A kémiai tudásodat látva , egy vegyészmérnök csak tanulhat tőled . Félre ne értsd azért mondom mert csodálom ahogy dolgozol a tank al is . azért is nézem az ötletet , mert nálam is a Riga 12 tankja ból csak jön és jön a rozsda .
Most néztem meg ezt a videót . Be lehet kapcsolni az automatikus fordítást magyarra . Bár néha hülyeségeket ír,azért ki lehet szűrni a lényeget . Istenem azok a garázsok ,buldózerrel nem tudnának onnan elhúzni :) Remélem ezek az alkatrészek nem valamilyen szeméttelepen végzik.
Nagyon fontos a kalapácsról lejövő vezeték semmiképpen se érjen testhez ,hiszen akkor ugyanaz történne ,mint amikor összezár a megszakitó . Továbbá lényeges ,hogy a trafó test pontja és maga az alaplap tényleg legyen elektromos kapcsolatban .Nekem volt rá egyszer példa,hogy bármit tehettem,amíg nem vittem fel egy konkrét test szálat a blokktól a trafóra,az istenek sem volt szikra . Tényleg fontos nagyon átnézni főként az alaplapnál az elektromos vezetékeket ,mert itt a hőtől sok esetben már repedezett a szigetelés a vezetéken . Érdemes leszedni a megszakítót /tudom hogy nagyon szar visszarakni a kis csavar anyát a rugó miatt/ és vagy vezetékeket cserélni ,vagy plusz zsugorcsövet veletenni a kritikus részekre . Átérzem a dolgot ,mert én is rengeteget szívtam ezekkel a dolgokkal ,de végül miután megnyugodtam az idegtől ,és úja higgadtan nekiálltammindig sikerült megoldani mindent :) Ez a rigázás egyik oldala :) Folyamatos szélmalomharc
Én elfogult vagyok, sőt eretnek.Én nem restaurálni szoktam, hanem használhatóvá tenni a motorokat, persze az eredetiséget megőrizve, amíg lehet s amíg ésszerű. Én Terra kistraktor tekercset szoktam beépíteni, ez "belsőtrafós" megoldás, vagyis nem kell hozzá se Riga se Simson trafó, hanem a blokkból jön ki a gyújtókábel. Én is ezt használom, a legnagyobb probléma még az szokott lenni vele, hogy túl erős a szikra, így párezer kilométer alatt "megeszi" a gyertyát.
Használható utángyártott megszakítóval még nem találkoztam, mindegyiken fúrni-faragni kell, hogy beépíthető legyen - de olyan is van, hogy nem lesz az. Szóval jobb a gyári, de ha nincs, az utángyártott is használhatóvá tehető, csak macerás.
A kondikkal tapasztalatom szerint nem szokott gond lenni.
Örülnék, ha tennél fel képet a szódabikarbónás kísérlet végeredményéről.
A kerekeknél a szimeringnek (gondolom, ezekről írtál) nem sok funkciójuk van, ha zárt csapágyat használsz. Kárpátiknál pl. már nem is szimeringet építettek be, hanem csak egy elég gyatrán megmunkált műanyag korongot. Én nem is szoktam visszatenni ezeket a szimeringeket. Pedig még eredeti, be-nem-épített is van itthon egy pár.
Gondolkoztam azon is, hogy veszek mindenből újat. Trafót mondtátok itt többen is, hogy új Simson trafót vegyek bele. Utángyári kondenzátorokkal gondolom nem szokott gond lenni. Viszont az utángyári megszakító kérdéses. A szakik azt mondják a közelemben, hogy mindenből érdemes a gyárit megtartani, még ha nem is teljesen tökéletes. Gondolom nem véletlenül. Te mit gondolsz?
Egyébként többféle változata volt az automataváltós blokknak (ez a képeken is látszik, bár itt némelyik motor import blokkos), az egyikbe épp Tomos röpsúlypofákat építettek be az elvtársak, amiket én is használok.
