Keresés

Részletes keresés

mpx Creative Commons License 2021.07.15 0 1 50452

Sűrűsége kb hatoda a hidrogénnek, mint a metánnak folyékony állapotban, úgyhogy nemcsak szelep, hanem az eltérő térfogatáram miatt a szivattyúknak, csőátmérőknek, stb. is másoknak kell lenniük (nagyobbaknak) nem csak a hőmérséklet kérdés. Preburner-égőtér fúvóka-stb. szintén más.

Ergo teljesen másik motor.

Amúgy szerintem alsó fokozatnak használva igencsak elolvad az előnye (ISP) a lufiméretű tartály és annak a tömege/légellenállása miatt a metánnal szemben.

SSTO esetén lenne értelme, egyedül a hidrogénes motornak van akkora ISP-je, hogy elméletben legalább megvalósítható. Ami gyakorlatban meg már nem sikerült.

Amúgy a Szovjetek annakidején próbálkoztak LH-LF (fluor) motorral, ami ha jól emlékszem 500 feletti ISP-t tudott volna. Cserébe HF gázt pufogott volna ki... Szerencsére letettek róla.

 

 

Előzmény: jee_c (50451)
jee_c Creative Commons License 2021.07.15 0 0 50451

Metán és hidrogén: ég és föld. Raptor soha nem lesz hidrogénes. lehet, hogy egyszer csinálnak hidrogénes hajtóművet a SpaceX-nél, de az egy teljesen új hajtómű lesz.

 

Metán folyékony 1 atm nyomáson: -161 °C

Hidrogén folyékony 1 atm nyomáson: −252.8 °C (kb 20 Kelvin!)

 

Teljsen más anyagok kellenek hozzá. A szelepek kialakításának is biztosan különbözni kell.

 

Igen, a hidrogénes motoroknak jó (jobb, mint a metánosé) az ISP-je, de ennek elég combos ára van.

 

Pl. a New Shepard egyik igen fejlett vonatkozása, hogy hidrogénes motorja van - és ez persze azt is jelenti, hogy az üzemeltetése, a GSE-je is drágább.

 

A hidrogénes hajtóművek jobbak a Hold-ra egy szempontból, mivel ISRU módon lehet hozzájuk üzemanyagot gyártani a Holdon (persze a Marson is - de ott metánt is lehet gyártani).

Előzmény: Vonzó Rém (50445)
ShaReRe Creative Commons License 2021.07.15 0 0 50449

Sűrűség, hőmérsékletek mind más, ezáltal sztem csőátmérők, szivattyúk, alkalmazott anyagok mind más, szal kuka az egész és tiszta lappal kezd. Ahogy jee_c is írta. 

Előzmény: Vonzó Rém (50448)
ShaReRe Creative Commons License 2021.07.15 0 0 50447

"volt valami orosz hajtómű, ami metánnal és hidrogénnel is tudott menni"

 

Ehhez vmi link, utána mexakértjük.

Előzmény: Vonzó Rém (50445)
ShaReRe Creative Commons License 2021.07.15 0 0 50446

Sejtésem szerint full újratervezés. Hogy nem használja, nem az ár dönt, hanem praktikusság. Folyékon oxigén és folyékony metán kb. ugyanolyan, de nagyon közeli hőmérséklet, tárolás nem probléma. Ellenben az LH-val...

Előzmény: Vonzó Rém (50445)
ShaReRe Creative Commons License 2021.07.14 0 0 50443

Tudják mit vesznek.

Előzmény: Diótörő (50440)
jee_c Creative Commons License 2021.07.14 0 0 50442

Azért az összegért nem csak egy repülést kapnak, hanem ki is képezik őket - a jegy árával arányos )luxus) körülmények közt.

És egy élmény milyensége nem csak az időtartamán múlik. ;)

Előzmény: Diótörő (50440)
jee_c Creative Commons License 2021.07.14 0 0 50441

El se hiszem, mintha megrendelésre készült volna Tim egy percese, alias #shorts: https://www.youtube.com/watch?v=352P0sLMnsw

Előzmény: jee_c (50438)
Diótörő Creative Commons License 2021.07.14 0 0 50440

Sokan befizették már az előleget, vagy a teljes összeget, nem tudom, de ha rájönnek, hogy itt voltaképpen csak egy pár perces repülésről van szó, visszalépnek és hamvába fog dőlni az egész.

