Ide írjunk mindenféle hajóroncsokról mindent! Nem csak technikai-, hanem archeológiai adatokat, információkat, dokumentációkat, beszámolókat múlt- és jelenkori elsüllyedt hajókról! De csakis tényeket!
Nagyon tetszik, már benn van a kedvencekben :) Egész nap ezzel kapcsolatos anyagokat olvasgattam, már zsong a fejem a túl sok infótól... de egy kis túlzással új világ tárult fel előttem. Szóval a kedvcsinálásod tökéletesre sikerült :)
Ha Te ennyire vágod a témát és érdekel, miért nem gyakorlod? Sokakat nyilván az (is) visszariaszt, hogy kívülről, laikusként erősen szerencsejátéknak tűnik ez az egész. Számomra is furi, hogy rengeteg időt, energiát, pénzt beleföccölsz, aztán van rá 5-10% esélyed, hogy megtaláld a roncsot, és akkor is könnyen lehet egy tök kirámolt hajóvázat találsz. Persze a százalékot csak hasból írtam, lehet aki ért hozzá jóval nagyobb eséllyel vág neki. Ezzel együtt szerintem az a logikus, hogy ha valaki kifoszt egy roncsot, akkor azt nem reklámozza, inkább titkolja. Tehát jóval kevesebb érintetlen roncs lehet, mint amennyi a hírek alapján vélelmezhető lehetne. Olvastam is ma valamelyik belinkelt cikkben (talán a Nagy Tavaknál talált hajóról szólt ha jól rémlik) egy amerikai lenyilatkozta, hogy életében több ezer roncsot látott, de az volt az első(!) amelyik nem volt kifosztva. De persze nem tudom biztosan, nem értek hozzá.
Ha majd erre jár a gyakorlati tapasztalatokkal bíró fórumtárs, majd írja már le azt is kérem, hogy általában kb. mennyi idő egy ilyen kaland? Már előkészületek, előzetes kutatások nélkül, csak maga a fizikai keresés. Persze ez meg nyilván kiszámíthatatlan, ha egyből megvan (van ilyen? biztos nincs...), akkor egy hét, ha meg nincs sehol, akkor amíg bírják idegekkel meg konzervvel :) Anyagilag is nyilván kiszámíthatatlan. Egy kis hajó bérlése, benzin, meg a felszerelés, erős radarok, stb, ez bőven milliós nagyságrend lehet, szóval átlagmagyar szemmel nézve erősen úri muri.
Folytatható lenne e gyűjtögetés és felsorolás még hosszan, hiszen tízezernyi ismert és ennek sokszorosa a fel nem tárt roncs a víz alatt. De egyelőre ennyi részemről - azt hiszem - elég, hiszen kedvcsinálónak megfelel és túl aktívan nem csatlakozott senki az anyagok felpakolgatásához, kivéve mélyen tisztelt specialista, szakértőnk, Vajk olvtárs, aki viszont inkább a kuriózumok, az igazi csemegék világába ad hébe-hóba némi bekukkantást...
A többiek, a roncsok magyar kedvelői (már akik neteznek) úgy látszik, többnyire folyton terepen vannak, mert nem találtak még ide... 8)
Igazából persze a pénz nagyon fontos azt hiszem - mint sajnos egyelőre nem gyakorló, csak lelkes érdeklődő - hobbi specialista kártya tulajdonos búvár, de a legfontosabb az eltökéltség és tettre készség. Ha nincs elég, pénzt, vagy olyan társat, akinek a forrásai jobbak, ha nagyon akar, találhat valaki. A fő kérdés inkább az, hogy amikor minden összeáll, akkor valóban belevág-e, vagy megtorpan, hezitál, halogatja, odázza....
