Keresés

Részletes keresés

Macika Creative Commons License 2011.01.05 0 0 1765

Csak egy kis helyreigazítás.

Bírságot csak hatóság szabhat ki.

 

A BKV (meg a parkolási cégek, stb) csak pótdíjazhatnak.

 

Ez jogilag nagyon nem mindegy. A köznyelvben összemosódik a két szó, de ez végülis egy jogi topic... ;)

 

 

 

Előzmény: Maggi4 (1756)
Törölt nick Creative Commons License 2011.01.04 0 0 1764

Szívesen. Kiegészítés, hogy az elévülést az igazoltan megküldött fizetési felszólítások megszakítják.

Előzmény: Maggi4 (1763)
Maggi4 Creative Commons License 2011.01.04 0 0 1763

Köszönöm

Előzmény: Törölt nick (1759)
Törölt nick Creative Commons License 2011.01.04 0 0 1762

Ha szabálysértési ügyről van szó, akkor általában általában elsőfok a rendőrség/jegyző, stb., aki a kifogás alapján módosíthatja, visszavonhatja a határoztatát. Ezt jellemzően nem teszik, de az ügyész azért figyel a munkájukra. Általában átteszik a bíróságnak a kifogást, aki ennek nem örül, de csak az iratok alapján dönthet.

Ha ez sem változtat, akkor kérheti a tárgyalás tartását az ileltő, ahol jogerős támadhatatlan döntés születik.

 

Szerintem az alkotmányellenes, igaz van bírósi felülvizsgálat (régen az se volt), de ez igen szűk körű, ezért is fordultam az AB-hez. Ez példátlan mert általában 1. fok, után van kétfokú bírósági eljárás (ahol az elsőfokú bíróság bizonyít és utána maradnak csak a jogkérdések, meg hogy joiggal mellőzött-e egy bizonyítási indítványt az elsőfokú bíróság)), de nem ilyen megfordított, mint a szablysértésnél. Ha kétfokú a közig eljárás akkor még marad egyfokú bírsóági fellebbvitel (közigperek).

 

De mindkét esetben van llegfelsőbb bírósági jogorvoslat is, a szabálysértésnél ez sincs.

Előzmény: baradlayrichard (1761)
baradlayrichard Creative Commons License 2011.01.04 0 0 1761

Ez elismerésre méltó, különösen ha nem ez a hivatali feladatod.

 

Elsőfokon a rendőrség dönt, jól tudom, nem? Ha a bíró sem rendeli el, utána még van jogorvoslat?

 

Előzmény: Törölt nick (1760)
Törölt nick Creative Commons License 2011.01.04 0 0 1760

A szabálysértési törvény kapcsán vannak aggályok, épp most fordultam az Alkotmánybírósághoz, igaz ezt már nem részleteztem, hogy pl. az eljárás megindulásáról az eljárás alá vont személy nem feltétlen értesül, így indítványokat sem igen tud tenni.

 

A bizonyítással kapcsolatos elvek általánosan elterjedtek,  nincs gyakorlata  kötött bizonyításnak (márpedig el kell rendelni, mert az már végeláthatatlansághoz vezetne) a bíró arra törekszik hogy döntése megalapozott legyen. Ha az ember mégis kifogásolja az elmaradást, arra van a jogorsorvoslat.

Előzmény: baradlayrichard (1758)
Törölt nick Creative Commons License 2011.01.04 0 0 1759

A rendőrség a helyszínen csak a kiléted kapcsán intézkedik (igazoltat) a polgárjogi viszont a bíróság tudja eldönteni, ha abban vita van.

 

Az általános elévülési idő 5 év, azonban az autóbuszra (és talán még a trolibuszra) csak 1 év, de a többi ágazat (pl. villamos, metró, HÉV) esetében vannak jogviták ebben a kérdésben.

Előzmény: Maggi4 (1756)
baradlayrichard Creative Commons License 2011.01.04 0 0 1758

Megelőzni nem is lehet? Vagy legalább hivatkozni valamire?

