Nem igazán tisztem még a DDK-hoz hozzászólni, hiszen eddig egyetlen pontot sem kerestem még fel, csak az Atlaszát olvasgatom egy ideje. De:
az Atlasz (nemcsak a DDK, hanem az OKT 2 kötete is) nem arra van kihegyezve, hogy konkrét túraterveket ajánljon, hanem hogy átfogóan bemutassa az egész útvonalat - méghozzá többféle szempontból. Ebből adódóan a tájegységi tagolás kézenfekvő, hiszen így lehet egyáltalán beszélni a geológiai, ökológiai, néprajzi, kulturális sajátosságokról, ami igencsak szép részét adja az Atlasz tartalmának. Tehát ebből jön ki, hogy hosszabb /többnapos/ túrákat lehet csak tervezni, ha követed az Atlasz szakaszolását. De mivel ugye szabad a vásár, egy kicsi pluszráfordítással mindenki úgy csinálja/bontja a távokat a maga számára, ahogy neki tetszik.
Last call for the weekend aki úgy érzi, hogy még el tudna szabadulni a munkahelyéről szombaton, az jöjjön a Bükkbe!! Szarvaskő-Putnok OKT-résztáv..
info nálam
Azt hiszem, hogy ez egy kicsit erős. Mindenféle kényszerítő igétől viszolygok, lehet, hogy csak ez az ok.
A "missziónkkal" kapcsolatban lenne egy észrevételem.
Többször említettem már, hogy nekem nagy segítség volt Felazso és Kvte munkássága. Amíg az atlaszok nem voltak, más forrás nem nagyon volt.
Amiért én irogatok, az nem más, mint a nemes hagyomány folytatása. Szeretném, ha segíthetnék azoknak, akik kacérkodnak a túrákkal. Próbálom összegyűjteni és közzétenni azokat az infókat, melyeket hasznosnak vélek. Mindenkinek magának kell döntenie. Az információk birtokában ez könnyebb, de önmagában a "net" nem elég.
Sokszor bebizonyosodott már, hogy mindenki másképp gondolja. Más az érdeklődés, más a képesség, más a lehetőség, stb.
Partner vagyok abban, hogy közös nevezőt találjunk, de kicsit pesszimista is ugyanakkor.
Maradok tehát önként vállalt küldetésemnél, írom a beszámolókat, gyűjtöm és rendszerezem az információkat.
Az MTSZ pontok a kéktúránál azt hiszem, másodlagosak. Az AK 2000 méter szintje 40 pont. Kerekítési veszteség.
Még az RP-DDK szintje sem jelentős. Nincs is hivatalos szint.
A tájegység és a megye vonatkozásában egyetértek Veled. Az RP-DDK vonatkozásában van egy pici problémám, de nem jelentős. Az AK esetében a megye "szentség". Mivel a terep alapvetően sík, nincs klasszikus "túra". Távolság van és település, jobb esetben közlekedéssel, infrastruktúrával. Determináló tényező a szálláslehetőség.
Kiváncsian várom a fejleményeket.
Az OKT fórum oldalra FAQ rovatot felrakni nem nagy művészet, programozni nem kell hozzá, hiszen nem dinamikus oldalról lenne szó, hanem időnként frissített oldalra.
Ha megírjátok és elkülditek, felteszem.
Lakásfelújítás miatt sajnos nagyon kevés a szabadidőm, de igyekszem. Levelet gyakrabban olvasok, mint topikot.
Sziasztok,
Ha már a filmekről esett szó: mit lehet tudni a Szent István Vándorlás filmről? Azt nem lehet már kapni valahol? Esetleg van könyvtárban? Vagy arra is huszon éveket kell várni?
Nagyon lelkes vagy :)
A szakaszokról: persze, át lehet szabni, akár így is, de a tájegységeknek megfelelő beosztás logikusnak, és jól követhetőnek, ebből kifolyólag pedig teljesen megfelelőnek tűnik - számomra legalább is /sőt a DDK atlasz is eszerint van összeállítva, az AK esetében pedig továbbra is működik a megyei szakaszok rendszere/. Az MTSZ pontszámosdiba meg inkább nem megyek bele, nekem nem asztalom ez a téma, de azért reménykedhetsz, mivel jópáran a szivükön viselik ezt a kérdést itt a topikban is...
Az utolsó mondatoddal viszont nagyon is egyetértek!
