Keresés

Részletes keresés

Pathmaster Creative Commons License 2018.02.06 0 0 1829

A szövegből viszont látszik, hogy Józsué nem egy előre kiszámítható, természetes jelenségre utal, hanem természetfelettire...

 

Emberenként más és más az, hogy mi minősül előre kiszámítható természeti jelenségnek.

Előzmény: Eklatáns Béla (1826)
Pathmaster Creative Commons License 2018.02.06 0 0 1828

Vállalom, hogy megközelítőleg háromezer éves távlatból igyekszem meghatározni azt, hogy mi történt Sámson halálakor. Arról lehet tudni, hogy amikor egy csordás kellő gondosság nélkül hajtotta a szürke-marha csordát, akkor az egyik állat szarva beakadt az egyik ház sarkába, és azt lebontotta. Azt is lehet tudni, hogy vannak a szürke-marhánál erősebb emberek (például: Toldi Miklós és vélhetően Sámson is); ezért simán elképzelhető az, hogy Sámson képes volt arra, hogy összedöntsön egy épületet. Ezért csak az marad nyitott kérdés, hogy mekkora volt az összedöntött épület. Először arra gondoltam, hogy egy szintenként 144 négyzetméteres kétszintes épület volt, amelynek a szintjein összesen közel ezer ember (férfi, nő és gyermek) volt; de az is elképzelhető, hogy egy szintenként 1024 négyzetméteres kétszintes épület volt, amelynek az alsó-szintjén volt ezer férfi, és a hozzájuk tartozó nők és gyermekek voltak a tetőteraszon. Ez utóbbi esetben viszont az épületnek szállíthatatlan méretű fagerendákból kellett állnia.

Előzmény: -verkli- (1825)
Eklatáns Béla Creative Commons License 2018.02.06 0 0 1827
Előzmény: Symbolteam2 (1816)
Eklatáns Béla Creative Commons License 2018.02.06 0 0 1826

"Ez a leírás napfogyatkozásra is vonatkozhat."

 

 

Miért vonatkozhatna arra? A napfogyatkozás előre kiszámítható, természetes jelenség. A szövegből viszont látszik, hogy Józsué nem egy előre kiszámítható, természetes jelenségre utal, hanem természetfelettire...

Előzmény: Pathmaster (1810)
-verkli- Creative Commons License 2018.02.06 0 0 1825

"Az is feltűnt, hogy a héber szövegben betűkkel van kiírva az, hogy "közel három ezer"; ami akár eredetileg "három közel ezer" is lehetett, mert az eltelt idő alatt felcserélődhetett két szó."

 

Hát persze. Az is lehet, hogy a kettő felcserélődött háromra, a tíz meg ezerre.

 

Leírom, hogy mi történt:

Egy összetákolt belső udvaros ház erkélye leszakadt, és agyonütött valakit. Évszázadokkal később ebből valaki kerekített egy nagyobb léptékű mesét. Te meg még ezután is évezredekkel később elméletet gyártasz, amely szerint pontosan az történt, amit az eset után évszázadokkal élő ókori pásztorok meséltek egymásnak.

Előzmény: Pathmaster (1823)
Pathmaster Creative Commons License 2018.02.06 0 0 1824

Szerintem csak úgy épülhetett a 3000 embert elbíró tetőszerkezet 16 méteres fagerendákból, ha az épület helyén egykor egy magas fákból álló erdő volt, és az ott helyben kivágott fákból építkeztek. A 16 méteres fagerendákat ugyanis szinte lehetetlen lett volna nagyobb távolságra szállítani.

Előzmény: -verkli- (1822)
Pathmaster Creative Commons License 2018.02.06 0 0 1823

Szerintem sem lehet 3000 ember részére állófogadást tartani 144 négyzetméteren; ezért is gondoltam azt, hogy nem szintenként volt 3000 ember. Az is feltűnt, hogy a héber szövegben betűkkel van kiírva az, hogy "közel három ezer"; ami akár eredetileg "három közel ezer" is lehetett, mert az eltelt idő alatt felcserélődhetett két szó. Ha pedig az általam vélt eredeti sorrendet vesszük alapul, akkor a "három" a jelenlévők három csoportjára is vonatkozhatott (férfiakra, nőkre, gyermekekre); vagyis a két szinten voltak közel ezren a férfiak, nők, gyermekek. Az is igaz, hogy abban a korban csak a férfiakat tartották számon (mert a katonai erőre csak a hadra fogható férfiak számából lehetett következtetni); ezért akár az is elképzelhető, hogy a 3000 ember csak a férfiak számáról szólt.