Ez már az a szint, amikor okosat nem lehet írni: mindent jól csináltál, csak nem volt szerencséd, tovább kell legózni. Ha nem keveredtek még össze az alkatrészek, akkor össze kéne válogatni egy komplet rendszert, ami korábban más motoron működött s azt egy-az-egyben feltenni, mert annak elvileg itt is jónak kell lenni. Aztán abból kiindulva egyesével lecserélgetni az alkatrészeket.
Amúgy tök jó látni, hogy felpörgött a Riga Fórum, mint a blokk a nitrótól :)
Nekem most a mosogatóban ázik az első kerék dobfékének takarólemeze lecsiszolva réz-szulfátban. Rögtön utána kap egy kis szódabikarbónás merítést. (lopok a videóból).
A csapágyak szimeringjei meg parafinolajban úsznak. Visszapuhulnak. Lehet, hogy jobb választás lenne újat venni, de az orosz motyó életre hívása nekem szebb feladat. Inkább így újítok fel, ha lehet. Természetesen amit kell, cserélem.
Üdv elvtársak! Ismét jelentkezem súrológépem miatt, amit elneveztem Rigó-nak különleges hangja miatt. Múltkor mikor próbáltuk a gépet, fogta magát és egyik pillanatról a másikra elment a szikra. Ezt most csak leírtam, ennek lentebb lesz majd jelentősége. Még karácsony előtt megvettem hozzá a csapágyakat és szimeringeket újra. Ma szét lett szedve a blokk (már nem is tudom hány alkalommal), és azzal a lendülettel ment is össze. Mindent ugyanúgy csináltunk mint eddig. Javulást mutatott a technika, mert kézzel forgatásra semmi hangja nem volt. Be is építettük a vázba, pedállal picit rátekertünk és tényleg síri csönd volt. Mivel korábban eltűnt a szikra ezért elkezdtünk utána menni, hogy mi lehet most a baja. 3 trafóval (gyári), 3 alaplappal, 3 kondival később tanácstalanul állunk felette, hogy mi az istenért nincs még most se. A trafók közül 2 működő motorról lett levéve, a másikról nem tudunk semmit. 3 alaplapot is próbáltunk, mindegyik jó állapotú. Kondenzátorból 2 gyárit (korábban működtek másik motoron) és egy új utángyártottat próbáltunk. Nyilván megpróbálkoztunk olyasmivel is mint, másik gyertyapipa, gyertya, gyújtókábel, lendkerék. Mondhatni a komplett gyújtást átvariáltuk többféleképpen is. Sehogy sem sikerült szikrát csiholni bele. Most nyilván lehetne azt mondani, hogy amiket próbáltunk alkatrészeket, azok közül semmi sem új és azért nem jó. Csakhogy minden olyan motorról lett leszedve ami fél rúgásra indult és ment. Mit nézzünk meg elvtársak? Most már úgy érzem, hogy a célegyenesben vagyunk. A benzin-gyufa dolgot már elvetettem, mert javulást mutatott.
A néhány hete felkerült videó , amin Oleg bemutatja az egykori Verhovina gyárat , érdekes és legalább kapunk egy szeletkét a történelemből . Kollégám és legjobb barátom , Katona Tamás akinek igaz hogy Komár ja van de akkor is kismotoros , kevéske Ukrán nyelvtudásával nagyjából ! le forditotta , tul nagy dolgokat nem tudni meg , de a lényege : A gyárbaqn készültek az ismert Verhovina és Kárpáti kismotorok valamint gyártottak kerékpárokat is .
Egykor itt négyezer ember dolgozott , a gyártás teljes egészében megszünt , most más célokra használják .
igy mindösszesen 14 embernek ad munkát . A filmben ami látható iroda az az igazgató szobája volt , ez mint archivum nagyjából érintetlenül van hagyva . lapozgatnak müszaki leirásokat , akkoriban még számitógép hiányában ezekben kerültek rögzítésre egy egy tipusnak a pontos adataik tudnivalóik . Itt közben tesz emlitést az
(autamataváltós ) változatról is . A végén a garázsoknál láthatunk egyet , amiben vannak a legyártott de már összeszerelésre nem került alkatrészek . Röviden ennyi , egyébként nincs messze Nyíregyháza hoz pontosan 353 Km re taláható .
