közöttünk), nagyon sokat tanultam töle .Pl. azt is hogy az állítható dörzsárnak van kúpszöge ,és egy menet fordulatra mennyit növekszik az átmérő!Ez számítható!
Nem kell tullihegni az állítható dörzsár dolgot.70 es években sok kismotor dugattyú csapszeg perselye volt bronzból a hajtókarokon.Lehetett kapni csapszegperselyeket ,fillérekért.Pár csavarral csődarabbal kisajtoltuk.Csak 2 kulcs kellett hozzá.Besajtoltuk az újat,majd állítható dörzsárral méretre munkáltuk.Főtengőt ki se kellett venni.Senkit nem érdekelt a méret,hiszen megvolt az uj csapszeg.Mindez csak türelemjáték,mert az állitható dörzsár átmérő nem mérhető mert 5 penge van benne.Szóval,szép lassan addig állítgattuk amig jó nem lett.Állít ,dörzsöl ,próbál.A csapszeg meg a persely közti hézag az érzésre ment.Lehet érezni!
Köszönöm! Valami olyasmira tippeltem én is, hogy próbálgatni kell a méretet az elkészült furat, illetve a furatba kerülő csap illeszkedése alapján. Na de akkor miért írják a terméklapra a tűréstartományt? A próbálgatásos módszerrel, kontrollálatlanul, akármilyen tűrést el lehet érni, vagy tévedek? Vagy a tűréstartomány azt akarja kifejezni, hogy ha beállítóm a dörzsárat a jelölés alapján, akkor a furat tűrése a megadott tartományba fog esni? Persze csak addig, amíg újra nem kell fenni a vágóéleket. Utána már csak tájékoztató jellegű lesz a jelölés a dörzsáron, vagy próbákkal ki kell mérni, hogy mennyivel lesz kisebb a furat a jelölt értéknél.
Én sorozatot nem fogok gyártani, csak egyedi darabokat, ezért is lenne vonzó az állítható dörzsár a mindenféle méretű és tűrésű fix dörzsárszett vásárlása helyett.
Én úgy gondolom hogy ezek egyedi gyártásban ,különféle szerelési munkáknál használhatóak .
Szerintem ezek próbálgatással állíthatóak , méretre . De nem is az a feladata hogy a pontos illesztési tűrésre legyen állítva , hanem több fogással tudom elérni a méretet ,egy másik alkatrészhez illesztve .
Magyar és orosz régi darabjaim vannak .
Néhány hónapja keményfémmel "fel" is "húztam" egynek az éleit mert nem vitte a műanyagot .
Létezik másfajta is ,ami kis mértékben állítható , csavaros belső feszítéssel , az inkább lehet sorozatmunkára való .
De ha tévednék ,én is kíváncsi lennék a szakszerű használatára .
Állítható dörzsár: Egy ideje gondolkozom egy ilyen készlet beszerzésén. Mennyire megbízható ezeknek e beállítása, egyáltalán hogy lehet méretre állítani őket? Milyet érdemes venni nem csillagászati árkategóriában?
Az én hidraulikus gépsatum :-) Az oszlopos fúrógép talpánál. Majd, ha otthon járok lefényképezem (most csak ilyen képet találtam). Óriási, hidraulikusként soha nem használtam, sőt amúgy is alig-alig. A tömlő csatlakozás helyére emelő fület raktam, hogy zsiráffal odébb tudjam tenni. Azt se tudom milyen gépen használhatták, esetleg valaki? Gondolom azért volt jó, mert nagyon gyorsan lehetett munkadarabot cserélni benn és azt meg is fogta :-)
"Te a hydro rész működését is helyre állítottad?" Igen, a két tömítést kellett cserélni / pótolni. Pár ezer forintért méretre legyártják az ezzel foglalkozó helyeken. De ahogy láttad nagyon egyszerű a hidraulika, gyakorlatilag egy dugattyú, aminek a közepén is van egy kisebb rúd, illetve oldalt egy feltöltő nyílás amit a lezáró csavar betekeréskor kis dugattyúként előfeszíti a rendszert. Az egész satu valamikor fiatal korában elromlott, és szakszerűtlenül igyekeztek megjavítani, pl rosszul rakták be a tányérrugókat. Végül a segéd dugattyú a henger végén felütközve adta a szorítást. Így persze gyenge volt, és nem nagyon használták, szerencsémre mert a csúszófelületek ezért teljesen kopásmentesek.
Eredetileg is hidraulikus volt, de a fő dugattyú tömítés repedezett volt, és az olajbetöltőnél simán hiányzott a tömítés, ráadásul hibásan volt összerakva, így alig szorított. Ha nem ismered működését ( ami elég ravasz ) akkor ez a kis videó jól elmagyarázza egy hasonló satun.