Előzmény: Törölt nick (1757)
Törölt nick Creative Commons License 2011.01.04 0 0 1757

Ez a szabálysértési eljárás és a büntetőeljárás kérdései, de kötelező bizonyítás nincs, azonban a döntésnek megalapozottnak kell lennie. Tehát ha eluutasít egy bizonyítási indítványt oktalanul, akkor számolni kell azzal, hogy megalapozatlanság miatt hatályon kívül helyezik.

Előzmény: baradlayrichard (1755)
Maggi4 Creative Commons License 2011.01.04 0 0 1756

Üdv!

 

Mennyi az elévülési ideje a nem időben kilukasztott jegy (feltételezem ez jogilag kb az hogy nem is lukasztottam/nincs bérletem stb.) után kirótt bírságnak? 1 év?

 

Ugyanezzel kapcsolatban, az ellenőr által kihívott rendőrnek mennyire kéne pártatlannak lennie?

baradlayrichard Creative Commons License 2011.01.03 0 0 1755

Ennek kapcsán következő kérdések jutottak eszembe:
- mi írja elő, hogy szakértőt kell alkalmazni
- mikor kell szakértő
- mit lehet tenni, hogy ne tudja a hatóság "megspórolni" a szakértőt

Előzmény: Törölt nick (1753)
Törölt nick Creative Commons License 2011.01.03 0 0 1754

A büntetőjogban ezt úgy hívjuk: objektíve elkerülhetőség kérdése. A gyorhajtó, elsőbbséggel rendelkező jármű vezetője is lehet felelős a balesetért, ha sebessége megtévesztő. Azonban ha megengedett sebesség meleltt is bekövetkezik a baleset, azaz objektíve nem elkerülhető, akkor nem felelős. Ugyanis elképzelhető, hogy a másik fél sebessége miatt, észelési, cselekvési késedelme miatt elve belement volna a teherautóba.

Persze a Te példádban könnyű, mert egyszerűen számolsz, de a valóságban pár méter az mérési, számítási pontosság.

Na ezért szokták ezt - komolyabb ügyekben - vizsgálni, de itt egyszerűbb lenne megállapoidni.

 

Előzmény: Törölt nick (1753)
Törölt nick Creative Commons License 2011.01.03 0 0 1753

Ez a gyakorlatvban úgy működik, hogy kimegy a rendőr meghallgatja a két felet, akik elmondják a magukét, és ha mindketten állítanak valamit, akkor jó esetben nem foglal állást a rendőr. 

A szabálysértési ügyben sajnos nem gyakorlat a felelősség megosztása, ill. az eljárás megszüntetése a kárügyintézés miatt szeretik ha van felelős.

Na ha ellentétes állítások vannak, akki szakértőt kirendel, aki majd dönt.

Természetesen ha a teherautó tolatott, akkor felmerül a kérdés, hogy ezzel zavarta-e, akadályozta -e a forgalmat, ehhez meg szakértő kell, hogy miylen távolság, stb. 

Tehát természetesen lehet felelős a teherautó sofőrje, de gyakorlati példákból tudom, hogy állítja mindkét fél: ő jött belém. Na döntsd el. Nem könnyű, vannak rá módszerek, de marha nehéz, nem mindig bizonyítható.

Tehát én ezért bátorkodtam mondani, hogy a tolatással való védekezést vizsgálni kell, amihez ismerni kell _mindkét_ fél állítását. Ha nem tagadja, akkor szinte biztosan hibás, ha tagadja, akkor viszont bizonyítani vizsgálni kell.

Előzmény: baradlayrichard (1752)
baradlayrichard Creative Commons License 2011.01.03 0 0 1752

Direkt úgy írtam meg a történetet, hogy ne legyen lehetőséged nem belémütközni. Tényleg nehéz lenne az ügy? Nemááár!!? :-ooo
 
Azt mondod, vizsgálni kell, hogy a teherautó tolatása közrejátszott-e a balesetben. Ha a teherautó éppen fél méterrel előrebb van, már nem következett volna be ütközés. Hogyafenébe ne játszott volna közre, mit kell ezen vizsgálni? (Ha egy ütközésnél csak fél méternél is több hiányzott volna, nemcsak totálkár, de lehet, hogy halálos kimenetel lett volna, az már olyan szörnyű erejű becsapódást jelent.) Vagy azt kell vizsgálni, hogy fél méternél kevesebbet tolatott-e?
 
