Keresés

Részletes keresés

Csa80 Creative Commons License 2019.12.31 0 0 99458

Nem bantaskent irtam :-)

 

Most tudatosult, hogy B7378at osszekevertem volna valaki massal? Szabolcsal?

Előzmény: Kronter (99457)
Kronter Creative Commons License 2019.12.31 0 0 99457

jogos, fel sem tűnt. (az anyanyelvemen valahogy mindig kényelmesebb olvasgatni. :-)

Előzmény: Csa80 (99453)
Csa80 Creative Commons License 2019.12.31 0 0 99456

Regi fokkereskent azert te jobban kepben vagy.

Előzmény: B7378 (99448)
Csa80 Creative Commons License 2019.12.31 0 0 99455

Kicsit most volt idom, olvasgattam az esetrol. Kuzdottek azert, tobbszor kibillentek minden iranyba, viszont azt irjak nem igazan tudtak elemelkedni, de futot huztak? A kepeken azt kerestem latszik e valahol a futo.

Előzmény: B7378 (99448)
Csa80 Creative Commons License 2019.12.31 0 0 99454

Az a kerdes igazan, miert tertek ki menthetetlenul jobbra. De az adatok kiolvasasa utan okosabbak leszunk. Sot a helyszinen levo vizsgalok szerintem a nyomokbol mar most is valoszinusitenek dolgokat, de vegso bizonyossagot a teljes bizonyitekok utan akarnak kozolni. 

Előzmény: B7378 (99448)
Csa80 Creative Commons License 2019.12.31 0 0 99453

Miert nem valtotad at az oldalt angolra? Ott van a PDF link mellett :-)

 

 

Előzmény: Kronter (99449)
Sánta Kutya (SK) Creative Commons License 2019.12.31 0 1 99452

Vagy volt veszély Madridban egy éve, vagy nem, de ezekből a cikkekből nehéz kihámozni.

 

Az index cikke "irányítóközpontról" beszél, de érdeme, hogy nem másolta szolgaian a HVG cikkét, hanem megnézte az eredeti forrást, és javította a felcserélt szeparációt.

https://index.hu/kulfold/2019/12/30/madrid_legibaleset_wizzair_repulogep_air_europe_legikatasztrofa_utkozes/

 

 

A HVG felcserélte a vízszintes és a függőleges szeparációt, amit magunk között nevezhetünk menthetetlenül durva hibának.

"a legkritikusabb pillanatban mindössze 370 méterre voltak egymás fölött, oldalirányban pedig csak 65 méter volt a két gép között" (Azért másolom ide, hogy ne nézzek ki hülyének, ha közben kijavítják.)

https://hvg.hu/tudomany/20191230_Majdnem_osszeutkozzott_a_WizzAir_es_az_Air_Europa_gepe_Madrid_felett?s=hk

 

Az Avherald remélhetőleg nem cserélt fel semmit, de sajnálkozik, hogy a jelentés csak spanyolul készült.

https://avherald.com/h?article=4c2b4349

 

A lényeg, hogy az irányító FL300 helyett FL200-ra küldte a Wizz Air HA-LPM gépét, ahol közel került egy Embraerhez, de időben észrevették és korrigálták a hibát.

Spain's CIAIAC reported the separation between the two aircraft reduced to 200 feet vertical and 0.2nm horizontal.

 

Most valaki nálam hozzáértőbb derítse ki ebből, hogy mennyire volt meleg a helyzet.

-Jeszy- Creative Commons License 2019.12.30 0 0 99451
Előzmény: -Jeszy- (99450)
-Jeszy- Creative Commons License 2019.12.30 0 0 99450

https://ans.kz/AIP/eAIP/2019-12-05-AIRAC/html/eAIP/UA-AD-2.UAAA-en-GB.html#AD-2.UAAA

 

Van itt hely elég....   TODA 4800 m

 

Jobbra magas hegyek, de a SID-ek balra mennek amerre nem látszik semmi különös.

 

Műhódkép szerint a pálya után is bőven van füves terület még, jó 1 kilométer, amit most közepes hó borított, hasraszállásra egészen jónak néz ki.

Ennek a füves területnek a 2/3-áig jutott el a gép.

Előzmény: B7378 (99448)
Kronter Creative Commons License 2019.12.30 0 0 99449

Közép-Ázsia legnagyobb pályája (4400/4500 m), még a 747 sem tolat ki a végébe a felszálláshoz. én nem látok rajta semmit, azon túl, hogy "jobbra elég magas hegyek vannak": friss térkép (a bal felső sarokban kattints a pdf-re. a szöveg ugyan orosz, de az összes chart, táblázat, térkép angol.)

