tegnap elfogasztottam egy
- St.Andrea 2001 chardonnay-t: háát, mint ha vasúti talpfákat nyalogattam volna közbe, annyira fás volt, néha bukkant csak fel a gyümölcs, mely szépen érett lehetett 3P
azt a türelmetlen mindeneteket!
na szóval az én szemszögemből:
Tokaj Renaissance Kóstoló 2004.05.08.
-----------------------------------------------
Minden tétel 2000-s évjáratú, összeségében elmondható(persze ettől eltérő dolgok is vannak szépen), hogy szinte 1-2 bortól eltekintve nagyszerű borokat kóstolhattunk. Az évjáratból adódan visszafogottabb savgerincűek a tételek(némelyek meglepően sok savval bírtak), de talán kicsit szélesebbek, mint a 1999-ek.
A borokra mindenhol szinte jellemző a citrusos, narancsos, birses, almás, ... gyümölcsös jelleg, ezért külön nem írtam ki őket.
- Árvay 6p. Aszú: hibátlan tétel, de semmi extra
Biztosan többre vinné az Árvay pince, ha szűkebb palettával dolgozna, és arra jobban koncentrálna.
- Chateau Dereszla 5p. Aszú: tartalmas, de még erős az újfa hatása
- Chateau Dereszla 6p. Aszú: sokkal tartalmasabb, kerekebb
- Chateau Dereszla Aszúeszencia: nagyon sima, krémes
- Chateau Dereszla Aszúeszencia Henye: az előzőnél komplexebb, letisztultabb, "nemesebb"
Gratulálok a Dereszlának, összekapták magukat, céltudatosak, és elhivatottan állnak a dologhoz. Hamarosan meglátogatjuk őket.
- Chateau Megyer 5p. Aszú:kicsit befülledt volt amit kaptam, ezért nagyon nem értékelném
- Chateau Megyer 6p. Furmint Aszú: "tiszta" aszú, semmi sallang
- Chateau Megyer 6p. Hárslevelű Aszú: nagyon szép, de számomra a hárs kicsit egyszerűvé teszi a bort
- Chateau Megyer 6p. Muskotály Aszú: gyönyörű illat(naná), szép íz, de ...
- Chateau Megyer 6p. Aszú: az előzőek küvéje 50% furmint, 30% muskotály, 20% hárs, nekem kicsit diszharmonikusnak tűnt
Szépen mennek itt is a dolgok, de még vanmit csiszolni
- Chateau Pajzos 6p. Aszú: csak furmint, újhordós erjesztés, érlelés, szép tétel
- Chateau Aszúeszencia: nagyon tetszett
- Dusóczky 5p. Aszú: 1/3 hárs-2/3 furmint, cocialsita stílusú aszú, hoz mindent amit nem szeretek ebben a stílusban, nem bejövős
- Evinor 6p. Aszú: szépen egybenlévő bor, erős botritysesség
- Füleky 6p. Aszú: szép, de még fiatal
- Gundel 5p. Aszú: mentás, pemetefüves illat, ízben is ez jön(Zsákbamacska!!!!!!)
- Gundel 6p. Aszú: ez már sokkal jobb, széles textúrájú tétel
- Degenfeld 5p. Aszú: visszafogott illat, íz, kicsit üres(a többihez képest!)
- Degenfeld 6p. Aszú: tartalmasabb az előzőnél, de ez is zárkózott
- Királyudvar 6p. Aszú: Király!
- Disznókő 5p. Aszú: kissé keveseltem a savat, emiatt nem is favorizálnám
- Disznókő 6p. Aszú: tömörebb, sav még egy kicsit ebben is kevés
- Disznókő Aszúeszencia: minden rendben van benne! gyönyörűen krémes
- Hétszőlő 5p. Aszú: élénk savak, érdekes szénás illat is jön
- Hétszőlő 6p. Aszú: szinte u.a. mint az 5p.
- Pendits(Márta Wille-Baumkauff) 6p. Aszú: nagyon arisztokrata bor, elegáns, hibátlan
- Oremus 3p. Aszú: nagyon jó
- Oremus 5p. Aszú: nagyon jó, de valamiért mégsem az igazi
- Oremus 6p. Aszú: ez már igen! ez is nagy bor!
- Török 5p. Aszú: szilvás illat, inkább töppedtszőlős, mint aszús, erős hordóhatás, kicsit talán erjedési hibás
- Úri Borok 6p. Aszú Szent Tamás: muskotály alapbor, furmint aszútészta, 200g cukor/liter, nagyon tömör, komplex bor
itt egy VG "élmémybeszámoló" a hétvégi tokaji kóstolóról, ha már topiktársaink restek...