Ne vicceljünk már. Ha nem tolat a teherautó, nem ütköztek volna össze.

Előzmény: Törölt nick (1751)
Törölt nick Creative Commons License 2011.01.03 0 0 1751

Nem sértődtem meg, sőt akartam írni, hogy ne cukkolj..-)

De nem szeretem az iylen szitukat, nem azért írogatok ide... másrészt ez egy nehéz úgy konkrétan és általában is, ami miatt óvatos az ember.

Előzmény: baradlayrichard (1750)
baradlayrichard Creative Commons License 2011.01.03 0 0 1750

Látom, mégis megbántódtál.
Pedig nem az volt a célom.

Törölt nick Creative Commons License 2011.01.03 0 0 1749

Igen kicsit félreérthető a rendszer, a párhuzamosságok kapcsán voltak gondok, végül eltörölték, hogy mindkettő, de a büntipont megmaradt, mert azt a szabálysértési eljárás keretében szabják ki..kicsit öszvér dolog, mert lehetne a közigbírságba is.

Előzmény: Macika (1748)
Macika Creative Commons License 2011.01.03 0 0 1748

Értem, köszönöm.

Előzmény: Törölt nick (1747)
Törölt nick Creative Commons License 2011.01.02 0 0 1747

Igen lehet, akár a kettő is együtt, de erős korlátokkal.

 

A vasúti átjárón történő áthaladás szabályait az egyes szabálysértésekről szóló 218/1999. Korm. rend. ma is ismeri:

 

Vasúti átjárón áthaladás szabályainak megsértése


45. § (1) Az a járművezető vagy állathajtó, aki járművével vagy állatával (állataival) a közlekedési szabályok szerinti tilalom ellenére a vasúti átjáróba hajt, vagy azon áthajt,

hatvanezer forintig terjedő pénzbírsággal sújtható.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott szabálysértés miatt a szabálysértési hatóság járművezetéstől eltiltást alkalmazhat, továbbá a rendőrség helyszíni bírságot szabhat ki.

(3) Az (1) bekezdésben meghatározott szabálysértés esetén - a szabálysértési jogsegély keretében - a pénzbírságot kiszabó jogerős határozat végrehajtása átadható.

 

Ha nem lehetne, akkor nem tudnának mit kezdeni pont az ilyen ügyekkel, ahol van elkövető, a személye ismert, de nincs közigbírság feltételeihez szükséges bizonyíték, zárt képfelvétel.

A megállás szabályaira ma is rengeteg szabálysértési ügy van, hiszen pl. a közteresek ez alapján büntetnek.

Az hogy mi a belső szabály mondjuk a gyorshajtásban ha van köziges bizonyíték, az más kérdés.

Előzmény: Macika (1746)
Macika Creative Commons License 2011.01.02 0 0 1746

Biztos Te tudod jobban, de amit a jog közigbírsággal hivatott büntetni, azt lehet szabs-sel is?

Mert gyorshajtásnál 15 km/h-s túllépés felett NEM LEHET már szabs-ra venni, de a gyorshajtásnál van két lépcső, a 15 km/h alatti túllépéseknél.

Tiloson/vasúti átjárón áthajtásnál is van két fokozat?

Ezt nem tudtam...

 

Előzmény: Törölt nick (1742)
baradlayrichard Creative Commons License 2011.01.02 0 0 1745

Javaslom, nézz utána, lehet-e álló járművön tompítottat használni.

Ez talán segít.

Előzmény: toma93 (1737)
baradlayrichard Creative Commons License 2011.01.02 0 0 1744

És az elméleti szituációban elismered a felelősséged?

