Sűrűsége kb hatoda a hidrogénnek, mint a metánnak folyékony állapotban, úgyhogy nemcsak szelep, hanem az eltérő térfogatáram miatt a szivattyúknak, csőátmérőknek, stb. is másoknak kell lenniük (nagyobbaknak) nem csak a hőmérséklet kérdés. Preburner-égőtér fúvóka-stb. szintén más.
Ergo teljesen másik motor.
Amúgy szerintem alsó fokozatnak használva igencsak elolvad az előnye (ISP) a lufiméretű tartály és annak a tömege/légellenállása miatt a metánnal szemben.
SSTO esetén lenne értelme, egyedül a hidrogénes motornak van akkora ISP-je, hogy elméletben legalább megvalósítható. Ami gyakorlatban meg már nem sikerült.
Amúgy a Szovjetek annakidején próbálkoztak LH-LF (fluor) motorral, ami ha jól emlékszem 500 feletti ISP-t tudott volna. Cserébe HF gázt pufogott volna ki... Szerencsére letettek róla.
Metán és hidrogén: ég és föld. Raptor soha nem lesz hidrogénes. lehet, hogy egyszer csinálnak hidrogénes hajtóművet a SpaceX-nél, de az egy teljesen új hajtómű lesz.
Metán folyékony 1 atm nyomáson: -161 °C
Hidrogén folyékony 1 atm nyomáson: −252.8 °C (kb 20 Kelvin!)
Teljsen más anyagok kellenek hozzá. A szelepek kialakításának is biztosan különbözni kell.
Igen, a hidrogénes motoroknak jó (jobb, mint a metánosé) az ISP-je, de ennek elég combos ára van.
Pl. a New Shepard egyik igen fejlett vonatkozása, hogy hidrogénes motorja van - és ez persze azt is jelenti, hogy az üzemeltetése, a GSE-je is drágább.
A hidrogénes hajtóművek jobbak a Hold-ra egy szempontból, mivel ISRU módon lehet hozzájuk üzemanyagot gyártani a Holdon (persze a Marson is - de ott metánt is lehet gyártani).
Sűrűség, hőmérsékletek mind más, ezáltal sztem csőátmérők, szivattyúk, alkalmazott anyagok mind más, szal kuka az egész és tiszta lappal kezd. Ahogy jee_c is írta.
Sejtésem szerint full újratervezés. Hogy nem használja, nem az ár dönt, hanem praktikusság. Folyékon oxigén és folyékony metán kb. ugyanolyan, de nagyon közeli hőmérséklet, tárolás nem probléma. Ellenben az LH-val...
Sokan befizették már az előleget, vagy a teljes összeget, nem tudom, de ha rájönnek, hogy itt voltaképpen csak egy pár perces repülésről van szó, visszalépnek és hamvába fog dőlni az egész.
Vajon hány hajó készül és mennyi lehet majdan a két repülés közötti idő?
A Szuborbitális repülést felhasználni tényleges utazásra - ez egy reális lehetőség, és ezen gondolkoztak is a VG-nál.
Ha belegondolunk, és a rendelkezésre álló meghajtást nem arra pocsékolják el, hogy minél magasabbra jusson el, hanem egy laposabb ívű inkább horizontális repülésre, akkor nagyobb távot meg lehet tenni, de valsz ehhez is át kell tervezni a SS2-t.
Ha nem a rögzített számot, hanem a definíció értelmét nézzük, akkor a 90 km pont lehet a Kármán vonal, a légkör aktuális állapotától függően (főleg hőmérséklet).
Szuborbitális és orbitális: két nagyon különböző dolog, és a különbség a sebesség. 3 Mach (kb 3000 km/h) vagy 27000 km/h a légkörbe visszatéréskor is sokat száít, de erre felgyorsulni is rengeteget.
Egy szubrobitálisra tervezett űrugró hajót nem érdemes átrajzolni orbitálisra, mert gyakorlatilag majdnem mindent nulláról kell újratervezni. Szóval eddigi tervek -> kuka, üres lap, és akkor lehet kezdeni.
A szárnycsattogás meglenne, de az egy darabban az nem. :)
Hacsak nem valami szuper ötvözetből készült az egész (beleértve az elforgatásos mechanikát is). Bár abban az esetben pedig kicsit szanuás - inkább sütögetős - lenne a belső tér hangulata.
A nagy kérdés, hogy ez mennyire lenne biztonságos így, kerolox hajtóművel (human rated?). És hogy a jelenlegi hajótest alkalmas lenne-e (méretét és statikáját nézve).
Szal egy 25-30 tonna tolóerejű kerolox-al sztem eljutnának 100km fölé, merthogy annak jobb az Isp-je, mint a mostani hibrid cuccuknak. Kérdés, hogy van-e ilyen rakéta használatban?
Az jópofa volt, amikor az egyik csajszi meg a pasi "dobálták egymásnak" a másik csajszit.
Elvileg Mr. Branson UX tesztelő volt (meg a többiek is, gondolom), az a sejtésem, hogy volt egy feladatlista, amiket kipróbáltak (szaltózás a levegőben, meg ilyesmi).
Az ülésekbe visszahelyezkedést is megnéztem volna, arra limitált idő van, és lényeges a reentry megkezdése előtt befejezni. És persze a reentry-t is szívesen megnéztem volna. Talán volt kis plazma a SS2 körül. Meg a reentry zuhanásból repülésbe átmenet is érdekes lehet.