 

Az biztos, hogy minél nagyobb volt az épület, annál nagyobb fagerendákból kellett állnia ahhoz, hogy olyan szerkezete legyen, amelyben a ház közepén 2 oszlopra volt szükség. Ha ugyanis kisebb fagerendákat használtak volna, akkor több oszlopra lett volna szükség; és ebben az esetben csak részlegesen dőlt volna össze attól, ha Sámson kilök két oszlopot a helyéről.

Előzmény: -verkli- (1822)
-verkli- Creative Commons License 2018.02.06 0 0 1822

Vicces.

 

Nem tudom, hogy láttál-e már házat, esetleg 3000 embert egyszerre. 

 

Károli: A ház pedig tele volt férfiakkal és asszonyokkal, és ott voltak a Filiszteusok összes fejedelmei, és a tetőzeten közel háromezeren, férfiak és asszonyok, a Sámson játékának nézői.

King James: Now the house was full of men and women; and all the lords of the Philistines were there; and there were upon the roof about three thousand men and women, that beheld while Samson made sport.

 

Minkét fordítás szerint elkülönül a házban és a tetőn lévő emberek száma. Csak a tetőn voltak közel háromezren, az ismeretlen számú fejedelmek a házban voltak.

Ha 144 m2-en el kívánsz helyezni 3000 embert, akkor halálraítélteket küldj oda, mert csak raklapra halmozva férnek el, állva nem. Szórakozni sem fognak. Meg látni sem fognak semmit a földszinten történtekből, egymás testét fogják látni centiméteres távolságról. Talán az alsó réteg ember esetleg láthat valamit a deszkák közötti réseken. Mielőtt az egész ház összeomlik a tetőre felhalmozott emberek súlyától.

A magyar szabványok szerint méretezett lakóépületi födém csak kb. 1000 embert bírna el 144 m2-en. És azok sem lennének túl vidáman, mert heten kell osztozniuk egy négyzetméteren.

Előzmény: Pathmaster (1821)
Pathmaster Creative Commons License 2018.02.06 0 0 1821

Azt vártam, hogy lesznek olyanok, akik a Bír 16,27 verset így fordítják: A ház tele volt a filiszteusokat vezető férfiakkal, és a ház tetőzetén az asszonyaikkal és a gyermekeikkel, és így közel háromezren szórakoztak Sámson sportjátékán.

 

Ebben az esetben a megközelítőleg négyzet alapú ház 10 méteres fagerendákból állt volna.

 

Ha pedig valaki így fordítaná a a Bír 16,27 verset: A ház tele volt a filiszteusokat vezető férfiakkal, és a ház tetőzetén az asszonyaikkal és a gyermekeikkel, és így közel háromezer férfi szórakozott Sámson sportjátékán.

 

Ebben az esetben a megközelítőleg négyzet alapú ház 16 méteres fagerendákból állt volna.

 

Szerintem már a 6 méteres fagerendákból álló épület is igen tekintélyes méretű volt, a 10 méteres vagy annál nagyobb fagerendákból álló épület pedig szinte elképzelhetetlen. Ezért úgy gondolom, hogy az a legvalószínűbb, hogy a férfiak, nők és gyermekek együtt voltak közel ezren az épületben és a tetőteraszon.

Előzmény: Pathmaster (1820)
Pathmaster Creative Commons License 2018.02.05 0 0 1820

A Bír 16,27 vers a saját fordításomban: A ház tele volt a filiszteusokat vezető férfiakkal, és a ház tetőzetén az asszonyaikkal és a gyermekeikkel, és így a három (csoportban) közel ezren szórakoztak Sámson sportjátékán.