Előzmény: Törölt nick (1738)
toma93 Creative Commons License 2011.01.02 0 0 1743

Köszönöm a hozzászólást!  Igen a megállapításod helyes  a másik jármű valóban közel  a felező vonalhoz ált meg. ők a járművüket járó motorral az úttesten hagyva kiszálltak és kb. az autótól 10 métere lévő baráti társaságnál voltak . . Az út havas jeges volt én a gépkocsik kerekei ált a kitaposott nyomsávban haladtam. Ezek a kitaposott sávok nem az út leg szélén haladnak .Én a másik jármű lámpájától  nem láttam és nem is  számítottam a kinyitott ajtóra. A sebességem olyan alacsony volt hogy a tükör üveg része sem törött szét csak a hátsó burkolat. szerencse hogy nem lett nagyobb kár de lehetett volna. inkább az ő hozzá állásuk háborított őszerintük mindenről én tehetek fenyegetően léptek fel , van 2 percem hogy  elhúzzak az ittasságukat sem zárnám ki . még egyszer köszi

Előzmény: Macika (1741)
Törölt nick Creative Commons License 2011.01.02 0 0 1742

Nem közigbírság, szabálysértési feljelentés...

Előzmény: Macika (1740)
Macika Creative Commons License 2011.01.02 0 0 1741

Nem értem a dolgot.

 

Egy átlagos szgk szélessége 1,65-1,8 méter

Egy átlagos forgalmi sáv szélessége 3,4-3,6 m.

Ha az őrizetlenül hagyott jármű úgy állt meg, hogy a menetirány szerinti bal oldala a felezővonalnál volt (csak ebben az esetben igaz az állításod, hogy a kinyitott és nyitva hagytt ajtó teljes egészében a szembe sávban volt (a Te sávodban), akkor neki szinte az út közepén kellett otthagynia a járművét. Ezzel elég sok szabályt figyelmen kívül hagyott és számomra életszerűtlen, hihetetlen.

 

Továbbiakban pedig egy hasonló szélességű járművel szemben - szabályosan a sáv jobb szélén haladva - ilyen esemény (összekoccanás) nem fordulhat elő, mivel egy nyitva hagyott ajtó 70-80 centinél jobban nem nagyon lóghat át a szembejövők sávjába. A szembe jövő sávból véleményem szerint maradt még legalább 2,8-3 méter szabadon, ami teljesen elegendő kell legyen egy max. 1,8 méter széles jármű biztonságos és szabályszerű elhaladására.

 

Előzmény: toma93 (1737)
Macika Creative Commons License 2011.01.02 0 0 1740

Elég sűrűn veszek részt tiloson áthaladás rögzítésén közös szolgálatban a közlekedésrendészettel, bár a jogszabályokat Hozzád képest csak ugatom, de hidd el, ha nem volt kamera a járőrautóban, ami rögzítette az eseményt, akkor nem lesz semmi a dologból.

Már akkor nem áll meg az egész, ha LÁTHATÓ, hogy tiloson halad át a jármű, de nincs felvétel arról, hogy már a sorompó vonalának elérése ELŐTT (akárcsak pár centivel is) tilosat jelzett a vasúti átkelőhelyet biztosító berendezés.

 

Az biztos, hogy azt csak feltételezi a rendőrhatóság, hogy az egyik irányba áthaladó jármű vezetőjére vonatkozó lámpa ugyanakkor mutat tilosat, mint a szembe jövőké (tehát szemből rögzítve is lehet bizonyítottnak tekinteni a tilosban áthajtást), de nem hiszem, hogy ezen lehetne fogást találni.

 

Szóval a 100ezres közigbírság kiszabásának az NEM LEHET alapja, hogy 3 hatósági ember egyidejüleg tanúsítja a tiloson áthajtást.

Ide 2-3, megfelelő pillanatban készített állókép kell (ha nincs video róla).

 

Ha pedig készült felvétel, akkor a járőr nem szedi ki a sorból az autós, mi a francnak? Majd megy a papír.

 

Szerintme a járőrök hibáztak, sima nevelői célzatú izmozás volt részükről...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Előzmény: Törölt nick (1723)
Törölt nick Creative Commons License 2011.01.01 0 0 1739

Itt is az a helyzet, hogy akár mindkét fél lehet hibás, avagy egyik se (mondom ezt az előző esetre).