(Levi csekkolj mélt!)
A Tokaj Renaissance tagjai bemutatták az ezredforduló puttonyosait
Az angyalok borai Hegyaljáról, 2000-ből
Összetett, mély ízek, eleven, tiszta lüktetés, leírhatatlan, megfoghatatlan varázslat – a 2000. év általa legszebbnek vélt aszúját jellemzi így a szakíró. A Tokaj Renaissance Egyesület május 8-án mutatta be az ezredforduló csúcsborait.
A bemutatón két korábbi évjáratot (1811, 1999) említettek visszatérően. Az 1811. év, az „üstökös éve”, a kollektív emlékezetben máig élő nagy évjáratok közül a legrégebbi: Európa-szerte legendás borokat adott. Miként akkor, hőség és szárazság 2000-ben is volt, de a borok összehasonlítására földi halandónak nem sok reménye van.
Az 1999-es évjárattal könynyebb a dolgunk. 1999 és 2000 az új Tokaj két pillére: az ígéret beteljesülése; két nagyszerű, ám különböző évjárat. Ezen esztendőkben minden adott volt a bizonyításhoz. Az időjárás kegyes volt, a birtokok készen álltak, s a tapasztalat sem hiányzott már.
1999 a maga tökéletességével feladta a leckét. Vagy még ezt is felül lehet múlni? 2000-ben sokáig úgy látszott: igen. Aztán jött az augusztus, a szaharai forróság. A szőlőnek kell a meleg és a napsütés, de a jóból is megárt a sok. 30-35 fok fölött elkezd védekezni, saját tartalékait éli fel, savkészletét „eszi meg”, a savak „kiégnek”. Márpedig a szőlő és a bor lelke és váza a sav: a nélkül vizet is ihatnánk. Szerencsére katasztrófa nem következett be. Bár 1999 tiszta, feszes, precíz és férfias aszúit, a tokaji nagy bor archetípusait nem sikerült felülmúlni, a 2000-es aszúknak is megvan a sajátos szépségük. Hömpölyögnek, törleszkednek, hízelkednek, illatosak, csábosak. Minden palackban egy picike Lolita lakozik: a borok nagy része már most, fiatalon is jól fogyasztható, könnyen érthető. Volt persze egy-kettő, amelyet a friss palackozás megnyúzott, s még fiatal és nyers arcát mutatta. Így a Török pincészet 5 puttonyosa, amelynek illata a palackozás során „megbolondult”, vagy Árvay János hűvös ízvilágú, tiszta vonalvezetésű, de az új fahordós érlelés nyomait még nagyon is magán viselő 6 puttonyos aszúja.
A Megyer 6 puttonyos aszúsorozata igazi kuriózum: beavatás a házasítás műhelytitkaiba. A külön lepalackozott légies hárslevelű, illatos muskotály és tömör furmint aszúk az egyes fajták erényeiből adnak ízelítőt, de az ugyanezekből a borokból készült házasítás (50 százalék furmint, 30 muskotály, 20 hárslevelű) meggyőző: egyensúlyával és öszszetettségével az egyes fajták nem versenyezhetnek.
A harmónia, az egyensúly, az összetettség olyan vezérfonal, amelyre minden aszúnak épülnie kell. Csak éppen a harmóniát, az egyensúlyt sokféleképpen lehet megfogalmazni. Az egyik út az Oremusé: virágos és üde, légies és selymes aszúikban szinte elvész a kóstoló. A 3 puttonyos sláger lesz; az egyelőre még zárkózottnak tűnő 5 és 6 puttonyosok pedig a 99-es, klasszikusnak mondható birtokválogatás következetes folytatásai. Ugyanezt a stílust véltem felfedezni a Hétszőlő 5 és 6 puttonyosában: kirobbanóan illatos, bár ez az a bor, amelynek krémes szerkezetében leginkább érződik az évjárat fonákja (nem véletlen: a Hétszőlő Tokaj-Hegyalja talán legmelegebb dűlője. De várjuk csak ki a hűvösebb éveket!). A Degenfeld 5 és 6 puttonyosa mintha átmenetet képviselne: virágos, hársmézes illat, míg szerkezetében zártabb, feszesebb, cseresebb – klasszikusabb stílus. Miként a Disznókő-aszúk: állnak mint a cövek, tele citrussal és botritisszel, bár egy kicsit még nyersek. A jótékony idő ezt a sebet hamar begyógyítja.