 

A házat megközelítőleg négyzet alapú 12*12 méteres háznak képzelem el, amelynek a tartószerkezete 6 méteres fagerendákból volt. Ilyen tartószerkezet esetén szükség volt két oszlopra a ház közepén, amelyre a vezérgerendákat tették, majd ezekre a vezérgerendákra keresztbe tették azokat a kisebb gerendákat, amiket bedeszkáztak, és így egy megközelítőleg 144 négyzetméteres emeleti teraszt kaptak. Az alsó szinten voltak a férfiak, a felső szinten voltak az asszonyok és a gyermekek. A ház egyik oldala az alsó szinten is és a tetőteraszon is úgy volt kialakítva, hogy onnan rá lehessen látni a ház melletti udvarra; ahol Sámsont sportjátékokra kényszerítették. A sportjátékok után bevezették Sámsont az alsó szinten a vezérgerendákat tartó oszlopokhoz; amiket Sámson kilökött a helyéről, aminek következtében leborultak a vezérgerendák, és a vezérgerendákon lévő teljes födém a rajta lévő asszonyokkal és gyermekekkel. Az alsó szinten lévőket a rájuk zúduló felső szint nyomta agyon, a felső szinten lévők pedig a zuhanástól törték össze magukat.

Előzmény: Pathmaster (1819)
Pathmaster Creative Commons License 2018.02.05 0 0 1819

Úgy tűnik, hogy a Bírák kora a 2Móz 24,14 verstől kezdődik, és a királyság kezdetéig (a wikipedia szerint i.e.1220-i.e.1050) tartott; vagyis Józsue a bírák korának volt a leghíresebb hadvezére, és ezért esett a Gibeoni csata i.e. 1207 októberére. A leghíresebb bírák a következők voltak: Ehud, Debora, Gedeon, Jiftach, Otneil, Tola, Jair, Ibszán, Elon, Abdon, Samgar, Sámson.

Előzmény: Pathmaster (1810)
Pathmaster Creative Commons License 2018.02.02 0 0 1818

Azért tulajdonítok nagy jelentőséget annak, hogy a Gibeoni csata idejében napfogyatkozás volt, mert annak a történelmi korszaknak a kronológiája legbiztosabban a feljegyzett természeti jelenségből határozható meg. Abban a korban ugyanis még nagyon kezdetleges volt az időszámítás (forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/Napt%C3%A1r). Mindezen túl érdemes felidézni azt, hogy milyen önfegyelem kellett ahhoz, hogy egy lakatlan szigetre vetődő hajótörött nyilván tudja tartani azt, hogy mennyi időt töltött a szigeten. Egy átlagos embernek nincs elég önfegyelme ahhoz, hogy pontosan mérje az időt; és ez különösen igaz azokra a rendkívüli történelmi időszakokra, amikor az embereknek kisebb gondja is nagyobb volt az eltelt idő mérésénél. Ugyancsak megnehezíti az eltelt idő mérését a hosszú ideig tartó eseménytelenség, amibe könnyen bele lehet aludni, és alvás közben könnyen el lehet veszíteni az időérzéket. Gyakran fordult elő az is, hogy az ébren töltött időt tekintették nappalnak, és az alvással töltött időt tekintették éjszakának; és az ébrenléti ciklus alapján számolták az eltelt időt. Ezért a nagyon régi történt események időpontjáról szóló feljegyzéseket érdemes fenntartással fogadni.

Előzmény: Pathmaster (1817)
Pathmaster Creative Commons License 2018.02.02 0 0 1817

Érdekes cikk a kivonulásról: https://en.wikipedia.org/wiki/The_Exodus

Innen elindulva az találjuk, hogy i.e. 1679 és 1200 közé feltételezik a kivonulás időpontját. Ha viszont elfogadjuk az #1810. hozzászólás alapján azt, hogy a Józsue i.e. 1207 októberén nyerte meg a Gibeoni csatát, akkor ebből az következik, hogy a kivonulás időpontja i.e. 1207 és i.e.1307 közé feltételezhető. A kivonulás feltételezett időpontját tovább pontosítja az, hogy a Gibeoni csata idejében az Egyiptomban született Józsue tapasztalt hadvezér volt; amiből arra lehet következtetni, hogy legalább 50 éves volt, de nem lehetett annyira öreg, hogy ne tudjon aktívan részt venni a csatában.

