Az Annapurna körtúra nem mozgalom, hanem az egyetlen ösvény a hegy megkerülésére. Ez már trekking - azaz több napos (20?) folyamtos gyaloglást jelent eléggé elszigetelt vidéken. Ennek is kiépült infrastruktúrája van, általában fix napi szakaszokban teljesítik. Na majd egyszer...
Igen, az ő könyvére gondoltam, én is megnézem otthon - holnapra kiderítjük.
Túramozgalmak:
Ha jól tudom, tervezik már egy ideje, hogy "Kárpát-Koszorú" néven túramozgalmat indítanak a komplett hegységrendszer bejárást megcélozva a Magyar Kárpát Egyesület tagjai. Nem tudom, jelenleg holt tart az ügy, de tuti, hogy rendkívül nehézkes lehet összehozni, több ország, stb. De ha elkészül, nem lesz semmi azt végigcsinálni.
Aztán Nepálban járt ismerőseim mesélték, hogy vannak, akik csinálnak egy bizonyos "Annapurna Trek" nevű utat (mozgalmat?) az azonos nevű csúcs körül. Szal távlati célok is vannak :)
1- volgyben, turistahazak (ALm)
2- kicsit feljebb (2000 felett) levo hazak, alacsonyabb csucsok (Berg)
3- 2600 feletti csucsok. (Gipfel)
minden kategorianak van ezust meg arany fokozata, amugy pedig "wandernadel"-nak hivjak ezt az egeszet. (pl. a hintertux.com fooldalan rögtön lathatod, a tux.at-n pedig a Sport/Sommer outdoor Aktivitäten/Bergwandern alatt ) Gyerekeknek eleg a fele pecsetet osszagyujteni, mint felnottnek. Pl. a Gipfeltipus aranyfokozatahoz 14 Gipfel-pecset kell, gyerekeknek 7)
A Tatraban , ill Slovenskoban jo lenne az SNP, ami piros jelzes.
Sajna németnemtudásomnak köszönhetően nem találtam meg csak a webkamerákat - disznó jó idő van arra és még nem jártam az Olpereren.
Tény, h atom kis túramozgalmak vannak a határon túl is. Egy amerikai manus akivel a Tátrában futottam össze, lenyomta az Appalachian Trailt. Ennek a helyi "kéktúrának" nagyon jó az infrastruktúrája, alvásra alkalmas esőházak 5-10 kilométerenként. Mi meg nyavajgunk itthon a rongálások miatt. 2003. Magyarország
Hozzáveszem.
Holnapra átnézem, kicsit javítgatom, aztán küldöm Larzennek. Sőt, talán bele lehetne írni azt is, hogy budapestieknek a Hűvösvölgy-Piliscsaba, v. Hűvösvölgy-Rozália szakasz különösen ajánlható kezdetnek :) - remélem, ezzel nem sértek meg egyetlen lokálpatriótát sem :)
Zs4zet:
Kezdésnek én is Hűvösvölgyből indultam, anno 99-ben, bár a Rozália felé. Meg is jártam jól, ahogy kellett: a Hármashatár-hegyi fogadóban ott volt a Csúcs-hegyi bélyegző is, de azzal nem pecsételtem, gondoltam majd a nyeregben, később. Na, ott viszont zárva volt minden, így kénytelen voltam visszasunnyogni. De szerencsére ez nem vette el a kedvemet a folytatástól.
/Jó lenne már teljesítőként sztorizgatni, de erre még egy kicsit várnom kell./
Pecsételés.
Szerintem jó dolog később lapozgatni az igazolófüzetet, útlevelet (külföldi túrák), a valóban bosszantó dolog a pecsétlopás, ill. a pecsételőhelyek korlátozott nyitvatartása. Mondjuk az MTSZ-nél lehetnének kicsit elnézőbbek, mikor nyilvánvaló a teljesítés, ne problémázzanak 1 hiányzó pecséten.