 

amit egy azeri fórumon olvastam róla, hogy a társaságok nem szeretik, mert nagyon drága. kiszolgálás, jégtelenítés... minden. és a kero sem olyan olcsó. Moszkvában a JET A1 most 2.56 míg Almatyban 3.26 USD/USG. (ez még persze mindig jóval kevesebb, mint LHBP)

Előzmény: B7378 (99448)
B7378 Creative Commons License 2019.12.30 0 1 99448

Végigolvastam a sok infót, kezd a puzzle összeállni. 

Először is, nézzük meg a wake turbulence esetet, amit a 2 perccel előtte felszálló A321 miatt feltételeznek. 

Az idpjárás 14001MPS volt, a pálya 05R. Ez 1m/s tökéletes, 90°-os oldalszelet jelent. A kb másfél perces elkülönítést figyelembe véve, az Airbus wake turbulenciája 90 másodperc alatt 90 métert ment el oldalra, ez az átlagos 45 méter szélességű futópálya esetében kijelenthető, hogy önmagában ez nem valószínű, hogy okozhatta a balesetet. 

A nulla fokos fékszárnnyal való felszállás pedig normális, üzemszerű dolog a Fokkereknél, habár józan ésszel ilyen időjárási körülmények között én a 8°-os fékszárnyat és max tolóerőt választottam volna. Ez a konfiguráció adja ki az adott körülmények között a legjobb  felhajtóerő/légellenállás/pályahosszigény/emelkedési képesség arányt. 

Valamiért 0° fékszárnyat választottak, de miért? Nem hiszem, hogy üza spórolás miatt, hiszen azon a vidéken nem gondolnám, hogy a kerozin ára lenne a fő tényező. Valami más oka volt? Tudja valaki, milyen hosszú az a pálya? Van-e akadály a pálya után, ami az "obstacle clearance limit"-be beleszólt volna? Azért kérdem, mert nincs térképem róla. 

Előzmény: Kronter (99447)
Kronter Creative Commons License 2019.12.30 0 0 99447

nyilatkozatot adott ki a Kazah légi irányítás. a 321-es közepes szállító gép kategóriába esik (< 136 t) és így a számukra minimálisan előírt elkülönítés 1 perc. ezt bőven meghaladva 1 perc 52 másodpercre rá engedték el a gépet: link

 

itt pedig az üzemeltető rövid összefoglalója arról, hogy műszaki hibát nem feltételeznek, az eset erősen jegesedésnek tűnik. az nem teljesen világos számomra a leírásból, hogy csak annyi biztos, zárt féklappal gurult ki a gép az induláshoz vagy egyértelműen azzal is szállt fel.

Előzmény: XANTIi (99445)
XANTIi Creative Commons License 2019.12.30 0 0 99446
XANTIi Creative Commons License 2019.12.30 0 1 99445

Az durva lenne, ha valóban 1 perccel utána engedték volna.

Előzmény: Kronter (99444)
Kronter Creative Commons License 2019.12.30 -1 0 99444

F100: az üzemeltetők szerint az egy perccel előtte lévő A321 turbulenciája okozhatta: link

feketefelhoo Creative Commons License 2019.12.30 0 0 99443

Majdnem 1.5 óra volt még Naplementéig.

Előzmény: Almásháza (99442)
Almásháza Creative Commons License 2019.12.30 0 0 99442

> Négy. A linkeken vannak képek is.

> https://aviation-safety.net/wikibase/231760

 

Az a Richtofen-replika háromfedelű hogyan próbált felszállni helyi idő szerint 15:30-kor, korhűen nagyjából nulla műszerezettséggel? Nincs már akkor sötétedőben így télen?

Előzmény: jim32 (99441)
jim32 Creative Commons License 2019.12.30 0 0 99441

Négy. A linkeken vannak képek is.

https://aviation-safety.net/wikibase/231760

 

Előzmény: Pitta2 (99438)
B7378 Creative Commons License 2019.12.29 -1 2 99440

Ezek csak teóriák. Még nem tudunk semmit, még akkor is, ha a bizonyosságot megközelítő valószínűséggel sokan erre tippelünk. 

 

Azért nem kéne pálcát törni még felettük, mert azon a vidéken azért már láttak havat meg jeget, tehát nem új a dolog a számukra! 

