Ezt a topikot azért indítom mert két fajta ember létezik az egyik aki le akar vizsgázni a másik aki nem. A felkészülés nehéz van aki feladja van aki megbukik, de remélem mindenki eléri a célját. Készüljünk az amatőr vizsgára. HA5FUL
"Azzal nincs is baj, ha a középiskolás szintű elektro dolgokat megkövetelik a műszaki vizsgán!
Csakhogy a bukások többségében szerintem nem ezek miatt a kérdések miatt vannak, tudniillik ezeket általában alacsony pontszámmal mérik a tesztlapon! A gond az extrém magas pontszámú direkt szívatós kérdésekkel/feladatokkal van, amiből ha egyet elszúrsz, akkor már jó eséllyel az egész vizsgádat elszúrtad!
Elhibázottnak tartom a kéréssorok ilyetén forma összeállítását és szerintem javarészt ez okozza az alacsony eredményességet!"
Szerintem is ebben van a lényeg megfogalmazva.
Ha a súlyozás olyan, amilyen, de ha még emellett szándékosan meg van spékelve a kérdés félreértelmezésének lehetőségével, akkor valójában nem is a tényleges tudás szintjét van hivatott lemérni a vizsga.
Azzal teljes mértékben egyetértek, hogy az Ohm-törvény készségszintű ismerete elengedhetetlen, még talán a Kirchhoff-törvényeké is, de azzal nem, hogy a magas pontszámmal díjazott, a vizsga sikerességét eldöntő kérdés(ek)be szándékosan vigyenek bele értelemzavaró elemeket.
Ami pedig pl. a vízvezetékben elhelyezett fojtás és az ellenállás analógiáját illeti, nos az nagyon OK. Az ehhez hasonló gumiasztalos tesztpad segítségével értették meg sokan, hogy hogyan is hat az elektronok mozgására az anód-, a vezérlőrács-, a fékezőrács-feszültség változtatása.
No igen,többféle igazság van,de az elgodolkodtató ha valaki 20-30 vagy több éves amatőrmúlttal "lepattan" az amatőr adatbázisokról
mint "ismeretlen", na látod a ő/ők lehet,hogy a kristályfrekin/3.615 avagy a relék ,haveri szimplex stb töltötte az elmúlt évtizedeket..Igen én is ismerek amatőrtársakat akiket már csak a Bouvet sziget vagy a majdani KNDK QSO hoz lázba minden más ,minden sávban,lappal is megvan.Az igazi amatőr "ham spirit" a mindenkori rendszeres rádíózásban van szerintem. Ismreteim szerint a napi gyakorlatban "edzett" amatörökből /meg aki vállalja és ráéér /szeretnek "toborozni" de ha nem így van,kéretik elnézés
Figyelmedet nyilván elkerülte, hogy többen is vannak olyan komoly felkészültségű amatőrök, akik nem az egyéni hívójelükkel, hanem a kedvenc versenyállomásukkal vannak kinn a sávban és csinálnak akár több tízezer összeköttetést. Vannak olyanok is, akik egyéni versenyzőknek, klubállomásoknak építenek remek dolgokat, de nem szeretik a napi időkitöltő QSO-zást. De olyan amatőrtársat is ismerek, akit már csak az igen ritka DX-ek hoznak lázba és csak azt a néhány QSO-t csinálják egész évben. Tehát ez a fajta 'rangsor' nem tükrözi a valóságot.
Aki túl aktív (főleg a 3615 kHz környékén....), az nem biztos, hogy igazán követendő példa lehetne a fiatalság számára..... :)
Természetesen ,a legutóbbi módosítás a 1/2018(V.29)NMHH rendelet módosításának 3. melléklete a freqvencia használatról.Megtalálhatod a MRASZ hírek rovatban a régi hírek közt,letölthető innen/legegyszerűbb szerintem/ vagy a Jogtárból is
Ahhoz nem kell technikai zseninek lenni, hogy az Ohm törvényt megértse és tudja használni. Anno a technikumban is voltak nagyon hal srácok. De a zseniális elektro tanárunk egy vízvezetékes példával egyből megértette a gyengébbjeivel is.
