Ez a topik azoknak a modellezőknek szól akik elsősorban modellvasuti járművek építésével vagy átépítésével foglalkoznak. Hogyan, miből, milyen megoldással, hogy áll most stb..
Kiegészítés: ha csak olajat használsz, az hamarabb tűnik el, mint a keverék, ráadásul nem is tudod rendesen ellenőrizni, meddig van még egy vékony filmréteg, és mikor nincs már. Ha meg túlolajozod, a pályádra kerül, meg a forgóvázra, aztán beleragad minden.
Ha olcsó kenőanyagot akarsz használni (márpedig a kerekek csapágyaihoz nem kell drága anyag), akkor közönséges műszerolaj is megteszi, de célszerűbb összekeverni kis gépzsírral, hogy ne szivárogjon rá a keréktalpra(Ez szerintem minden olajra vonatkozik). A takony állag kb. jó. A hátránya ennek az anyagnak a Roco-éhoz képest, hogy sűrűbben kell kitakarítani, újra kenni a csapágyakat.
De ajánlottak nekem teflonos szilikonzsírt, olajat (ami nem Roco márkájú, de ők is valami hasonlót árulnak, és csak a neve miatt olyan drága), nagyobb kiszerelésű egy kicsit, de olcsóbb, és életed végéig elég lesz. A 302-es mozdonyomba is ilyen került, átalakítója pedig vegyészi végzettséggel (is) rendelkezik, tehát biztosan nem csinált hülyeséget.
Hát, valahol itt akadok el én is a gondolatmenetben, hogy mégis hová tudnék értelmesen besuvasztani valami rugót a szerkezetbe és az hogyan tudna rátámasztani a tengelyre. Nincs igazán sok hely a fogaskerekek fölött a hajtásházban, talán rugóbronzól tudnék oda egy laprugót hajtani, csak mire támaszkodjon...
Az ilyen konstrukciókban a mozdony súlyát azok a kerékpárok veszik fel, amelyek nem tudnak függőlegesen elmozdulni (jelen esetben a rövid oldal felőli 1. és 3. tengely) . A többi kerékpárt csak a saját súlya és az áramszedő lemez nyomja lefelé (és ez néha kevés a rudazat és az ellen(fogas)kerék erőivel szemben). Én a helyedben megpróbálkoznék rugóval leszorítani azt a fickándozó tengelyt.
A csatlórudak nem hajtanak semmit, műanyagból vannak és a két középső keréknél mindegyik darabon ovális lyuk van a keréken lévő csapnak. Az egész rudazat laza, mint a Rigalánc, simán kimozogja a fogaskerékhajtás holtjátékát.
@kalivas: Köszi, ez már talán a negyedik változat ugyanerre az egy mozdonyra. Szerintem amúgy láttam is a te mozdonyodról készült képeket, amikor először próbáltam meg dekódert beleforrasztani :-)
Ez a gép az enyém, nagyon jó barátom,( - régi nick-nevén : Tájfun ) építette bele ezt a hagyományos dekódert, a motor és minden egyéb eredeti , régi Piko . Kicsit zajosabb, mint egy korszerű hajtás, de tökéletesen teszi dolgát 10-15 éve.
Amúgy tetszik a megoldásod, de kérdésedre a választ nem tudom. Üdv, kalivas
Egy kis Mitsumi motor van benne, itt a Börze topikban vettem pár éve valakitől. Igazából csak a kis méretben jobb a gyári motornál, így fölötte elfér a dekóder, illetve a motor alatti tengelyre is építettem áramszedést.
A kerék szerintem egyszerűen a legutolsó tengelyen ébredő vonóerő miatt emelkedik fel, mert amúgy maga a hajtás nem szorul. Nem is igazán értem, hogy gondolták ezt tervezéskor. Amit igazából ki szeretnék találni, az a kiemelés megszüntetése.
Az a tippem lenne , hogy a motortól(hajtástól) arra az irányba amelyiket felemeli de tőle távolabbi szorul valamiért. Ugye van holtjátéka hogy kövesse a pályaegyenletlenséget az áramszedés miatt.
Úgy egy hónappal ezelőtt végre sikerült megpróbálkozni egy lendítőkerék készítésével, az alany egy kicsit átalakított VEB Piko 106-os. Remélhetőleg így kicsit szebb futást sikerül kihozni belőle, kézzel megforgatva legalábbis érezhető a hatása.
Már csak azt kéne kitalálni, hogy rövid géptérrel előre ne emelje fel a második tengelyét...
Az előttem szólónak igaza van, az isopropyl alkohol az inkább a makett festékhez jó de az is elszinezte nekem a műanyagot. Az én projektem Mr muscle lefolyótisztítóban ázik. Semmiféle elváltozást nem tapasztaltam a modell alkatrészeinél eddig.
Egy hete próbáltam ki több módot, de nekem is a dot3 típusú fékfolyadék jött be (nem bántotta a műanyagot). 12 óra után már jól jött le, fogkefével rásegítve kb 16 óra alatt lent volt a festék. Többször megforgatva pedig még az sem kell, hogy ellepje.