 

Igaz ugyan, hogy a Fokkereknek ún. szuperkritikus szárnyprofiljuk van, de én már... úgy értem, illetve láttam olyan esetet, hogy centi vastag jég állt a szárny közepén és mégis vígan repült. 

Ugyanis régebben volt a Fokkernek egy kidolgozott eljárása, azt úgy hívták, hogy "Two step rotation-improved stall margin protection". 

Kiválóan működött.....

 

Előzmény: altset (99439)
altset Creative Commons License 2019.12.29 0 2 99439

Az F100-as átesett, valamiért nem lett elég a sebesség. Ha a két RR motor kezdetben dolgozott, de az egyik mégis köhögni kezdett, eggyel még ugye simán tovább tudtak volna emelkedni, és aztán visszaszállni. Ha nem az RR volt a hibás (mind a kettő ment), akkor az egy másik eljárás. Egy felszálló repülőgép esetében a V1 - V2 között dől el minden. Lehet, hogy az előírt sebességük megvolt (az MP mondta hogy Kolja emeld el, vagy fordítva), csak a szükséges felhajtóerő hiányzott. Vagy aerodinamika miatt (sok a jég), vagy nem raktak fékszárnyat, vagy mind a kettő. A V1-V2 mindenre választ fog adni, ha a CVR tényleg épen maradt.

Pitta2 Creative Commons License 2019.12.28 -1 0 99438

Ez a hét durva lett. 3 gép 

Előzmény: Sánta Kutya (SK) (99437)
Sánta Kutya (SK) Creative Commons License 2019.12.28 0 1 99437
B7378 Creative Commons License 2019.12.28 0 1 99436

Jeszy , bingó :)

 

Főleg, ha rám kattintasz, ott van minden nyilvánosan :)

szóval, várom a privát emailedet :D 

 

Bocs, T fórumtársak, a privát chatért. 

 

Valaki írta, hogy kétszer leért a gép farka..... hát kérem, a Fokker 70 és 100 körülbelül 7.5°  bólintásnál el szokott jönni a földtől. A farkát szerintem kb 14-16 fokos szögnél veri le. Nem szeretnék rosszat írni, de ha egy pilótának magasabban van a lába, mint a feje és a gép még mindig nem szállt fel, akkor érdemes egy startmegszakításon gondolkodni,még akkor is, ha esetleg túlcsúsznak....

másik fórumtárs írta a VCFZFG-t, szerintem igaza van, nyilván ez volt a helyzet. 

Előzmény: -Jeszy- (99431)
XANTIi Creative Commons License 2019.12.28 0 0 99435

Katonai gépen volt ebből nagy baj. Leitták a szesz egy részét, de hogy ne tűnjön fel, higítóval pótolták. A plexi meghálálta.....

Előzmény: altset (99434)
altset Creative Commons License 2019.12.28 0 0 99434

A TKS-ről jut eszembe, én még ismertem olyan Malév Li-2-es hajózószerelőket, akik mesélték, hogy az ingzsebükben a toll vagy ceruza mellett egy 13-14-es villáskulcsot hordtak. Ezzel lehetett ugyanis leengedni a tartályból a tiszta alkoholt. Ezt mindenféle jég garantáltan utálja, mert igen hatásos, a szegény időkben viszont egy kis aromával és hígítással ihatóvá lehetett tenni. A Li-2-esen a pilótaablakra és a légcsavarokra lehetett spriccelni. Ha meg nem kellett, miért vesszen kárba az a drága szesz... Az Il-14-esen ugyanez volt a szisztéma, de itt a homloküveg már fűthető volt, így az alkohol csak „rásegített”, ha nagyon durva volt a menet.

Előzmény: Kronter (99427)
-Jeszy- Creative Commons License 2019.12.28 0 0 99433

A megjelent fotók alapján úgy tűnik a Fokker ebbe a házba csapódott. (Piros nyíllal jelölve.)

 

Egészen közel van a pályatengelyhez (azért vidám dolog lehet ezekben a házakban lakni...), viszont a becsapódás iránya úgy tűnik a nyíl irányából történt, ami a kis sebességnél jobbra lebillenést sejteti.

 

"Another survivor, businessman Aslan Nazaraliyev, told the Vremya newspaper that the plane started shaking while gaining altitude about two minutes after takeoff."