 

Különválhat a polgárjogi és a szabálysértési felelősség. Adott esetben az út közepén hagyott autó - ha az nem indokolt - még bűncselekményt is megvalósíthat.

 

Alapvetően az Ön sebességét kell vizsgálni, hogy az a megengedett értéken belül volt-e. Ha nem (mondjuk eléri a 75 km/h-t) akkor már ez közrehathatott a balesetben, márha a szakértőt erre kirendelnek és meg tudja állapítani. Másrészt van a relatív gyorshajtás, ami az út, látási viszonyoknak megfelelő sebesség megválasztását jelenti.

 

A másik fél a járművét vélhetően, ha erre nem volt menthető indoka szabálytalanul helyezte el az úton, de látni kell a helyszínt. Ha még szabályosan is állt, akkor is az ajtót csak akkor lehet kinyitni, ha az a személy- és vagyonbizttonságot nem veszélyezteti. Okoztak már hasonló balesetet, ahol a kerékpáros neki ment a kinyitott útra lógó hátsó ajtónak, meghalt. El is ítélték a illetőt.

Tehát inkább a másik fél a hunyó.

Előzmény: toma93 (1737)
Törölt nick Creative Commons License 2011.01.01 0 0 1738

Olyan értelemben elméleti, hogy mondhatunk mi itt szépet és okosat, minden egyes ügy egyedi.

 

Sajnos a közlekedési balesetek jó része nehezen bizonyítható, most is van egy ügy ahol a feje tetejére állhat az ember... akkor se feltétlen derül ki mi a helyzet.

Mivel szabálysértés nem feltétlen éri meg, de mindezek szakértői kérdések, így ezért mondtam, hogy elméleti, mert a valós közlekedési szituációval itt jogilag nem tudunk mit kezdeni. ezek ténykérdések, amit bizonyítani kell.

Kérdés mennyire éri meg. Ez is ügyfüggő: a 30 ezres bírság vs. 100 ezres szakértői díj, aminek az is lehet a kimentele, hogy nem megállapítható. Ez jogilag szebb, de ettől még a kárviselés általában megmarad.

 

Tehát a konkrét ügyet kell személyesen ismerni, és az alapján lehet csak tanácsot adni.

Előzmény: baradlayrichard (1736)
toma93 Creative Commons License 2011.01.01 0 0 1737

A kérdésem egy balesettel kapcsolatos:, a beleset körülményei: hajnali 3 óra környékén személyautómmal haladtam lakott terület kieső részén ahol a közvilágítás hiányos .A velem szemben lévő forgalmi sávban ált egy autó tompított fényszóróval kivilágítva .A vezető ülés felöli ajtó teljesen  nyitva volt úgy,hogy az ajtó  teljes mértékben az én forgalmi sávomban volt. Az álló jármű fényszórója elvakított ezért csak majdnem mellé érve észleltem ,hogy nyitva az ajtó. ekkor elrántottam a kormányt az út széle felé de így is a visszapillantó tükröm elérte a jármű ajtaját és a tükröm tönkrement. ( A sebességem az útnak és a rossz látási viszonyokhoz képest megfelelőnek találom de semmiképpen  nem haladtam gyorsan ezért is tudtam  korrigálni)De az lenne a kérdésem ilyen esetben ki a hibás az ön véleménye szerint  én vagy az álló jármű vezetője aki nem ült az autóban? a válaszát előre is köszönöm!

baradlayrichard Creative Commons License 2011.01.01 0 0 1736

Dehogy is elméleti szituáció, lehet, hogy holnap reggel neked lesz részed ilyenben a pályán. Miután felépülsz, rádhúzzák a vizes lepedőt. Miért vezettél figyelmetlenül? Elvégre a te kocsidnak van az orra összetörve, akkor te vagy a felelős. Egyszerű. Vagy mégsem?

 

Inkább egy kérdést tettem fel. Van egy másik kérdés: mivel védheti meg magát, ha egy állat tolatni kezd a menetirány szerinti jobb oldalon? Ezzel segíthetnénk neki.

Előzmény: Törölt nick (1734)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!