(Az isopropyl alkohol vékonyabb makettfestékhez szintén jó, de ezekhez a kocsikhoz nem mindig.) Utána mosogatószeres vízben átmosva leszedhető róla a fékfolyadék.
(Amit semmikép nem ajánlok az a hígító, az tönkreteszi és oldja a műanyagot, ezért kerülni kell áztatásnál).
Köszönöm a képeket, ügyes lett az öntés és a forma :)
Egyszer láttam makettező oldalon, hogy valaki Lego elemeket használ és abból készíti el az öntő dobozt. Jó, mert merőlegesen illeszkednek az elemek, méretre alakítható és az is szétszedhető utána.
(A csörgőhöz itthon készítenek jó forgóvázat, ha nem átalakítani szeretnél, de persze ez más. A Zzemoki honlapján van videós bemutató is a saját termékükről.)
Vakumtartaylom nincs. Ennyire nem akartam beinvesztalni meg.
A gyantat gyorsan vegigjaratom a formaban hogy minden oldalt erjen. De mivel a reakcio ido nagyon alacsony valoszinuleg nincs ideje a buborekoknak a felszinhez kozelelebb emelkedniuk.
Megprobalkozok majd masfajta gyantakal amik lassabban kotnek.
A forgovaz maszkot lehetne onteni de a komplex formaja es a kicsi alkatreszek miatt nehezkes a szetvalasztast megoldani. Ezert kell valoszinuleg tobbreszes ontomintat kesziteni hozza.
Mozgo alakatrszekbe nem tervezek nagyon belemenni. Olvastam a forumon hogy alakitottak at Roco es Piko donorokbol Csorgoket es ezeket valoszinuleg relativ jo aron be tudom szerezni. Reszletes leiras sajnos nem volt de majd megoldom valahogy.
Nagyon alacsony a viszkozitasa igy konnyu onteni de a reakcio ideje kB 2 perc szoval gyorsan Kell vele dolgozni. Annyibol Jo hogy kB 20-30 perc alatt teljesen bekot es levalaszthato.
Rugalmasabb mint az eredeti de a formajat megtarja noha a kaszni oldala behajol mivel nincs kitamasztva. Az alazra rarakva nem lesz vele Gond.
Azota csinaltam egy harmadikat ami meg jobban sikerult.
Kovetkezonek valahogy ki Kell talalnom Hogy keszitsek lenyomayot a forgovazrol es alvazrol. A forma sokkal bonyolultabb de szeretnem egyben kionteni oket.
Van valakinek tapasztalata ebben? Valoszinuleg megprobalok egy 3 vagy 4 reszes format kesziteni hozza
Megkérdezhetem milyen anyagokat használsz öntéshez (gumi, gyanta, segédanyag az öntéshez a beleragadás ellen)? A végső kaszni mennyire lesz rugalmas?
Nem öntöttem még műgyantát, de a buborékok ellen általában előre bekenik a formát az anyaggal, főleg a kisebb réseknél, illetve ékszerészeknél láttam ultrahangos gépet, amit 1-2 másodpercre bekapcsolnak és "kirázza" a buborékokat.
(Korábban beszéltünk a festék leszedésről. Az isopropil alkohol nálam vékonyabb réteghez jó volt, de a párolgással hamar visszaköt a festék. Viszont a dot3 típusú fékfolyadék mindent leszed és a műanyag épp maradt (fél napig ázott a kaszni, aztán fogkefével rásegítve még pár óra kellett és lejött a modellre ráfújt maradék autófesték).
Gondoltam megosztom Hogy haladok a fuggerth Csörgõ masolasaval.
Nem lettek tokeletesek de ekkora ontomintat meg nem csinaltam. Vannak buborekok itt ott, foleg elol a kicsi bordak korul es a modell also vonalan de mindent egybevetve elegedd vagyok az elso probalkozassal.
Megprobalom kijavitgatni a deformaciokat es tobbet onteni.
Mit gondoltok? Van esetleg valakinek javaslata hogyan javithatnek az eljarason?
A héten elkészültem két teherkocsival. Az egyiket a felszámolás alatt levő DB-s állományomból festettem, matricáztam, lakkoztam, a Gu alapját pedig egy fórumtárstól kaptam, köszönet érte.
A Kzmu-t egy filmrészlet (Utolsó pillanat) ihlette, a Gu-t az MTI 1954757 sz. fotója.
A Kzmu-nál csak a féktuskókat kellett levágni, A Gu-nál meg a tetőn levő leszorító léceket kellett felragasztani. A nehezebb feladat a matricák pontos beállítása.
Nem nagy meló, kezdők is nyugodtan álljanak neki barkácsolni!
Az első próba a részemről sikeres volt, a közös játékon rendben működtek azok a kocsik, amiket felszereltem a kinematikákkal.
Ezek után jön majd a házi nyúzópróba a kis ívekkel.
Az ékpályák méretét kell majd nagyon pontosan belőnöd, mert ha szűk, akkor kín becsúsztatni a kapcsolót, ha tág (mint pl. az ott levő Csörgőé volt), akkor meg kiesik.