Előzmény: Pathmaster (1760)
Symbolteam2 Creative Commons License 2018.02.01 0 0 1816

Köszönöm a választ!

Előzmény: Pathmaster (1813)
Symbolteam2 Creative Commons License 2018.02.01 0 0 1815

Ezzel nem is vitatkozhatok.

Mindemellett magam is kutatok és tanulmányozok évek óta, mint autodidakta és személyes istenélménnyel is bíró magánember.

 

Csakhogy ez hatalmas munka, én meg kicsi vagyok.

Héberül, arámiul, és görögül is meg kéne tanulnom hozzá mesteri szinten, ismernem kéne az akkori és azt megelőző korrajzokat, szokásokat és hitvilágokat is mesteri szinten, ismernem kéne az összes már feltárt írásos anyagokat is az összehasonlítások végett...


Ehhez az én életem már biztosan kevés volna, tekintve, hogy például idegen nyelvek tanulásához semmi érzékem. 


Ezért keresek olyan irodalmat ami legalább már feldolgozta az adott témát a jelenlegi tudományos ismeretek fényében.

Több szem többet lát alapon. (Mint ahogyan egy katedrálist sem egyedül építenek.)

 

Mert egy ilyen műhöz már én is hozzá tudnám adni a saját tapasztalataimat és eredményeimet, mint egy új tudományos nézőpont lehetőségét.
Létrehozva ezzel egy még tökéletesebb tanulmányt.

 

Ezért keresnék egy ilyen igényes kiadványt.

Előzmény: Pathmaster (1814)
Pathmaster Creative Commons License 2018.02.01 0 0 1814

Szerintem a bölcsesség megszerzésére fordított idővel és energiával arányos a megszerzett bölcsesség. Ezzel összhangban ha a Szentírás értelmezésében hiteles tudásra vágysz, akkor azt csak úgy tudod megszerezni, ha személyesen mész mindennek utána, és időt és energiát nem sajnálva tanulmányozod az eredeti szövegeket. Minden megtudható, de mindent érdemes fenntartással fogadni.

Előzmény: Symbolteam2 (1812)
Pathmaster Creative Commons License 2018.02.01 -1 0 1813

Mit értesz itt kiengesztelés alatt?

Hogyan és mivel érted itt az emberek kiengesztelését/kibékítését?

 

Szerintem a kiengesztelés az a folyamat, amely rávesz valakit a frusztrációjának az elengedésére. Szerintem Krisztus azért testesült meg, és vállalta a kínhalált, hogy az Istenre neheztelő emberek elengedjék a frusztrációjukat, és jobban bízzanak Istenben.

Előzmény: Symbolteam2 (1811)
Symbolteam2 Creative Commons License 2018.01.31 0 0 1812

Amúgy tudna nekem valaki olyan könyvet ajánlani:

 

Ami az Újszövetség egyes írásait nyelvi, stilisztikai, tartalmi, és logikai jellemzők alapján próbálja tételesen és magyarázatokkal ellátva besorolni az ihletett, korabeli, vagy utólagos betoldások kategóriái közé? 

 

Előre is köszi!

Symbolteam2 Creative Commons License 2018.01.31 0 0 1811

Mit értesz itt kiengesztelés alatt?

Hogyan és mivel érted itt az emberek kiengesztelését/kibékítését?

 

Előzmény: Pathmaster (1809)
Pathmaster Creative Commons License 2018.01.31 0 0 1810

A Tóra után érdemes megnézni Józsue könyvét; amiből a Józs 10,12 vers a saját fordításomban: Amikor az Örökkévaló Izraelnek adta Amort, így szólt Józsue egész Izrael előtt az Örökkévalóhoz: álljon meg (működni) a Nap Gibeonban és a Hold Ajalon völgyében!

 

Ez a leírás napfogyatkozásra is vonatkozhat.

Forrás: https://index.hu/tudomany/tortenelem/2017/01/17/jo_haromezer_eve_volt_de_hany_orakor/

Előzmény: Pathmaster (1771)
Pathmaster Creative Commons License 2018.01.28 -1 0 1809

A meglátásom változatlanul az, hogy Krisztus azért testesült meg, és vállalta a kínhalált, hogy kiengesztelje az Istenre neheztelő embereket.