Vajon hány hajó készül és mennyi lehet majdan a két repülés közötti idő?

Tudja valaki?

jee_c Creative Commons License 2021.07.14 0 0 50439

A Szuborbitális repülést felhasználni tényleges utazásra - ez egy reális lehetőség, és ezen gondolkoztak is a VG-nál.

Ha belegondolunk, és a rendelkezésre álló meghajtást nem arra pocsékolják el, hogy minél magasabbra jusson el, hanem egy laposabb ívű inkább horizontális repülésre, akkor nagyobb távot meg lehet tenni, de valsz ehhez is át kell tervezni a SS2-t.

Előzmény: Vonzó Rém (50436)
jee_c Creative Commons License 2021.07.14 0 1 50438

Ha nem a rögzített számot, hanem a definíció értelmét nézzük, akkor a 90 km pont lehet a Kármán vonal, a légkör aktuális állapotától függően (főleg hőmérséklet).

 

Szuborbitális és orbitális: két nagyon különböző dolog, és a különbség a sebesség. 3 Mach (kb 3000 km/h) vagy 27000 km/h a légkörbe visszatéréskor is sokat száít, de erre felgyorsulni is rengeteget.

Egy szubrobitálisra tervezett űrugró hajót nem érdemes átrajzolni orbitálisra, mert gyakorlatilag majdnem mindent nulláról kell újratervezni. Szóval eddigi tervek -> kuka, üres lap, és akkor lehet kezdeni.

Előzmény: Vonzó Rém (50436)
szilvatövis Creative Commons License 2021.07.14 0 0 50437

Úgy tűnik a Boeingnek tényleg komoly gyártástechnológiai gondjai vannak, ami nem csak az űriparágát sújtja.

https://airportal.hu/ujabb-gyartasi-hibakat-talaltak-tobb-boeing-787-esen/

 

Reméljük a 30.-án esedékes második tesztre végre sikerül hiba nélkül felkészíteniük a Starlinert.

jee_c Creative Commons License 2021.07.13 0 0 50435

Egy Raptor kb 7-8x olyan erős, mint ami a SS2-hez kell. Nem hiszem, hogy a 3g helyett örülnének az utasok és a pilóták a 21g-s gyorsulásnak.. :)

Előzmény: Vonzó Rém (50434)
jee_c Creative Commons License 2021.07.13 0 0 50433

szóval nem teljesen jó az az ábra. :)

Előzmény: jee_c (50432)
jee_c Creative Commons License 2021.07.13 0 0 50432

Az egyik ábra szerint meglepően sokáig (magasságig) megy a hajtóműve.

3 Mach = 1029 m/s, ami kb 105 mp alatt elfogy. Ez alatt 54 ezer métert emelkedik (ha pont függőlegesen halad felfele).

Előzmény: ShaReRe (50427)
jee_c Creative Commons License 2021.07.13 0 0 50431
Előzmény: jee_c (50430)
jee_c Creative Commons License 2021.07.13 0 0 50430

Kb annyival jön be a légkörbe,. mint amennyivel kiment.

Visszafele alacsonyabb a sebesség, mert hassal előre jön kb, szóval jobban lassul, mint felfele.

Talán van valami reülési profilja vhol a neten..

annyit találtam, hogy 3g-vel gyorsul (meghajtott szakasz), majd reentry-kor 6g-vel lassul.

https://www.researchgate.net/figure/SS2-Nominal-flight-profile_fig1_319856587

https://www.nicepng.com/maxp/u2e6a9u2r5i1e6i1/

 

 

Előzmény: szilvatövis (50429)
szilvatövis Creative Commons License 2021.07.13 0 1 50429

Kvázi légüres térben zuhan jó darabig. A 100 km-hez tartozó helyzeti energiát kell eldisszipálnia a szárnyvégeken.

Előzmény: ShaReRe (50427)
jee_c Creative Commons License 2021.07.13 0 0 50428

A szárnycsattogás meglenne, de az egy darabban az nem. :)

 

Hacsak nem valami szuper ötvözetből készült az egész (beleértve az elforgatásos mechanikát is). Bár abban az esetben pedig kicsit szanuás - inkább sütögetős - lenne a belső tér hangulata.