Egyébként a sok balfaszkodás után úgy látom megint fel akarják éleszteni a technikusi képzést. Ahol a gimnázium és a szakmunkás képzés megfelelő koktéljával lehet némileg szakmai de nem is tök bunkó között megtalálni a helyes arányt. Pozitívnak tekinteném ezt az irányt. Csak az vetődik fel, hogy ki lenne erre normális oktató! Sajnos a tanári pálya évtizedek alatt degradálódott, már 3-as alatti érettségivel lehetett diplomát kapni pár év kiseggelésével. Nincs már az a nagyvállalati szektor, ami a gyakorlati képzés mögött műhelyekkel, anyagi támogatással ott állna. Egy minisztériumi senki meg eleve alkalmatlan szakmai ügyekben. Nekünk a Landlerban az Egyesült Izzó volt a "szponzor". Anyagilag is, de sok ott dolgozó szakember jött órát adni. Alapvetően életközeli tapasztalattal. De a rádióklub is alapvetően támaszkodhatott a "nagy testvérre". Ha mással nem, kitelepüléskor teherautóval. De rengeteg bontott anyagot kaptunk. Még olyan irodalomhoz is hozzájutottunk, amit nem hoztak be államilag. Azokat a sokak számára távoli dolgokat is megnézhettünk élőben, amikről tanultunk. Nagy generátorok, ipari forgógépek. Egy tizenévesnek akkor nagy szó volt egy hatalmas dízel generátor, vagy kapcsoló terem. A hangjaival, a szagokkal. Pláne érdeklődés volt a sok-sok fiatal lányt, asszonyt foglalkoztató (bocs!) izzólámpa vagy rádiócső szerelde meglátogatására.......Aminek a végén egy ECC83-at összerakhattunk és végig csináltuk a szivattyúzást, getterezést, próbát.
Akkor fiatalon nekünk sem tetszett sok olyasmi, amire (gondoltuk) soha nem lesz szükség. Üzemgazdaságtan. Biztonságtechnika önálló tantárgyként. Persze orosz nyelv. A szakrajz is mára legalább annyit adott, hogy megtanultunk a kézírás macskakaparása helyett olvashatóan írni. Ábrázoló geometria. 50 évvel később is azt mondom, nem volt felesleges.
Ma meg azt vitatják, hogy egy rádióamatőrnek kell-e tudni a villamosság alaptörvényeit.
Sziasztok! Létezik valahol, a 2018 nyári módosításoknak megfelelően aktualizált lista (csak) az amatőrsávokról, üzemmódokról és vizsga szintenként megengedett teljesítményekről? Köszi! 73!
Már "lerágtuk elégszer". Miért is volna baj ha valaki érdeklödő levizsgázik, bemegy a boltba és vesz egy amatőr készüléket és többé -kevésbé rendszeresen rádíózik,annyit "amit a test megkíván".Aztán ha valami feladja "bekopog hozzád,vagy más szakemberhez.Gyakran idézett MHSZ konstuktőr érdeklödésű klubtagjaink sem a polcnak készítették a készüléket.Azzal egyetértek,hogy technikai minimum legyen főleg biztonságtecnikai összefüggések,áramütés, villámvédelem....
Történt valami azzal a két iskolával, amikor integrálták őket a szakképzési centrumnak nevezett förmbe.
Nemcsak azzal a kettővel, a miénket is beszántották (Kolos Szki.). Érdekes, a műszaki szakközepek legaljának mondták, mi bentről akkor sem így láttuk, így 25 évet visszanézve meg főleg nem.
Amit meg Mrs. BFO mondott hazafelé a kocsiban (újkeletű informatikai analfabétizmus), méginkább ledöbbentett.
Technikai nagyjaink,külnösen "nettó"sikeres konstruktőrök, csak ritkán találhatók az ismert HAM állomások,amatőr nyilvántartásokban....