A felszínen levő roncsok, amellett hogy látványosak, persze hogy nem jelentenek akkora kihívást, kalandot, felfedezést és esetleges hasznot sem és nyilván az ismert, víz alatti roncsok sem nagyon, azok inkább gyakorlásra, élménygyűjtésre jók. "Halandó" roncskutató pedig a Titanic-projekthez hasonló mélytengeri kutatásokhoz sem igazán férhet hozzá (hacsak nem nagyon szerencsés ill. milliárdos). Tehát maradnak a "reális" 100 m-nél nem mélyebben levő, viszonylag megközelíthető (pl nem olyan országban van, ahol esély sincs a kutatásra legálisan), felderítetlen roncsok. És akkor ha esetleg nem tudod, bár azt hiszen, írtam már ezt is, ez a döbbenetes, hogy ilyen roncsokból is van sok ezernyi világszerte. Aki komolyan belevág tehát, nem kell aggódnia, hogy nem jut... ;)
A keresés konkrét technikáiról reméljük, Vajk barátunk ír egy kiselőadást mielőbb. Sajnos én ebben nem vagyok jártas. De gondolom, természetesen a szonár, a víz alatti radar fontos, de a legfontosabb a megelőző kutatás, nyomozás irattárakban és egyéb helyeken, erről is a szakértő úr tudna mesélni bővebben, azt hiszem... ;)
...vagy megkérik a helyi halászokat, ugyan, mutatnák már meg azt a helyet, ahol utoljára darabokra szakadt a hálójuk, mert beakadt valamibe a víz alatt... :)
Na, átolvastam az egészet, köszi big4, szép kis gyűjteményt hoztál össze. Legszívesebben most azonnal nekivágnék roncsot kutatni :) Persze amit amatőrök kifoszthattak, azt már nyilván rég ki is fosztották, pláne ha a googlemap-en is felfedezhető... A maradék komolyabbak közül is sokat nyilván, anélkül hogy bárhol bárki is bejelentené valaha... Feltételezem a komolyabb túrákhoz ugyanaz kell, mint a háborúhoz: pénz, pénz és pénz. Hajó és jobb - nyilván mérdegdrága - műszerek, és akkor van esély megtalálni valamit. Tényleg, konkrétan milyen technikát használnak ilyen célokra? Radart? És hogy csinálják? A feltételezett helyen szisztematikusan végigpásztáznak egy négyzetkilométert?
Sőt egy magyra vonatkozású érdeksség: egy olasz régész úgy hitte megtalálta Attila eldugott kincseit az olasz tengerőart egyik városában. Nyomon követte Attila hadjáratait és egy mondára/legendára alapozva elkezdett kutatni egy tengerparti területen, ahol megállt Attila, a monda is ezt a területet említette, és ráadásul a helyi halászok a tenger fenekén talált kövekből építkeztek, amik között némi aranypénzt is találtak, aminek a kormeghatározása egyezett a mondában leírt részletekkel. Mondjam tovább? :) Nincs tovább.... természetesen nem találták meg a kincseket, ennek a kutatásnak is van vagy 30 éve. Persze a mostani műszerekkel....
Erről az jutott eszembe, amikor a volt SZU 1923 ban létrehozta a maga kincskereső részlegét, természetesen szigorú belbiztonsági (OGPU) felügyelettel. Drzsezsinszkij volt a közvetlen felettesük és a sikertelen arany utáni kutatásból az lett, hogy az elsüllyedt hajórk darabjait a szovjet acélgyártásba forgatták bele, páncélokat, vasakat szedtek le róluk irdtalan(több tízezer tonna ) mennyiségben.Persze ki is emeltek hajókat, megjavítva őket(nem mind) és a nagy kincskereséséből ilyen "prózai" szakmává zsugorodott a szervezet nagyobb reménnyle elindított tevékenysége. Nevükhöz fűződik a legrégebbi orosz faladik(hétméteres, egy törszől kifaragva)megtalálása, helyreállítása és kiállítási darabként való elkészítése is.
Sziasztok!Lenne egy olyan kérdésem,hogy iszkába szeget csak középkori hajokhoz használtak?Mert találtam egy jo bár darabot egy biz helyen és kiváncsi vagyok:)?Elöre is köszönöm!
(Az indexmotor küszködése az, amikor pl. egy hozzászólás elküldésekor vagy kép feltöltésekor hosszú ideig semmi, majd időtúllépés, és a fórum gyökerében van az ember. Egy moderátornak először el kellene tudni olvasni egy hozzászólást, de ha meg sem jelenik, nincs mit törölni. Hosszabb hozzászólást érdemes manapság küldés előtt vágólapra tenni. Ha moderátor törölt volna, lyuk lenne a sorszámozásban.)