A Verhó 3-asnak valahogy olyan csendes lett a blokkja, amilyet még sohasem hallottam - pedig ugyanazok a csapágyak meg alkatrészek vannak benne, amiket mindig használok, ugyanott fúrattam, ahol mindig.
Feri 22-ese valahogy meglepően erős lett - bár nagy tapasztalatom nincs a tirisztoros motorok terén, de a gyári állapotú, 400 kilométert futott Kárpátinál érezhetően jobb erőben volt, minden fordulatszám-tartományban.
Meg amit mindíg mondok h ezeknel ket blokk se egyforma. Amit most csinalok kistengelyes is kb hulyere kellet hezagolnom a valtot. Van amelyikbe meg kell egy alatet es annyi. Ujabbaknal van h nincs is hezagolo hanem a fogaskerek van vastagabbra hagyva. Magyarul mind egy kulon kulon szívas. Soha de soha nem volt meg olyan h Riga blokkot szívas nelkul csak ugy osszerakjak, nem nem mindegyikkel kulon szemelyreszabva kell foglalkozni. 😊
Valóban nem egyszerü , ez a restaurálás van egy volt kollégám aki igaz hogy nagyrészt Pannóniákra állt rá de minden motorja álltalában egy évig készül . mikor nála járok nézegetem hogyan csinálja , ő is szivesen mondja a dolgokat és sokat gyönyörködik bennük . Nékem is lessz egy alapos tank tisztitás a Riga 12 en annyira rozsdás hogy még a csapon sem jön lefelé a benzin .
Azért a valóságban nem egészen így néz ki egy motor-restaurálás.
Kimaradtak a videóból pl. az elnyalt fejű, mozdíthatatlan, beszakadó csavarok, a sérülésmentesen nem szétszedhető alkatrészek, a már elve tönkrement, javíthatatlan alkatrészek, széttört, szétrepedt, szétkopott cuccok, stb., stb. Kimaradt többek között, hogy a kerék újrafűzés után üt, nyolcas van benne, házilag szinte lehetetlen kicentrírozni, és szinte senki nem vállalja el a centrírozását. Kimaradt, hogy a hiányzó, cserélendő alkatrészeket alig-alig lehet beszerezni - egy egyszerű Riga újracsapágyazásához is jellemzően két csapágyboltból kell beszerezni a csapágyakat és szimeringeket, s általában várni kell, mert nincs a polcon pl. 16003-as. A festék eltávolítása sem olyan egyszerű, mint a videón, a Kromofágnak meg Kromoluxnak nevezett cucc valami átcímkézett patakvíz, a régi szovjet festékkel nem bír el. A tank tisztítása sem olyan egyszerű, mint a videóban - de ezt nem kell ragoznom.
Nem kis feladat , egyszerre két Riga rendbe tételébe fogtál . De nálad jó kezekben vannak , biztos vagyok benne
hogy a szakértelmednek és a rutinodnak köszönhetően szépen talpra állnak és vidáman fognak pöfögni a közös motorozásaink alkalmával . Meg ami a legfontosabb hogy meg menekülnek tovább ÉLNEK ! . (sajnos sok motor a MÉH
telepeken kötött ki , pusztán csak azért hogy egyesek az árát néhány féldeci formájában a torkukon le engedjék )
Gumit be szereznünk , kár hogy ebben a méretben nem nagy a választék , kb másfél éve Munkács on találtam teljesen új gyártásu RIGA gumit , a klasszikus Riga mintával . Egyet hoztam belőle meg fogom nézni , de azt hiszem Ukrán gumi . Ott sem volt olcsó de teljesen új .
Jó az a Szásenka gratulálok hozzá , nagyon jó felújitási alap hiszen minden lényeges része megvan . Feltétlen meg kell menteni . A festéssel kapcsolatban , ha nem szeretnél nagyon bele merülni , a váz festése nem olyan rossz inkább csak a fehér szinü elemek viseltesebbek . Ha egyelőre csak ezek kerülnének festésre már az is sokat dobna a motoron , meg egy szép ülés még rá .