Köszi, mindenkinek a részletes válaszokat!
Tényleg nagyon jó a ttt.tr.hu lap! Bízom benne, hogy az Itatónál találok valami kósza lelket aki kiadja a pecsétet... :-)
Üdv.
Zs4zet.
Ha Hűvösvölgy - Piliscsaba az első szakaszod akkor nem lehet gond a pecsét. Amennyiben a zsíroshegyi ex-túristaház (most Muflon-itató a pecsét helye) pecsételőhely lett ott lehet gond, mert 7végén 11-nél előbb nem szokott nyitni.
amúgy a htp://ttt.tr.hu/okt/ nevű fórumon az összes létező pecséthelyhez van praktikus tanács hozzáfűzve.
a nagyobb gond nem a tél, hanem a sok embernek látszó előlény, aki ellopja/megrongálja a pecsétet az erdő tökközepén és elgondolkodhatsz, hogy hol a legközelebbi település ahol pecsételhetnél...
figyelj Zete, az elsö béta-teszter kerdese a Gyik elolvasasa utan! Hozzaveszed a 2.0-as verziohoz?
A pecseteles telen ugyanugy megy, ha kocsmarol van szo, szabadteri belyegzonel sincs valtozas, csak hidegebb a fém. Turistahaz nagyon keves van. De pl. Agasvar nyitva, Nagyhideghegy is, Bankut is, van meg több?
:( - ez azert merthogy ilyen könnyen fel lehet öket sorolni.
:-)))
Jól gondoltad, mi hatott riasztóan... ;-)
Mármint nem a túrával kapcsolatban, hanem a macera miatt...
No mindegy, majd meglátjuk... egyelőre elballagok a Bajcsy-ra egy igazolólapért... aztán kiderül, mi lesz...
Zs4zet.
Épp akartalak vígasztalni a pecsételgetéssel kapcsolatban:o)
Sokszor én is bosszankodok, tegnap pl. a Zádor-várnál. A legközelebbi lakott település min. 2 kilométer. Nekem nincs gépem, nem tudom fényképpel igazolni, hogy arra jártam:o(
Borzongva olvasom, hogy vannak, akik lefestik, lekaparják a jeleket. Nem tudom a megoldást. De azzal nem értenék egyet, hogy azért, mert problémás az igazolás, ne próbáljam meg bizonyítani másoknak is, hogy arra jártam. A megoldást a gyors visszacsatolásban látom, bár könnyen lehet, hogy a szervezőknek nincs annyi energiájuk, hogy állandóan résen legyenek.
Azért nem kell elkapkodni a döntést!
Az említett oldalt abból a célból hoztuk létre, hogy a gyakori kérdésekre ne kelljen ismétlődően beírni ugyanazokat a válaszokat.
Ha bélyegzéssel kapcsolatos procedúrák riasztólag is hatnak első olvasatra, ha csinálsz egykét kéktúrát, egyből kiderül, hogy ez csak egy momentum, ettől a túrázás még maradéktalanul élvezhető... Sőt, azért a leírtak sem annyira borzasztóan bonyolultak talán :) Egykét szakaszt megcsinálsz, és máris képben leszel a részletekről. Ha pedig további kérdéseid vannak/lesznek, itt a topikban sokat tapasztalt kékezők fognak válaszolni neked!
(Zárójelben: sok évvel ezelőtt pontosan így gondolkodtam én is, aztán 5 éve elkezdtem, és azóta is ugye...)
Morfondírozás: Erre nem gondoltam/gondoltunk a GYIK írásakor, hogy a pecsételés bonyodalmai esetleg el is riaszthatják az érdeklődőket... Azt hiszem, át kell egy kicsit dolgozni az anyagot, erre is utalni kellene.
(Azt hiszem én kihagyom ezt a pecsételgetős dolgot - az ember ha elhatározta, úgyis magának csinálja, akkor minek az egész cécó... nekem nem erről szól a dolog...)