Kikre gondolsz? Mert pl. a legutóbbi ARRL DX-en is jópárat lehetett hallani... pardon, HA-nak nem hallani :-). A "hegyen" is fent volt ekkor nem egy. Meg egyéniben, otthonról is dolgoztak.
Nem tudom akkor ki rádíózna Tóni? Technikai nagyjaink,külnösen "nettó"sikeres konstruktőrök, csak ritkán találhatók az ismert HAM állomások,amatőr nyilvántartásokban....mint írtam a) ismeretlen,nem található b) max néhány száz megtekintéssel/egy cca 20-30-éves gyakorló amatörtől.Kevesebb estben szerencsésen találkozik a kettő.Érdemes elgondolkozni ezen,hogy valakinek rádíózni is kéne....
nem tudom megmondani két ellenállás között mennyi az áram, mert minek is... nem tudtam lerajzolni a feszültség osztó kapcsolást, mert mihez kell???
Ezek egészen alap dolgok, amik mindenhez _is_ kellenek - mármint ebben a témakörben. Ha az segít, van néhány elektrotechnika könyvem digitalizálva, szívesen elküldöm neked. Ezekből ha csak az Ohm és Kirchoff törvényeket tanulod meg, valamint a különböző áramköri elemek soros és párhuzamos kapcsolásait, a fenti kérdések gyerekjátéknak tűnnek majd. Tudom hogy úgy érzed hogy most mindenki ezzel piszkál, de tényleg egyik része 8. osztályos, a másik része középiskolás fizika. Ha ezek az alapok a 15 éves fiamnak mennek, neked menni fognak!
Azzal nincs is baj, ha a középiskolás szintű elektro dolgokat megkövetelik a műszaki vizsgán!
Csakhogy a bukások többségében szerintem nem ezek miatt a kérdések miatt vannak, tudniillik ezeket általában alacsony pontszámmal mérik a tesztlapon! A gond az extrém magas pontszámú direkt szívatós kérdésekkel/feladatokkal van, amiből ha egyet elszúrsz, akkor már jó eséllyel az egész vizsgádat elszúrtad!
Elhibázottnak tartom a kéréssorok ilyetén forma összeállítását és szerintem javarészt ez okozza az alacsony eredményességet!
Ha fontosnak tartja az arra kompetens, döntéshelyzetben levő személy az utánpótlás kérdését, akkor itt kellene változtatni a vizsga menetén!
Daniel's! Remélem a döntésed nem végleges és adsz még egy esélyt annak a fránya vizsgának!
Bár a kerítés ugyanazon oldalán állunk, (engem is meghúztak! ;-) ) úgy gondolom, hogy tudnék neked segíteni elvégre jó ötven éve elektronikákkal foglalkozom! Ha úgy gondolod, keress meg!
Aljas leszek, de aki annyira be van oltva a műszaki dolgok ellen, hogy 2 soros ellenállást nem tud kiszámolni, annak talán valami humán hobbit kellene keresni.
Úgy tűnik. Remélem, ez a siralom, csak nálunk van a siralom völgyében. Történt valami azzal a két iskolával, amikor integrálták őket a szakképzési centrumnak nevezett förmbe. Vagy a generációváltás tett be nekik, nem tudom. De a gyerekek szerint eszméletlen laza légkörben folyik minden. Szeretném, ha lekőröznének szakmailag, mert mégis csak nekik kellene megfelelni a kor színvonalának, de sajnos a miéknél is alacsonyabban vannak. Nem hiszem el, ha nem látom, azaz nem láttam, mert egy aszinkron motor kapocslécét nem tudták felrajzolni. Na ezt befejeztem.
A rádióamatőrizmusról. Nem csökkenteném a vizsga színvonalát, remélem, ezt a hatóság emberei és a MRASZ is így gondolja. Annyi minden elzüllött már ebben az országban, legalább nekünk ne kelljen lehajtott fővel..!
