Keresés

Részletes keresés

Nautilus_ Creative Commons License 2011.01.15 0 0 21618

Az általam felpakolt írása nagyon szellemes...

 

 

Én nem érzem annak. Népekről beszél, amelyek ilyenek-olyanok - ezt az elemzési módot módszertani kollektivizmusnak hívják, amikor egy országról, népről, stb. állít valaki valamit.

 

Ezzel a módszertani individualizmust szokták szembeállítani.

Persze lehetnek olyan jegyek, amelyek értelmében valóban egységként lehet embercsoportokat kezelni, róluk érvényesen értekezni. De egyrészt fontos, hogy mi az oka a közös jellemzés lehetőségének (genetika, közös kultúra, történelem, gazdaság), másrészt a jellemzés nem lehet túl általános.

 

Vegyünk egy tipikus példát: társadalmi tudat. Van ilyen? Milyen értelemben van? Milyen állításokban használható fel? Hogyan kutatható?

 

Előzmény: Törölt nick (21607)
Nautilus_ Creative Commons License 2011.01.13 0 0 21617

 

Tudtam, hogy "ideálrealizmusnak" nevezték filozófiáját. De az Eletronikus Könyvtár nálam tájékozottabb:

 

 

"Böhm szubjektív idealizmusa és Pauler objektív idealizmusa után Brandenstein Béla ideálrealizmusnak nevezett rendszert alkotott. A rendszerét adó hatalmas ifjúkori művével, a Bölcseleti alapvetés eredeti német kiadásával (Grundlegung der Philosophie) már igen korán elismerést szerzett magának. Hosszú pályáján terjedelmes életművet hozott létre. Brandenstein szerint a bölcseleti megismerés lehetőségeire irányuló kérdések nem előzetesen, hanem csak a filozófiai vizsgálódások menetében tisztázhatók, a filozófia tételei saját tárgyuknak megfelelően kereshetők meg. Brandenstein alapvető módszerre a dolgok fenomenológiai megragadása, majd az ezek fennállását biztosító elvek reduktív-regresszív, visszakövetkeztető feltárása, amely bizonyos értelemben indukciót és dedukciót is tartalmazhat. Brandenstein rendszerének megalapozó elve „a dolog fennáll” legáltalánosabban elgondolt tétele. Ezt tárgyalja a Fennállástan (ontológia). A dolog három „valóság-előtti” alaphatározmánya a tartalom, a forma és az alakulat. A Tartalomtan (totika) az egyedi minőséggel, a Formatan (logika) a vonatkozásokkal, az Alakulattan (matematika) a mennyiséggel foglalkozik. Míg az ontológia a dolgot legáltalánosabb fogalma szerint vette, magát a világot realitásként a Valóságtan (metafizika) vizsgálja a változás, erő, anyag és Isten témáin keresztül. A valóság ismét három vonatkozást mutat, s eszerint tagolódik tovább a rendszer a gyakorlati valóságot megvilágító Cselekvéstanra (pragmatika), az elméleti tevékenységet leíró Tudománytanra (teoretika) és az esztétikumot megragadó Művészettanra (poietika). Ezeket egyesíti és a rendszert lezárja az Erkölcstan (etika), amelynek tárgya a teljes szellem és élet. Az erkölcsi érték nemcsak a gyakorlati jó fogalmát tartalmazza (mert beszélünk tudományos és művészi erkölcsről is), hanem egyesítve az igaz, a jó és a szép elvét, a valóság és érték újkori kettészakadásával szemben szellemi élettökéletességet jelent. Brandenstein hangoztatta a keresztény humanizmus mindenkori jelentőségét. Az ember az életfejlődés betetőzése, akihez a személyes szellemi lét a méltó. Az ember természeti és természeten kívüli lény egyszerre, akinek egysége és kettőssége együtt adja hiteles képét. Végső belátásként állítja, hogy az emberi természet csak természetét meghaladó módon lehet teljesség. Az ember és a világ Istenre mutat, vele lesz teljes. E teocentrikus világfelfogásban a filozófia így a teodiceához s a katolikus teológiához vezet."

 

Előzmény: Nautilus_ (21616)
Nautilus_ Creative Commons License 2011.01.13 0 0 21616

Báró Brandenstein Béla

 

A Budapesti Tudományegyetemen (az ELTE elődjén), a harmincas évek második felében két filozófiai katedra is volt.

 

Az egyik báró Brandenstein katedrája (azaz rendes, nyilvános egyetemi tanár), a másik Kornisé, a Képviselőház 1938-as elnökéjé volt.

 

Brandenstein báró később emigrált, a saabrückeni egyetem professzora volt.

Sokszínű volt, keresztény, de szabadelvű. Kissé eklektikus volt, totalitásra törekvő, vagyis mindenről írt, ami csak van.

 

Előzmény: nereusz1 (21611)
nereusz1 Creative Commons License 2011.01.13 0 0 21614

közöttünk, bocs

nereusz1 Creative Commons License 2011.01.13 0 0 21613

már ideje, hogy valaki szétcsapjon közttünk...