Szőnyi János, a kárászi erdészet igazgatója, csak annyiban illetékes a témában, hogy az ő csapata volt, aki kezelte, karbantartotta a várat, illetve betekintést nyújtott a múzeumi tárlatba.
Júniusi infó, hogy az erdészet visszaadja a kezelés jogát, nem óhajtanak a jövőben foglalkozni vele. A várat privatizálni fogják, egy beruházó jelentkezett, valószínűleg várszállóvá lesz átalakítva.
"Nyalókás" doboz egyébként van a régi tájékoztató tábla egyik lábára felhelyezve, de abban szemetet és darazsat lehet találni. Legközelebbi bélyegzőhely a Máré Csárda.
Eppen egy ilyet csinalok a K100-as kapcsan. merthogy ott jövöre tavasszal lesz az, hogy minden tizedik hozzaszolas egy kerdes lesz, hogy kell-e orvosi igazolast vinni... Ha larzen nagyon elfoglalt, egy idöre feltehetjük hozzam is.
Igen, értjük egymást. Több előnye is lenne, pl. ha újabb érdeklődés támad a topikban ezen témák iránt, csak megadjuk a linket, és kész :)
Komolyan: sok tapasztalat gyűlt már össze, amit a topikból szinte lehetetlen kibányászni.
/Így viszont egy helyen szinte minden... Sőt, még akár a Kéktúra filmek lelőhelyeit is be lehetne írni :)/
A Kéktúra film azt hiszem, most már egész jól van terítve, pl. a Bartók B. úton nemrég megnyílt Alexandra könyváruházban is láttam.
Más /teljesen komolyan/:
Meg kéne fontolni, hogy az OKT fórumon nyíljon egy közérdekű oldal is, ahol rögzítve lenne pl. a fémbélyegzők helyes használata, meg hasonló gyakorlati tanácsok, pl. a kocsmai v. céges bélyegzők kicsalásának fondorlatai, a vasutasokkal történő kommunikáció buktatói, stb.
Nem különösebben megerőltető szakasz, de néhány kitérővel sikerült egy kellemes napot (6 órát) eltölteni a Zselic délkeleti lankáinak környékén.
Bakócáról indultam, jó későn.
Busz Godisáról csak a 7:55-ös sebes vonathoz van, minek következtében nem kellett nagyon korán kelni.
Bakóca előtt a VOLÁN jóvoltából tettem egy kitérőt Kisbesztercére. A piciny oldalvölgyben megbúvó hangulatos falu még Bakócánál is elzártabb. Talán egyszer útba is ejtem!
Bakócán a postánál szálltam le, mint később kiderült, 11:30-ig van nyitva. Csak ’Mindszentgodisa’ feliratú bélyegző volt, de a postás bácsi nagyon készségesen nyomott. Felhívta a figyelmemet, hogy a kastély környékén egy haragos kutya van.
Begyalogoltam a kocsmáig (jó 500 méter) és ittam egy kávét. 50 pénz. Volt a néninek „Godisa” feliratú bélyegzője is. A kocsma után elindultam a templom felé, majd legnagyobb örömömre megpillantottam a kastélyt. Az épp ott dolgozó munkások megnyugtattak, hogy a kutya meg van kötve, szabad a pálya.
Nem jutottam messzire, mert a kapuban egy marcona biztonsági őr közölte, hogy csak a megyei önkormányzat engedélyével lehet belépni. Látnivaló nincs, mert a kastély üres. Privatizáció van folyamatban.
A park még jelen állapotában is impozáns, az épület sem csúnya. Van egy pici szabadtéri színpad is, négy soros, félkör alakú "nézőtérrel".
Bandukoltam tovább, míg el nem értem a földutat. Innen még egy jó kilométer és már az „úton” voltam.
Széles szállító út a gerincen. Egy pici ösvény egy lábatlan vadleshez vezet, innen egy elzárt akácos völgy panorámájában lehet gyönyörködni.
Mikor elérjük a keresztutat, hatalmas vadkerítés fogad. Jobbra van a major, a NAGYMÁTÉI vadászház. Nem Nagy Máté, Nagymáté. Csodás tisztás, sok ház, virágok. Tavaly azt az infót kaptam, hogy lesz szállás. Ha ez igaz, akkor ez a legrövidebb kitérő ezen a szakaszon.
