Második emelet, felettünk egy olyan padlás van, ahova csak néhány 'majd jó lesz ez még, de már 20 éve ott rohad" kategóriájú lomot hordtak fel a szomszédok, de azt ki tudom onnan pakolni. Beázni nem szokott, persze volt már rá példa, de mivel rendszeresen ellenőrizzük, hamar kiderült, és meg lett csinálva.
A falifűtő a fürdőszobában FÉG gyártmányú (Szerintem FK-25-s, viszont külsőre más, mint amit jelenleg forgalmaz a FÉG.) Az a baj vele, hogy legalább 15-20 percig mennie kell, hogy kellemes legyen a hőmérséklet, de ha elzárjuk, utána 5-10 perccel már szinte alig lehet érezni, hogy egyáltalán be volt kapcsolva.
Padlástér van? Mennyire jut be a nedvesség? Oda tuti tennék 20-30 centi üveggyapotot (leginkább az egész lakás fölé), ha nem használjátok raktárnak. (~600 Ft/m2/10 centi)
Szerintem a penészedésen ne aggódj. Mennyi mozgás van a padlás felé? Szerintem nyugodtan tegyél fel 10 centi szigetelést arra a falra (írásban kérj engedélyt a többi lakótól, nehogy később gond legyen)
Esetleg még valami ventillátoros megoldást a falba vagy az ablakba, hogy ha más nem, fürdés után ki tudd takarítani a párás levegőt (mondjuk ehhez kell a levegőutánpótlás is.
Esetleg egy ablakcsere a fürdőszobába. Bár nem nagy az ablak, azért ott is megy a meleg rendesen.
Az a fűtőtest milyen a fürdőszobában?
Hányadikon laktok? Nem megoldható, hogy csak a ti lakásotokat kívülről leszigeteljétek?
Említette, hogy a födém sincs szigetelve + lehet x felület kölső fal, tehát nem feltétlenül a lépcsőház felé megy el a hő nagy része. Nem ismerjük a részleteket...
Ezt az ytongos dolgot nem ismerem, meg a négyzetmétert sem (lehet a fürdőszoba szélessége pont egy kádméret alapból, azért ott nem szerencsés még 10 centit sem elvenni), de ilyenkor nem lenne érdemes a fal meg az ytong közé valami szigetelést tenni?
A fűtésben igazad lehet, de továbbra is az a véleményem, hogy nem önállóan azzal kell megoldani a problémát.
Köszönöm mindnyájatoknak a tippeket (az emailben küldöttet is!).
Korrigálnom kell magam, mert a 15-s fal, az 25-s. Persze ettől még hideg. A fürdőszoba falán csempe van (még az a régi szocós 15*15-s fényes, fehér) kb. vállmagasságig. Penésszel nem volt bajom, viszont a falból érezhetően "sugárzik a hideg" télen. Falat felhúzni azért nem tudok, mert így is minimális hely van a kád és a fal között. (pl. szívesen kidobtam volna a kádat is, mert mindig zuhanyozni szoktunk, de egy normál zuhanytálca nem fér be úgy, hogy mellette még közlekedni lehessen.
Az valóban nem lenne jó, ha a lépcső vonalában belül kezdene penészedni, így most elbizonytalanodtam az EPS felrakással kapcsolatban. Ez egy 1971-es, hatlakásos társasház, ahol rajtunk kívül senki nem akar tenni semmit azért, hogy alacsonyabb legyen a fűtésszámla, és nagyobb legyen a komfortfokozat... Emiatt csak az egyéni akciók jöhetnek szóba :(
"a falfelület egységes hőmérséklete. .............
Ha ez az egység megbomlik, hőhíd alakul ki, "
Hát ez érdekes.
A falak általában nem egységesek, vannak jobban és kevésbé jól vezető részei (hőt), a jól vezetőknél a belső hőmérséklet kevesebb mint a környezetükben, ha ez elér egy bizonyos hőfokot először itt csapódik a ki a nedvesség , ha a többi is hideg akkor ott is.