Balaton-felvidéki kék, 2. szakasz
(Dörgicse – Balatonfüred)
Nem állítom, hogy a túra elő volt készítve, de az hiszem, nincs jól előkészített túra. Vannak elképzelések és van a valóság.
A távolság alapján négy túra elégséges:
Badacsony, hajóállomás – Szentantalfa
Szentantalfa – Balatonfüred
Balatonfüred – Balatonalmádi
Balatonalmádi – Pétfürdő
Igen ám, de Szentantalfáról 11:00 előtt nem lehet indulni. Meg aztán a Balaton az Balaton, a hegyeken pedig szőlő terem. A szőlőből bor készül. Kár lett volna kihagyni!
(Mint közben kiderült, van kulcsosház Szentantalfán.)
Az időjárás kegyes volt hozzám.
Jó döntés volt belevágni a túrába.
Dörgicse úgy került a képbe, hogy van busz Füredről. 10:30-kor már a Halom-hegynél voltam és megkezdtem a kék jelek követését. Nyertem fél órát és közel három kilométert.
Nehéz szavakkal leírni a sok-sok csodát, a kilátókat (Kossuth-kilátó a Halom-hegyen, kilátó a Zádorvárban), panoráma azoknak, akik szoktak eltévedni.
Néhány fontos infó.
A Halom-hegy északi oldalán belénk fut a P- jelzés. A térkép szerint együtt haladunk az elágazásig. Ez a valóságban másképp van. Sajnos, az egyébként hasznos és már-már nélkülözhetetlen atlasz itt hibás.
Pár méter után a kék jobbra fel, egy nagyon gyenge ösvényen. Vannak bokrok is. Szúrnak, rendesen! És egy picit mászni is kell a kőpárkányon. Nagyon kell figyelni a jeleket! Kellő sűrűségben megtalálhatók, de nem szabad megriadni a kövektől! Mikor elérjük a szekérutat, akkor már látszik a vízmű. A sarkánál, szemből jön a Khrsz. Még száz méter füves úton és a kilátónál vagyunk.
Körpanoráma. Alattunk Mencshely, balra a „völgy”, melyben az országút elvezet Zánkáig. Volt szerencsém busszal menni, gyalogszerrel még nem jártam arrafelé. Déli irányba a másik völgy, benne Dörgicse. Távolabb a Balaton.
Sok időt vesztettem, de a látvány megérte. Ekkor még nem dőlt el, hogy elérem-e a 15:50-es vonatot, de „volt másik”.
A K- jelek együtt a Khrsz jelekkel megindulnak lefelé. Egy mezőnél szemből „jön” a piros jel. Nagyon rövid szakaszon együtt, majd a piros balra el, mi jobbra el.
A kék tehát egy „omega” jelhez hasonló ívet ír le. A jobb alsó „láb”-nál jobbos kanyar, majd a jel tetejénél találkozik a Khrsz jellel. Innen balos kanyar. A bal „láb”-nál találkozik a pirossal, majd jobbra el. A piros a két láb között kihagyja a csúcsot.
(Kéretik nem idétlenkedni.)
Mikor elérjük a magaslest derékszögben jobbra. Jók a jelek, de figyelni kell. Mencshely a lábunk alatt „hever”.
Különösebb izgalmak nélkül jutunk el a Hideg-hegy déli nyergéig. Apróbbak azért vannak! Érdemes olvasni az atlaszt!
Az első présház előtti padoknál le kellett ülni. A panoráma leírhatatlan. Csak bámultam. A völgy, benne Pécsely, a Balaton és a gyöngyszem, a félsziget. Ez a Pécselyi-medence.
Kissé unalmas szekérút a dombháton, majd egy jobbos letérő. Sikerült elbambulni. Az atlasz 63. oldalán Barnagtól délre, egy 373 méteres hegy van, ez a Derék-hegy. Az átlós ösvény ebbe az irányba indul, majd rövid dzsungelharc után kiér egy autóval is járt kővel megerősített útra. Itt nagyon kell figyelni!