Nagyon visszafogottan bátorkodom reagálni, mert bekeményített a moderatúra... (nekifutok újra, mert az előzőt buktam...)
...ööö...szóval nagyon szépeket írtál kedves Vajk. Nagyon érdekes, tanulságos. Jó ezekről álmodozni, fantáziálni. Hiszen mi csak itt műkedvelőként elmélkedünk ezeken...
Eszünkbe sem jutna illegális cselekmény, mondjuk odamenni és kitúrni... ;-D
Mussolini szemelyes kincseit szallito repulo lezuhant 1945 aprilisaban a C. toba.
Ausztria egyik tavaban egy hobbi buvar egy II.ww-s nemet geproncsot talalt 10 meteren. A szallitmanya arany es platina volt + iratok. Ez mar nem var rank:)
1944 -45 fordulojan Strassburgban a nyitottabb nemet vezetok parancsba adtak a kincsek konzervalasat, azaz elrejteset, mivel lathato volt a kozeli veg es gondoskodni akartak az uj gernaraciorol. Ezert a megbizhato emberek nevet, rengeteg dokumentummal egyetemben es persze az uj generacio elinditasahz es fenntartasahoz szukseges kincseket elrejtettek, szointen tavakba, Az egyik leghiresebb a T. to, ahol meg is talaltak az 50 es evek elejen a ladaakat, am a kutatasokat azonnal leallitottak. A feltaras t vegzok szerint tobb tucat hatalmas ladat hagytak a toban. A to kornyeken sok megmyagrazhatatlan halalaeset tortent azokban az idokban, a nemetek(nacik) ugy latszik vigyaztak az uj generacio kezdotokejere. Uhyenez megismetlotott a 60 -as evek elejen is, miniszteriumi negedleyekkel megerositve, de az elos leletek utan ezt az engedelyt is visszavontak. Szemtanuk szerint a tohoz teherauto konvojok hoztak a .... valamit.
Teny: kicsit keletebbre a csehek veletlenul tobb ladat talaltak az egyik tavukban, tele a nacik lenyeges doksijaival, SS vezetok reszletes leirasaval, tevekenyseguk naploival. Tehat igen valoszin hogy nem egy tora koncentraltak a nemetek, hanem sok mai to rejt II. ww-s kincseket.
H. toba dokumentaltan kb 5tonna aranyat sullyesztettek 81 kontenerben, amit hivatalosan soha nem talaltak meg, bar sokan kerestek. Gondolom azert van, aki megtalalta:) Pl az amcsik allitolag par ladaval kiszedtek, de az o nyilvantartasuk szerint meg 2 tonna ottmaradt.
Napolen 1812 oktobereben otthagyta Moszkvat, amit nem tudott elvinni azt felgyujtotta De sokmindent vitt, hiszen meg a Kreml tetejerol is elvitte az aranyozott sasokat, meg lekapartatta az aranyozast a kupolakrol. 2km hosszan ment a szekerkaravan, de sohasem erkezett Franciaorszagba. Sot, el sem hagyta Oroszorszagot ! Az ellatmany szekereit szinten felgyujtottak szuk egy honapnyi vandorlas utan, a loszereket felrobbantottak, a kincseket eldugtak.
Hova? Termeszetesen a viz ala(itt utalnek Hitlerek megoldasara is, ami szinten meger egy meset, majd leirom azt is alkalomadtan) V.tol alig par kmre, a S. tó fenekére sullyesztettek a kincset. A to nagyon ingovanyos, ket uton lehet megkozeliteni, a vize szinte nem is mozdul, nincsenek benne aramlatok. Az tohoz vezeto utak menten a viz ezust, rez, on, cink es arany tartalma sokszorosa a normalisnak, a to kozepen, ezek az ertekek nem merhetoek a to melysege 20 meter, +15 meter iszap, ami lehuzza a buvart, partja jarhatatlan tozeges iszap. A ket bevezeto ut menten a to vizenek fem telitettsege rendkivul magas az emlitett femekbol. A tobbi a fantazia dolga:)
Most olvastam, hogy a Sea Diamond majdnem függőlegesen állva ért a fenékre! Az orra kb 70 méteren van és lassan csúszik lefelé... Izgi "kis" roncs. Középszintű technikai cuccal megközelíthető.. ;)