Ha jól befűtünk egy bizonyos idő után sehol ( hőmérséklet különbség ekkor is lesz és a jól befűtés drága móka. )
Ezért inkább kívülről szigetelünk, annyira , hogy sehol se csapódjon le a víz . A hőmérsékletkülönbség ekkor is fenn áll.
Lényeg : annyi szigetelés, hogy mindenütt a harmatpont fölé emelkedjen a belső hőmérséklet. Aztán lehet kamerázni.
Tarka lesz továbbra is a kép, akár előtte.
Igaz, ha nagyon vastag szigetelést teszünk, pl. 50 cm, akkor a belső falhőmérséklet mezői közelítenek egymáshoz, de minek. A lényeg, hogy mindenütt harmatpont felett legyen.
Egy méteres szigetelésnél talán már teljesen homogén lesz a belső falhőmérséklet.
Más : a sarkoknál eleve homogén a szerkezet, mégis nagyon sokszor penész jelenik meg. Itt is a lehűlés a probléma. Itt mivel a külső fal felület nagyobb, jobban hűl a felület mint a környező sík felületeknél - lecsapódás és penész.
De nem kell ez sem. Egy külsőfal elé állított lábatlan szekrény szintén penészt produkál. Az ok : ott nem melegszik annyira a fal az árnyékolás miatt- tehát tehát hidegebb l itt mint másutt és egy idő után benedvesedik.
Látom Te se vagy a mindenáron szétverni elven. Amit pár tizezerért, max. egy 100 -a ért megoldunk, ott ne csináljunk az ügyfélnek kapásból egy milliós kiadást. Egy komplett fürdőszoba felújítás elvisz ennyit.
Látom a fürdőszoba szétverésének rendelsz alá mindent !
Egyszer nem akarod elhinni, hogy ott csak 15 cm-es fal van, aztán a fűtőberendezést akarod lecserélni és még sorolhatnám.
Pedig egyszerű az eset : szigetelni mindenütt !
A födémet, a kérdéses falat és minden megoldódik.
Más : ez a hőhid mánia ragályos.. Vannak nem falazott tehát nem kerámiaból épített szerkezetek. Fém acél stb. Itt bizony a belső szerkezet néha fém némi borítással. A szerkezetből adódóan nem egyszer ezeken a szerketeken bizony átmegy a merevítés , ami acél és a legkitűnőbb hőhid. A szigetelés, ami 5 -tól 15 cm ig terjed nagyjából megoldott.
Itt, a tárgyalt esetnél, az eseleges falhoz érő kő lépcsőfokok abszolute nem okoznak problémát. Nem ismerjük a szerkezetet, de ha 15 cm az a fal kizárt, hogy abba beleresztett lépcső lenne.
Azt a lépcsőt nagy valószinüséggel középen vagy esetleg kétoldalt tartja valami, de az is lehet hogy fa.
Mindegy.
Le kell szigetelni a falat kivülről, az se baj ha rámegy a lépcsőre valamennyit.
Aztán ha a fürdőszoba megérik a felújításra - szabad a pálya.
Ha ez egy lépcsőház, akkor nincs akkora hőmérsékletkülönbség, mintha külső fal lenne. Ha leszigeteli kívülről, akkor nem az egész felületen távozik a hő, csaka hőhidakon, ami azt jelenti, hogy az is melegebb lesz a jelenlegi állapotnál. Ez a korszerű fűtőberendezés igaz lehet, viszont nem így: "nem törődve a hőveszteséggel". Nyílván Te sem szeretnél 3x-os villanyszámlát. Ez a felfalazós dolog szerintem azért sem megvalósítható, mert egy emeleti lakásban nem jellemző a sok nm-es fürdőszoba, 3-4 m2-ből pedig lefalazni 0,5-1 m2-t, kicsit luxus. Falfűtéshez pedig valószínűleg még kazánt is kellene cserélni, vagy legalábbis hőcserélőt, persze azt is csak szigeteléssel együtt.