A Dereszla teljes körű név-, tulajdonos- és szemléletváltás után 2000-es boraival iratkozott be a felsőbb osztályba. Aszúik – különösen a két aszúeszencia – öszszetett ízvilágukkal és káprázatos szerkezetükkel nyűgöztek le. Gergely Vince, a muskotály nagymestere szokásához híven egy lendületes dűlőszelektált muskotályos aszúval bizonyított. A Királyudvar, a Füleky és a Pendits – három kézműves borászat – 6 puttonyos aszúi krémes, vastag, bársonyos, hömpölygő szerkezetükkel, minden szögletességtől mentes, elegáns vonalvezetésükkel külön stílust képviseltek. Külön öröm, hogy a két kisebb birtok is a legjobbak között található, s hadd tegyem hozzá: az évjárat adottságait éppen ez a stílus tűnt legszebben kifejezni.
A képzeletbeli babérkoszorút ezen a délutánon a Pajzos aszúeszenciájának adtam. E napon ez a bor állt legközelebb ahhoz az eszményképhez, amely az aszúról bennem él: összetett, mély ízek, eleven, tiszta lüktetés, leírhatatlan, megfoghatatlan varázslat... A sors iróniája, hogy az évjárat jellege éppen ebben a borban mutatkozik meg legkevésbé.
Ez talán azt jelenti, hogy 1999 közelebb áll a tökéletességhez? Bizony, az istenek 99-et választanák – de 2000 olyan, mint az új szerelem: ez az angyalok bora.
Bárány István
Sziasztok! Rég jártam erre és persze megint segítséget kérek...
Londonba vinnék édes bor rajongó ismerősnek Tokajit. Melyiket? Honnan? Mondjuk 5000,- Ft/palackig tudnátok ajánlani valamit?
Én a chardonnay mániámmal e ponton meg vagyok lőve.
Köszönöm!
Nem és dokumentáltam, de annyi megmaradt, h. Bélabá 2000-es Hársa kénbűzös, rossz lőre volt; Györgyk. 97es pazar nagyon elegáns, áradó illatú, jó karban levő, 98as kicsit karcsúbb (de később ez is homorít) 96 még épp iható kategória, 95 kipukkadt lelágyult és volt vmi nagyon rossz benne. Gere T. hárs (tán 2001?) gyenge tétel; Babits Tokaji hárs oxidált illós. Günzer rosé a változatosság kedvéért; és Szepsy aszú lezárásként.
A 18.-a egyébként péntek ám! Nekem mindkét nap jónak tűnik. Érdemes lenne a vakkóstolón belül azért csoportosítani -mint ahogy Borkollégiumos ismerősünk monda- blokkban a Chardonékat (sztem min. 4 kellene 2-3 külf; 2magy); 1külf-1magyar tramini; rajnai ugyanígy; és a hungarikumokhoz meg találni hasonlót?
A 19.-ét én úgy értem, hogy jobb lenne, de persze ha 18, akkor se hagynám ki.
A +1, ha belefér a létszámba (ha inkább kevesen leszünk, mint sokan, akkor esetleg +2, de csak akkor).
Tokaj ügyben valóban semmi ok a száraz borok kihagyására, de az édeset tényleg csak "versenyen kívül" kéne, mert nem összevethető.
Mindenki hoz bort (mint a Bakáts téri topiktalin) vagy összeadunk és osztunk (mint a Nagybortalin, ha jól tudom)?
Helyszin?
Az edeseket esetleg hagyhatjuk a vegere "versenyen" kivul ismet elkonyvelve, hogy Tokaj rulez :)
"Fajták mik legyenek, hogy ne nagyon csapongjunk!"
Ezek jutank elbol az eszembe mint alapvetesek:
Rajnai Rizling Olasz Rizling/Juhfark Tramini/Cserszegi/Irsai
Muscat
Chardonnay Sauvignon Blanc
Pinot Gris
Furmint Semillon Gruner Weltriner
Harslevelu Muller-Thurgau
Koverrel szedve azokat a fajtakat amiket nem szivesen hagynek ki a szorasbol. Az olaszrizlinget nem ok nelkul szedtem kulon a rajanitol es egybe a juhfarkkal szerintem a OR inkabb juharfk mint RR.
A zoldveltelini egy erdekes kerdes, de Ausztrian, Eszak-Olaszorszagon es szephazankon tul nem nagyon elterjedt. A szurkebarat izgalmas lenne, de ember legyen a talpan aki abbol konnyen beszerezheto majer tetelt tud keriteni.
A Sauvignon Blanc-ot az ujvilagban amugy is sandornesan csinaljak a legtobben :) Az illatos fajtakat meg kepviselje melto modon a Tramini.
Persze tucatjaval lehet meg az izgalmasabbnal izgalmasabb fehet fajtakon gondolkozni...de igy fejbol ennyi jut eszembe elsore.