Előzmény: szilvatövis (50426)
ShaReRe Creative Commons License 2021.07.13 0 0 50427

Orbitálisról nem. De 3 Mach elég neki 100km fölé jutni.

Előzmény: szilvatövis (50426)
szilvatövis Creative Commons License 2021.07.13 0 0 50426

Le tudna-e lassulni jóval nagyobb sebességről egy darabban ezzel a szárnycsattogtatós módszerrel? 

Előzmény: jee_c (50424)
ShaReRe Creative Commons License 2021.07.13 0 0 50425

Igen, ezzel teljesen másképp nézne ki a járgány; 2.4 m átmérőjű. Valóban jobb lenne egy egykamrás megoldás.

Előzmény: jee_c (50424)
jee_c Creative Commons License 2021.07.13 0 0 50424

Hoppá, ez még csak Development fázisban.. Ja, az alatta levő orosz jó lehetne, a human rated is pipa, de a statikai/méret kérdés megmarad így is.

Előzmény: jee_c (50423)
jee_c Creative Commons License 2021.07.13 0 0 50423

Elvileg a NewtonThree (ami pont Virgin Orbit-os is) kb ilyesmit tud:

https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_orbital_rocket_engines

 

https://en.wikipedia.org/wiki/LauncherOne

 

A nagy kérdés, hogy ez mennyire lenne biztonságos így, kerolox hajtóművel (human rated?). És hogy a jelenlegi hajótest alkalmas lenne-e (méretét és statikáját nézve).

Előzmény: ShaReRe (50421)
ShaReRe Creative Commons License 2021.07.13 0 0 50422

https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_orbital_rocket_engines

 

Van, persze. Orosz: 

 

https://en.wikipedia.org/wiki/RD-0124

 

4 kamrás cucc, Szojuzon van használatban. Pont 30 tonna tolóerő, Isp 359.

Előzmény: ShaReRe (50421)
ShaReRe Creative Commons License 2021.07.13 0 0 50421

Szal egy 25-30 tonna tolóerejű kerolox-al sztem eljutnának 100km fölé, merthogy annak jobb az Isp-je, mint a mostani hibrid cuccuknak. Kérdés, hogy van-e ilyen rakéta használatban?

Előzmény: ShaReRe (50420)
ShaReRe Creative Commons License 2021.07.13 0 0 50420

Nem ugrottatok a feladatra: SpaceShip Two megpakolva 10 tonna.

Wiki:

General characteristics

  • Crew: 2
  • Capacity: 6 passengers
  • Length: 18.3 m (60 ft 0 in)
  • Wingspan: 8.3 m (27 ft 3 in)
  • Height: 5.5 m (18 ft 1 in)
  • Gross weight: 9,740 kg (21,473 lb)
Előzmény: ShaReRe (50401)
jee_c Creative Commons License 2021.07.13 0 0 50419

Az jópofa volt, amikor az egyik csajszi meg a pasi "dobálták egymásnak" a másik csajszit.

 

Elvileg Mr. Branson UX tesztelő volt (meg a többiek is, gondolom), az a sejtésem, hogy volt egy feladatlista, amiket kipróbáltak (szaltózás a levegőben, meg ilyesmi).

Az ülésekbe visszahelyezkedést is megnéztem volna, arra limitált idő van, és lényeges a reentry megkezdése előtt befejezni. És persze a reentry-t is szívesen megnéztem volna. Talán volt kis plazma a SS2 körül. Meg a reentry zuhanásból repülésbe átmenet is érdekes lehet.

Előzmény: ShaReRe (50417)
jee_c Creative Commons License 2021.07.13 0 0 50418

Röpködtek a kis szikrák, ha jól sejtem az ezért volt.

Előzmény: Aws (50415)
ShaReRe Creative Commons License 2021.07.13 0 0 50417

Nem túl nagy a hely, könnyen rugdalják egymást. Azért jópofa dolog lehet! Kíváncsi vagyok Bezoséknak nagyobb-e a hely, úgy vélem igen, 5m átmérő?

Előzmény: jee_c (50412)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!