 

"Authorities have assured reporters that the plane was de-iced before takeoff, however, survivor Nazaraliyev recalled that the wings of the plane were covered in ice, and passengers who used emergency exits over the wings were slipping and falling down."

 

https://www.dw.com/en/kazakhstan-plane-with-nearly-100-people-on-board-crashes/a-51804609

 

trizs77 Creative Commons License 2019.12.28 0 0 99432

Lezuhant egy túrahelikopter Hawaii egyik szigetén, Kauain – írta az MTI. A balesetnek egyetlen túlélője sincs.

 

A járművön a pilótán kívül hat turista – köztük két gyermek – utazott.

 

A szerencsétlenség helyi idő szerint még csütörtök délután történt, de csak pénteken találták meg a helikopter roncsát. (Hawaii 12 órával későbbi időzónában van a közép-európaihoz képest.) Az időjárásnak feltehetően köze lehetett a balesethez, mivel erős széllökésekkel és heves esőzéssel kísért viharba került a gép, amikor eltűnt a reptéri radar látóköréből.

 

A CNN információi szerint a gép roncsai között hat holttestet találtak. Egy hetedik utas után folytatják a kutatást, de bizonyosak benne, hogy ő sem élhette túl a balesetet.

 

A turistacsoport egy négytagú családból és egy másik család két tagjából állt. 

A parti őrség az amerikai haditengerészet egyik mentőhelikopterével és egy Honoluluból érkezett mentőhajóval kereste a járművet, a vihar azonban jócskán megnehezítette a dolgát. Az eltűnt gépen ugyan volt elektronikus helymeghatározó, az eszköz azonban semmilyen jelet nem adott.

A helyi rendőrség közleményben tudatta: megtalálták a helikopter roncsát, de tovább kutatnak esetleges túlélők után.

-Jeszy- Creative Commons License 2019.12.28 0 0 99431

Bakker, most jöttem rá ki vagy! :) :) :)

 

Ha hülyeségeket írtam, csak finoman kritizálj, mert Tőled tanultam :) :) :)  ( Az elméleten és a repülésen kívül a logikus gondolkodást is :) )

 

Jeszy

Előzmény: B7378 (99413)
-Jeszy- Creative Commons License 2019.12.28 0 0 99430

UAAA 270100Z 14001MPS 1000 R05L/P2000N R05R/P2000D BR FU NSC M12/M13 Q1014 R88/91//50 NOSIG=

 

Nekem a hírek alapján (-9C, köd) egyből az ugrott be, hogy FZFG. A METART nézve (köszönöm, hogy beillesztetted) is eléggé valószínűsíthető.

 

Ugyan a Metar párásságot és füstöt ad, szél elenyésző, felhőzet nincs, jó kis inverzió lehetett. Az 1000 méteres általános látástávolság (gyakorlatilag köd határ) és a bő 2000-es RVR a talajon, de inkább romló tendenciával is ezt erősíti. Ha én meteorológus lennék, simán beraktam volna egy VCFZFG-t....

 

Az, hogy elmondások alapján 2-szer is lerakta a farkát felszálláskor jelezheti, hogy próbálták elemelni rendesen, és ha ebben a hidegben nem akaródzott eljönni, az erősen jegesedésre utal. A nagy állásszögű repülés még rátehetett a jegesedésre egy lapáttal. Az aerofoil átalakulhatott bumszlifoillá... ebből már csak egy átesés határon leliftezés jön ki. Ahogy a gép farka letört megerősíti ezt bennem.

 

De ez csak az én elmélkedésem természetesen. Cáfoljatok meg bátran, abból tanulunk.

 

Pár éve télen egy Faklénál egyenetlen motorjárásra panaszkodtak, kimentem lemotorozni, mínusz pár fok volt és a pályán közepes köd, repülés szóba sem jött. Felmelegítettem a motort, kitoltuk a hangár elé és 5 percet járattam. A hangár előtt nem volt érzékelhető a köd.

Amikor visszatoltuk a légcsavar belső részén a belépő élen 1-1,5 cm átlátszó, kemény jégréteg volt (clear ice). A légcsavar végére elvékonyodott, de ott is volt 1mm-nyi. Döbbenetes látvány volt. Leütögetni is alig lehetett. Ravasz dolog ez a fizika.....

Előzmény: B7378 (99413)
martinaxe7 Creative Commons License 2019.12.28 0 0 99429

Rescuers have found the remains of six people

 

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-50927645

 

:((

Előzmény: XANTIi (99428)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!