Visszaballagtam és folytattam a túrát. A vadkerítés mögött már-már tenyésztik a vadakat. Itató vályú is van!
Nem különösebben izgalmas a kanyargó szállító út. Jelzés nem sűrűn van, a keréknyomok egyértelműek. Hatalmas tarvágás után egy tisztásnál kell egy picit kockáztatni, jel csak később van. A tarvágás után még egy rövid, erdei szakasz, majd jobbról megnyílik a völgy. A távoli dombon házak. Képespuszta látható a dombon.
Az atlasz nem írja, de van egy présház, igaz, romos állapotban. A Zselic térképen rajta van, az atlasz térképén nincs! A valóságban tehát van.
Innen még egy kicsi és a Zselic térképen ’Temető alja’ feliratnál jobbra indul egy földút. Ez vezet Karácodfára. Pár lépés és meglátjuk a piciny temetőt, pici kápolnával. Igen hangulatos. Megvan még a major, de üres. A főút az Árpád utca. Aszfaltos, de nagyon keskeny. Közkút van a 8-as számú ház előtt, de nem üzemel. Ennek a háznak az udvar felőli oldalán van az a szép tornác, melyről fénykép is van a neten. Nagyon örülök, hogy megtaláltam.
Vannak helyben lakók, vizet tudnak adni, ha szükséges. Vezetékes ivóvízhálózat van, telefon is van. Szép piros fülkében! Csak bolt nincs.
Szentkatalin a domb másik oldalán van. Kicsit szomorú vagyok, de kihagytam. Az okról majd később.
Visszaballagtam a gerincre. A Hódosi kereszt még áll, csak egyes részei vannak leomolva. Innen is van még panoráma a katlanban megbúvó pici településre. Út lefelé nincs.
Még egy kis nyitott terep, csodás panorámával a Mecsek irányába, majd erdő.
Mikor kiérünk az erdőből, akkor már a völgy látványa tárul elénk, néhány ház, út, vasút. Ritkulnak a jelek és bizony, meg kell küzdeni a bokrossal. Szúr, ahol ér. Nagyon gyenge vízmosás-féle az ösvény, ritkán, de vannak jelek is. Megváltás, mikor megpillantjuk a villanyoszlopot a jellel.
Eredendően azért siettem, hogy kiballaghassak az elágazásig abban az esetben, ha a vasútállomáson nincs senki.
Kiderült azonban, hogy az atlasz szerzője felelőtlen (119. oldal). Évek óta 24 órás szolgálat van, nem kell tehát szerencse. Mindig van valaki az állomáson. És büfé is van az út mentén. Vasárnap kivételével állandóan nyitva van.
Maradt tehát egy órám, hogy szalonképesebbé tegyem magam és bekapjak valamit. Még meleg kaja is van.
Bosszant, hogy ezért hagytam ki Szentkatalint.
Vége tehát a zselici szakasznak, „jöhet” a Mecsek. Remélem összejön még ebben az évben.
Most éjjel kettőig kellene nekem a Nagy-Hideg-hegyi, és a Magas-Taxi turistaház telefonszáma(i).
Aki ébren van és tudja, írja meg ide, vagy mélen a nyomdaszmate@freemail.hu címre.
Zete hozzászólásához Tabbal kapcsolatban:
Épp a múlt héten írtam az egyik vasutas topicban, hogy meglepetésemre milyen élvezetes volt az utazás (Bz-motorvonattal Magyarországon jelvényszerző túra) a 35-ös vonal Tab-Felsőmocsolád szakaszán. Teljesen "hegyivasút" jellegű, sok erdő, rengeteg kanyar,jó emelkedők-lejtők. Nem siet a vonat, lehet nézelődni. Azonnal kedvet kaptam a Déldunántúli Piros ezen a területen vezető újabb szakaszához.
A Füzéri vár után jobbra fordulva (az út melletti büfében van az OKT pecsét) indultunk el Csatarétre (630m), ahol pihentünk pár percet, utána kis segítséggel ráleltem a Kakasbércre (720m) vezető útra, ami lankás volt és kb 1,5 km-es bal kitérőt jelentett csak oda-vissza. A csúcs szerintem onnét kapta a nevét, hogy olyan mint egy szemétdomb, amin a mesebeli kiskakas kapirgál. Déli irányba a Füzéri várat, Észak felé a Nagymilicet lehet látni. A látvány igazából leírhatatlan. Azt hiszem nekem ez a csúcs tetszett a legjobban.