Persze nem tudunk mindent, fűtési rendszer, fürdőszoba méretei, külső fal... Lehetne pl. jobb szellőztetést is csinálni, ha megoldható.
De szegecs topiktárs nem panaszkodott a penészre - egyszerűen hidegnek találta a fürdőszobáját és erre kért megoldást. Sőt a nemes vakolatot is el akarta kerülni. Ime :
"de nem nemesvakolatot, hanem sima diszperzitet kenek rá, ahhoz mit fog szólni? "
És akkor szétveretnénk szegény fürdőszabáját !
Egyébként is csempézve van az a fal. Eddig az egész volt rettentően hideg, most csak egy viszonylag kis része .
Egyszetrű : kétnaponta letörli a nedvességet és kész !
Ja : hőkereső kollégát megkéri egy kis hőkamerázásra !
Egyszer hihetelennek tartod, hogy ott csak 15 cm -es fal van. Nem tudjuk milyen, de ha 15 cm-es abban nem kötnek be semmi kölépcsőt esetleg mellé építik. Mindegy, legyen vastagabb, viszont szigetelni mindenképen hasznos.
Neki tucc állni kiásni, de hívhatsz bobcatet, elkezdhetsz melósokkal kevertetni, de hozathatsz kész betont is.
Kérj egy komplett árajánlatot a munkafolyamatokra + anyagra, és számolj.
Szerintem azt kell nézned, hogy igaz, hogy a
- bobcat mondjuk óránként x ezer Ft, (ha nem kell a föld, akkor a normálisabbja el is viszi),
- igaz, hogy papíron Józsi meg Pista, kikeveri kézzel 3-4 nap alatt a betont, de a 3-4 nap sose tuti, illetve nagyon profi Józsinak + Pistának kell lenni, hogy minden egyes talicska beton egyforma legyen.
Ezeket az árakat kellene olyanokkal összevetned, hogy neked ez mennyi plusz napot jelent a munkában (nem kell otthon felügyelni a melósokat + addig sem kell szabit ellövöldözni.)
Saját példa: nálam sk volt a pince aljzatra ráhúzott másik aljzat, kb 60 nm 10 cm-rel számolva 6-6.5 m3 beton. A tüzépről olyan szar sódert kaptam, hogy ihaj, (gyakorlatilag tömöanyag volt nem sóder) a kőművesek megpróbálták kihozni belőle amit lehetett, de így is szenvedtek. Ketten húzták le, meg talán ketten dolgoztak a kezük alá. Normál esetben odarendeltem volna a betont a kocsibeálló szájához és onnan kellett volna csak letalicskázni a kész betont..
Nem számoltam ki utólag, de a kész betonnal biztosan jobban jártam volna (nem jött volna fel a cement, pl)
Lehet, hogy 2-3 menet betonnal meg tudnád csinálni a komplett pincédet, ami időben nem elhanyagolható tényező.
"hanem sima diszperzitet kenek rá, ahhoz mit fog szólni? "
Nem szól vissza ! De itt ne légy kicsinyes. Ha tényleg EPS kerül rá - védd valamivel !
vagy a szabályos ragasztós üveghálós rendszer.
De mivel zárt a tér lehet egyszerübben is.
Pl. vékony farostlemezzel borítod és az fested stb. stb.
Ha C. féle aggály igaz, azaz a lépcső a falon van, valóban nehezebb a megoldás. De szigetelni akkor is kell - csak macerásabb kerülgetni a lépcső fokakat és egyébb szerkezeteket.
Még az antik korban nem voltak ismertek a korszerü szigetelések. Nádpalló + vakolat, de kevés volt , így erre még egy már 'korszerü' ásványgyapot szigetelés. Azóta minden ok.