Előzmény: Törölt nick (21612)
nereusz1 Creative Commons License 2011.01.13 0 0 21611

Báró Brandenstein Béla

nereusz1 Creative Commons License 2011.01.13 0 0 21610

1939. október 10. Egyéniség és sors. Noszlopi László referátuma után a hozzászólók: Dékány István, Hamvas Béla, Joó Tibor, Zempláén György, Báró Brendenstein Béla.

nereusz1 Creative Commons License 2011.01.13 0 0 21609

Igen. Az, amit GAZPROMnak neveznek... (Leányzó korában Molotov-Ribbentrop- paktum néven ismerték...). De abban Neked sem osztanak lapot, marad a Lehet Más, ami ugyanolyanolyan szarevés, mert nem is lehet, meg nem is más, csak 2 lében 1 kanál...

gábornok Creative Commons License 2011.01.13 0 0 21608

Van más politika :-))

Előzmény: Törölt nick (21607)
nereusz1 Creative Commons License 2011.01.12 0 0 21606

na, nem egészen...

nereusz1 Creative Commons License 2011.01.12 0 0 21605

Itt van a -tár, erről beszéltem...

 

http://mek.niif.hu/06700/06719/06719.htm

 

Jó éjt!

nereusz1 Creative Commons License 2011.01.12 0 0 21604

134 oldalas könyvecske... Bevezetés a modern karakterológiába... Ideje lenne ezt is kiadatni... 

 


nereusz1 Creative Commons License 2011.01.12 0 0 21603
nereusz1 Creative Commons License 2011.01.12 0 0 21602

Ez nem a reklám helye, de komoly kis könyvecske... Részletes biblográfia, hozzászólások, előadások...

nereusz1 Creative Commons License 2011.01.12 0 0 21601

A folyóirat repertóriuma itt Veszprémben jelent meg... benne sok Hamvas-hozzászólás...

nereusz1 Creative Commons License 2011.01.12 0 0 21600
Nautilus_ Creative Commons License 2011.01.12 0 0 21599

Jól emlékszel...

 

 

Ennek örülök, de akkor emlékeznék jól, ha tudnám, mit írt. Sajnos, elfelejtettem.

 

Kornis-báró Brandenstein-gróf Révay a kor három magyar nagy filozófusa.

(Talán még Pauler is idetartozik. De ő tényleg jelentős gondolkodó volt.) 

 

 

Előzmény: nereusz1 (21598)
nereusz1 Creative Commons License 2011.01.12 0 0 21598

Jól emlékszel...

És Pál Antal írt egy könyvet: Bevezetés a modern karakteorológiába, debrecen, 1941. Ezt is elfelejtették, pedig Kemény Katalinnal írta....

Előzmény: Nautilus_ (21597)
Nautilus_ Creative Commons License 2011.01.12 0 0 21597

 

Révay gróf és Hamvas Béla között lehetett pályatársi, személyes kapcsolat, Hamvas ugyanis, ha jól emlékszem, írt az Athenaeumba. 

 

Zolnay László csodálatos könyvében (Hírünk és hamvunk, Magvető, 1986) ír Révayról akit kiváló sportemberként, erkölcsös, tiszta filozófusként jellemez (egyébként etikus is volt, ezt a Wikipedia is írja).

Révay egyébként, mint filozófus, a kor spekulatív irányzatát képviselte, a német idealisták utóda volt.

 

Mai szemmel kissé avítt, hiszen ez Carnap, Wittgenstein, Adorno, Russell, Heidegger kora!

 

Előzmény: nereusz1 (21595)
Nautilus_ Creative Commons License 2011.01.12 0 0 21596

mert ki olvas mostanság Spenglert, Ortegát, Ciorant, Huizingát

 

 

Én ugyan mindegyiküket olvastam, és nem érzem ugyanolyan színvonalúnak őket. Spenglert például nem is nagyon kedvelem, történeti pesszimizmusa ma irreleváns (nem a pesszimizmus - lehet így gondolni, hanem az érvei).

 

Ortegát sokan Heideggerrel párosítják, volt is köztük egy kis "elsőbbségi vita", intellektuális arisztokratizmusa nekem bizony nem ellenszenves (nem jár demokráciaellenességgel).

 

Cioran népszerű! Volt is ilyen topik itt, a fórumon, ha jól emlékszem.

 

Előzmény: Törölt nick (21589)
nereusz1 Creative Commons License 2011.01.12 0 0 21595

[Hát] a Karácsony Sándorról szóló írást ide tehetnéd, kedves N[autilus]!

nereusz1 Creative Commons License 2011.01.12 0 0 21594
nereusz1 Creative Commons License 2011.01.12 0 0 21593
nereusz1 Creative Commons License 2011.01.12 0 0 21592
nereusz1 Creative Commons License 2011.01.12 0 0 21591

frankfurti

nereusz1 Creative Commons License 2011.01.12 0 0 21590

Pontosan... Ez a gróf (nehogy "izé gróf EP", a frnkfurtihős  jusson az ember eszébe...) az Athenaeum főszerkesztője volt azt hiszem egészen meggyilkolásáig...

Előzmény: Nautilus_ (21588)
Nautilus_ Creative Commons License 2011.01.12 0 0 21588

 

A Révai testvérek kiadása.

 

És pont Révai Józsefről volt szó. Csakhogy a 20. század első felében két Révai/y József nevű, jelentősebb filozófus is volt:

 

a moszkovita Révai, és Gróf Révay József.

 

Semmi közük nem volt egymáshoz, de egy korban éltek, és alkottak.

 

Előzmény: nereusz1 (21587)
nereusz1 Creative Commons License 2011.01.12 0 0 21587
nereusz1 Creative Commons License 2011.01.11 0 0 21586

Lev Nyikolajevics is B-listázott volna élete alkonyán, de "beérte" Shakespearre elmarasztalásával...

Előzmény: Nautilus_ (21582)
gábornok Creative Commons License 2011.01.11 0 0 21585

Thx.

Előzmény: Nautilus_ (21581)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!