A Nagy-Milicről Hollóháza felé lankás az út. A Hermann Háztetőt (884m) Remete-hegyen elég könnyű volt megtalálni, bár a túravezető sráctól kaptam egy kis segítséget: a térképen ott egy nyereg és onnét kell balra felmenni. Nem volt út, igazából átgázoltunk a mély avaron. A csúcson sem volt kilátás, csak szép magas bükkfák, néhol sűrűbben, néhol ritkábban.
Visszamentünk a K jelzésre és próbáltuk keresni a pici nyilat jobbra egy bükkfán, amely felvezet minket a Nyerges-hegyre (820m). Sikerült. A Nyerges-hegynek az a lényege, hogy két csúcsa van. A nyíl után elindultunk fel a csúcsra, út/ösvény hiányában úgy az irányt megtippelve. Könnyú volt kitalálni, hogy mikor értünk fel: kilátás nyílt a szlovákiai oldalra, meseszép volt.
Láttátok a vasárnapi Főtér c. adást?
Tab és környékéről volt szó, s meglátásom szerint igen jól sikerült a produkció. Egész jól összehozták az anyagot: volt szó a bábonymegyeri betyárokról, bemutatták a tabi fafaragó galériát, a zalai Zichy-múzeumot, az andocsi műemléktemplomot. De nem maradt ki a Zichyek névadó faluja, Zics sem, sőt Törökkoppányba is elmentek. Meglepően sokat mutattak a tájból is, pl. szerepelt a Török-kút és környéke is. Csak egy hiányzott: a DDP-túráról nem tudtak az illetékesek, bár azt megemlítették, hogy: "Tabot sok turista keresi fel." :)
Eddig is szerettem volna túrázni ezen a vidéken, de ez a film végleg meggyőzött arról, hogy ide el kell menni. /Szal a DDP nyitótúra Siófoktól indulva erősen tervbe van véve nálam, még idén./
A keresett Zemplén csúcsok K-Ny/É-D koordinátái az 1992-es Kartográfia Zemplén térkép alapján:
Kakas bérc 25-26/22-23
Nyerges hegy: 27-28/21-22
Kerékgyártó bükk:25-26/21-22
Dorgó:10-11/15-16 (A gerinc déli részén van a pont)
Tokár tető: 9-10/16-17
Néhány 700-as csúcsot nem találtam a Zemplén térképen: a Nyerges-hegyet, a Kakas-bércet, a Dorgó-tetőt illetve a Tokár-tetőt és a Kerékgyártó-bükköt. Tudom, hogy ez az utolsó kettő nem tartozik már a mozgalom csúcsaihoz.
Feladat: elkészíteni a DDK és az AK pecsételőpontjainak a listáját, lehetőleg távadatokkat is.
Én meg megcsinálom a szükséges programmódosítást. Bár nem nagy meló egyik sem, pár órát el kell vele játszadozni.
Ebben az a jó, hogy 1x kell megcsinálni, utána nem kell vele foglalkozni. Az OKT fórum programjához ill. adatbázisához nem kellett hozzányúlnom az indulás óta.
Nem akarok Larzen helyett szólni, de valóban az a helyzet, hogy minimális volt a potenciális érdeklődés a topicban. Az AK vonatkozásában ez hatványozottan igaz. A nyáron túrázó csapat minden infót megkapott, amit csak adni tudtunk (kvte meg én).
Írtam már, most megismétlem.
Van táblázat, részben fel is van töltve.
Folyamatosan beszámolok a túráról, de a táblázat akkor lesz átadva (remélem, még az idén), amikor befejezem.
Speciális az RP-DDK, mert alternatív bélyegzőhelyek vannak.
Ha valaki konkrét kérdést tesz fel, konkrét választ kap, általában 24 órán belül.
Azt hiszem, hogy a TTT nem gazdája a túrának, Larzen kényelemből (nincs saját tárhelye) tette fel a serverre, de a honlapról nem elérhető.
Ez így korrekt, szerintem.
Azért a menetrenddel vigyázzatok, nézzetek alaposan utána, a Volán társaságok nem biztos, hogy tudomásul veszik a munkanap ledolgozást.
Május 1-én is volt ilyen munkanapcsere, akkor pl. a Borsod-volán 4 napig vasárnapi menetrend szerint közlekedett (szombaton is).