Egy-kettőt lehetett látni a szekrényben, de nem olyan tömegben, hogy minden mérőhelyre jusson. Egyébként 1966-ban volt ott pneumatikus számítógép meg NC eszterga. Akkoriban mindkettő csúcstechnológiának számított. Két éve ilyen felszeretségű mérőhelyből 4 volt:...
Úgy tűnik több valóság is létezik. Kíváncsiságból felhívtam a két nagy gyermekemet. Mindketten gimnáziumban érettségiztek, a Lányom gyógypedagógiát hallgat, a Fiam dísznövény-kertész. Mindketten kapásból vágták az Ohm törvényt, a Fiam mind a soros, mind a párhuzamos ellenállások eredőjének a képletét meg tudta mondani, a Lányom erre már nem nagyon emlékezett.
De a műhelyünkben dolgozó 8 elektromos szerelő srác közül is a legjobban felkészültek a legfiatalabbak. Durrognak is az öregek, akiktől erővel kellett elvenni a próbalámpát, miközben a fiatalok kizárólag a kéziműszert és az oszcilloszkópot ismerik. Meg a legújabb Bosch meg Delphi diagnosztikai eszközöket, mert azok voltak a tanműhelyükben.
Biztosan vannak jobb és rosszabb iskolák. Ezt nem vitatom. De a rádióamatőr vizsga műszaki részének a döntő többsége nem speciális, hanem egyszerű középiskolai szintű fizika. Nem Smith-diagramról meg DSP algoritmusokról kell beszámolni, hanem igen egyszerű alapokról. Ettől függetlenül én is azt támogatom, inkább gyakorlati kérdések legyenek, de kérdem én, hogyan fog egy kezdő megfelelően használni attenuátort, preampot, rf-gaint, drive-ot, carrier-t , ha fogalma sincs arról, mik is azok egyáltalán? Hogyan lehet majd tőle zavarmentesen dolgozni a sávban, ha gőze nincs arról amit csinál? Vagy nem is szeretnénk, ha tudná?
Két éve voltunk egykori iskolánkban, a Kandóban, abból az alkalomból, hogy 50 éve kaptuk meg a technikusi oklevelet. Végigjártuk a mérés laborokat is. A környezet nagyon ismerős volt, szinte mint ugyanazok a műszerek voltak, mint 50 éve...
Most viccelsz? A napokban írtam ide valahová, hogy sem a villamos vonalon tanuló szakmunkásoknak, se a technikusoknak nincs szaktankönyvük. Elektrotechnika se! Nem az ujjamból szopom, újfelvételes kölyköket kérdeztem.
Mondj egy alap elktró tételt és eltalálod, hogy pont arra (sem) tudják a választ.
Igen, így lezüllött ez az egész.
Olyan modern korba értünk, hogy a többségük nem jegyzetel órán. Lefotózza a mobiljával az interaktívot, oszt jónapot!
A tanműhelyben huzalozó vezeték nincs, nem hogy mérőkészlet. Siralom, de 10 fős csoportra 2 db őskori multiméter jutott. A kis technikusoknak rémlett valami, valami gyújtásszögről, de azt a valóságban, oszcilloszkópon sosem látták, mert ugyan ott vannak az üveges szekrényben, de mind szar.
HAREC műszakin milyen bonyolultságú, jellegű számolós és rajzolós feladatokra kell számítani? Van valaki Köztetek, aki a közelmúltban vizsgázott? Esetleg 1-2 példát tudna mondani? Köszi! 73!
Lásd MRASZ honlap, korábbi "hírek". Tájékoztató a "kezdő" fokozatú amatőrvizsgáról/9 fiatal és egy 60 éven felüli sikeresen vizsgázott
3-an CW-t is.
Most olvasom,hogy kezdő vizsga csak 16 éves korig ill 60 éven felülieknek tehető,te a 22 éveddel min Cept.novicét tehetsz,ha gondolod tedd azt,de semmiképpen ne kallódj el,fogyunk mint a szappan...