Előzmény: Pathmaster (1808)
Pathmaster Creative Commons License 2018.01.28 0 0 1808

Ismét hallottam egy olyan tanítást, amely szerint a haragvó Istent engesztelte ki Jézus keresztáldozata; de az Isten mindazok felé haragvó marad, akik nem fogadják el Jézust személyes megváltójuknak. Ezért ha senki nem fogadta volna el Jézust személyes megváltójának, akkor az Isten ugyanolyan haragvó maradt volna, mint Jézus keresztáldozata előtt. Jó, hogy a jobb lator még Jézus halála előtt kifejezte azt, hogy elfogadja Jézust személyes megváltójának, mert így Jézus biztos lehetett abban, hogy nem fölöslegesen vállalta a kereszthalált.

 

Ezeknek a nézeteknek a terjesztőit nem zavarja az, hogy nincsenek összhangban a 2Kor 5,18-20 versekkel, és perverz istenképet terjesztenek.

Előzmény: Pathmaster (436)
Symbolteam2 Creative Commons License 2018.01.22 0 0 1807

Helytálló észrevételnek tűnik.

Nekem ez még eddig nem fordult meg a fejemben.

 

 

Előzmény: Pathmaster (1806)
Pathmaster Creative Commons License 2018.01.22 0 0 1806

Bábel tornya egy toronytemplom (Zikkurat), amely abban a korban készült, amikor az egyiptomi piramisok, de a mérete elmaradt az egyiptomi piramisok méretétől. A toronytemplomok a piramisoknál több funkciót láttak el, ezért is álltak több helységből. Mindezzel összhangban az a meglátás alakult ki bennem, hogy a toronytemplomoknak lényegesen bonyolultabb volt a szerkezete, mint a piramisoknak; és szerintem a bonyolult szerkezetük okozhatott zavart az építőik között.

 

Az 1Móz 11,4 vers szerint a torony építésének helytelen motivációja miatt támadt zavar az építők között. Ha viszont megnézzük az abban a korban épült piramisokat, akkor belátható, hogy a piramisok építésének semmivel sem volt helyesebb a motivációja; és mégis felépültek. Azt is érdemes szem előtt tartani, hogy a bábeli torony építésének idején még csak Noé hét törvénye (#962) volt érvényben, amely nem szól a tiltott kívánságokról és a helyes és helytelen motivációk megkülönböztetéséről. Ezért az a meglátás alakult ki bennem, hogy a bábeli torony építésének a kudarcáról szóló történet leírása a helyes motiváció jelentőségéről szóló példabeszédként került bele Mózes első könyvébe, és nem azért hogy pontos történelmi leírást adjon egy nagyon régi történetről.

Előzmény: Pathmaster (1781)
picikepi Creative Commons License 2018.01.19 0 0 1805

Ezt festették a tankokra

Előzmény: Pathmaster (1804)
Pathmaster Creative Commons License 2018.01.19 0 0 1804

Akkor ez miről szól? Arik melek izrael?

 

Izrael angyali uralkodója?

Előzmény: picikepi (1803)
picikepi Creative Commons License 2018.01.19 0 0 1803

Akkor ez miről szól? Arik melek izrael?

Előzmény: Pathmaster (1800)
picikepi Creative Commons License 2018.01.19 0 0 1802

nem volt kifejezetten hangsúlyozva az, hogy pergamenből készült, akkor az alapértelmezetten papiruszból készült.

 

értem, hogy te miket tudsz..

Előzmény: Pathmaster (1799)
picikepi Creative Commons License 2018.01.19 0 0 1801

meg a sumerre

Előzmény: pejgeroj (1798)
Pathmaster Creative Commons License 2018.01.18 0 0 1800

A 4Móz 24,17 vers a saját fordításomban: Távolban látom: csillag kél Jákobból, jogar támad Izraelből és lánnyá teszi Moábot és Sészt.

 

A lánnyá teszi kifejezés egyik lehetséges értelme Moáb és Sészt fiainak kiirtása, másik lehetséges értelme Moáb és Sészt behódoltatása, harmadik lehetséges értelme Moáb és Sészt leányainak teherbe ejtése.

Előzmény: picikepi (1795)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!