Egy kisméretü téglából rakott fal lehet 15 cm ( 12 cm a tégala + a kétoldali vakolat pont 15 cm )
Nálam anno volt olyan 8- 9 cm-es fal is. Ott is fürdőszoba fal volt . A mesterek ( a régiek még az ántik világban) a kisméretü - nem a válaszfal téglát rakták kantra 6 cm a tégla + a vakolat . Az a fürdő is kutya hideg volt. Az szomszédos helyiség padlás feljáró volt . Nálam egyszerü volt az eset - lépcső 10 cm-rel arrébb és kapot először egy, majd még egyréteg szigetelést. Azóta semmi problem. Ja a lépcső egyszerű un. bevésett falépcső ide oda mozgatható.
A fürdőszobánk jégverem télen. Felettünk csak egy szigetelés nélküli padlás van, ezért a födémet mindenképpen le fogom szigetelni.
Viszont: a fal a zárt, de fűtetlen lépcsőházzal szomszédos, és csak 15-s a falvastagság. Gondoltam, tennék rá 5cm-s EPS-t, az még nem nagyon áll ki a falból, és mivel felettünk csak padlás van, nem is nagyon járkál arra senki.
Kérdésem: ha felrakom, lehálózom, ahogy kell, de nem nemesvakolatot, hanem sima diszperzitet kenek rá, ahhoz mit fog szólni?
Valami megoldást találnom kell, mert tavaly 7 fokot mértünk a fürdőben, a falra szerelt falifűtő meg lófüttyöt sem ér, csak elszívja az oxigént.
Nem tudom, kérj ajánlatokat. Mennyi földet kell kiszedni, milyen szigetelés kell, miből legyen a fal, födém, sokváltozós, de tuti nem 2 misi. Szerintem.
Szigetelés előtt mindegyik hőhídnál harmatpont alatti volt a hőmérséklet. Szigetelés után csak a fürdőszobában maradt harmatpont alatt, de a többi helyiség is határeseten van (szerencsére a harmatponton innen). Ha egy kicsit megnő a páratartalom, félő, hogy megjelenik a penész. Ezért mondtam, hogy figyeljék... Ez tavaly történt, eddig sikeresen kezelték, még nincs panasz.
"Ha leszigeteljük a megfelelő vastagsággal pl. 5 cm -rel - mindenütt emelkedik a belső hőmérséklet " a falak felületi hőmérsékletére gondolsz? Akkor ok.
"Többféle vastagság . hülyeség csak bonyolítja a kivitelezést." bizony bonyolítja, ezért szokták kifelejteni előszeretettel a Heraklithot az áthidalóknál, koszorúknál. És ha már gyárilag "elfelejtették" beépíteni, miért ne lehetne utólag? Amikor úgyis szigetelnek?
Persze túl lehet méretezni a teljes szigetelést annyira, hogy mindenütt határérték fölött legyen a belső felületi hőmérséklet, de melyik az olcsóbb?
Saccra igen, 10 milla nagyságrend a pince, feltéve, h nincs bazi nagy talajvíz, mert az megdrágítja. Tudom hülyén hangzik, de körbekérdeztem. Ofc ez vállalkozói ár, ennyiért csinálták volna nekem Pécelen. Ha sk kiásod, kevered a betont, kulizol, nyilván olcsóbb, de belepusztulsz.
Ha rászánom a költségeket előtte mindenképpen csináltatok hőképet.
A padlást nem szívesen bolygatnám, mert gyönyörű (igaz, hogy száz éves, de nagyon szép). A belmagasságot szívesebben változtatnám a fűtött légköbméter miatt is. Az ablak nem akadály kb. 60cm-rel kezdődik lejjebb a mennyezetnél.
Ezt ugy ertsem, hogy tetoteres netto 120m2 csaladi haz 150ezer/negyzetmeter (azaz 18M). Ha ugyenez a brutto 80m2 alapteruletu haz ala van pincezve, akkor plusz 10 milla???