Az atlasz jelzi, hogy egy gyalogösvényre kell fordulni, de ki olvas atlaszt, mikor pár méterre szól a zene!
Nagyon kedves borosgazda, épp azon gondolkodott, hogy meg kéne kóstolni az újbort. Október elején volt a szüret, 20 fokos volt a must. Az invitálásnak nem lehetett ellenállni! Segítettem a kóstolásban. Ugrott a 15:50-es vonat. Mikor elindultam már azt latolgattam, hogy elérem-e a következőt!
A ház teraszáról pompás panoráma. Borozgattunk. Egészségére a kedves olvasónak!
Kaptam még fél liter útravalót is.
Visszakászálódtam az útra. Csak második nekifutásra találtam meg az ösvényt. Pedig jelezve van!
Innen érdemes nagyon figyelni, mert bokrok, ravasz kanyarok.
Zádor-vár előtt belénk fut Barnag felől a PL jel. Sikerült elbambulni, maradtam a szekérúton, már látszott a hatalmas tömb (balra). Meghágtam egy leomlott várfalat, majd felmásztam a kilátóba. Félpanoráma. Balaton. Félsziget.
Vissza az elágazásig. Ott vettem észre, hogy a P- és a PL elfordul balra. Irány a jel! Újra vár (jobbról), majd le a lépcsőkön. Forrás! Még mindig bővizű. De rég volt, mikor arra jártunk!
Kezdtem ideges lenni.
Idő még volt, de a sötétséget szerettem volna elkerülni. Nem sikerült.
A Róka-hegy (385 m) „felett” van egy törés a térképen. A valóságban egy 2 méteres kerítés teszi lehetetlenné a haladást. Kerülni kell! Nem is keveset! Szerencsére van egy szekérút, mely a Cser-dombtól délkeletre lévő 393-as ponttól délre kijut a műútig. Pont oda, ahol a Z- jel belefut a kékbe. Volt nagy megkönnyebbülés!
Egy kis mászás (416-os „csúcs”), majd ereszkedés. Kell figyelni, de vannak jelek. És volt vastag avar is. Csak az idő kezdett fogyni.
Elértem a műutat. Irány Balatonszőlős.
Egy kicsit levágtam, de a műút biztonságosabbnak tűnt, mint az ismeretlen szőlőhegy. Meg aztán kezdett sötétedni, nem kockáztattam. És nem volt kedvem még két órát várni a gyorsra. Elértem a 17:30-as állítólag sebes vonatot. Rengeteget állt, mégis beért késés nélkül. Így kell csinálni! Olyan laza a menetrend, hogy abba bőven belefér 10 perc késés ledolgozása Székesfehérvár és Budapest között.
Fél táv felé közeledve néhány gondolat az útvonalról. Az elkerítést leszámítva eddig nem volt gond. Jók a jelzések, de nagyon kell figyelni! És alaposan meg kell tervezni a kitérőket! Rengeteg időt „vesztettem” a kilátóknál és a boros gazdánál. Nehéz ilyen gyönyörű vidéken tempósan menni. Meg aztán az őszben tavasz!
"A közismert gesztesi Várhegy tövében, egy kis dombnyúlványon a vár alatti parkoló felett található a gesztesi Kisvár, alig 15 m relatív magasságban. A dombot egy természetes eredetű árok választja el a felette emelkedő hegyháttól, amelyen, mint az ma is látható, alakítottak a várépítők. A domb tetején falmaradványnyomok vannak, amelyeknek vakolatelemzése kora középkori eredetre utal. A két vár bármilyen közel is esik egymáshoz, közöttük közvetlen kapcsolatot feltételezni nem lehet. Az Alsó (Kis-) vár időben valószínűleg megelőzte a Felső (Nagy-) vár építését.
/Sándorfi György/"